eitaa logo
احکام دین 📚
135هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: شَفاعتي لأمتّي مَن أحبَّ أَهل بيتي. شفاعت من شامل آن كسي از امتم مي شود كه اهل بيت مرا دوست داشته باشد. 📚(كنز العمّال، ح 57) @ahkamvahadith
🔰 چرا در قرآن کریم درباره برف هیچ آیه‌ای وجود ندارد؟ پرسش چرا در قرآن کریم درباره برف هیچ آیه‌ای وجود ندارد؟ ✅ : ✍این که نام برف در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم برف موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است. ✅ : 👇 https://b2n.ir/093378 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✔️ انجام دو غسل حیض و جنابت👆👆👆 @ahKamvahadith
💬سوال: 🔰تعلق خمس به زمین ارثی کنارگذاشته شده به عنوان سرمایه هنگام نیاز⁉️ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: اصل ارث خمس ندارد اما اگر زمین را به قصد تجارت و سود نگه دارد ارزش افزوده اگر قبلاً امکان فروش و وصول آن وجود داشته و به خاطر بالا رفتن قیمت نگهداری شده باشد، سر سال خمسی خمس دارد. [1] ✍ آیت الله مکارم: مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزينه نگردد (مگر اينکه بداند شخص ميت خمس آن را نداده است و يا اين که به خاطر ساير اموالش بدهکار خمس است). ولي چنانچه ترقي قيمت پيدا کند و قبل از سال خمسي هزينه نگردد اگر آن را بفروشند بايد خمس، ترقي قيمت آن را بپردازند. [2] ✍ آیت الله سیستانی: ارث خمس ندارد. [3] ✍ آیت الله وحید: ارثى كه به انسان مى رسد خمس ندارد، ولى اگر مثلا با كسى خويشاوندى داشته و گمان ارث بردن از او نداشته، بايد خمس آن ارث را در صورتى كه از مخارج سالش زياد بيايد، بدهد. [4] ✍ آیت الله فاضل: زمینی که به ارث می رسد خمس ندارد. هم چنین اگر زمین ارثی را نفروشد و به عنوان سرمایه زمان نیاز، نگهداری کند، هرچند قیمت آن افزایش پیدا کند بعد از فروش زمین به افزایش قیمت آن نیز خمس تعلق نمی گیرد. [5] _____ 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: LVyFx1Zvwa0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610260096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 695821. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613316. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ https://eitaa.com/ahKamvahadith
مفضل از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت نموده است: «در روز جمعه هیچ عبادتى نزد من محبوب تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست» 📚:اصول کافی، ج3،ص 429 @ahKamvahadith
💬سوال: 🔰 آيا صلوات فرستادن و يا نماز خواندن و کارهاي مستحبي ديگر در روز جمعه 2برابر محاسبه ميشود؟ ✅پاسخ: ✍ بله. کارهای خیر در شب و روز جمعه، دو برابر ثواب دارد. در حدیث «اعلموا أن الخیر و الشرّ یضاعف یوم الجمعة» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 57 ـ 58، ح 95) از امام علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: کار نیک و کار بد در روز جمعه، دو برابر خواهند شد. 🔺یعنی ثواب کار نیک، دو برابر و عقاب کار بد، دو برابر خواهد بود. @ahkamvahadith
💬سوال: 🔰کفایت شستن زخم دارای پماد در صورت عدم امکان گذاشتن پارچه (جبیره) روی آن ⁉️ ✅پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: اشکال ندارد؛ فقط آن بخشی که ممکن است و ضرر یا مشقت طاقت فرسا ندارد، تیمم شود. [1] ✍آیت الله مکارم: هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند و وضو يا غسل کند. در غير اين صورت، اگر اطراف آن را بشويد کفایت می کند و دست کشیدن روی جبیره احتیاط مستحب می باشد؛ در صورتی که جبیره تمام دست را فرا نگرفته است نیازی به تیمم نیست. [2] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر آب به پوست میرسد و عرفا گفته می شود که شسته شد مانعی ندارد و الا در جبیره کشیدن دست لازم است. در فرض سوال بنابر احتیاط تیمم کنید و نسبت به آن دست بنا بر احتیاط قسمت هایی از آن دست که می توانید را مسح کنید و بعدا که خوب شدید نمازهایی که به این صورت خوانده اید را قضا کنید. [3] ✍ آیت الله فاضل: اگر روی زخم پمادگذاشته شده و پاک کردن پماد و رساندن آب ضرر داشته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید یعنی در وقت وضو و شستن همان دستی که زخم است جاهای دیگر را از بالا به پایین تا قسمت زخم بشویید و اطراف زخم را نیز بشویید اگر دست کشیدن روی پماد ممکن نیست باید پارچه پاک روی آن آهسته بگذارید که به پماد روی زخم هم آسیبی وارد نشود و کمی دست روی پارچه بکشید و گذاشتن پارچه روی زخم آهسته هیچ مشکلی ندارد و باید این کار را بکنید و بعد از آن از قسمت زخم به پایین را بشویید و اگر ممکن نشود باید هم وضو بگیرید و هم تیمم کنید و چون پشت دست زخم است تیمم نیز باید به صورت جبیره ای باشد یعنی هر مقداری که ممکن است روی پشت دست، و اطراف زخم دست بکشید. در هر صورت گذاشتن پارچه آسانترین روش برای وضوی جبیره ای است که نیاز به تیمم هم ندارد. [4] ___________ 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: AQqakd0BnE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507060128. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34042. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502396. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
🔰آیا با ذکر لااله‌الاالله تشنگی رفع می‌شود؟ متن شبهه یا سوال : میدونستین کلمه «لااله الا الله» جمله کاملیست که هنگام تلفظش لب تکون نمیخوره؟ وگفتن این ذکر باعث رفع تشنگی میشه؟ دانشمندان ثابت کرده اند که گفتن «لااله الا الله» بزاق دهان را به ترشح ماده ای وا می دارد که تشنگی را از بین می برد. هیچ کار خدا بی حکمت نیست، حتی گفتن اذکارش … حالا که خواندی ارسالش کن تا همه استفاده ببرند… اول امتحان کن ،،، نشر دادنش عشق میخواد ببینم چند نفر عاشقن!!! ✅ پاسخ: در رابطه با اینکه جمله لا اله الا الله جمله کاملی است و لب تکان نمیخورد بحثی نیست ولی چه بسا کلمات دیگر چه در زبان ما و چه در زبان های دیگر وجود داشته باشد که از چنین خاصیتی برخوردار باشد. پس نه دلیل علمی و نه دلیل روایی برای این حرف نبوده و نیست و نمی‌شود بدون دلیل چیزی را به دین نسبت داد. https://b2n.ir/971020 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚داستان حورالعین و ازدواج با شیخ علی داستان زیر به وسیله فاضل دانشمند، نویسنده توانا، جناب آقای ناصر باقری بید هندی به دفتر انتشارات مکتب الحسین (ع) رسیده است. ایشان نوشته است. آیت الله شیخ محمد حسن مولوی قندهاری در یکی از مجالسی که شبهای جمعه دارند فرمودند: طلبه ای به نام شیخ علی در نجف می زیست که ازدواج نکرده بود و می‌گفت حالا که می‌خواهم ازدواج کنم حورالعین می‌خواهم! وی چند مدت در حرم امیرالمؤمنین (ع) متوسل به حضرت علی (ع) شد و از حضرت حوریه در خواست کرد و بعد که در نجف مظنون به جنون شده بود به کربلا مشرف گردید و در حرم سید الشهداء و حضرت ابولافضل (ع) از آن دو برگوار طلب حوریه نمود. اما بعد از مدتی این قضایا را رها کرده به نجف برمی گردد و باز در مدرسه نواب مشغول درس می‌شود، و کلاً از آن تمنا دست برداشته و فقط به درس می‌پردازد. یک شب که از زیارت حضرت امیر (ع) برمی گشته می‌بیند در... یک شب که از زیارت حضرت امیر (ع) برمی گشته می‌بیند در وسط صحن خانمی نشسته است. وقتی از کنار آن رد می‌شود، آن زن برمی خیزد و به او می‌گوید: من در اینجا هیچ کس را ندارم. و غریبم، شما باید مرا با خود ببرید. شیخ علی می‌گوید:امکان ندارد چرا که من مردی مجرد وعزب هستم وشمازن جوانی هستی وبدتر از ان که من در مدرسه ساکنم ان زن دنبال شیخ علی راه افتاد اصرار می‌کند که حتماً مرا امشب به حجره‌ات ببر! خلاصه شیخ علی او را در آن شب به حجره‌اش می بیرد. در موقع داخل شدن به مدرسه، چند تا از طلبه‌ها از حجره‌های خویش بودند، ولی هیچ یک آن زن را نمی‌بیند. شیخ علی به آن زن می‌گوید: شما در حجره استراحت کن، من می‌روم حجره ای یا جایی برای استراحت خود پیدا می‌کنم. اما تا از حجره بیرون می‌آید، نوری از حجره تلالو می‌کند (ظاهراً آن زن چادرش را برداشته بود) لذا فوراً بهکرده و به وی می‌گوید: رفیقت به بستر بیماری افتاده، و فلان ساعت در فلان روز هم از دنیا می‌رود لذا تو باید آن موقع بالای سرش باشی. شیخ محمد می‌گوید: تو عجب زنی هستی، که شوهرت مریض شده، برایش اجل تعین می‌کنی! زن می‌گوید: می‌خواهم امروز سری را به تو بگویم من یک حوریه هستم. در محل و جایگاه خویش قرار داشتم که به من اعلام شد حضرت ابوالافضل (ع) تو را احضار کرده‌اند. و بعد به من خطاب شد که حضرت قمر بنی هاشم (ع) فرمان شخصی بشوی که از حضرات معصومین (ع) حوریه خواسته است. سپس یک تصرفاتی در من شد که با زندگانی در اینجا تناسب پیدا کنم و بعد هم به زمین آورده شدم. اینکه مدت 17 سال است که با شیخ علی زندگی می‌کنم و اخیراً خبر رسیده که شیخ علی تا چند روز دیگر از دنیا می‌رود و من به جایگاه خود برگردانده می‌شوم. 1 1. چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع)، ج1، ص454. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💎ایام قمر در عقرب در سال۹۷ 🔹امام صادق علیه السلام: کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد، خوشی و خوبی نمی بیند. 📖کافی،ج۸،ص۲۷۵ @ahKamvahadith
👪🍃👪🍃👪🍃 ❤️﷽احکام انعقاد نطفه ❤️ 🌀الف: موارد و زمانهايى كه نزديكى و آميزش با همسر در آن ها حرام است⛔️، عبارت است از: 📒1. در حال احرام، 📒2. زمان نفاس، 📒3. در حال اعتكاف، 📒4. دوران قاعدگى،(ایام ماهانه) 📒5. در حال روزه واجب، 📒6. زمانى كه زن كم تر از نه سال داشته باشد، 📒7. جايى كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد. 🔴ب: مواردي که نزديکي با همسر و انعقاد کراهت☑️ دارد: 💠1- بين طلوع فجر تا طلوع آفتاب. 💠2- بين غروب آفتاب تا غروب شفق 💠3- در روزي که آفتاب گرفته شود‌(و شبي که ماه گرفته شود) 💠4- در روز (و شبي) که زلزله شود 💠5- در روز (و شبي) که باد سياه يا سرخ يا زرد بدمد. 💠6- زفاف كردن در وقتى كه ماه در برج عقرب يا تحت الشعاع باشد مكروه است. 💠7- در شب عید فطر و عید قربان 💠8- در برابر آفتاب جماع کردن مگر آنکه پرده بياويزى. 💠9 در شب نيمه شعبان 💠10-در ميان اذان و اقامه 💠11- جماع بدون وضو با همسر درحالی که حامله باشد، ولي اگر وضو بگيرد، اشکالي ندارد. 💠11- در روز آخر ماه شعبان 💠12- جماع کردن بر پشت بام 💠13- شبي که فرداي آن به سفر برود. 💠14 جماع کردن در ساعت اول شب (غير از شب جمعه) 🔴ج: زمانهایی که انعقاد نطفه خوب ✅ مي باشد: 📒1- در شب دوشنبه که اگر فرزندى به هم رسد ،حافظ قرآن و راضى به قسم خدا باشد. 📒2- در شب سه شنبه که اگر فرزندى به هم رسد ، سعادت اسلام او را روزى شود . دهانش خوشبو ودلش رحيم و دستش جوانمرد و زبانش از غيبت و بهتان پاك باشد. 📒3- شب پنج شنبه که اگر فرزندى به هم رسد ،حاكمى از حكام شريعت يا عالمى از علما باشد . 📒4- روز پنجشنبه وقتى كه آفتاب در ميان آسمان باشد که اگر فرزندى به هم رسد ،شيطان نزديك او نشود تا پير شود .خداوند سلامتي در دين و دنيا را براي او عنايت مي کند. 📒5- شب ‌جمعه و فرزندى به هم رسد ،خطيب و سخنگو باشد . 📒6- روز جمعه بعد از عصر که اگر در اين ساعت فرزندى به هم رسد، از دانايان مشهور باشد. ------------------------- @ahKamvahadith
✅ زنا با زن شوهردار؛ حق الله است یا حق الناس⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: در هر حال نسبت به گناه کبيره مذکور توبه و استغفار نمايند و بيش از آن وظيفه‌اي ندارند. [1] آیت الله مکارم: در فرض سوال زنا حق الله است و لازم است از گناه کبیره ای که انجام داده اند به طور جدی توبه کرده و تکرار نکنند. [2] آیت الله سیستانی: حق الله است. [3] آیت الله شبیری زنجانی: اگر این کار باعث هتک زوج شود از مصادق حق الناس نیز هست و اگر به جهت اینکه مرد نمی تواند تا زمان حیض دیدن همسرش با وی نزدیکی کند مانع نزدیکی مرد شود از این جهت هم حق الناس حساب می شود. [4] آیت الله وحید: بله حقّ الناس هم هست به ناموسِ دیگری تجاوز و دست درازی کرده و برایِ هر دو (هم زن هم مرد)حق الناس است و زنِ شوهر داری که زنا داده بنابر إحتیاطِ واجب برایِ همیشه بر زنا کننده حرام شده است و اگر شوهرِ زن بمیرد یا زن را طلاق دهد هیچ وقت این زن با زنا کننده نمی تواند ازدواج کند و به او هیچ وقت حلال نمیشود. [5] آیت الله فاضل: زنا حق الله است نه حق الناس و نسبت به شوهر زن حقی بر گردنش نیست، در هر صورت زنا از گناهان بزرگ است و سبب کوتاه شدن عمر و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی می شود. و واجب است فورا توبه کنند و با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانند دعا کردن و استغفار و تلاوت قرآن گناه خود را جبران کنند. [6] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Ny6Ff4a9wUQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601090137. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 593754. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40066. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600078. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith