#استفتائات
❓پرسش: آيا نيروهاى امدادى كه به منطقه حادثه ديده رفتهاند مىتوانند در حدضرورت از ميوههاى درختان منطقه و مواد غذايى مغازهها و منازل ويران شده مجهول المالك يا مالكين كه امكان اجازه از آنها نيست، استفاده كنند؟ آيا استفاده موجب ضمان است يا خير؟
✅ پاسخ: تنها در صورت ضرورت مىتوانند استفاده كنند و مانند پاسخ فوق موجب ضمان است. (1)
❓پرسش: مازاد وسايل مصرفى يا دست دوم كه براى زلزله زدگان جمع شده و مورد استفاده آنان نيست، چه بايد كرد؟
✅ پاسخ: در صورتىكه صاحبان آن معلوم است، بايد يا به آنها برگردانده شود يا با اجازه آنها به مصارف فقرا برسد. و در صورتى كه صاحبان آن معلوم نيست، صرف فقرا شود.
✅ پرسش: اسكان و تصرّف و نماز، در منازل و مغازههاى مردم كه صاحبان آنها معلوم نيست چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: براى افرادى كه جهت امداد به منطقه مىروند، به مقدار رفع نياز، مانعى ندارد. (2)
------------------
1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 27
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 574، س 15.
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 71
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#استفتائات
❓پرسش: اگر در مناطق آسيب ديده براى كمك افراد مجروح نياز به وسايل به جا مانده از افراد فوت شده باشد آيا استفاده از آن وسايل جايز است؟
✅ پاسخ: اگر نجات جان مصدوم متوقف بر استفاده از آنها باشد، اشكال ندارد، اما بايد هزينه آن به ورثه پرداخت شود. (1)
❓پرسش: آيا امدادگر در زمان حادثه در صورتىكه نياز مبرم به خوراكى يا وسائل داشته باشد مىتواند از خوراكىها و اموال پيدا شده، ديگران براى رفع نياز خود استفاده كند؟
✅ پاسخ: جايز نيست، مگر درحال ضرورت و در اين صورت بايد قيمت آن به صاحبش داده شود. (2)
❓پرسش: به نجاتگران، جيرهاى از موادغذايى داده مىشود، در صورتى كه اين موّاد غذايى متعلّق به حادثه ديدگان باشد آيا استفاده از آنها جايز است؟
✅ پاسخ: اگر اهداء كنندگان تنها براى مصرف حادثه ديدگان اهداء كردهاند، مصرف آن در غير محل مورد نظر اهداء كنندگان جايز نيست. (3)
-------------
1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 28.
2. همان، ص 130 .
3. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 132.
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 72
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#استفتائات
❓پرسش: اگر فرد نجات يافته توسط امدادگر در ازاى كمكى كه به او شده هديهاى به او بدهد حكمش چيست؟
✅ پاسخ: در فرض سؤال حكم رشوه را ندارد. (1)
❓پرسش: اگر از مردم كمكهايى براى حادثه ديدگان يك منطقه خاص جمع آورى شود و امكان ارسال نباشد آيا مىتوان از آنها در محل ديگر استفاده كرد؟
✅ پاسخ: آية الله خامنهاى: اگر اهداء كنندگان براى كمك به گروه يا منطقه خاصى اهداء كردهاند، مصرف در غير محل مورد نظر جايز نيست مگر با اجازه و رضايت خودشان.
✅ آية الله مكارم شيرازى: در فرض سؤال مانعى ندارد. (2)
❓پرسش: در منطقهاى بحران زده از اموال بلا صاحب در منازل و مكانها ممكن است استفاده شود در صورتى كه صاحب آن را نشناسيم وظيفه چيست و در صورتى كه او را بشناسيم و راضى نباشد ما نيز بدان اموال نياز مبرم داشته باشيم تكليف چيست؟
✅ پاسخ: اگر موارد نياز در رابطه با نجات جان افراد نباشد، تصرف در اموال ديگران بدون رضايت صاحبان آن جايز نيست. (3)
❓پرسش: آيا استفاده از وسايل نقليّه كه از زلزله زدگان بر جاى مانده براى انتقال مصدومين، بدون اذن مالك آنها جايز است؟
✅ پاسخ: فىنفسه جايز نيست ولى اگر ضرورت نجات جان مصدومين اقتضا كند، جايز است و بايد اجاره آن پرداخت شود. (4)
❓پرسش: اگر در حين عمليّات نجات، مصدوم وسيلهاى به ما بدهد و ما فراموش كنيم به او باز گردانيم و امكان ديدن و پيدا كردن وى وجود نداشته باشد تكليف چيست؟
✅ پاسخ: حكم مجهول المالك را دارد كه اگر از پيدا كردن او يا ورثهاش مأيوس باشيد بايد آن را از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهيد و بنابر احتياط واجب در اين امر از حاكم شرع اجازه بگيريد. (5)
-----------------
۱ . امداد الهى، جواد عليرضايى ، ص 138.
۲ . همان، ص 146.
۳ . همان، ص 150
۴ . همان ، ص 152.
۵ . همان، ص 156
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 بيرون آوردن زيورآلات ميت
❓پرسش: اگر بيرون آوردن زيورآلات ميت موجب مجروح شدن بدن او يا قطع انگشت وى شود، وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: در صورتى كه زيورآلات زياد مهم نباشد بايد همراه او دفن شود و اگر مهم است بايد بيرون آورد. (1)
❓پرسش: هرگاه ميت زيورآلات به همراه داشته باشد، آيا بيرون آوردن آنها واجب است يا اين كه با همان زيورآلات بايد دفن شود؟ در صورت وجوب بيرون آوردن زيورآلات و عدم دسترسى به اولياى ميت بايد به چه كسى سپرد؟ و چنانچه بيرون آوردن، مستلزم لمس نامحرم باشد تكليف چيست؟
✅ پاسخ: در صورتى كه زيورآلات محدودى باشد مىتوان با آن دفن كرد و اگر گرانقيمت باشد بايد بيرون آورد و اگر وارث او شناخته نشود بايد از طرف ورثه صدقه داد. (2)
❓پرسش: اگر در زمان حوادث و بلاياى طبيعى، انسان به اشياءِ قيمتى دست يابد و نتواند صاحب آن را مشخّص كند و به او برگرداند تكليف چيست؟
✅ پاسخ: آية الله خامنهاى: اگر در مكانى پيدا كرده است كه مالك شخصى دارد، اگر مالك ادعاى مالكيت آن را كند، متعلق به مالك است. وگرنه حكم لقطه را دارد و اگر در مكان غيرشخصى پيدا شده باشد، حكم لقطه (مالى كه انسان پيدا مىكند) را دارد.
✅ آية الله سيستانى: اگر از پيدا كردن صاحب آن مأيوس باشيد به فقير متدين صدقه بدهيد و به احتياط واجب بايد با اذن حاكم شرع باشد.
✅ آية الله مكارم شيرازى: در صورتى كه به هيچ وجه نتواند صاحبش را پيدا كند آن را به قيمت روز بفروشد و پول آن را به نيّت صاحبان اصلى به فقرا صدقه دهد. (3)
----------------
1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 33.
2. همان، س 38
3. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 134.
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص75
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
❓پرسش: حكم طلا و زيور آلات و اشياى قيمتى جان باختگان كه هيچ فردى از خانواده او زنده نيستند چيست؟
✅ پاسخ: آية الله خامنهاى: در صورتى كه هيچ وارثى حتى وارث دور ندارد، بايد به حاكم شرع تحويل شود.
✅ آية الله سيستانى: اگر از پيدا كردن وارث مأيوس شود با اذن حاكم شرع به فقير متدين صدقه بدهند.
✅ آية الله مكارم شيرازى: در صورتى كه به هيچ وجه نتواند صاحبش را پيدا كند آن را به نيّت صاحبان اصلى به فقرا صدقه دهد. (1)
❓پرسش: سالهاى بعد از حوادثى همچون زلزله و ساخت خانههاى جديد اگر كسى در محلّ مسكونى جديد خود بعد از كندن زمين به طلا و شىءِ قيمتى دست پيدا كند چه حكمى دارد؟ آيا اشياءِ پيدا شده متعلق به خودش است؟
✅ پاسخ: آية الله خامنهاى: به مسئولين ذىربط در مركز استان مراجعه شود.
آية الله مكارم شيرازى: به نيّت صاحبان اصلى به فقرا صدقه دهد. (2)
---------------
۱ . امداد الهى، جواد عليرضايى ، ص 136 .
۲ . همان ، ص 140.
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 76
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اذن ولى ميت
❓پرسش: آيا در وضعيتهاى بحرانى اذن ولى براى غسل و نماز و دفن ميت لازم است؟ در صورت عدم دسترسى به ولى يا عدم امكان شناسايى او تكليف چيست؟
✅ پاسخ: در صورتى كه دسترسى به ولى باشد، از او اجازه بگيرند و اگر نباشد از حاكم شرع و اگر هيچ كدام ميسّر نيست مجازهستند بدون اجازه اقدام كنند. (1)
❓پرسش: اگر عضوى از اعضاى انسان زنده جدا شده باشد آيا براى دفن آن بايد از او اجازه گرفت؟ حكم غسل و كفن آن چگونه است؟
✅ پاسخ: احتياط آن است كه از او اجازه بگيرند و اگر عضوى است كه استخوان دارد بايد غسل دهند و در پارچهاى بپيچند و دفن كنند. (2)
--------------
1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 52
2. همان، س 63 ..
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص77
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
❓پرسش: چنانچه ولىّ ميت نباشد كه اجازه شفاهى بدهد وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: اجازه شفاهى لازم نيست و چنانچه از قرائن فهميده شود كه رضايت دارد كفايت مىكند و در صورت شك و عدم دسترسى به ولى ميت بنا بر احتياط از حاكم شرع يا نماينده او بايد اجازه گرفت و اگر آن هم ممكن نيست اجازه ساقط است. (1)
❓پرسش: حكم نماز ميتى كه بدون اذن ولى خوانده شده و امكان اذن گرفتن وجود داشته است چيست؟ آيا علم به رضايت و اجازه بعدى كفايت مىكند؟ اگر اذن گرفتن از ولى براى نماز ميت به دليل عدم شناخت يا عدم دسترسى، ممكن نباشد تكليف چيست؟
✅ پاسخ: احتياط آن است كه مجدداً نماز را با اذن ولى بخوانند و اگر دفن شده باشد بر قبر او بخوانند. (2)
-------------
1. مجمعالمسائل گلپايگانى، ج 1، ص 573، س 8؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 187.
2. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 115 ..
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص77
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره سوختگى
🖌 مسأله: ميتى كه بر اثر #سوختگى و مانند آن، امكان غسل دادن وى وجود ندارد و در صورت غسل دادن، احتمال جدا شدن پوست يا گوشت از او مىرود، بايد تيمم داده شود. (1)
🖌 جسدى را كه بر اثر سوختگى شديد تبديل به خاكستر شده، بنا بر احتياط بايد #دفن نمود. (2)
🖌 اگر در صورت و دستها و جلوى سر و روى پاها به واسطه سوختن يا چيز ديگر برآمدگى پيدا شود، شستن و مسح روى آن كافى است و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زير پوست لازم نيست، بلكه اگر پوست يك قسمت آن كنده شود لازم نيست آب را به زير قسمتى كه كنده نشده برساند.
📌 ولى چنانچه پوستى كه كنده شده گاهى به بدن مىچسبد و گاهى بلند مىشود، بايد آن را قطع كند يا آب را به زير آن برساند. (3)
----------------
1. تنقيح الطهاره، ج 8، ص 267 .
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 97
3. توضيح المسائل مراجع، م 292.
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص79
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 ميت باردار
❓پرسش: هرگاه زن حامله در حادثهاى فوت كند، در موارد زير تكليف چيست؟
👈الف) آيا بررسى وضعيت زنده يا مرده بودن جنين بر ديگران واجب است؟
👈ب) اگر بدون بررسى زنده بودن جنين مادر را دفن كنند، آيا نبش قبر واجب است؟
👈ج) آيا به احتمال زنده بودن جنين مىتوان شكم مادر را شكافت و اگر براى اين كار متخصص وجود نداشته باشد آيا تكليف از ديگران ساقط است؟
👈د) هرگاه امكان تشخيص زنده يا مرده بودن جنين نباشد و امكان نگهدارى ميت هم به علت متعفن شدن ميت و يا غير آن نباشد تكليف چيست؟
👈ه) اقدام به سزارين يا قابلگى براى كسى كه تخصص كافى ندارد و در صورت عدم دسترسى بهمتخصص، چه حكمى دارد؟
👈 در چنين صورتى چنانچه حمل يا مادر وى، آسيب ببيند يا منجر به مرگ مادر يا جنين شود، آيا ضامن است؟
✅ پاسخ: در صورتى كه احتمال زنده بودن جنين وجود داشته باشد بايد بررسى شود و زير نظر متخصص و اگر نشود افراد غير متخصص اقدام به سزارين شود و در برابر آسيب به ميت ديهاى تعلق نمىگيرد. (۱)
❓پرسش: در صورتى كه جنين كامل الخلقهاى به همراه مادر حادثه ديده فوت كرده باشد، حكم نماز و دفن آنها چگونه خواهد بود؟
✅ پاسخ: تنها نماز بر مادر خوانده و همراه مادر (و در شكم مادر) دفن شود. (۲)
---------------
1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 67.
2. همان، س 68.
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص78
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
انشاءالله نکاتی از کتاب #آداب_و_احکام_خوردنی_ها در کانال قرار داده خواهد شد 🌷
🌷احكام خوردنى ها
🔰 دعاى #سفره
🖌 دعاى خاصى درباره سفره وارد نشده، ولى در بين اهل علم و مؤمنان بعد از خوردن غذا، جملاتى را به صورت دعا ذكر مىكنند كه البته مضمون آن در روايات و دعاها هست.
آن جملات اين است: 🔻
👈 الحمد لله رب العالمين هَنيئا للآكلين و بركة للباذلين الحمد لله الذى يطعم و لا يطعم و يَرزُقُ و لا يُرزَق زاد الله النعم دفع الله النقم بحق سيد العرب و العجم اللهم تقبل حسنات المحسنين لا سيما هذا الاحسان من هذا المحسن اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات لاسيما اموات الحاضرين، رحم الله من قرء الفاتحة مع الصلوات
📌 همچنين اين دعا:
👈 الحَمدُ لِلّه الّذى يَخلُقُ و لا يُخلَق و يَرزُقُ و لا يُرزَق يُطعِمُ و لا يُطعَم زاد اللّهُ النِّعَم دَفَعَ اللّه النقم بحق سيد العَرَبِ و العَجم هَنيئاً لِلاكِلين وَ بَرَكَة لِلباذِلين و صِحَّةً لِلجالِسين وَشفاء لِمَرضى المُؤمنين و المؤمنات و سلامةً لسفر المسافرين و مغفرة لاموات الحاضرين سيما اموات صاحب الاطعمة و الاشربة اللهم طيب ترابهم و يسرّ حسابهم و احشرهم مع الائمة المعصومين عليهم السلام اللهم اجعل قبرهم روضة من رياض الجنة و لا تجعل قبرهم حفرة من حفر النيران بحق القرآن و بحق سورة المباركة الفاتحة و الاخلاص مع الصلوات
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص36
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#دعای_سفره ۲ 🔰
🖌 از جمله دعاهايى كه سزاوار است هنگام خوردن غذا خوانده شود، اين دعاست:
👈 الحمد لله الذى يطعم و لا يطعم و يجير و لا يجار عليه و يستغنى و يفتقراليه اللهم لك الحمد على ما رزقتنا من طعام و ادام فى يسر و عافية من غير كد و لا مشقة بسم الله خير الاسماء بسم الله رب الارض و السماء بسم الله الذى لا يضر مع اسمه شىء فى الارض و لا فى السماء و هو السميع العليم اللهم اسعدنى فى مطعمى هذا بخيره و اعذنى من شره و امتعنى بنفعه و سلمنى من ضره
🖌 و از امام صادق عليه السلام روايت شده كه پس از فارغ شدن از خوردن اين دعا را بخوان:
👈 الحَمدُ لِلّهِ الَّذى اطعَمَنا فِى جائِعينَ وَ سَقانا فِى ظامِئينَ وَ كَسانا فِى عارينَ وَ هَدانا فِى ضالّينَ وَ حَمَلَنا فِى راجِلينَ وَ آوانا فِى ضاحينَ وَ اخدَمَنَا فِى عانينَ وَ فَضَّلَنا عَلى كَثيرٍ مِنَ العالَمينَ (1)
الهى به اين سفره بركت بده
به اين مائده شكر نعمت بده
همه شاد گرديم در اين زندگى
به بانى اين سفره رحمت بده
به آشپز و ميزبان و هم ميهمان
تن سالم و شأن و شوكت بده
نصيب همه دوستان على عليه السلام
ز حق سفره خير قسمت بده
الهى به روز جزا بهر ما
طعام بهشتى ز جنت بده
--------------------
1. مفتاح الفلاح، شيخ بهايى، ص 136
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 33
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام پنجگانه خوردن
🖌 انسان همچون ديگر جانداران براى ادامه حيات خود نياز به خوردن دارد
و از آنجا كه حفظ جان از #واجبات است خوردن در حد حفظ جان واجب است و #افزون بر آن #مباح خواهد بود.
🖌 خوردن با زيان در خور اعتنا، #حرام است.
🖌 خوردن از روى سيرى و نيز تا مرز پر شدن معده #كراهت دارد.
🖌 خوردن در حال تخلى #مكروه است.
🖌 خوردن از گوشت عقيقه براى پدر و مادر كودك #مكروه است.
🖌 خوردن به نيت كسب توانايى در به جا آوردن تكاليف و وظايف بندگى #مستحب است.
🖌 خوردن چيزى پيش از نماز عيد فطر #مستحب است.
🖌 خوردن از گوشت قربانى واجب در حج و نيز قربانى مستحب، #مستحب است. (1)
---------------
1. جامع عباسى، ج 2، ص 338
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 37
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 #نمازهای مستحبی
📌 نمازهای مستحبی غیر از نافلههای شبانه روزی چند دسته اند:
💠بعضی از آنها در وقّت خاصی مثل ماه رمضان، یا برای سبب خاصی مثل زیارت و یا به منظور رسیدن به امر به خصوصی (غایت خاصی مثل طلب باران مستحب میباشند.
💠بعضی دیگر از آنها لازم نیست در وقت خاص یا برای سبب یا غایت خاص و معنی خوانده شوند و میتوان آنها را در هر وقتی و بدون سبب یا غایت خاص و معنی به جا آورد که از این دسته، برخی کیفیت خاصّی دارند، مثل نماز جعفر طيّارعلیه السلام و بعضی دیگر کیفیت به خصوص و معینی ندارند، یعنی تنها به صورت دو رکعت نماز، بدون دستور خاصی در هر وقت و حتی بدون سبب خاص خوانده میشوند که به این گروه، «نافلههای ابتدائی» میگویند.
🕋در این بخش، چند نمونه از نمازهای مستحبی خاص و معروف ذکر میشود:
💠نماز ليلة الدفن (نماز وحشت)
💠نماز استسقاء (طلب باران)
💠نماز غفیله
💠نماز اوّل ماه
💠نماز استخاره
💠نماز جعفر طیّار علیه السلام
(۱)
---------------
۱. توضیح المسایل جامع مطابق با فتاوی حضرت ایت الله العظمی حاج سید علی حسینی سیستانی مدّ ظلّه العالی - ج۱ ص۷۲۹
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 طيبات و خبائث (۱)
🖌 يكى از شاخصههاى قرآن در خوردنىها #طيب و پاكيزه بودن است و در مقابل بخشى از خوردنىهاى حرام در قرآن تحت عنوان خبائث آمده است:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
🖌 و در آيه ديگر مىفرمايد: يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ
🖌 و در آيه ديگر مىفرمايد: وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ
پاكيزهها را براى ايشان حلال و خبائث را حرام نمود.
🖌 خبيث به معناى #پليد، ناپاك و تنفر آور است و ضد آن طيب به معناى پاك و دلچسب است. (1)
🔸 خبائث را مىتوان در سه بخش مطرح نمود:
♦️الف) خبائث #شرعى: همچون نجاسات (2)، محرمات و حشرات، كه خوردن آنها حرام است. (3)
♦️ب) خبائث #عرفى: همچون خوردنىهايى كه طبع انسان از آنها تنفر دارد.
👈 البته ميزان در طبع انسانى همان #طبع_اوليه است، نه چيزهايى كه بعضى دوست دارند و بعضى ديگر دوست ندارند.
👈 خوردن خبائث يعنى چيزهايى كه طبيعت انسان از آن متنفر است حرام مىباشد و مقدارى از آن اگر به طورى با چيز حلال مخلوط شود كه از نظر مردم نابود حساب شود اشكال ندارد. (4)
🖌 امام خمينى (ره) فرمودهاند: احتياط واجب آن است كه از خوردن چيزهاى خبيث كه طبيعت انسان از آن تنفر دارد اجتناب كنند ولى اگر پاك باشد و مقدارى از آن به طورى با چيز حلال مخلوط شود كه در نظر مردم نابود حساب شود خوردن آن اشكال ندارد. (5)
🖌 مسأله: خوردن سرگين و آب دماغ حرام است. (6)
❓پرسش: خوردن چيزهايى كه طبيعت انسان از آنها بدش مىآيد چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: حرام است. مثل غذاهاى بوگرفته و فاسد. (7)
----------------
1. كشاف، ج 1، ص 446؛ قاموس قرآن، ج 1، ص 219
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 426
3. جواهر، ج 36، ص 319
4. توضيح المسائل گلپايگانى، ص 447
5. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2627
6. توضيح المسائل مراجع، م 2627
7. توضيح المسائل مراجع، م 2627
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص38
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 طیبات و خبائث (۲)
♦️ج) موارد مشتبه و مشكوك
❓پرسش: آيا خوردن نان سوخته حرام است؟
✅ پاسخ: حرمتى ندارد. و چون احتمال انطباق خبائث داده مىشود بهتر است ترك شود. (1)
❓پرسش: خوردن نان، برنج، نخود، سيب زمينى و گوشت اگر سوخته شود، جايز است؟
✅ پاسخ: خوردن آنها حرام نيست. (2)
🖌 مسأله: ميوهها و حبوبات و سبزيجات كه آفت زدهاند و گاه كرم و حشرهاى در ميان آنها پيدا مىشود در صورتى كه آفت آنها ناچيز باشد خوردنش مانعى ندارد.
-----------------------
1. استفتائات جديد، جواد تبريزى، ص 400، س 1771
2. همان، س 1782
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari