🔰 اقسام #عبادات
📌 عبادات از نظر #ادا و #قضا پنج دستهاند:
🔸1. عباداتى كه هم ادا دارند و هم قضا مانند نمازهاى يوميه.
🔸2. عباداتى كه ادا دارند و قضا ندارند مانند نماز جمعه و عيد فطر و ...
🔸3. عباداتى كه قضا دارند و ادا ندارند مانند روزه زن حائض.
🔸4. عباداتى كه نه ادا دارند نه قضا مانند نماز حائض و نفساء و روزه بيماران دائمى.
🔸5. عباداتى كه هميشه ادا هستند و هيچگاه قضا نمىشوند مانند نماز آيات براى حوادثى غير از خسوف و كسوف و پرداخت وجوه شرعيه مانند خمس و زكات.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص36
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 #كمك به #گناه
📌 كمك به گناه، يكى از گناهان بزرگ محسوب مىشود. قرآن كريم مىفرمايد:
وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ (1)
و (هرگز) در راه گناه و تعدّى همكارى ننماييد! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد كه مجازات خدا شديد است!
🔻نمونهها:
🔹1. راننده اى كه بار حرام (همچون شراب) را حمل مىكند.
🔹2. كسى كه ديگران را به گناه تشويق و يا گناه را تبليغ مىكند.
🔹3. كار كردن در مؤسسات و شركتهايى كه كارشان حرام است. همچون كار در شركتهاى سرمايه گذارى ربوى و يا كارخانههايى كه شراب توليد مىكنند.
🔹4. اجاره دادن خانه و مغازه براى گناه.
🔹5. كمك به ستمكاران و كسانىكه با دين و احكام دين، ضديت و معاندت دارند، حرام است. (2)
🔹6. آماده سازى غذا براى افراد روزه خوار، نوعى اعانت بر گناه محسوب مىشود. (3)
🖌 مسأله: اگر كسى به گناه گنهكار يا ترك واجب از كسى راضى باشد، اگر چه اعانت بر گناه صادق نيست، ولى شريك در گناه، و حرام است. (4)
همچون كسى كه جلوى منكر را مىتواند بگيرد ولى نمىگيرد و چراغ سبز نشان مىدهد.
❓پرسش: شخصى در يكى از شركتها، راننده مىباشد. گاهى مجبور مىشود كه رؤساى شركت را كه مىخواهند در مجلس گناه شركت كنند، به محل مربوطه ببرد، آيا جايز است در چنين شركتى بماند؟
✅ پاسخ: ادامه كار اشكال ندارد، لكن از حمل افراد براى رفتن به مراكز فساد و ارتكاب گناه خوددارى كند و اگر خوددارى ممكن نيست، از ادامه كار خوددارى كند. (5)
--------------
1. مائده/ 2.
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 21.
3. همان، ص 286، س 104.
4. توضيح المسائل مظاهرى، ص 398.
5. استفتائات امام خمينى، ج 3، ص 616، س 146.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص75
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اقسام #اطعام مساكين
🔸1. اطعام يك مسكين به مقدار يك مد طعام. مثلًا براى پيرمرد و پيرزنى كه روزه گرفتن براى آنها مشقت دارد يا براى زنى كه وضع حملش نزديك است و روزه برايش ضرر دارد. (1)
🔸2. اطعام به ده مسكين براى شكستن روزه قضا در بعد ازظهر و يا شكستن قسم. (2)
🔸3. اطعام به شصت مسكين براى كسى كه عمداً روزه واجب رمضان را بدون عذر خورده است. (3)
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1725.
2. همان، م 1687.
3. همان، م 1660.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص198
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 آسانىهاى روزه دارى
♦️1. روزه دارى در طول سال يك ماه است؛ و زمان كوتاهى است. قرآن كريم مىفرمايد: «أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ»
♦️2. روزه براى كسانى استكه آمادگى جسمى و توانايى لازم را دارند. و براى كسانى كه شرايط تكليف (بلوغ، عقل و قدرت) را دارند.
♦️3. روزه از معذورين ساقط است. همچون بيمارى، سفر و ...
♦️4. راهكارهايى براى كسانى كه در شرايط سخت هستند تعيين شده است.
♦️5. كسى كه از روى فراموشى يا بى اختيار چيزى را خورده است، روزهاش باطل نمىشود.
♦️6. كسى كه در اثر بيمارى روزه نگرفته، اگر بيمارى اش به سال بعد متصل شود، نيازى به قضا ندارد.
♦️7. كسى كه روزهاش را نگرفته فرصت كافى براى جبران آن داده شده است.
♦️8. براى عدهاى از افراد كلّاً روزه ساقط است. همچون بيمارىهاى مستمر و هميشگى، افرادى كه در حال كما هستند و ...
♦️9. براى كسانى كه به عمد روزه خود را باطل كردهاند، كفاره قرار داده شده است و كفاره، هم تخييرى است، و هم فرصت به اندازه تمام عمر داده شده است.
-------------
1. بقره/ 184.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص79
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره #بقاى بر #جنابت
📍1. يكى از مبطلات روزه، بقاى بر جنابت تا اذان صبح است، چه به صورت عمدى باشد، چه از روى فراموشى. (1)
📍2. اگر جنب عمداً غسل نكند و تيمم هم نكند، روزهاش باطل است و بايد كفاره بدهد.
📍3. اگر جنب عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود و با تيمم بدل از غسل روزه بگيرد، روزهاش صحيح است ولى معصيت كار است. (2)
📍4. بقاى بر جنابت در غير روزه ماه رمضان و قضاى آن، مبطل روزه نيست. (3)
📍5. كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مىداند كه اگر بخوابد تا صبح بيدار نمىشود، نبايد بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزهاش باطل است و قضا و كفاره بر او واجب مىشود. (4)
📍6. هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مىشود براى غسل، مىتواند بخوابد. (5)
📍7. اگر جنب بعد از اذان صبح بيدار شود، روزه او صحيح است. (6)
📍8. اگر روزهدار در روز محتلم شود، واجب نيست فورا غسل كند. (7)
📍9. هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگرچهبداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است. (8)
📍10. كسى كه مىخواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است. (9)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1619 و 1622.
2. توضيح المسائل مراجع، م 1621.
3. همان، م 1620 و 1636.
4. همان، م 1625.
5. همان، م 1626.
6. همان، م 1627.
7. همان، م 1632
8. همان، م 1633.
9. توضيح المسائل مراجع، م 1634.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص80
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چهار نكته درباره رساندن #غبار غليظ به #حلق
🔸1. رساندن غبار غليظ به حلق، روزه را باطل مىكند، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است، مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است مانند خاك، گچ، سيمان و ... (1)
🔸2. اگر به واسطه باد، غبار غليظى پيدا شود و انسان با اين كه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، روزهاش باطل مىشود. (2)
🔸3. احتياط واجب آن است كه روزهدار دود #سيگار و #تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند.
ولى #بخار غليظ روزه را باطل نمىكند، مگر اين كه در دهان به صورت آب در آيد و فرو دهد. (3)
🔸4. اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند، يا بىاختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزهاش باطل نمىشود، و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرون آورد. (4)
------------------
1. توضیح المسائل مراجع، م 1603؛ استفتائات بهجت، ج 2، ص 347.
2. همان، م 1604؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 520، الثامن.
3. همان، م 1605.
4. همان، م 1607.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص82
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰مصاديق افطار با #حرام
🔻افطار با حرام، مصاديق گوناگونى دارد. به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔹1. خوردن نجاسات همچون شراب، خون، غذاهاى متنجس.
🔹2. خوردن خوراكىها و ميوههاى غصبى.
🔹3. اعمال حرام همچون زنا و ...
🔹4. نسبت دروغ به خدا و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم.
🔹5. خوردن غذاهاى حرام.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص83
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari