eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
804 دنبال‌کننده
307 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام نماز 🔰 🖌 چهار نكته در رابطه با : 1. يكى از شرايط نماز جماعت، اتصال صفوف است توسط افرادى كه نمازشان صحيح است. 📌 چه بسا كودك مميزى كه نمازش صحيح است و نمازگزارى كه مسن است و نمازش صحيح نيست. 2. نبايد بيش از يك گام بزرگ كه حدود يك متر است بين مأمومين فاصله شود. (1) 3. درصورتى‏كه اتصال نماز جماعت قطع شود، نماز به‏صورت فرادى صحيح است و نبايد نماز را به صورت جماعت ادامه داد. (2) 4. در صورتى كه اتصال جماعت قطع شود، در اين حال نمى‏شود اقتدا كرد. 🖌 مسأله: اگر مأموم بداند نماز يك صف از صف‏هاى جلو باطل است، نمى‏تواند اقتدا كند. (3) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 811، ذيل م 1435 و 1437. 2. همان، م 1438. 3. همان، م 1419. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏1 ؛ ص53 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
احکام نماز 🔰 📍دو نكته در رابطه با مأموم در حال ‏ 1. مأموم نبايد در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر، تسبيح، تحميد و صلوات بگويد. (1) 2. مأموم در ركعت اول و دوم نماز مغرب و عشا نبايد حمد و سوره بخواند ولى اگر صداى امام جماعت را نمى‏شنود مى‏تواند حمد و سوره را آهسته بخواند. (2) ----------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1466. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 794، م 1462. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏1 ؛ ص54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
سه درباره و آزار ‏ 🔰 1. يكى از گناهان كبيره اذيت و آزار ديگران است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِي‏ (1) كسى كه مؤمنى را اذيت كند، مرا اذيت نموده است. 2. آزار ديگران گاه به زبان است همچون اهانت، مزاحمت تلفنى و ... و گاه با قلم است مانند نامه‏ها و مقالات توهين آميز و گاه با رفتار است همچون بلندكردن صداى ضبط و يا معطل وسرگردان كردن ارباب رجوع در ادارات يا آلوده ساختن هوا در محيطهاى بسته و يا ايجاد سد معبر و راه بندان و ... . 3. گفتن و شنيدن جوك و لطيفه‏اى كه اهانت يا ايذاء به شخص يا اشخاص معينى باشد جايز نيست. (2) 4. آزار رساندن به مؤمن به‏هتك حرمت يا ضرب و جرح و مانند آن‏ (3) و نيز پدر و مادر هرچند با گفتن افّ (4) همچنين گرفتن روزه مستحب‏ (5) يا سفر غير واجب‏ (6) اگر موجب اذيت پدر و مادر شود حرام است. --------- 1. بحارالانوار، ج 64، ص 72. 2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 60. 3. جواهر الكلام، ج 22، ص 74. 4. اسراء/ 23؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 24. 5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1741. 6. همان، م 1295. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص190 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
سه درباره ‏ 🔰 عبارت است از اين كه شخصى در نحوه رفتار يا پوشش شبيه ديگران گردد. مانند پوشيدن لباس زن توسط مرد يا برعكس و آويختن صليب به گردن توسط مسلمان و ... پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: لَعَنَ‏اللّهُ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال‏ (1) خدا لعنت كند مردان شبيه به زنان و زنان شبيه به مردان را. 🖌 تشبه اقسامى دارد: 1. تشبه حرام: تشبه مسلمان به كفار در استفاده از نشانه‏هاى مذهبى آنان‏كه از شعائرشان حساب مى‏شود، همچون آويختن‏صليب حرام است. (2) تشبه هريك از مرد و زن به ديگرى حرام است. 2. تشبه مكروه: تشبه مسلمان به كفار در لباس و غذا مكروه است. 3. تشبه مستحب: تشبه به معصومان عليهم السلام و اولياى الهى در رفتار و افعال، امرى مستحب و ممدوح است. (3) ------------------ 1. بحارالانوار، ج 73، ص 341. 2. شرائع الاسلام، ج 2، ص 263. 3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 485. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص195 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 🖌 تاكسى‏هايى كه بيش از قيمت تعيين شده ازمسافرين كرايه درخواست مى‏كنند، اگر مسافر فقط قيمت تعيين شده را بپردازد، ضامن نيست. مگر اين كه از اول اجرت را معين كرده باشد و مسافر هم پذيرفته باشد. (1) 🔻 در مواردى كه مسير تاكسى نرخ مصوب و متعارف ندارد، مناسب است كه قبل از حركت، در مورد مبلغ كرايه، توافق كنند. ---------- 1. استفتائات بهجت، ج 4، ص 364، س 5851. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص196 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 🖌 در بسيارى از مسائل فقهى يقين و اطمينان لازم است همچون يقين به نجاست و طهارت‏ (1)، جنابت، دخول وقت نماز و ... در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻1. موقعى انسان مى‏تواند مشغول نماز شود كه يقين كند وقت داخل شده است. (2) 🔻2. اگر در بين نماز عصر، يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند. (3) 🔻3. كسى كه مى‏خواهد نماز بخواند بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد تا يقين كند كه قبله كدام طرف است (مى‏تواند به گفته دو شاهد يا به قول كسى كه با قاعده علمى قبله را مى‏شناسد و مورد اطمينان است (يا طبق قبله نما) عمل كند و اگر اينها ممكن نشد بايد به گمانى كه از محراب مساجد مسلمانان يا قبرهاى آنان پيدا مى‏شود عمل نمايد. (4) 🔻4. كسى كه يقين به قبله ندارد اگر بخواهد غير از نماز كارى كند كه بايد رو به قبله انجام داد. مثلًا بخواهد سر حيوانى را ببرد بايد به گمان خود عمل نمايد و اگر گمان هم ممكن نيست به هر طرف كه انجام دهد صحيح است. (5) 🔻5. اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده نمازش صحيح است. (6) -------------- 1. يقين، طهارت، م 808، 809، 810، مراجع. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 742. 3. همان، م 757. 4. همان، م 782. 5. همان، م 787. 6. همان، م 808. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص200 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
♦️ مواردى كه است‏ 🔰 🖌 امنيت از مهم ترين نيازهاى بشر است و انسان در پرتو آن مى‏تواند امور دنيوى و اخروى خويش را با آسايش خاطر سامان دهد. 🔸 از اين رو ايجاد امنيت در شئون مختلف زندگى مردم از وظايف اساسى حكومت اسلامى است. 🔹امنيت در بسيارى از تكاليف شرط است؛ به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻1. تحصيل آب براى وضو و غسل در عبادات واجب، مشروط به طهارت همچون نماز واجب است؛ لكن اگر انسان احساس خطر كند وجوب آن ساقط مى‏شود و بايد تيمم كند. 🔻2. از شرايط نماز رو به قبله بودن است و در صورت بيم از دشمن يا حيوان درنده ساقط مى‏شود. 🔻3. شرط وجوب حج استطاعت است و تحقق استطاعت منوط به توانايى مالى، سلامت جسمانى و امنيت داشتن است. 🔻4. وجوب امر به معروف و نهى از منكر مشروط به وجود امنيت است. (1) --------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 697. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص204 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
💡 چهار درباره ‏ 🔰 🔸 1. خواب ديدن نشان خوب يا بد بودن نيست و نبايد به كسى بدبين شد. 🔹 2. با خواب چيزى ثابت نمى‏شود. مانند: سيادت، وجود امامزاده و ... . 🔸 3. خواب ديدن موجب تكليف و يا سقوط آن نمى‏شود و اگر خواب ديد كه بايد كارى را انجام دهد، آن كار بر او واجب نمى‏شود و نيز بر اثر خواب ديدن، بر رفتار و حركات وى در حال خواب كيفر بار نمى‏شود. (1) 🔹 4. خوابنامه‏هايى كه با مضامين مختلف بين مردم پخش مى‏شود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا امام رضا عليه السلام دستورى داده‏اند، تكليفى را ثابت نمى‏كند و نوشتن چنين خوابنامه‏هايى بر روى جلد و اوراق قرآن و مفاتيح مساجد و زيارتگاه‏ها گناه است. (2) ------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 622. 2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 210. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص210 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏هاى ‏ 🔰 🔻 يكى از گناهان كبيره سرقت است و زشتى آن براى همگان روشن است. ❗️اما بخشى از سرقت‏ها وجود دارد كه از نظر بسيارى از مردم قبحى ندارد، اما از نظر شرعى نوعى سرقت محسوب مى‏شود. 🖌 به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔸1. ندادن بدهى مردم. امام صادق عليه السلام فرمود: مَن استدان ديناً فَلَم ينو قضائه، كانَ بِمنزِلَة السّارِق‏ (1) هركه قرضى بگيرد و قصد پرداخت آن را نداشته باشد، به‏منزله‏دزد است. 🔸2. كسى كه مهريه زن را بر خود حلال بداند. 🔸3. خوردن مال يتيم. 🔸4. غش در معامله. 🔸5. كم فروشى. ------------- 1. بحارالانوار، ج 84، ص 263. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص217 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
در ‏ 🔰 🖌 1. اگر موجر در ضمن اجاره شرط كند كه پولى مستأجر به او قرض دهد، اشكال ندارد. (1) 🖌 2. در اجاره منزل و مانند آن، پرداخت وديعه براى كم كردن اجاره حكم ربا را دارد ولى اگر منزل را به مبلغ معينى اجاره دهد و ضمن آن شرط كند كه مستأجر مبلغ معينى را به او قرض بدهد اشكال ندارد. (2) 🖌 3. اگر مستأجر مبلغى به صاحب خانه بدهد تا رهن كامل شود، چنين قراردادى محكوم به رباست و اگر در آن خانه تصرف كند، اجرت المثل آن را ضامن است. (3) ----------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 205، س 25. 2. همان، اجاره، س 35؛ اجوبة الاستفتائات، س 1662؛ منهاج الصالحين، وحيد، ج 3، م 798؛ استفتائات تبريزى، س 1201؛ استفتائات مكارم، ج 2، س 830. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 293، س 32. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص219 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام ‏هاى ‏ 🔰 ❓پرسش: شادى و كف زدن در جشن‏هاى ميلاد اهل‏بيت عليهم السلام چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: 🖌 بهجت: اگر در حد لهو نباشد و بى‏احترامى هم نشود، مانع ندارد والا بايد پرهيز شود. 🖌 خامنه‏اى: كف زدن به نحو متعارف در مجالس جشن و سرور اشكال ندارد ولى در مراسم مذهبى مواليد اهل‏بيت عليهم السلام مناسب است، به جاى كف زدن به ذكر صلوات و تكبير، فضاى مجلس را عطرآگين سازند. 🖌 تبريزى: مناسبت با مجالس مذكور تكبير و صلوات و مانند اينهاست. 🖌 فاضل: در غير از مساجد و حسينيه‏ها مانعى ندارد. 🖌 مكارم: كف زدن مانعى ندارد اما در مساجد و حسينيه‏ها ترك شود. (1) ❓پرسش: اخيراً در ميلاد ائمه معصومين عليهم السلام به عنوان جشن ائمه يا مناسبت‏هاى ديگرتحت عنوان اجراى موسيقى‏سنتى كنسرت‏هاى موسيقى را برپا مى‏كنند. رواج اينگونه حركات ازسوى هر گروه و نهاد در فرهنگسراها يا مساجد و حسينيه‏ها چه صورت دارد و آيا اساساً با توجه به سيره ائمه معصومين عليهم السلام مى‏توان به نام اهل‏بيت عليهم السلام به چنين اقداماتى دست زد؟ ✅ پاسخ: 🖌 مقام معظم رهبرى: هرگونه خوانندگى و نوازندگى كه متناسب با مجالس عيش‏ونوش و خوشگذرانى باشد، جايز نيست و از هر كارى كه با شئونات مساجد و حسينيه‏ها سازگار نباشد، بايد اجتناب كرد. 🖌 فاضل: به طور كلى هر امرى كه هتك و بى احترامى به ائمه اطهار عليهم السلام تلقى شود، جايز نيست و ظاهراً مجموع اين اعمال عرفاً هتك محسوب مى‏شود. 🖌 بهجت: برپايى و شركت در اين مجالس حرام است. 🖌 تبريزى: اجراى موسيقى در مجالس معصومين مطلقاً جايز نيست و نواختن موسيقى لهوى و گوش دادن آن هرچند در غيرمجالس معصومين باشد حرام است و بين انواع موسيقى لهوى فرقى در حرمت نيست. مكارم: كليه صداها وآهنگ‏هايى كه مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است. (2) ------------- 1. مسائل جديد، ج 1، ص 167. 2. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 2، ص 36 و 37. 📚 احكام منتظران ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احکام های 🔰 ❓پرسش: آيا مى‏توان در ولادت امامان معصوم در مسجد نوار آهنگ مذهبى غير حرام گذاشت؟ ✅ پاسخ: مكارم: گذاشتن آهنگ مذهبى در مساجد و حسينيه‏ها مناسب نيست. از آن اجتناب كنيد. (1) ❓پرسش: دست زدن همراه با مداحى در مجالس شادى ائمه معصومين عليهم السلام و روزهاى تولد آنها از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: مكارم: دست زدن اگر با امور حرام مقرون نباشد، حرام نيست ولى در مساجد و حسينيه‏ها از آن پرهيز كنيد. (2) ❓پرسش: در اعياد مذهبى و جشن ولادت ائمه در مسجد يا حسينيه مجلس جشن گرفته مى‏شود و اشعار مذهبى خوانده مى‏شود، آيا كف زدن در اين مجلس جايز است؟ ✅پاسخ: فاضل: در مساجد و حسينيه‏ها كف نزنيد. (3) ------------ 1. استفتائات جديد، ج 2، ص 705. 2. استفتائات جديد، ج 1، ص 149؛ آموزش فقه، فلاح زاده، ص 423. 3. جامع المسائل، ج 1، ص 95، س 307. 📚 احكام منتظران، ص: 93 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari