🔰 شب هاى مهتابى
🔸1. عنوان شبهاى مهتابى يا ليالى مقمره به مناسبت #وقت_نماز_صبح مطرح شده است.
شبهاى مهتابى شبهايى است كه در مقايسه با ديگر شب ها روشنترند، به گونهاى كه مانع رؤيت فجر صادق است.
🔸2. شبهاى مهتابى #سيزده تا هفدهم هر ماه قمرى است كه رؤيت سپيده صبح در اين شبها با كمى تأخير (حدود ده دقيقه) بر حسب نوسان نور ماه امكان پذير است. (1)
---------------
1 فرهنگ فقه، ج 4، ص 603
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص114
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كامل خواندن نمازهاى چهار ركعتى
♦️كامل خواندن نمازهاى چهار ركعتى سه صورت دارد:
✅1. اتمام نماز در وطن و در سفر معصيت و براى كسى كه شغل او مسافرت است و يا مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند يا سى روز با ترديد در محلى اقامت كرده است، #واجب است. (1)
✅ 2. مسافرى كه #مخير است در اماكن چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبى، مسجد كوفه و حائر حسينى) نماز خود را شكسته يا كامل بخواند، مستحب است كامل بخواند. (2)
✅ 3. اتمام نماز در سفر جز در موارد ياد شده از روى علم و عمد، #حرام و موجب بطلان نماز است. (3)
--------------
1. جواهر الكلام، ج 14، ص 245.
2. عروة الوثقى، ج 2، ص 157.
3. جواهر الكلام، ج 14، ص 342
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نيمه شب شرعى
🔸1. نصف ما بين غروب آفتاب و طلوع فجر، #نيمه_شب_شرعى است. (1)
🔹2. آخر وقت نماز #عشا نصف شب است.
و احتياط واجب آن است كه براى نماز مغرب وعشا و مانند اينها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كرد.
و براى نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند. (2)
🔸3. اگر از روى معصيت يا به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح #بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد. (3)
-----------------
1. استفتائات بهجت، ج 2، ص 13، س 1483.
2. توضيح المسائل مراجع، م 739.
3. همان، م 740
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص116
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 تشابه نماز قضا با نماز ادا
♦️ نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
🔹1. نماز قضا، همچون نماز ادا #واجب است.
🔹2. نماز قضا از جهت #شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آنهم دو ركعتى است).
🔹3. در #جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود).
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص117
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مواردى كه با لباس نجس مىتوان نماز خواند:
🖌 از شرايط لباس نمازگزار، #پاك بودن است.
اگر نمازگزار #عمداً يا از روى #فراموشى با لباس نجس نمازبخواند، نمازش باطل است #مگر در پنج صورت: 🔻
✅ 1. #نداند بدن يا لباسش نجس است و #بعد ازنماز متوجه نجس بودن لباس شود.
✅ 2. بهخاطر #زخمى كه دربدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا تطهير كند.
✅ 3. لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن #كمتر از درهم است
👈 اين خون نجس است ولى مىشود با آن نماز خواند.
✅ 4. #ناچار باشد با لباس نجس نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند.
✅ 5. لباسهاى #كوچك همچون جوراب، اگر نجسباشد نمازگزار مىتواند با آن نماز بخواند. (1)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 848
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص118
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مس قرآن
🔸در حرام بودن مسّ قرآن بدون وضو بين اين موارد تفاوتى نيست:
♦️1. با دست باشد يا ساير اجزاى بدن (به جز مو).
♦️2. ابتداى به مس باشد يا ادامه آن، بنا بر اين اگر دست او بر خط قرآن بود و متوجه شد ولى دست را برنداشت مرتكب حرام شده است.
♦️3. خط قرآن، معمول و متعارف باشد و يا متعارف نباشد، مانند خط كوفى.
♦️4. نوشته، با قلم باشد يا چاپ يا گچ يا غير آن.
♦️5. نوشته برجسته باشد يا گود، مانند سنگ قبر.
♦️6. حرفى كه خوانده مىشود يا خوانده نمىشود مانند الف در «قالوا».
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص151
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مسّ كلمات قرآن در موارد زير حرام نيست:
♦️1. ترجمه قرآن به هر لغتى باشد، مگر اسم خداوند. (1)
♦️2. مس كلمات قرآن با موى بدن، گرچه احتياط مستحب ترك آن است.
♦️3. مس از پشت شيشه يا پلاستيك و سلفون.
♦️4. مس مابين حروف و فضاى خالى درون حروف، مانند فضاى «ح» «ن» و ...
♦️5. مس ورق قرآن و حواشى و بين سطور و جلد آن، گرچه مكروه است.
----------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 317؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 189 تا 192، م 11 تا 17
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص150
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سجده تلاوت
🖌 يكى از سجدههاى واجب سجده تلاوت آيه سجده است كه در چهار سوره #علق، #فصلت، #نجم و #سجده آمده است.
👈 ولى در هفت مورد سجده واجب نمىشود:
🔸1. به طور كامل خوانده نشود.
🔸2. به صورت غير مستقيم از طريق ضبط شنيده شود. (1)
🔸3. كسى كه آيه سجده را مىخواند، در مقام تلاوت نباشد و به صورت سخنرانى آن را ادا كند.
🔸4. كلمات آيه سجده براى شنونده نامفهوم باشد و فقط صداى آيه سجده را بشنود.
🔸5. ناخواسته صداى آيه سجده به گوشش رسيده و در مقام شنيدن نبوده.
🔸6. مرور ذهنى يا نگاه به آيه سجده. (2)
🔸7. كودك غيرمميز آيه سجده را بخواند.
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1096.
2. همان، م 1093
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص153
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سجده تلاوت
آیت الله سیستانی: 🔻
🔸 مسأله ۱۴۲۴. اگر شخص #خواب یا #دیوانه یا #بچه ای که قرآن را تشخیص نمیدهد، آیه سجده دار را بخواند و فرد آن را گوش دهد، سجده #واجب_است.
👈 ولی اگر صدای ضبط شده آن را از طریق دستگاه پخش گوش کند، سجده واجب نیست و در پخش رادیویی یا تلویزیونی نیز اگر صدای قرآن قبلاً ضبط شده و پخش میشود، همین حکم را دارد؛ ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو یا تلویزیون آیه سجده دار را بخواند و به طور #مستقیم پخش شود و فرد آن را #گوش دهد، سجده واجب است.
📚 توضیح المسایل جامع مطابق جلد ۱، صفحه ۵۲۶
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari