eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
676 دنبال‌کننده
260 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فرق‏هاى نماز و روزه‏ 🖌 نماز و روزه ضمن داشتن مشتركات فراوان، فرق‏هايى نيز دارند: ♦️1. ترك نماز، ندارد برخلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه‏هاى واجب ديگر كه كفاره دارد. ♦️2. اگر كسى نماز قضا بر گردن دارد، مى‏تواند نماز مستحبى بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى‏تواند روزه مستحبى بگيرد. (1) ♦️3. غسل مس ميت در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن نماز لازم است، ولى براى روزه لازم نيست. ♦️4. طهارت شرط واقعى نماز است، برخلاف روزه كه طهارت شرط آن نيست. ♦️5. اگر كسى بعد از ظهر سفركند، نمازش‏شكسته مى‏شود، ولى روزه‏اش باطل نمى‏شود. ♦️6. اگر كسى درمناطق تخيير (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر كند، در خواندن نماز مخير است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ص 885، م 1563. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 73 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 در چند مورد فقط قضاى روزه بر مكلف واجب است‏ 🔸1. نيت روزه نكند يا تصميم بگيرد روزه نباشد، ولى مبطل روزه انجام ندهد. 🔸2. عمداً قى كند. (1) 🔸3. روزه دار فكر مى‏كرده روزه برايش ضرر ندارد و ضرر داشته. (2) 🔸4. روزه دار غسل جنابت را فراموش كرده. (3) 🔸5. بعدازظهر از خواب بيدار شده و روزه گرفته. (4) 🔸6. براى نجات غريق زير آب رفته. 🔸7. مسافرى‏كه وظيفه‏اش خوردن روزه است، بعد از رمضان بايد قضاى روزه را بگيرد. (5) 🔸8. خانمى كه در ماه رمضان به جهت عادت ماهانه و يا نفاس نتوانسته روزه بگيرد. (6) -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1688. 2. همان، م 1745. 3. همان، ص 938، م 1688. 4. همان، م 1554. 5. عروة الوثقى، ج 2، فى اقسام الصوم، فصل 15. 6. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 938. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 74 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غسل‏هاى واجب در رابطه با نماز و روزه‏ ♦️1. يكى از غسل‏هاى واجب است كه اگر شخص انجام ندهد نماز و روزه‏اش مشكلى ندارد مانند غسل . ♦️2. يكى ازغسل‏هاى واجب‏است كه اگر شخصى انجام ندهد، روزه‏اش اشكال ندارد ولى نمازش اشكال دارد و آن غسل است. (1) ♦️3. يكى از غسل‏هاى واجب است كه اگر شخص انجام ندهد نماز و روزه‏اش صحيح نيست و آن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح است. (2) -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 310، م 532. 2. همان، ص 908، م 1619. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 صحت و قبولى‏ 🖌 دو واژه براى بسيارى از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولى است. 👈 صحت آنجا به كار مى‏رود كه عمل شرايط لازم را دارا باشد 👈 و واژه قبول در آن جا به كار مى‏رود كه از كمال آداب لازم برخوردار باشد. 🔸 بنابراين آن جا كه واژه قبول نشدن يك عمل مطرح مى‏شود، نه اين است كه نبايد انجام داد و يا بعداً بايد آن عمل را قضا نمود. 🔹مثلًا در روايت آمده است: كسى كه شراب بخورد نمازش تا چهل‏ روز قبول نمى‏شود، بعضى از مردم از روايت فوق چنين برداشت كرده‏اند كه چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر آن است كه در اين مدت نماز نخوانند، در حالى كه نمازشان در اين مدت از كمال لازم برخوردار نيست نه اين كه صحيح نيست. 📌 به عبارت ديگر: صحت عمل غير از قبولى عمل است، چه بسا عملى صحيح است لكن مقبول نيست. (1) ---------------- 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 612، فصل 19. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 روزه بيمار 🖌 برخى از مردم فكر مى‏كنند بر بيمار روزه واجب نيست، در حالى كه طبق فتواى مراجع تقليد يكى از ملاك‏هاى نگرفتن روزه، داشتن روزه است نه بودن. 💡بنابراين درصورتى كه شخص سالم و تندرست‏ باشد، چنانچه روزه بگيرد و روزه براى او ضرر داشته باشد نبايد روزه بگيرد. از سوى ديگر اگر شخصى بيمار باشد، ولى روزه گرفتن براى او ضرر نداشته باشد بايد روزه بگيرد. (1) -------------------- ۱. تحريرالوسيله، ج 1، ص 293، م 1. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 76 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 افطار روزه مسافر 🖌 برخى از مردم تصور مى‏كنند روزه‏دار اگر بخواهد پيش از ظهر به مسافرت برود مى‏تواند از ابتداى سفر، روزه خود را افطار كند. در حالى كه طبق نظر همه مراجع تقليد، روزه‏دار بايد صبر كند تا به حد برسد، يعنى به جايى برسد كه ديوارهاى شهر را نبيند و صداى اذان شهر و روستاى خود را نشنود، آنگاه مى‏تواند چيزى بخورد 👈 و اگر چنانچه از رسيدن به حد ترخّص، روزه‏اش را باطل كند، قضاى آن را بايد بگيرد و بنا بر احتياط كفّاره نيز بر او واجب مى‏شود. (1) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 990، م 1721. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 78 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته در رابطه با روزه‏ 🔸1. تمام روزهاى سال، بجز ايامى كه روزه، واجب، مكروه يا حرام مى‏باشد، گرفتن روزه مستحب است. (1) 🔸2. اگر كسى عمداً و بدون عذر روزه واجب را نگيرد يا آن را باطل كند، و بر او واجب مى‏شود. (2) 🔸3. در ماه رمضان روزه‏اى بجز روزه آن ماه واقع‏ ‏شود، واجب باشد يا مستحب، موظف به روزه آن ماه باشد يا نباشد، مانند مسافر. (3) ------------------- 1. عروة الوثقى، ج 2، ص 241. 2. تحريرالوسيله، ج 1، ص 289، م 1. 3. همان، ص 279، م 3. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 79 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 روزه بى‏ولايت‏ ❓پرسش: نماز و روزه بدون ولايت اهل‏بيت (ع) چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: پاسخ سؤال همان‏است كه در حديث معروف امام باقر (ع) آمده است: اگر كسى تمام روزها را روزه بگيرد و شبها را به عبادت مشغول باشد و همه ساله به حج برود و تمام مالش را در راه خدا انفاق كند، اما ولايت معصومين (ع) را نداشته باشد و اعمال خود را به راهنمايى آنها انجام ندهد، بهره‏اى از اين اعمال عائد او نخواهد شد. (1) ------------------- 1. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 539، س 1513. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 79 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چهار نكته درباره 🔸1. روزه در تمام كفارات‏ بايد پى در پى باشد و الا بايد از نو شروع كند. (1) 🔸2. در مواردى كه بايد دو ماه روزه بگيرد مى‏تواند بعد از روزه گرفتن سى و يك روز، بقيه روزه‏هاى كفّاره را پراكنده بگيرد. (2) 🔸3. آنچه موالات كفاره را به هم مى‏زند امورى است كه از روى اختيار باشد اما اگر مُكره يا مضطر يا بيمار يا حائض و ... باشد مانعى ندارد. (3) 🔸4. خوردن عمدى برخى روزه‏ها مانند روزه قضا قبل از ظهر و نذر معين و روزه مستحبى كفاره ندارد. ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 930، م 1663. 2. همان، ص 929، م 1661. 3. همان، ص 930، م 1664. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 80 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مصرف كفاره‏ 🔸برخى از مردم پول كفّاره را به فقير مى‏دهند، در حالى كه پول دادن به عنوان كفّاره كافى نيست، بلكه بايد صرف براى فقرا شود. 👈 مگر آن كه فقير مورد نظر، مورد باشد و به او پول بدهد و او را وكيل كند كه با آن پول خودش طعام تهيه كند. (1) 📌 به عبارت ديگر مردم در مصرف‏ كفّاره و رد مظالم و زكات فطره فرقى نمى‏گذارند، در حالى كه كفّاره صرف فقرا شود، رد مظالم به فقرا داده شود و زكات فطره همچون مصرف زكات است كه در رساله‏ها مطرح شده است. ------------------ 1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 132، م 20. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 81 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 انواع كفاره روزه‏ 🖌 كفاره روزه پنج نوع است: 🔹1. كفّاره روزه خوارى در ماه رمضان و آن گرفتن دو ماه روزه و يا اطعام شصت فقير است. (1) 🔸2. كفّاره خوردن عمدى روزه ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده فقير است و درصورت عدم تمكن، گرفتن سه روز روزه است. (2) 🔹3. كفّاره‏روزه معين و آن همان كفاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان است. (3) 🔸4. كفّاره‏روزه‏ و آن همان كفّاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان است. 🔹5. كفّاره جمع: عبارت است از جمع دو ماه روزه و اطعام شصت فقير، اين كفّاره در مورد باطل‏كردن روزه با حرام است. (4) مانند افطار روزه با غذاى حرام يا نسبت دروغ دادن به خدا و پيامبر و ... . ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 926، م 1658. 2. عروة الوثقى، ج 2، فيما يجب القضاء و الكفاره، م 1؛ توضيح المسائل مراجع، م 1687. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 616، م 2654. 4. همان، ج 1، م 1665؛ عروة الوثقى، ج 2، ص 39، م 1. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 82 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تفاوت كفاره افطار عمدى روزه‏ رمضان با كفاره‏غير عمد 🔸 كفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان با كفاره افطار غيرعمد دو تفاوت دارد: 👈1. در مقدار: در كفاره افطار عمدى، بايد براى هر روز شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و يا دو ماه روزه بگيرد اما در كفاره مريض بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. (1) 👈2. در مصرف كفاره: در كفاره‏عمدى اگر به شصت فقير دسترسى دارد، نمى‏تواند به هر كدام از آنها بيشتر از يك مد طعام بدهد، ولى در كفاره غير عمد اين امر لازم نيست. (2) ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 947، م 1703. 2. همان، م 1660 و 1703 و 1686 و 1708. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 83 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 رؤيت هلال شوال‏ 🖌 از پنج راه رؤيت هلال ثابت مى‏شود: 🔸1. خود انسان رؤيت هلال كند. 🔹2. دو عادل به رؤيت هلال شهادت بدهند. 🔸3. عده‏اى كه از گفتن آنها يقين پيدا مى‏شود بگويند ماه را ديده ايم. 🔹4. سى روز از اول ماه بگذرد. 🔸5. حاكم شرع حكم به ديده شدن هلال ماه كند. (1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع ص 959، م 1730. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 83 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره فطريه‏ 🔸1. زكات دو گونه است، زكات مال و زكات بدن. (1) 🔹2. زكات فطره بر هر كسى كه توانايى دارد واجب است. (2) 🔸3. مقدار فطريه سه كيلو گندم يا ... و يا قيمت آنهاست. (3) 🔹4. فطريه را بايد به فقير داد و فقير كسى است كه مخارج سال خود را نمى‏تواند تأمين كند. (4) 🔸5. مالى كه به عنوان فطريه كنار گذاشته مى‏شود، نمى‏توان از آن استفاده نمود. (5) 🔹6. كسى‏كه فطريه چند نفر را مى‏دهد لازم‏نيست همه را از يك جنس بدهد. (6) 🔸7. كسى كه فطريه او بر ديگرى واجب است اگر خودش بدهد از ديگرى ساقط نمى‏شود. (7) 🔹8. اگر فطريه انسان بركسى واجب باشد و ندهد برخود انسان واجب نمى‏شود. (8) ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 1853 و 1991. 2. همان، م 1991. 3. همان. 4. همان، م 2014. 5. همان، م 2032. 6. همان، م 2028. 7. همان، م 2007. 8. همان، م 2006. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد عدم وجوب فطريه‏ 🔹 در موارد زير فطريه بر ميزبان واجب نيست: 🔸1. بعد از اذان شب عيد فطر ميهمان بر ميزبان وارد شود. (1) 🔸2. اگر ميهمان با اجازه ميزبان خودش فطريه را بدهد. (2) 🔸3. در جايى كه ميهمان نان خور ميزبان محسوب نشود. 🔸4. كسى كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود را تأمين نمايد دادن زكات فطره بر او واجب نيست. (3) -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 172، م 1997. 2. همان، ج 2، م 2006؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 637. 3. همان، م 1992. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 به موارد زير نمى‏توان فطريه داد: 🔹1. به پدر و مادر. 🔸2. فرزند و نوه فقير. 🔹3. متجاهر به فسق. (1) 🔸4. غير سيد به سيد. (2) 🔹5. به كسى كه فقير نيست. 🔸6. كسى كه فطريه را در جهت معصيت مصرف مى‏كند. (3) ---------------------- 1. توضيح المسائل مراجع ، م 2016. 2. همان، م 2009. 3. همان، م 2017. 📚 احكام دو دقيقه اى، ج‏1، ص: 85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
هدایت شده از استفتائات
بسم الله الرحمن الرحيم ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة . نسأل الله تعالى أن يتقبل
با سلام و تحیت و قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان هلال ماه شوال المکرم سال ۱۴۴۵ در شهر مقدس قم با چشم مسلح و غیر مسلح ( عادی ) رؤیت شد.
🔰 سه نكته درباره نماز جماعت زنان‏ 🔸1. زنان مى‏توانند به زنى كه شرايط امام جماعت را دارد اقتدا كنند. (1) 🔸۲. در نمازجماعت، نبايد بين زنان و بين مردان حائل باشد ولى پرده و مانند آن كه مكان زن و مرد را از هم جدا مى‏كند، در صورتى كه محسوب شود مانعى ندارد. -------------- 1. استفتائات مكارم، ج 1، ص 80؛ س 254 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 دو نكته در رابطه با وظيفه مأموم در حال قرائت‏ 🔸1. مأموم نبايد در ركعت اول و دوم نماز و عصر حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر، تسبيح، تحميد و صلوات بگويد. (1) 🔸2. مأموم در ركعت اول و دوم نماز و عشا نبايد حمد و سوره بخواند ولى اگر صداى امام جماعت را نمى‏شنود مى‏تواند حمد و سوره را آهسته بخواند. (2) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1466. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 794، م 1462 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 57 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 عواملى كه ثواب نماز جماعت را بيشتر مى‏كند 🔸1. برگزارى نمازجماعت در مسجد و به مراتب فضيلت مسجد، ارزش نمازجماعت را بيشتر مى‏كند. همچون مسجد محله، مسجد جامع، مسجد كوفه، مسجد الحرام. (1) 🔸2. ثواب نماز جماعت با امام جماعت عادل متقى، ، بيشتر مى‏شود. (2) 🔸3. تعداد بيشتر شركت‏كنندگان در نماز جماعت، ثواب جماعت را بيشتر مى‏كند. (3) ------------ 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 483. 2. همان، ص 504. 3. عروة الوثقى، ج 1، ص 597 و 598؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 504 .. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 فرق‏هاى نماز جماعت و فرادى‏ 🔹1. در نماز فرادى بايد نمازگزار، حمد و سوره را بخواند، ولى در نماز جماعت نبايد بخواند. 🔹2. در نماز فرادى نمازگزار تابع شخص ديگرى نيست، ولى در نماز جماعت بايد از امام جماعت تبعيت كند. 🔹3. در نماز فرادى نمازگزار حمد و سوره نمازهاى جهرى را بايد بلند بخواند ولى در نماز جماعت، آنجا كه وظيفه او خواندن حمد و سوره است آهسته بخواند. (1) ------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 495، م 7 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 59 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره عدول از نماز جماعت‏ 🔸1. عدول از نماز جماعت به فرادى در حال ضرورت به اتفاق همه مراجع، در تمام بخش‏هاى نماز جايز است، اما در غير حال ضرورت و يا در صورتى كه از اول نماز چنين نيتى داشته باشد مورد اختلاف است، بعضى از مراجع همچون امام خمينى (ره) جايز دانسته‏اند و برخى جايز نمى‏دانند. (1) 🔸2. اگر مأموم در بين نماز جماعت، نيت فرادى كند، نمى‏تواند دوباره نيت خود را به جماعت برگرداند. (2) 🔸3. اگر مأموم به واسطه عذرى بعد از حمد و سوره امام نيت فرادى كند، لازم نيست حمد و سوره را بخواند، ولى اگر پيش از تمام شدن حمد و سوره نيت فرادى كند، بايد مقدارى را كه امام نخوانده، بخواند. (3) -------------- 1. عروة الوثقى، ج 1، صلاة الجماعة، م 16. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1425. 3. همان، م 1424 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 60 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پيوستن به نماز جماعت‏ 🔸1. در هر ركعت، نمازگزار مى‏تواند در بين و در به امام جماعت اقتدا كند، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند و اگر تنها به‏ ركوع امام جماعت برسد، يك ركعت به حساب مى‏آيد. 🔸2. در [زمانی که امام] اربعه [می خواند]، اگر مى‏داند فرصتى براى خواندن حمد دارد مى‏تواند اقتدا كند. 🔸3. در حال نيز مى‏توان اقتدا كرد. (1) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1427 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 61 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اقتدا در حال ركوع‏ 🔸هنگامى كه امام جماعت در ركوع است و مأموم به او اقتدا مى‏كند، يكى از اين حالت‏ها پيش مى‏آيد: 💡1. پيش از تمام شدن ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى‏رسد. در اين حال نمازش به جماعت صحيح است. (1) 💡2. هنگامى‏به حد ركوع مى‏رسدكه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام درركوع است نمازش به جماعت صحيح است. (2) 💡3. مأموم به‏ركوع مى‏رود ولى به ركوع امام نمى‏رسد و يا شك مى‏كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را اعاده نمايد. (3) 💡4. اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، مى‏تواند نيت فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند. (4) ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى‏خواند، بايد نيت فرادى نمايد. (5) آية الله فاضل: جماعتش باطل است ولى نماز او به‏صورت فرادى صحيح است و لذا آن را ركوع ركعت اول حساب كند و نماز خود را ادامه دهد، هرچند احتياط مستحب اعاده است. آية الله سيستانى: مى‏تواند نماز را فرادى تمام كند و مى‏تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند. آية الله مكارم: نمازش را به‏طور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد. (6) -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1427. 2. همان. 3. همان، م 1427 و 1428 .. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1427 و 1428. 5. همان، م 1429. 6. همان، ص 808 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 62 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari