🔰 عید غدیر خم
آیت الله سیستانی 🔻
✅ مسأله ۵۴۱. بزرگداشت عید غدیر در سیره معصومین (علیهم السلام) جایگاه خاصی داشته و آن بزرگواران تأکید زیادی نسبت به برپایی باشکوه این عید داشته اند و سزاوار است مؤمنین، علاوه بر بازگویی و انتقال #معارف غدير و ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این ایام، در #تعظیم و تکریم آن با برگزاری مراسم و رعایت سایر آدابی که برای روز غدیر سفارش شده، اهتمام ورزند.
📌 برخی از آدابی که برای عید غدیر در روایات نقل شده، عبارتند از:
👈«حمد و شکر خداوند متعال برنعمت ولایت»
👈«روزه»،
👈«غسل»،
👈«نماز»،
👈«زیارت امیر المؤمنین (علیه السلام) »،
👈«دعا و درخواست حاجت»،
👈«ذكر فضائل و مناقب حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) »،
👈«صلوات فراوان بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) »،
👈«بیزاری از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) »،
👈«تبریک و تهنیت گفتن»،
👈«پوشیدن پاکیزه ترین و فاخرترین لباس)، عطر زدن»،
👈« سرور و شادمانی و تبشم و لبخند به روی مؤمنین»،
👈«دید و بازدید»،
👈 هدیه دادن»،
👈«برپایی جشن»،
👈«انفاق»،
👈«اطعام»،
👈«افطاری دادن به روزه داران»،
👈توسعه زندگی بر خانواده و برادران دینی»،
👈«نیکی و احسان»،
👈«انفاق و کمک به نیازمندان»،
👈«براوردن حوائج مؤمنین».
📚 توضیح المسائل جامع جلد ۲، صفحه ۲۳۳
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چهار نكته درباره شك بعد از وقت
♦️1. اگر بعد از گذشتن وقت نماز شك كند كه نماز #خوانده يا نه يا گمان كند كه نخوانده، خواندن آن لازم نيست ولى اگر پيش از گذشتن وقتشك كند كه نماز خوانده يا نه يا گمان كند كه نخوانده، بايد آن نماز را بخواند، بلكه اگر گمان كند كه خوانده، بايد آن را بجا آورد. (1)
♦️2. اگر بعد از گذشتن وقتشك كند كه نماز را #درستخوانده يا نه، به شك خود اعتنا نكند. (2)
♦️3. اگر بعد ازگذشتن وقت نماز ظهر و عصر بداند چهار ركعت نماز خوانده ولى نداند به #نيت ظهر خوانده يا به نيت عصر بايد چهار ركعت نماز قضا به نيت نمازىكه براو واجب است بخواند. (3)
♦️4. اگر بعد ازگذشتن وقت نماز مغرب و عشا بداند يك نماز خوانده ولى نداند سه #ركعتى خوانده يا چهار ركعتى بايد قضاى نماز مغرب و عشا را بخواند. (4)
--------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1180.
2. همان، م 1181.
3. همان، م 1182.
4. همان، م 1183 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص112
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شب هاى مهتابى
🔸1. عنوان شبهاى مهتابى يا ليالى مقمره به مناسبت #وقت_نماز_صبح مطرح شده است.
شبهاى مهتابى شبهايى است كه در مقايسه با ديگر شب ها روشنترند، به گونهاى كه مانع رؤيت فجر صادق است.
🔸2. شبهاى مهتابى #سيزده تا هفدهم هر ماه قمرى است كه رؤيت سپيده صبح در اين شبها با كمى تأخير (حدود ده دقيقه) بر حسب نوسان نور ماه امكان پذير است. (1)
---------------
1 فرهنگ فقه، ج 4، ص 603
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص114
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كامل خواندن نمازهاى چهار ركعتى
♦️كامل خواندن نمازهاى چهار ركعتى سه صورت دارد:
✅1. اتمام نماز در وطن و در سفر معصيت و براى كسى كه شغل او مسافرت است و يا مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند يا سى روز با ترديد در محلى اقامت كرده است، #واجب است. (1)
✅ 2. مسافرى كه #مخير است در اماكن چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبى، مسجد كوفه و حائر حسينى) نماز خود را شكسته يا كامل بخواند، مستحب است كامل بخواند. (2)
✅ 3. اتمام نماز در سفر جز در موارد ياد شده از روى علم و عمد، #حرام و موجب بطلان نماز است. (3)
--------------
1. جواهر الكلام، ج 14، ص 245.
2. عروة الوثقى، ج 2، ص 157.
3. جواهر الكلام، ج 14، ص 342
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نيمه شب شرعى
🔸1. نصف ما بين غروب آفتاب و طلوع فجر، #نيمه_شب_شرعى است. (1)
🔹2. آخر وقت نماز #عشا نصف شب است.
و احتياط واجب آن است كه براى نماز مغرب وعشا و مانند اينها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كرد.
و براى نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند. (2)
🔸3. اگر از روى معصيت يا به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح #بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد. (3)
-----------------
1. استفتائات بهجت، ج 2، ص 13، س 1483.
2. توضيح المسائل مراجع، م 739.
3. همان، م 740
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص116
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 تشابه نماز قضا با نماز ادا
♦️ نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
🔹1. نماز قضا، همچون نماز ادا #واجب است.
🔹2. نماز قضا از جهت #شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آنهم دو ركعتى است).
🔹3. در #جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود).
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص117
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مواردى كه با لباس نجس مىتوان نماز خواند:
🖌 از شرايط لباس نمازگزار، #پاك بودن است.
اگر نمازگزار #عمداً يا از روى #فراموشى با لباس نجس نمازبخواند، نمازش باطل است #مگر در پنج صورت: 🔻
✅ 1. #نداند بدن يا لباسش نجس است و #بعد ازنماز متوجه نجس بودن لباس شود.
✅ 2. بهخاطر #زخمى كه دربدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا تطهير كند.
✅ 3. لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن #كمتر از درهم است
👈 اين خون نجس است ولى مىشود با آن نماز خواند.
✅ 4. #ناچار باشد با لباس نجس نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند.
✅ 5. لباسهاى #كوچك همچون جوراب، اگر نجسباشد نمازگزار مىتواند با آن نماز بخواند. (1)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 848
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص118
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مس قرآن
🔸در حرام بودن مسّ قرآن بدون وضو بين اين موارد تفاوتى نيست:
♦️1. با دست باشد يا ساير اجزاى بدن (به جز مو).
♦️2. ابتداى به مس باشد يا ادامه آن، بنا بر اين اگر دست او بر خط قرآن بود و متوجه شد ولى دست را برنداشت مرتكب حرام شده است.
♦️3. خط قرآن، معمول و متعارف باشد و يا متعارف نباشد، مانند خط كوفى.
♦️4. نوشته، با قلم باشد يا چاپ يا گچ يا غير آن.
♦️5. نوشته برجسته باشد يا گود، مانند سنگ قبر.
♦️6. حرفى كه خوانده مىشود يا خوانده نمىشود مانند الف در «قالوا».
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص151
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari