eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
635 دنبال‌کننده
237 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 احکام تربت 🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مى‏باشد. (1) 👈 علّامه حلى مى‏فرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار باشد. (2) 👈 شهيد ثانى مى‏فرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3) 🖌 مسأله: مستحب است مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4) 🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و كردن آن حرام مى‏باشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5) 🖌 مسأله: گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مى‏شود. (6) 🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7) 🖌 مسأله: و تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8) 🖌 مسأله: مستحب است روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9) ---------------- 1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان. 2. المهذب البارع، ج 4، ص 220. 3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368. 4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر. 5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25. 6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140. 7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263. 8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263. 9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 41 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام موسيقى در عزادارى‏ 🖌 اقامه عزادارى مصائب اهل‏بيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگ‏هايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است. 🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مى‏فرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1) 🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مى‏گويند غنا مى‏تواند زمينه‏ى گريه كردن را فراهم نمايد مى‏فرمايد: چنين شيوه‏اى نمى‏تواند مقدمه‏ى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادله‏ى حرمت غنا تمسك نمود. (2) ❓پرسش: در راديو مدح ائمه‏ى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مى‏خوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟ ✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3) ❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4) 🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5) ❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مى‏زنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟ ✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6) ❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7) ❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟ ✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8) ❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9) 👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است. 👈 صافى: جايز نيست. 👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10) ❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مى‏شود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. (11) --------------------- 1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام. 2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36. 4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنه‏اى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525. 5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015. 6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18. 7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355. 8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623. 9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39. 10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40. 11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 42 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام عاشورا 📌مسأله: روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است. (1) 🖌 در روايت آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: بنى اميه نذر كردند كه اگر موفق به قتل امام حسين عليه السلام شوند. روز شهادت او را جشن بگيرند و روزه بگيرند و روزه در آن روز سنّت بنى اميّه است لذا ائمه اطهار عليهم السلام به جهت مخالفت با اين طايفه تبهكار و عدم هماهنگى با آنان روزه عاشورا را نهى كرده‏اند. (2) 🖌 مستحب است در روز عاشورا انسان تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند بدون قصد روزه. (3) مستحب است زيارت عاشورا با صد لعن و سلام خوانده شود. (4) 🖌 مستحب است لعن بر قاتلان حضرت با گفتن جمله‏ «اللهم العن قتلة الحسين». (5) 🖌 مستحب است در روز عاشورا مؤمنان يكديگر را تعزيت بگويند و اين جمله را بر زبان آوردند «اعظم اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسين و جعلنا واياكم من الطالبين بثاره مع وليّه الامام المهدى، من آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم» (6) 🖌 بسيار مناسب است ظهر عاشورا تمام عزادران حسينى نماز ظهر و عصر را به ياد آخرين نماز امام حسين عليه السلام به جماعت بخوانند. 🖌 بسيار مناسب است روز عاشورا كار و كسب تعطيل شود مگر در حد ضرورت. امام رضا عليه السلام فرمود: مَن تَرَكَ السَعى فى حَوائجه يوم عاشورا قَضَى اللّه له حَوائِجَ الدنيا و الآخره‏ كسى كه كار و تلاش خود را در روز عاشورا ترك گويد خداوند نيازهاى دنيا و آخرت او را برطرف مى‏سازد. (7) ❓پرسش: در ايام سوگوارى امام حسين عليه السلام نماز، مقدم است يا عزادارى؟ ✅ پاسخ: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين عليه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (8) ---------------- 1. توضيح المسائل، مراجع، م 1474. 2. وسائل الشيعه، ج 7، ص 338؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 28؛ جواهر، ج 7، ص 107. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 906. 4. كامل الزيارات، ص 174. 5. مفاتيح الجنان، در اعمال شب و روز عاشورا؛ مجله كوثر فقه عاشورا، 1/ 2/ 78، ص 27. 6. همان، ص 424. 7. بحار الانوار، ج 98، ص 43؛ عيون الاخبار الرضا- شيخ صدوق، ص 268؛ سفينة البحار، ج 2، ص 196. 8. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 623. احكام مناسبت ها، ص: 34 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام گريه‏ 📌 يكى از سنت‏هاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1) 🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريه‏اش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2) 👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آن‏ها اشاره مى‏شود. 🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4) 🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهل‏بيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5) 👈 و نيز در عروة الوثقى مى‏فرمايد: چه بسا گفته شده‏ است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6) ❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اشكال دارد. (7) ------------------ 1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192. 2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637. 4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106. 5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى. 6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل. 7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 45 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احكام نذر 🖌 نذر، پيمانى است بين بندگان خدا با پروردگار خويش كه با شرايطى عمل به آن واجب مى‏شود. ❓پرسش: در صيغه نذر اگر بگويد: «خدايا اگر حاجتم برآورده شد فلان كار را مى‏كنم» يا «نذر كرده‏ام كه چنين كنم» آيا در انعقاد نذر كافى است يا اينكه حتما بايد «لله عَلىَّ ان كان كذا فعلىّ كذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟ ✅ پاسخ: كافى نيست و بايد صيغه مخصوص خوانده شود. (1) ❓پرسش: شخصى نذر سفره حضرت ابوالفضل عليه السلام دارد ولى به علت كمى جا در محل سكونت نمى‏تواند نذر خويش را اداء نمايد بنابراين آيا مى‏تواند وجه آنرا به مصرف ديگر برساند؟ ✅ پاسخ: اگر صيغه مخصوص نذر را نخوانده باشد وفاء به نذر واجب نيست و اگر صيغه نذر را خوانده بايد بر طبق آن عمل كند مگر آنكه قدرت بر وفاء نداشته باشد. (2) ❓پرسش: شخصى براى امام حسين عليه السلام نذرى نموده و اكنون امكان عمل به نذر را ندارد تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: چنانچه نذر با صيغه مخصوص بوده صبر كند تا امكان وفا حاصل شود. (3) ❓پرسش: فروختن نذورات جنسى همچون قند و شكر و چاى و صرف در مايحتاج مسجد و حسينيه چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر نذر دهندگان مطلق نذر كرده‏اند مانعى ندارد. (4) ❓پرسش: آيا نذورات مردم از قبيل برنج و گوشت و روغن كه زائد بر مصرف است مى‏توان فروخت و پول آن را صرف كار خير ديگرى نمود؟ ✅ پاسخ: اگر براى خرج روز عاشورا باشد نمى‏توان آنرا صرف چيز ديگرى نمود مگر در مسير عزادارى. (5) ❓پرسش: باقى مانده اموالى كه به عنوان هزينه‏هاى مراسم عاشوراى امام حسين عليه السلام جمع آورى مى‏شود، در چه مواردى بايد خرج شود؟ ✅ پاسخ: مى‏توان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت. (6) ❓پرسش: آيا جايز است از پولى كه در ماه محرّم براى خرج عزادارى جمع‏آورى مى‏گردد براى برگزارى كلاسهاى قرآن و جلسات مذهبى مصرف شود؟ ✅ پاسخ: اگر براى عزادارى باشد نمى‏شود براى كار ديگرى مصرف شود ولى اگر براى هزينه‏هاى مسجد باشد مانعى ندارد. (7) ------------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 460، س 8. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 54، ص 477. 3. همان، ص 472، س 42. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 372. 5. هزار و يك مسأله، نورى همدانى، س 754، ص 25. 6. اجوبة الاستفتائات، س 367، ص 131، و س 1452، ص 325. 7. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 521، س 1705. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 46 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 نذرهاى بى اساس‏ 🖌 بسيارى از نذرها اساس درستى ندارد، مانند نذر بدون ، نذرهاى و هم چشمى، نذر براى انسان، نذر در و نذر زن بدون شوهر. ❓پرسش: آيا اگر زن، كارمند و حقوق بگير باشد مى‏تواند از مال خودش در صورتى كه با حق شوهرش منافات نداشته باشد نذر نمايد يا باز هم بايد نذرش با رضايت شوهر باشد؟ ✅ پاسخ: در اين صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. (1) ❓پرسش: بدون اذن شوهرم نذر كرده‏ام ولى بعد ايشان راضى شدند. آيا نذر من صحيح است؟ ✅ پاسخ: نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدى آن را تصحيح نمى‏كند. (2) ------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461، س 10. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 48 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام مسجد 🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻مسأله: نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند مگر آن كه واقف، آن را جزء مسجد قرار نداده باشد. (1) 🔻مسأله: تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مى‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (2) 🔻مسأله: توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (3) ❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مى‏توان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد ✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4) ❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون مسجد پخش مى‏شود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مى‏شوند، آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: محل اشكال است. (5) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900. 2. همان، م 912. 3. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 96، س 316. 5. همان، ص 97، س 320. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 49 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام حسينيه‏ 🖌 حسينيه محل برگزارى مراسم به ويژه سوگوارى امام حسين عليه السلام است. 🖌 حسينيه حكم مسجد را بنابراين احكام مسجد مانند حرمت داخل شدن جنب و حائض را ندارد و وجوب برطرف كردن نجاست از آن بر حسينيه جارى نمى‏باشد. (1) 🖌 استفاده از حسينيه در غير جهتى كه بر آن شده، در صورت منافات داشتن با آن، جايز نيست. مانند اجراى برنامه‏هاى نمايشى يا ورزشى و دفن كردن ميت در آن. (2) 🖌 حسينيه يا تبديل آن به مسجد جايز نيست، مگر آن كه بر اثر خرابى قابل استفاده نباشد و امكان تعمير آن نيز وجود نداشته باشد كه در اين صورت مى‏توان آن را فروخت و با پول آن ملكى خريد و در همان راستا وقف كرد. (3) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 518. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 350؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 341. 3. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، ص 518 و ج 2، ص 224. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 50 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام امر به معروف‏ 🖌 امربه معروف و نهى از منكر با شرايطى كه دررساله‏هاى عمليه آمده است، واجب است و ترك آن معصيت است و در مستحبات و مكروهات، امر و نهى مستحب است. (1) 🖌 هرگاه بدعتى در اسلام واقع شود بر همه مخصوصاً علماى دين واجب است حق را اظهار و باطل را انكار كنند. (2) 🖌 آداب امر به معروف و نهى از منكر: سزاوار است كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند به نكات زير توجه نمايد: 🔹الف) مانند طبيبى دل‏سوز و پدرى مهربان باشد. 🔹ب) قصد خود را خالص كند و تنها براى رضاى خدا اقدام كند و عمل خود را از هرگونه برترى‏جويى پاك گرداند. 🔹ج) خود را پاك و منزه نداند. چه بسا ممكن است همان شخص كه اكنون خطايى از او سرزده است. داراى صفات پسنديده‏اى باشد كه مورد محبت الهى است؛ هر چند اين عمل او هم اكنون ناپسند باشد. (3) 🔹د) رضايت به فعل منكر و ترك معروف حرام است. (4) 🔹ه) در وجوب نهى از منكر، فرقى بين گناه بزرگ (معصيت كبيره) و گناه كوچك (معصيت صغيره) نيست. (5) 🔹و) اگر بداند يا احتمال دهد كه امر و نهى در صورت تكرار مؤثّر است واجب است تكرار كند. (6) ❓پرسش: در شرايط امروز وظيفه ما نسبت به امر به معروف افراد ناشناسى كه نمى‏دانيم اثر دارد يا نه چيست؟ ✅ پاسخ: در فرض احتمال اثر و اجتماع ساير شرايط واجب است. (7) ----------------- 1. توضيح‏المسائل مراجع، ج 2، ص 618، م 2786. 2. توضيح المسائل مكارم شيرازى، م 2514. 3. تحرير الوسيله، ج 2، شرائط امر به معروف، م 14. 4. همان، القول فى مراتبها. م 7. 5. همان، القول فى اقسامها، م 14. 6. همان، الشروط، م 5. 7. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 482، س 1. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 51 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 وقف بر امام حسين عليه السلام‏ 🔸شدت علاقه شيعيان به سالار شهيدان موجب شده كه در طول تاريخ‏ بسيارى از شيعيان املاك خود را بر حرم ايشان و براى عزادارى او وقف كنند. 🔻اين امر، احكام خاصى در فقه به خود اختصاص داده است كه به برخى از آنها اشاره مى‏شود: 📍مسأله: آنچه براى برگزارى مراسم امام حسين عليه السلام وقف شده نبايد در موارد ديگر صرف شود. (1) 📍ساختمانى را كه به نام حسينيه ساخته مى‏شود بايد در همان مورد خاص از آن استفاده شود و جايز نيست به مدرسه و مسجد تبديل شود. اگر هم تبديل شده بايد به حال اول برگردد. (2) ❓پرسش: اثاث حسينيه‏اى كه متروك و مخروبه شده اگر بماند ضايع مى‏شود حكمش چيست؟ ✅ پاسخ: اگر در آن حسينيه يا حسينيه ديگر قابل استفاده نيست بفروشد و صرف احتياجات حسينيه نمايد. (3) ❓پرسش: آيا جايز است وسايل و ظروف حسينيه را براى مصارف ديگر استفاده نمود؟ ✅ پاسخ: اگر براى حسينيه وقف شده است جايز نيست. (4) ❓پرسش: ساختن حسينيه درقبرستانى كه قسمتى از آن به حال تعطيل درآمده چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: قبرستان اگر وقف دفن اموات باشد جايز نيست. (5) --------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 351، س 40. 2. همان، ص 3526، س 53؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 87، ص 276؛ تحريرالوسيله، ص 74، م 61. 3. همان، ص 386، س 126. 4. استفتائات مكارم، ج 1، ص 299، س 1043. 5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 358، س 59. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 52 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام مقتل‏ 🖌 در ذكر مقتل و مصيبت‏خوانى لازم است دقّت شود مبادا مطالب و مسائل بى‏اساس مطرح شود. 👈 حضرت على عليه السلام در طى نامه خود به حارث همدانى نوشت: لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً. (1) يعنى نقل مكن از براى مردم هر چه را كه شنيده‏اى كه همين بى دقتى در نقل كافى است براى دروغگويى. ❓پرسش: در بعضى از هيئت‏هاى مذهبى مصيبت هايى خوانده مى‏شود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است تكليف شنوندگان چيست؟ ✅ پاسخ: نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثبت شده باشد وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان به حسب برداشت متكلم باشد. 👈 و تكليف شنوندگان‏ نهى از منكر است به شرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد. (2) 🖌 مسأله: تمام مراجع خواندن روضه‏هاى دروغ و بى اساس را حرام مى‏دانند. (3) ❓پرسش: آيا داستان عقد و عروسى حضرت قاسم در كربلا صحّت دارد؟ خواندن و بيان كردن اين داستان چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: چون در منابع معتبره نيامده بهتر ترك آن است. (4) ❓پرسش: مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى چيست؟ ✅ پاسخ: كتاب لهوف و نفس المهموم. (5) و برخى از بزرگان كتاب مقتل ابى مخنف، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتهى الآمال را نيز معرفى نموده‏اند. ----------------- 1. منتهى الآمال، ص 567 در پايان جلد اول. مرحوم محدث قمى روايات زيادى در مذمت خواندن روضه‏هاى بى‏اساس و دروغ در كتاب مذكور آورده است. 2. اجوبة الاستفتائات خامنه‏اى، ج 2، س 36، ص 129. 3. مسائل جديد، ج 3، محسن محمودى، ص 32. 4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 508؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 624، س 218. 5. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2178. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غلوّ در مداحى‏ ❓پرسش: برخى از ذاكرين در مدح اهل‏بيت عليهم السلام تعبيراتى مانند زهرا پرستم، على پرستم، لااله الا الزهراء و ... مطرح مى‏كنند. اين گونه الفاظ چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: نبايد مسائلى كه خلاف شأن ائمه است، مطرح شود. (1) ❓پرسش: گفتن ذكرهايى مثل خداى من حسين من، من على‏اللهى‏ام و ... چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست و بايد ترك شود. (2) -------------------- 1. مسائل جديد، ج 1، ص 41، استفتائات بهجت، ج 4، س 6395 و 6396. 2. استفتائات آيت الله جوادى آملى، ص 114. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام عاشورايى‏ 🖌 يكى از شيوه‏هاى مؤثر بيان احكام محرم، توجه به امام حسين عليه السلام در احكام است كه خود مى‏تواند انگيزه بيشترى براى پذيرش و عمل به احكام براى سوگواران امام حسين عليه السلام باشد. 👈 در اينجا به چند نمونه از سخنان امام حسين عليه السلام از مدينه تا كربلا در رابطه با احكام اشاره مى‏شود: ✅ 1. احياء واجبات و احكام دين‏ يكى از اهداف نهضت امام حسين عليه السلام احياء واجبات و احكام دين است. 🔹 چنانكه خود حضرت در سخنى مى‏فرمايد: الّلهُمَّ انَّك تَعلَمُ انّه لَم يَكن ما كان مِنّا تَنافُساً فى سُطان وَلا التماساً مِن فُضُول الحُطام ولكن لِنَرى المَعالِمَ مِن دينك و نظهُر الاصلاحُ فى بلادِك ويَأمنَ المَظلومونَ مِن عبَادكَ و يَعمَلَ بفرائِضِك و سُنَّتِكَ و احكامِك ... (1) بارالها تو خود مى‏دانى آن‏چه كه از ما برآمده از سر رقابت در سلطنت و ميل به افزودن كالاى دنيا نبوده است بلكه از آن روست كه پرچم دين تو را افراشته بينيم و اصلاح را در شهرهايت آشكار كنيم و بندگان ستمديده‏ات را در امان باشند. و به فرائض و سنت‏ها و احكامت عمل شود. 👈 امام حسين عليه السلام جان خود و پاكيزه‏ترين انسان‏هاى زمان خود را فدا نمود تا مردم به احكام دين كنند چون سعادت در سايه و به احكام دين است. ✅ 2. امام حسين عليه السلام و امر به معروف‏ 🔹امام حسين عليه السلام در مدينه در جوار قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اللهم انّى احِبُّ المَعروف و انكرُ المنكَر (2) پروردگارا من معروف را دوست دارد و منكر را بد مى‏دانم. 🔹امام حسين عليه السلام هنگام حركت از مدينه به سوى مكه در فرازى از وصيت خود به برادرش محمدبن حنفيه فرمود: اريدُ ان آمُرَ بالمَعروفِ و انهى عَن الْمنكر (3) مى‏خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم. 🔹و در فرازى ديگر از سخنانش فرمود: الا و انَّ هؤلاء قَد لَزمُوا طاعَةَ الشَيطان و تَرَكوا طاعَةَ الرَّحمنِ و اظهِرو الفَساد و عَطَّلَوا الحُدود و احَلّوُا حَرامَ الله و حَرِّمُوا حَلالَه و انَا احَقُّ مِمَّن غَيَّرَ (4) آگاه باشيد اينان اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بر خود فرض نموده‏اند فساد را ترويج و حدود الهى راتعطيل نموده و حلال را حرام و حرام را حلال نموده‏اند. و من به قيام عليه اين همه فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده‏اند از ديگران شايسته‏ترم. 🔹امام حسين عليه السلام درباره نقش امر به معروف و نهى از منكر فرمود: اذا ادّيت و اقيمَت استَقامَت الفرائِضُ كُلُّها اگر فريضه امر به معروف و نهى‏از منكر به درستى انجام شود و اقامه گردد فرائض ديگر نيز انجام خواهد شد. (5) 📌نكته: مى‏توان احكام و آداب امر به معروف را از بخش احكام محرم استفاده نمود. ---------------- 1. ابن شعبه حرانى، تحف العقول، قم انتشارات بصيره 1394، ب 170. 2. مقتل مقرم، ص 133، بحار الانوار، ج 44، ص 328. 3. مقتل خوارزمى، ج 1، ص 188. 4. كامل‏ابن اثير، ج 3، ص 280؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 171؛ سخنان حسين‏بن على عليهما السلام از مدينه تا كَربلا، ص 149. 5. تحف العقول، ص 168. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورائی ✅ 3. امام حسين عليه السلام و مبارزه بابدعت گرايى‏ 🖌 يكى از مسايلى كه در عصر امام حسين عليه السلام رواج داشت گرايى بود! 👈 امام حسين عليه السلام در نامه‏اى به بزرگان بصره نوشت: انا ادعُوكُم الى كِتابِ اللّه وسُنّةِ نَبيِهِ فَانَّ السُّنَةَ قَد اميتت والبدعَةَ قَد احِييَت‏ (1) من شما را به (عمل به) كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مى‏كنم چرا كه سنت پيامبر از ميان رفته و بدعت‏ها رواج پيدا كرده است. ❓بدعت چيست؟ ✅ بدعت در دين يعنى انجام عملى كه در كتاب و سنت پايه و اساسى ندارد. چنين عملى به نيت انجام عمل دينى بدعت و حرام است. (2) مانند نماز ، گفتن در بين حمد و سوره، دست نماز خواندن و روز عاشورا كه بنى اميه تشريع كردند. 👈 امام رضا عليه السلام درباره روزه روز عاشورا مى‏فرمايد: پايه گذارش ابن مرجانه بوده است. آن روزى كه خطاكاران خاندان ابن زياد به خاطر تبرك جستن از قتل امام حسين عليه السلام در آن روز، روزه گرفتند. (3) 🔹مرحوم علامه امينى در كتاب الغدير با ذكر اسناد و مدارك، بدعت‏هاى معاويه را جمع آورى كرده است. او مى‏گويد: نخستين كسى كه را حلال شمرد، آشكارا به و خريدن آن اقدام كرد، اموالى را براى اختصاص داد، به دين خدا كرد، با دو خواهر را در يك زمان اجازه داد، و عيد را بر خلاف دستور پيامبر بر نماز عيد مقدم داشت، معاويه بود. (4) 🖌 امروزه بدعت‏هاى بسيارى در جامعه وجود دارد. مانند: سفرهاى خرافى، ماليدن قربانى به ماشين و خانه و استفاده از در برخى از دستجات عزادارى. --------------- 1. تاريخ طبرى، ج 7، ص 240. 2. بدعت عبارت است از« ادخال فى الدين ماليس فى الدين». جامع الشتات فارسى، ج 1، ص 176، قواعد شهيد، ص 256( فرهنگ علوم، ص 134). 3. وسايل الشيعه، ج 7، ص 240. 4. الغدير، ج 1، ص 71؛ عاشورا، زير نظر آية الله مكارم، ص 206. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورائی 4. حرام‏خوارى‏ 🖌 در منابع اسلامى تأكيد بسيارى بر پرهيز از حرام شده است. 👈 پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: انَّ اخوفَ ما اخافُ عَلى امتى مِن بَعدى هذِهِ المَكاسِبُ الُمحرَّمه‏ (1) بيشترين ترس و نگرانيم بر امتم اين كسب‏هاى حرام است. 👈 و نيز فرمود: كَسبُ الحَرامُ يبين فى الذُّريّه‏ (2) لقمه حرام در نسل‏هاى بعد اثر نامطلوب خود را ظاهر مى‏كند. 🔹 از ويژگى لشكريان يزيد حرام خوارى است. 🔹قرآن در دو آيه سوره مائده حرام خوارى را از صفات يهود برشمرده است. (3) 🔹امام حسين عليه السلام چندين بار با لشكريان يزيد صحبت كرد حسب و نسب خود را معرفى كرد. از همه راه‏هاى منطقى و احساسى براى روشن ساختن حقايق براى آن‏ها استفاده كرد اما اثرى نداشت آنگاه فرمود: فَقَدُ بُطوُنكم مِنَ الحَرام و طُبِع عَلى قُلوبِكم‏ (4) شكم‏هاى شما از حرام پر شده است. و بر دل‏هاى شما مهر خورده است. انواع حرام‏خورى‏ 🔻 ⛔️ الف) حرام خورى آشكار و بى‏پوشش‏ مانند ، فروشى، در معامله، ، فروش چيزهايى كه موجب در جامعه مى‏گردد. مانند: فروش عكس‏هاى مبتذل، فيلم‏هاى آلوده خريد و فروش ابزار حرام‏ (5) ⛔️ ب) حرام‏خورى با پوشش‏ اين نوع حرام خورى بسيار خطرناك است زيرا بسيارى از مسلمانان با پوشش حلال وجدان خود را فريب مى‏دهند. مانند در پوشش حق حساب، و پول چايى يا رباخوارى در پوشش ، كارمزد و كلاه شرعى. ------------- 1. بحارالانوار، ج 130، ص 54. 2. كافى، ج 5، ص 125. 3. مائده، 67 و 68. 4. بحارالانوار، ج 45، ص 8. 5. درباره درآمدهاى حرام در جلد 3 احكام عمومى آقاى وحيدى، ص 79 تا 108 بحث شده است. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 60 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورایی 5. امام حسين عليه السلام و نماز 🖌 هنگامى كه دشمنان در روز نهم محرم حلقه محاصره را تنگ‏تر كردند و آماده حمله شدند امام حسين عليه السلام به حضرت عباس عليه السلام فرمود: ارجعِ الَيهِم فَان استَطَعتَ ان تؤخّرِهُم الى غدوة و تَدْفَعَهُم عَنّا العشيّهِ نُصَلَى لِرَبَّنا اللَيلة و نَدعُوهُ و نَستَغفَره فَهُوَ يَعلم أنى الصَّلوة وَ تِلاوةِ كِتابه وَ كثَرة الدُّعاء والاستغفار (1) به سوى آنان باز گرد و اگر توانستى همين امشب را مهلت بگير و جنگ را به فردا موكول كن تا ماامشب را به نماز و استغفار و مناجات با خدا بپردازيم خدا مى‏داند من نماز و تلاوت قرآن و دعا و استغفار را دوست دارم. 🖌 ضحاك بن عبدالله مى‏گويد: شب عاشورا امام حسين عليه السلام و يارانش تا صبح در حال نماز و استغفار و دعا بودند. (2) 🖌 امام سجاد عليه السلام فرمود: پدرم در هر شبانه روز ركعت نماز مى‏خواند. (3) ------------- 1. ارشاد مفيد، ص 240، ج 4، ص 315 2. نفس المهموم، ص 104. 3. بحارالانوار، ج 2، ص 311، موسوعه كلمات امام حسين عليه السلام، ص 685. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 62 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احکام عاشورایی 6. اذان و اقامه‏ 🖌 در منزلگاه پس از استراحت مختصر موقع ظهر، وقت نماز فرا رسيد امام حسين عليه السلام به حجاج بن مسروق مؤذن مخصوص خود فرمود: اذِّن يَرْحَمَك الله و اقِمِ لِلصَّلوة نُصلى‏ خدا رحمتت كند، اذان و اقامه بگو تا نمازمان را بخوانيم. 🖌 نيز امام حسين عليه السلام هنگام نماز ظهر، به فرزندش فرمود اذان و اقامه بگو و ايشان اذان و اقامه گفت و سپس با هم نماز خواندند. (1) 🖌 در صبح با داشتن مؤذن مخصوص، خود اذان و اقامه فرمود و نماز صبح را با اصحابش خواند. (2) 👈 مستحب است انسان در بين اذان و اقامه يك قدم بردارد يا ذكر بگويد و يا قدرى ساكت باشد. (3) 👈 اگر براى خواندن نماز جماعت به مسجد برود و ببيند جماعت تمام شده، تا وقتى كه صف‏ها به هم نخورده ‏تواند براى خود اذان و اقامه بگويد. (4) 📌 در چند جا اذان و اقامه است: 🔸1. كسى كه با نماز همراه شود كه در آن اذان و اقامه گفته شده باشد. 🔸2. كسى كه پس از اقامه نماز جماعت در مسجد قبل از برهم خوردن ‏ها بخواهد نماز بگذارد. 🔸 3. كسى كه اذان و اقامه ديگرى را (5) ------------------ 1. همان، ج 44، ص 314. 2. اذان نغمه آسمانى، ص 88؛ موسوعه كلمات امام حسين عليه السلام، ص 101. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 543، م 940. 4. همان، م 924. 5. عروه الوثقى، ج 1، ص 602. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 63 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari