🔰 هفت چيز نسبت به ائمه معصومين (ع) حرام است
🔹1. هر كارى كه به نحوى #هتك حرمت و بى احترامى به آنها محسوب شود. مانند مس نام معصومان (ع) بدون وضو اگر هتك باشد، نماز خواندن جلوتر از قبر ائمه معصومين (ع) و ... (1)
🔹2. تماس #جنب حائض و نفساء با نام معصومين (ع). (2)
🔹3. نسبت #دروغ دادن به معصومين (ع). (3)
🔹4. #سجده كردن در برابر حرم معصومين (ع) مگر براى سجده شكر. (4)
🔹5. #نجس كردن حرم معصومين (ع). (5)
🔹6. #توقف جنب، حائض و نفساء در حرم معصومين (ع). (6)
🔹7. #غلو كردن و نسبت الوهيت دادن به آنان.
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 494.
2. همان، م 319، ص 199.
3. همان، م 1596.
4. همان، م 109.
5. همان، م 904.
6. همان، ص 517؛ تحريرالوسيله، ج 1، القول فى احكام الجنب، ص 38.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص183
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خودنمايى حرام
🖌 خودنمايى به منظور به گناه انداختن ديگرى حرام است.
👈 مثلًا خانمى به گونهاى خودنمايى كند كه نگاه مرد نامحرم به او جلب شود.
راه رفتن به گونهاى خاص
حرف زدن
انجام حركات خاص
لبخند زدن به نامحرم
يا شوخى كردن
يا نگاه كردن به قصد خودنمايى نمونههايى از خودنمايىهاى حرام هستند.
📌 خودنمايى #مردان نيز براى به حرام انداختن نامحرم، حرام است.
مواردى مثل
پوشيدن لباس خاص
و يا باز گذاشتن بازو و سينه به منظور جلب نظر نامحرم،
انداختن گردن بند،
حرف زدن، نگاه كردن و راه رفتن و انجام رفتارهاى شهوانى 👈 به منظور جلب نظر نامحرم و ... از اين قبيل خودنمايىها هستند. (1)
---------------
1. احكام روابط زن و مرد، ص 180.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص199
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره صداى نامحرم
🔻1. شنيدن صداى زن نامحرم در صورتى كه به قصد #لذت نباشد و سبب افتادن در گناه نشود، اشكال ندارد. (1)
🔻2. گوش دادن به #آواز زن نامحرم در هر صورت، اشكال دارد. (2)
🔻3. اگر زن قرآن را به صورت ترتيل و ساده بخواند، گوش دادن به صداى او مانعى ندارد و اگر با صدا بخواند، جايز نيست. (3)
🔻4. شنيدن نوحه خوانى و مرثيه سرايى زنان اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. (4)
🔻5. سخنرانى زن در مجلس مردان، اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. (5)
-----------------
1. احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 126.
2. احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 127؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 161، س 1671.
3. استفتائات امام خمينى، ج 3، ص 273، س 62؛ احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 129 و 130؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1678.
4. استفتائات آية الله سبحانى، ص 362، س 1124.
5. استفتائات امام، ج 3، ص 273، س 59.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص201
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 بىتوجهى به اولويتها
🖌 بسيارند افرادى كه به اولويتها توجهى ندارند همچون موارد زير:
🔸1. عيب جويى حرام را انجام مىدهند ولى امر به معروف واجب را انجام نمىدهند.
🔸2. خرجهاى مستحبى مىكنند ولى خرجهاى واجب همچون اداى بدهى و خمس و زكات را لازم نمىدانند.
🔸3. واجبات ميت همچون عمل به وصيت و اداى بدهى را انجام نمىدهند ولى براى او خيرات مىكنند.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص215
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 توان يا راحتى
🔸 شكى نيست كه توان و قدرت، يكى از شاخصههاى توجه تكليف است (1) و كسى كه #قدرت بر اداى تكليف ندارد يا از او ساقط مىشود مانند روزه رمضان يا تبديل به تكليف آسان تر مىشود مانند كسى كه نمىتواند ايستاده نماز بخواند بايد نشسته نماز بخواند و ...
📌 اما #راحتى مكلف معيار تخفيف نيست كه اگر مثلًا نشسته يا روى صندلى نماز بخواند راحت تر است.
--------------
1. فرهنگ فقه، ج 2، ص 610؛ شرايط عمومى تكليف عبارتند از: بلوغ، عقل، قدرت و در آيات متعددى آمده است: خداوند به جز مقدار وسع هر فردى به او تكليف نمىكند.( انعام/ 152؛ بقره/ 286؛ طلاق/ 7)
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص30
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شرايط صحت عبادات
🖌 انجام عبادات با شرايط زير مىتواند صحيح باشد:
🔸1. اسلام
👈 تمام تكاليف مسلمانان متوجه كفار نيز هست ولى اگر انجام بدهند، صحيح نخواهد بود. (1) (چون مسلمان نيستند)
🔸2. داشتن ولايت اهل بيت عليهم السلام
👈 ولايت اهل بيت عليهم السلام به نظر بيشتر فقيهان، شرط صحت عمل است و بدون آن، عمل باطل است. (2)
🔸3. اخلاص.
👈 اعمال عبادى اگر همراه با اخلاص نباشند صحيح نيستند.
🔸4. تطابق با دستورات و شرايطى كه در دين مطرح شده است.
------------
1. عروةالوثقى، ج 1، فى صلاة القضاء.
2. همان، ج 2، فى شرائط الصوم؛ بحارالانوار، ج 9، ص 217.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص31
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari