🔰 احكام نام پيامبر (ص)
🖌 مستحب است نام #نيكو براى فرزند انتخاب شود و افضل آنها نامهايى است كه در بردارندهى #بندگى خداوند باشد، مانند: عبداللّه، عبدالرحيم، عبدالرحمن و نيز نامهاى #انبيا و #ائمه و افضل آنها نام محمد است. (1)
👈 امام صادق عليه السلام فرمود: لا يُولَدُ لَنا ولَدٌ الّا سَمَيّناهُ مُحَمَّدا فِاذا مَضى سَبعة ايّام فَانْ شِئْنا غَيَّرْنا وَالّا تَرَكْنا. (2)
فرزندى از ما به دنيا نمىآيد جز آن كه نام آن را محمد مىگذاريم و پس ازئهفت روز اگر خواستيم تغيير مىدهيم و اگر نخواستيم همان نام براى او باقى مىماند.
👈 اباهارون مىگويد: مدتها همنشين امام صادق عليه السلام بودم. چند روزى به خدمت حضرت نرسيدم. پس از آن كه به خدمت حضرت رسيدم حضرت سؤال كردند: اباهارون چند روزى شما را نديدم. عرض كردم: خداوند به من پسرى داده است، سرگرم او بودم. حضرت فرمود: مبارك است، نام او را چه نهادى. عرض كردم: محمد گذاشتهام. حضرت به عنوان احترام نام پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم، پيشانىاش را به طرف زمين آورد و سهبار فرمود: محمد صلى الله عليه وآله وسلم! محمد صلى الله عليه وآله وسلم! محمد صلى الله عليه وآله وسلم!
📌 سپس فرمود: جان فرزند و اهل و عيالم و پدر و مادرم فداى پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم. حال كه نام پسرت را محمد نهادهاى او را #سب مكن، #كتك نزن و به او #بدى مكن. (3)
👈 امام رضا عليه السلام فرمود: اگر كودكى را محمد نام نهاديد، گرامىاش بداريد و در مجالس به او جاى دهيد. (4)
🔸مسأله: رساندن جايى از بدن به خط قرآن يا نام خدا بر جنب و حائض و نَفْساء حرام است و اسامى پيامبران و امامان عليهم السلام به احتياط واجب حكم نام خداوند را دارد. (5)
---------------
1. وسائل الشيعة، ج 15، ص 125.
2. همان .
3. وسائل الشيعة، ج 15، ص 125.
4. همان، ص 127.
5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، س 355 و 513 و 450 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 156
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شهادت بر رسالت پيامبر (ص)
🖌 از واجبات نماز «تشهد» و شهادت بر يگانگى خداوند و رسالت پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم است.
💡 سيد بن طاووس در فلاح السائل مىفرمايد:
آن چه در رابطه با اين شهادت مهم است آن است كه در شهادت دادن به توحيد، معبودى را جز او شايسته پرستش ندانى و در شهادت به رسالت رسول خدا صادق باشى و معناى اين سخن آن است كه كردار و گفتارت پيروى از پيامبر را تصديق كند؛ زيرا خداوند در قرآن (1) گروهى را كه كردارشان با گفتارشان سازگار نبوده و به رسالت او شهادت دادهاند دروغگو ناميده است. (2)
-------------
1. منافقون/ 63.
2. ادب حضور، ترجمه فلاح السائل، ص 217 ..
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 158
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نبوت پيامبر (ص)
🖌 نبوت يكى از #اصول دين است و به لحاظ اهميت آن در #اذان و اقامه و #تشهد نمازها شهادت بر نبوت و رسالت پيامبر آمده است و در اين زمينه احكام و مسائلى وجود دارد.
✅ در اين جا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔸1. كسى كه پيغمبرى حضرت خاتم الانبيا صلى الله عليه وآله وسلم را قبول ندارد، #نجس است. (1)
🔸2. كسى كه ادعاى نبوت نمايد، #قتل او واجب است و خونش براى كسى كه ادعاى نبوت را از او شنيده، مباح است، مگر اين كه خوف داشته باشد. (2)
🔸3. مسلمانىكه منكر خدا يا پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم شود يا حكم ضرورى دين را كه مسلمانان جزء دين اسلام مىدانند مثل واجب بودن نماز و روزه را انكار كند، در صورتى كه منكر شدن آن حكم، به انكار خدا يا پيغمبر برگردد #مرتد است. (3)
------------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 106.
2. تحرير الوسيله، ج 2، حد قذف؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 506.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 424، م 2447 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 159
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سلام كردن بر پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم
🖌 در دو مورد سلام كردن به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم جايگاه ويژهاى دارد:
🔹1. در #نماز مستحب است قبل از گفتن سلام واجب «السلام عليك ايها النبى و رحمة اللّه وبركاته» گفته شود.
🔹2. يكى از ذكرهاى سجده سهو اين ذكر است: «بسم اللّه وبالله السلام عليك ايها النبى ورحمة اللّه وبركاته». (1)
❓پرسش: مرسوم است بعد از نمازها به پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام سلام مىدهند، آيا براى اين سلامها مدركى وجود دارد؟
✅ پاسخ: بلى، در روايات متعددى وارد شده كه اگر نمىتوانيد نزد قبور پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام حاضر شويد، از دور با اشاره به قبور آنان سلام دهيد و زيارت كنيد
و روايات دلالت دارند بر استحباب زيارت و سلام بر آنان در تمام حالات كه بعد از نمازها را نيز شامل مىشود.
👈 بلكه سزاوار است بعد از هر نماز واجب، حضرت رسول صلى الله عليه وآله وسلم را زيارت و به آن حضرت سلام نمود. (2)
-------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1250.
2. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 282.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 160
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
▪️پاره ی تن پیامبر صلّی الله علیه و آله
● رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
"پارهاى از تن من در خراسان مدفون خواهد شد، كه هيچ غم زده اى او را زيارت نمي كند مگر آنكه خداى عزّ و جلّ غبار غم را از خاطرش برطرف مي سازد، و هيچ گناهكارى اورا زیارت نمیکند مگر آنكه خدا گناهانش را می آمرزد."
📚کتاب من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳
💠 امام رضا علیه السلام :
🔻 هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند ، روز قيامت در سه جا به داد او مى رسم و از هراسها و سختيهاى آنها نجاتش مى دهم :
🔸وقتى كه نامه هاى اعمال از راست و چپ پراكنده شوند
🔸و هنگام گذشتن از صراط
🔸و موقع سنجيدن ميزان [اعمال]
📗عيون الأخبار ج۲ ص ۲۵۵
▪️سالروز شهادت سلطان این سرزمین امام رئوف حضرت ثامنالحجج امام علی بن موسی الرضا "علیه آلاف التحیه و الثناء" تسلیت باد.
🔰 احكام خرافات
❓سوال: آيا دود كردن اسپند براى جلوگيرى از چشم بد صحّت دارد؟
✅ جواب: صحّت ندارد؛ ولى مىگويند: «دود اسفند فضا را ضد عفونى مىكند، و مفيد است.» (1)
❓سوال: نظر جنابعالى درباره فال حافظ چيست؟
✅ جواب: فال اعتبارى ندارد. (2)
❓سوال: اگر فال قهوه براى كار مشروعى انجام شود، چه حكمى دارد؟ مثلًا از طريق فال قهوه گمشده را پيدا كند، يا گرهاى را باز كند. در اين صورت پول حاصل از آن چه حكمى خواهد داشت؟
✅ جواب: فال قهوه و امثال آن از خرافات است، و شرعاً اعتبارى ندارد و گرفتن پول در مقابل آن جايز نيست. (3)
❓سوال: اخيراً آش بى بى سه شنبه، بى بى نور، بى بى حور، كه نماز و آداب مخصوص دارد، رايج شده است. نماز آن صبح سه شنبه قبل از اذان ظهر خوانده مىشود. يك حمد و سه قل هو الله دارد كه به صورت 5 ركعتى خوانده مىشود! ضمناً آرد و حلواى اين سفره را نبايد نامحرم و پسر نابالغ ببيند! نظر شما در اين مورد چيست؟
✅ جواب: اينها خرافات است؛ و عمل به آن خلاف شرع.
مردم را با زبان خوب مطّلع كنيد تا اين كارها را ترك كنند. (4)
-----------------
1. استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 3، س 1603
2. همان، س 1604
3. همان، س 1605
4. همان، ص 570، س 1606
📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص64
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خرافات
❓سوال: در بعضى از نقاط كشور، درختهايى از قبيل درخت گز مشاهده مىشود كه عدّهاى از عوام نخهايى به آنها گره مىزنند، و اعتقاد به تقدّس يا شفا گرفتن يا روا شدن حاجت و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان را دارند!
اولًا: عقيده به تقدّس اين گونه درختها صحيح است يا باطل؟
ثانياً: گره زدن نخ، يا بستن پارچه به اين درختها و گرفتن حاجت از آنها جايز است؟
✅ جواب: اين اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرك مىباشد. و بر همه لازم است نهى از منكر كنند. (1)
❓سوال: هر از گاهى ورقهاى به اين مضمون پخش مىشود كه: شيخ احمد نامى در مدينه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را خواب ديده، و ستارهاى در آسمان ظهور مىكند و درب توبه بسته مىشود و ... هركس بنويسد اين طور، اگر ننويسد آن طور آيا اين اوراق اعتبارى دارد و بايد به آنها توجّه كرد؟
✅ جواب: اين اوراق مجعول و بى اساس است و سالهاست كه به دست افراد مرموزى پخش مىشود. (2)
❓سوال- اخيراً شخصى پيدا شده كه در حالت خاصّى فرو مىرود (شبيه خلسه (3) و از عالم غيب خبرهايى مىدهد كه با واقعيّت مطابقت دارد! به عنوان مثال، آدرس جمعى از سارقين را مىدهد، اتومبيلهاى گم شده را كشف مىكند، بعضى از بيماريها را معالجه كرده و راز بعضى از قتلها را فاش نموده و قاتلها را معرّفى مىنمايد! لطفاً بفرماييد:
1. آيا آنچه گفته مىشود حقيقت دارد يا برنامه خاصّى در ميان است؟
2. اگر خرافه است پس چرا با بعضى واقعيات جور در مىآيد؟
✅ جواب- اين گونه افراد ممكن است گاهى درست بگويند، ولى بسيار مىشود كه خلاف واقع خبر مىدهند. و اين مسأله به تجربه ثابت شده است. (4)
❓سوال- در بعضى از نقاط استان ما، رسوم و عقائد غلطى وجود دارد كه مشكلات فراوانى براى مردم ايجاد كرده است. مثلًا ازدواج و اجراى صيغه عقد را در روز 13 فروردين جائز نمىدانند و معتقدند كه چنين ازدواجى نحس است. مورد ديگر كه اخيراً مشكلى را نيز براى خانواده خود ما پيش آورده، اين است كه مىگويند نبايد دو خواهر با دو برادر ازدواج كنند زيرا اين كار باعث مىشود در شب اول كه عروس به خانه داماد مىرود خواهر دوم يا يكى از دو خواهر از دنيا برود! نظر شما چيست؟
✅ جواب- آنچه در بالا نوشتهايد، جزء خرافات است و هيچ اعتبارى ندارد. توكل بر خدا كنيد و به اين گونه مطالب اعتنا نكنيد. (5)
-------------------
1. استفتائات مكارم، ج 3، س 1597
2. همان، س 1608
3. درك نوعى لذت عميق كه بر اثر آن شخص از خود و محيط اطرافش غافل مىشود؛ حالت لذتبخش بين خواب و بيدارى كه بر اثر استعمال مواد مخدر در فرد به وجود مىآيد و يا حالتى بين خواب و بيدارى كه به سالك دست مىدهد و حقايق معنوى بر او آشكار مىشود.( فرهنگ بزرگ سخن، دكتر حسن انورى، ص 2808)
4. استفتائات مكارم، ج 3، س 1609
5. همان، س 1600
📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص65
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خرافات
❓سوال: آيا مراجعه به فالگيرها و جادوگران براى معالجه جايز است؟
✅ جواب: حرام است. (1)
❓سوال: آيا جادو و سحر واقعيت دارد؟ و استفاده از آن چه حكمى دارد؟
✅ جواب: واقعيت دارد و استفاده از آن حرام است. (2) آموزش و فراگيرى سحر و كسب درآمد از آن حرام است و نيز استخدام فرشتگان و تسخير جن و احضار ارواح حرام مىباشد. (3) شعبده بازى و پيشگويى از حوادث به گمان اينكه بعضى از اجنه به او خبر دادهاند و يا به گمان اينكه او كارشناس است، حرام است. (4)
❓سوال: اخيراً در بعضى محافل ختم ياعلى معمول شده است، نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
✅ جواب: شكى نيست كه توسل به معصومين عليهم السلام مخصوصاً وجود مبارك اميرالمؤمنين على عليه السلام و شفيع قرار دادن آنها در درگاه خداوند از بهترين عبادات و سبب حل مشكلات است. ولى سزاوار است پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام سراغ دعاها و توسلاتى بروند كه در كتب معتبره از معصومين عليهم السلام نقل شده است. مانند دعاى توسل كه براى برآمدن حاجات بسيار مؤثر است. (5)
--------------
1. استفتائات مكارم، ج 1، ص 156
2. استفتائات بهجت، ج 4، ص 548، س 6420
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 498، م 16
4. همان مدرك
5. استفتائات، ج 3، س 1612
📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص66
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حق تقدم
🖌 عدهاى از ياران امامصادق عليه السلام خدمت حضرت رسيده و سؤال كردند: بعضى در مكه يا مدينه يا مكانهاى ديگر كه فضيلت دارد، جاى گرفتهاند، بعد براى وضو خارج مىشوند و فرد ديگرى جاى آنها مىنشيند؟
حضرت فرمود: هركس در مكانى سبقت گرفت، تا يك شبانه روز بر ديگران حق تقدم دارد. (1)
📌 نكتهها
🔸1. جا گرفتن در حرم يا مسجد مانند نشستن در آن مكان است. و ديگران نمىتوانند جاى او را بگيرند به شرط آن كه چيزى را كه به وسيله آن جا گرفته، مانند سجاده و عبا باشد كه تمام محل نماز خواندن يا قسمت عمده آن را بگيرد، بنابراين گذاشتن مهر و تسبيح حقى براى شخص ايجاد نمىكند و ديگران مىتوانند در آن مكان نماز بخوانند.
🔸2. بين گذاشتن رحل (عبا و سجاده) و آمدن فرد، نبايد فاصله زيادى باشد به طورى كه آن مكان معطل بماند، پس اگر نمازگزار وسيلهاى بگذارد و برود و برنگردد، در صورتىكه بدون برداشتن نتوان در آن مكان نماز خواند، ديگرى مىتواند آن را بردارد. (2)
🔸3. اگر شخصى در مسجد جهت شركت در نماز جماعت، وسيلهاى گذاشته و بيرون رفته وجماعت برپا شده و صاحب وسيله مراجعه نكرده، با شروع جماعت، احتياط آن است تا زمانى كه امام به ركوع نرفته، جاى او را اشغال نكنند. (3)
🔸4. كسىكه در مسجد يا حرم جا گرفته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند. (4)
---------------
1. كافى، ج 4، ص 547؛ .... مَنْ سَبَقَ إِلَى مَوْضِعٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ يَوْمَهُ وَ لَيْلَتَه.
2. تحريرالوسيله، ج 3، ص 380، فى المشتركات.
3. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 135، س 32.
4. توضيح المسائل مراجع، م 868؛ جامع المسائل آية الله فاضل، ج 1، ص 94، س 305.
📚 احكام داستانى ؛ ص85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه #بدهكار
🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمىخوانم.
يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مىشوم كه بدهى او را بپردازم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟
گفت: بلى، به نحو تمام و كمال.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1)
📌 بدهىهاى ميت
🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او #نقد مىشود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2)
👈 ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ (3)
وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مىشود.
🔸2. بدهىهاى ميت را بايد از #اصل تركه او پرداخت. (4)
🔸3. بدهىهاى ميت شامل #مهريه، #قرض، #اجرت، #نذر، #خمس و ... است.
---------------
1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680.
3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190.
4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683.
📚 احكام داستانى ؛ ص101
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پرداخت دستمزد
🖌مردى به نام شعيب نقل مىكند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّهاى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه عرق بدنشان خشك شود.» (1)
📌 نكتهها
🔸1. اجير #بايد عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او #بدهكار مىشود. (2)
🔸2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت #متعارف (اجرة المثل) پرداخت گردد.
🔸3. اجرت بر كارهاى #حرام حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب.
----------------
1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛ قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم.
2. توضيح المسائل مراجع، م 2218.
📚 احكام داستانى ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari