eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
797 دنبال‌کننده
305 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چشم چرانى‏ ⛔️ 🖌در آخرين حج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، زنى براى پرسيدن مسأله‏اى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد. فضل بن عباس كه جوانى زيبا و نورس بود، پشت سر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بود. در اين ميان، نگاه‏هايى بين آن زن و فضل رد و بدل شد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم متوجه شد كه آن دو به هم خيره شده‏اند و زن جوان به جاى اين كه توجهش به جواب مسأله باشد، همه توجهش به فضل است. در اين هنگام، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم با دست خود صورت فضل را چرخانيد و فرمود: زنى جوان و مردى جوان، مى‏ترسم شيطان در ميان ايشان پا بنهد! (1) 📌 نكته‏ها 👈 يكى از حدود الهى بين نامحرمان، كنترل نگاه است. 🖌 قرآن خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏فرمايد: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ‏ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ‏ (2) به مؤمنان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند ... و به زنان با ايمان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند. 🖌 امام على عليه السلام فرمود: الْعُيُونُ مَصَائِدُ الشَّيْطَان‏ (3) چشم‏ها دام‏هاى شيطان است. ✅ در يك دسته بندى مى‏توان نگاه به را به سه دسته تقسيم كرد: 🔸1. نگاه و ناخواسته حرام نيست. ولو مقدمات آن به‏وسيله خود شخص انجام شود. مانند اين كه خود شخص به بازار برود و ناخواسته چشمش به نامحرم بيفتد. 🔸2. نگاه عمدى به صورت و دستان نامحرم تا مچ بدون لذت و بدون آرايش از نظر مشهور فقها مانعى ندارد. (4) 🔸3. نگاه با قصد لذت، نگاه به چهره آرايش كرده زن و نگاه به بدن نامحرم حرام است. (5) 🔻نگاه‏هاى عبارتند از: 🔹1. نگاه به چهره آرايش كرده زن. 🔹2. نگاه به زيورآلات زن (نگاه به محل زينت). 🔹3. نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا. (6) 🔹4. نگاه به عكس‏هاى مهَيّج. 🔹5. نگاه با ريبه (ترس افتادن به حرام) به محارم. (7) 🔹6. نگاه كردن مرد به بدن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن. (8) 🔹7. مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه كند و نگاه كردن زن هم به بدن زن ديگر، با قصد لذت، حرام است. (9) 🔹8. نگاه كردن به عورت ديگرى. (10) 🔹9. نگاه به داخل خانه ديگران. (11) 🔹10. نگاه تند به پدر و مادر. 🔹11. نگاه به فيلم‏هاى مبتذل و فاسد حرام است و فرقى بين متأهل و مجرد نيست. (12) 🔹12. نگاه به چيزى كه موجب ضرر به چشم است. --------------- 1. مسأله حجاب، ص 196. 2. نور/ 30 و 31. 3. تصنيف غررالحكم، ص 260. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2433. 5. عروة الوثقى، نكاح، م 31. 6. احكام بانوان، ص 33، س 44 و 45. 7. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2437 و 2438. 8. همان، م 2433. 9. همان، م 2438. 10. همان، م 2436. 11. مجمع المسائل، آية الله گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 18؛ احكام روابط زن و مرد، ص 155. 12. جامع الاحكام، آية الله صافى، ج 2، س 1329؛ اجوبة الاستفتائات، س 1199. 📚 احكام داستانى ؛ ص182 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حجاب‏ 🖌 يكى از همسران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى‏كند كه خواهرش در حالى كه لباس نامناسبى به تن داشت، نزد ايشان آمد، حضرت روى از وى برگرداند و فرمود: «زن هنگامى كه به بلوغ مى‏رسد، صحيح نيست كه غير از اين دو قسمت از بدنش پيدا باشد» و به صورت و كفين مباركش اشاره فرمود. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. حجاب يكى از دين است كه دو سوره قرآن درباره حجاب است (نور و احزاب) و رعايت آن دربرابر نامحرمان واجب است و بى اعتنايى به آن گناه محسوب مى‏شود. (2) چه در برابر نامحرمان و چه نامحرمان غير فاميل، چه و چه نسبت به افراد كامل و ... 🔸2. نمايان بودن كف و روى پا در برابر نامحرمان جايز نيست. (3) 🔸3. اگر موى زن به طور بيرون باشد، گناه نيست ولى در زمانى كه متوجه شد بايد موى خود را از نامحرمان بپوشاند. (4) 🔸4. عادى بودن عدم پوشش نامحرمان در برابر افراد، دليل بر حرام نبودن بدحجابى و نگاه به نامحرم نيست. (5) 🔸5. حدود پوشش زنان، تمام بدن است، به جز گردى صورت و دست‏ها تا مچ و بايد به گونه‏اى باشد كه جلب توجه نكند مثلًا تنگ يا نازك و ... نباشد. (6) ---------------- 1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 146؛ پيام پيامبر، ص 422 🔻 إنّ المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلّا هذا و هذا .... 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 253، س 23. 3. صراطالنجاة، ج 1، س 878؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1706؛ اجوبة الاستفتائات، س 438. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2435. 5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، ص 187، س 5256. 6. احكام روابط زن و مرد، ص 108. 📚 احكام داستانى ؛ ص185 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ضمان در حمل و نقل‏ 🖌 ابوبصير گويد: امام صادق عليه السلام درباره مردى كه را براى متاعش أجير گرفت و متاع در دست اجير يا ريخت، فرمود: اگر باربر مورد است (در نگهدارى مال كوتاهى نكرده)، پس ضمانى بر عهده او نيست و اگر مورد اطمينان نيست ضامن‏ است. (1) 📌 نكته‏ها : ✅ امانت گيرنده، است و اگر مال در دست او شود، ضامن . 👈 اما در چند مورد ضامن است: 🔸1. بدون اجازه در امانت تصرف كرده باشد. 🔹2. مال امانتى را تضييع كرده يا در معرض نابودى قرار داده باشد. 🔸3. امانت را بدون اجازه به كس ديگرى سپرده باشد. 🔹4. در حفظ امانت كوتاهى كرده باشد. (2) -------------- 1. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 257 🔻 فِي الرَّجُلِ يَسْتَأْجِرُ الْحَمَّالَ فَيَكْسِرُ الَّذِي يَحْمِلُ عَلَيْهِ أَوْ يُهَرِيقُهُ قَالَ إِنْ كَانَ مَأْمُوناً فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ وَ إِنْ كَانَ غَيْرَ مَأْمُونٍ فَهُوَ ضَامِن. 2. جامع عباسى، ص 548. 📚 احكام داستانى ؛ ص200 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نگاه به خانه ديگران‏ 🖌 به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خبر رسيد فردى به خانه همسايه خويش مى‏نگرد و از ديدن زن نامحرم مضايقه ندارد. آن حضرت برآشفت و فرمود: او را نزد من بياوريد. شخصى عرض كرد: وى از پيروان و دوستداران شما و حضرت‏ على عليه السلام بوده و از دشمنان شما بيزارى مى‏جويد. حضرت فرمود: مگوييد از تابعان ماست، او مى‏گويد، آگاه باشيد تابع ما كسى است كه در اعمالش پيرو ما باشد و او اين گونه نيست. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. نگاه به داخل خانه ديگران حرام است. (2) 🔸2. اگر كسى براى ديدن نامحرم به خانه ديگران نگاه كند، جلوگيرى او از آن كار به هر وسيله‏اى لازم است. (3) ------------- 1. بحارالانوار، ج 65، ص 155؛ مجموعه ورام، ج 2، ص 105 و 106 🔻 فُلَانٌ يَنْظُرُ إِلَى حَرَمِ جَارِهِ وَ إِنْ أَمْكَنَهُ مُوَاقَعَةُ حَرَامٍ لَمْ يَرْعَ عَنْهُ فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم. 2. مجمع المسائل، آية الله گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 18؛ احكام روابط زن و مرد، ص 155. 3. تحريرالوسيله، ج 1، فصل فى الدفاع، القول فى القسم الثانى، م 30. 📚 احكام داستانى ؛ ص201 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 استخاره‏ 🖌 مردى كه تصميم داشت به سفر تجارت برود، خدمت امام صادق عليه السلام رسيد و درخواست استخاره كرد، استخاره‏اش بد آمد، آن را ناديده گرفت و به سفر رفت؛ اتفاقاً به او خوش گذشت و سود فراوانى هم برد اما از آن استخاره در تعجب بود. پس از مسافرت خدمت امام عليه السلام رسيد و عرض كرد: يابن رسول اللّه! يادتان هست چندى قبل خدمت شما رسيدم، برايم استخاره كرديد و بد آمد، استخاره‏ام براى سفر تجارت بود، به سفر رفتم، سود فراوانى بردم و به من خوش گذشت! امام صادق عليه السلام تبسّمى كرد و به او فرمود: در سفرى كه رفتى يادت هست در فلان منزل خسته بودى، نماز مغرب و عشا را خواندى، شام خوردى و خوابيدى و زمانى بيدار شدى كه آفتاب طلوع كرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟ عرض كرد: آرى، اى فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم حضرت فرمود: اگر خداوند، دنيا و آنچه را كه در دنياست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز صبح) نمى‏شد. (1) 🖌 اسحاق بن عمار مى‏گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: چه بسا تصميم به كارى مى‏گيرم، برخى به من مى‏گويند انجام بده و برخى مرا نهى مى‏كنند. من چه كار كنم؟ حضرت فرمود: اگر چنين شرايطى پيش آمد، دو ركعت نماز بخوان و صد و يك مرتبه طلب خير كن، سپس ببين كدام يك از آن دو براى تو مهم تر است، آن را انجام بده كه خير در آن است ان شاء الله. (2) 📌 هفت نكته درباره استخاره‏ 🔸1. استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند. (3) 🔹2. استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيش گويى‏ (4) و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ... . (5) 🔸3. استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب، حرام و مكروه. (6) 🔹4. استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است. (7) 🔸5. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گرچه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود. (8) 🔹6. تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظه‏اى بگذرد و يا شرايط استخاره تغيير كند. (9) 🔸7. استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره گرفتن در زمان و مكان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ... . (10) ------------------ 1. نكته‏هاى نورانى، ص 100؛ جهاد با نفس، آية الله مظاهرى، ج 1، ص 76. 2. كافى، ج 3، ص 472 🔻 قُلْتُ لَهُ رُبَّمَا أَرَدْتُ الْأَمْرَ يَفْرُقُ مِنِّي فَرِيقَانِ أَحَدُهُمَا يَأْمُرُنِي وَ الْآخَرُ يَنْهَانِي قَالَ فَقَالَ إِذَا كُنْتَ كَذَلِكَ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ اسْتَخِرِ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ مَرَّةً ثُمَّ انْظُرْ أَحْزَمَ الْأَمْرَيْنِ لَكَ فَافْعَلْهُ فَإِنَّ الْخِيَرَةَ فِيهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. 3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 401. 4. فرق استخاره وتفأل اين است كه استخاره براى انتخاب است و تفأل براى اطلاع، استفتائات بهجت، ج 1، ص 412. 5. استفتائات، آيةالله سيستانى، ص 405، س 1595؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 161. 6. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 1022؛ قاعدة القرعه، شيخ حسين كريمى، مركز فقهى ائمه اطهار عليهم السلام، ص 79. 7. عروة الوثقى، ج 2، ص 411، كتاب الحج. 8. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 75 و 76؛ اجوبة الاستفتائات، س 1434؛ استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 1، س 858. 9. احكام خانواده، آية الله مكارم شيرازى، س. 10. جواهر الكلام، ج 12، ص 162؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 402. 📚 احكام داستانى ؛ ص202 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا