💬 سوال:
🔰 آیا منکرات امور نسبی هستند تا با مقایسه محیط دانشگاه مثلاً با محیط های بدتر از آن، نهی از منکر نسبت به بعضی از منکرات ترک شود و جلوی آن به دلیل اینکه نسبت به سایر منکرات حرام و منکر محسوب نمی شود، گرفته نشود؟
✅ پاسخ:
✍ منکرات از اين جهت که منکر هستند، فرقى بين آنها نيست، ولى در عين حال ممکن است که بعضى از آنها در مقايسه با منکرات ديگر داراى حرمت شديدترى باشد. به هرحال نهى از منکر براى کسى که شرايط آن را احراز کرده، يک وظيفه شرعى است و ترک آن جايز نيست، و در اين حکم بين منکرات و محيط هاى دانشگاهى و غير دانشگاهى تفاوتى وجود ندارد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر، سوال 1084.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 اگر مرد مسلمانی با استناد به قرائنی اطلاع پیدا کند که همسرش با اینکه چندین فرزند دارد، بهطور پنهانی مرتکب اعمال خلاف عفت می شود، ولی دلیل شرعی برای اثبات آن مثل شاهدی که حاضر به شهادت دادن باشد، در اختیار ندارد. با توجه به اینکه فرزندان او تحت تربیت چنین زنی هستند، رفتار وی با او چگونه باید باشد؟ در صورت شناسایی فرد یا افرادی که مرتکب این عمل شنیع و مخالف احکام الهی شده اند، با توجه به اینکه ادلّه قابل ارائه به دادگاه شرعی بر علیه شان وجود ندارد، چگونه باید با آنان برخورد کرد؟
✅ پاسخ:
✍ واجب است از سوء ظن و استناد به قرائن و شواهد ظنى اجتناب شود، و در صورت احراز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، جلوگيرى از آن از طريق تذکر و نصيحت و نهى از منکر واجب است، و اگر نهى از منکر مؤثر نباشد، در صورت وجود دلائل اثبات کننده، مى توان به مراجع قضايى مراجعه کرد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر، سوال 1080.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: احتراما همانطور که مستحضرید به منظور خود کفایی و رفع نیاز کنونی جامعه به پیام رسان در بستر فضای مجازی ، مدتی است برخی مراکز دانش بنیان نسبت به تولید پیام رسان داخلی اقدام و در اختیار مردم قرار داده اند. امروز عیوب و مضرات پیام رسان های خارجی مانند تلگرام و ... شبکه های اجتماعی و ... از نظر های مختلف خصوصا فرهنگی و امنیتی بر همگان آشکار شده است به همین منظور اقبال و توجهی هم به پیام رسان های داخلی شده که در حال گسترش است اما برخی با اغراض و نیت های دشمنانه سعی در امنیتی نشان دادن پیام رسان های داخلی دارند تا مردم را از وارد شدن به این پیام رسان ها بترسانند. از معظم له درخواست می گردد با بیان اهمیت موضوع حریم داخلی مردم، ما را در ارائه خدمات مطلوب به هموطنان که حاصل تلاش علمی جوانان ایران است ، یاری فرمائید.
✅ پاسخ:
🔶 شک نیست که تعرض به حریم خصوصی افراد چه در فضای مجازی باشد چه در غیر آن شرعا جایز نیست و مسئولیت شدید دارد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: زنى حقّ الزّحمه و اُجرة المثل کارهایى که در ایام زناشویى در منزل شوهرش انجام داده را مطالبه کرده، ولى شوهر ادّعا دارد که همسرش کارها را به قصد تبرّع(رایگان) انجام داده است. در فرض مذکور قول کدام یک مقدّم، و شاهد بر عهده چه کسى است؟
✅ پاسخ:
در محیط هایى که عرف و عادت بر آن است که زن به قصد تبرّع و رایگان این کارها را انجام مى دهد، ادّعاى زن برخلاف آن مورد قبول نیست. مگر این که ثابت کند به شوهرش اعلام کرده قصد تبرّع ندارد، و شوهرش نیز پذیرفته باشد.
در نگاه اسلامی کار در خانه آنقدر مقدس و موجب ثواب است که انسان می تواند به موجب انجام کار خانه حاجات خود را از خداوند طلب کند آنها که نذر می کنند تا برای گرفتن حاجت خود مسجد، یا حسینیه ای را تمیز کنند، شاید از ثواب کار کردن در خانه و اصلاح امور خانواده بی خبرند.
🔶 در روایت است که: یعذبه لم إِلَیْهِ اللَّهُ نَظَرَ مَنْ وَ إِلَیْهَا جَلَّ وَ عَزَّ اللَّهُ نَظَرَ صَلَاحاً تُرِیدُ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ مِنْ شَیْئاً زَوْجِهَا بَیْتِ مِنْ رَفَعَتْ امْرَأَهٍ أَیُّمَا (صدوق امالی، ص ۴۱۱)؛ هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را از جایی به جای دیگری بگذارد به قصد اصلاح امور خانه، خداوند به او نظر می کند و کسی که خدا به او نظر کند عذاب نمی شود.»
📖 احکام خانواده آیت الله مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا قراردادن مهریه سنگین در ازدواج باعث بطلان عقد می شود؟
✅ پاسخ:
✍ قراردادن مهریه سنگین در ازدواج هر چند در توان مرد نباشد سبب باطل شدن عقد نمی شود و عقد صحیح است، لیکن مهریه ای که معین شده بر گردن شوهر است و واجب است آن را پرداخت کند یا زن را راضی کند که ببخشد.
قرار دادن مهریه زیاد در روایات مذمت شده است و خوب است که مرد، مهریه زیاد را در وقت خواندن عقد ازدواج قبول نکند و به مقداری که برایش پرداخت آن مقدور باشد قبول کند.
📖 استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538725.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 در یکى از استفتائات، که در مورد ولایت فقیه صورت گرفته، حضرتعالى فرموده اید: «از مسائل عملى است» منظور از مسائل عملى چیست؟ با توجّه به این که ولایت فقیه شأنى از شؤون امامت است. آیا این بحث مربوط به علم کلام نمى شود؟
✅ پاسخ:
✍ با توجّه به این که ولایت فقیه به معناى بودن فقیه در رأس حکومت است، و حکومت وظایفى دارد که مردم باید طبق آن عمل کنند، جنبه عملى به خود مى گیرد. و حتّى در مورد ولایت امام، بخشى جنبه عقیدتى دارد، و بخش دیگر ـ که مربوط به حکومت است ـ جنبه عملى دارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 امروزه بحثى مهمّی تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه یا غیر مطلقه مطرح است و جنابعالى نیز در کتب فقهى خود به این بحث اشاره اى کرده و فرموده اید: معناى کلمه مطلقه باید معلوم باشد. بنده معنایى براى این کلمه عرض مى کنم، و صرفنظر از این که شما این معنا را قبول، یا ردّ بکنید (هر چند در صورت عدم پذیرش، بسیار ممنون، بلکه خواهشمندم، دلیل آن را بیان فرمایید تا مزید هدایت باشد)آیا شما به این معنا ولایت فقیه را قبول دارید؟ مستحضر هستید که این بحث توسّط امام راحل رحمه الله این چنین مبسوط مطرح شد. ولى ما در کتابى که ایشان در این زمینه دارند عنوان «ولایت مطلقه» را ندیدیم. آنچه ایشان مى فرمودند این بود که ولایت فقیه از حیث دایره، همان اختیارات معصوم(علیه السلام) را دارد. پس این معنا بعد از ایشان یا در زمان ایشان (ولى نه توسّط ایشان) مطرح شد. به هر حال، در این رابطه سه نظریّه مى توان اظهار کرد: 1ـ ولایت فقیه همه اختیارات معصوم(علیه السلام) را دارد؛ الاّ ما خرج بالدلیل. 2ـ ولایت فقیه همه اختیارات معصوم را ندارد، و در محدوده قانون اساسى هم نیست، بلکه تمام این حکومت در اختیار شخصیّت حقوقى (فقهى و تقوایى) اوست. و هر جا امر و نهى و اصلاحى لازم ببیند حقّ دخالت دارد. 3ـ ولایت فقیه در چهار چوب قانون اساسى است. نظریّه سوّم اشکالات عدیده اى دارد؛ ولى هم اکنون در عرصه سیاست سوّمى و اوّلى معمول تر است. لطفاً در مورد معناى مورد نظر و این که چطور آن معنا از ادّله استفاده مى شود، توضیحاتى بفرمایید؟
✅ پاسخ:
🔶 ظاهراً تمام کسانى که در رابطه با ولایت فقیه بحث کرده اند، حتّى امام راحل(قدس سره) آن را مقیّد به رعایت مصالح مسلمین نموده اند. هیچ کس نمى گوید: «اگر مصلحت مسلمین جنگ است، فقیه حق دارد حکم به صلح کند، و اگر مصلحت مسلمین صلح است، فقیه حق دارد برخلاف آن، دستور جنگ بدهد». اصولا این ولایت براى حفظ مصالح اسلام و مسلمین است، نه بر خلاف آن. وقتى این اصل را بپذیریم، محدوده ولایت فقیه مشخّص مى شود. و منظور از مطلقه، همان مطلقه در دایره مصالح اسلام و مسلمین است. حتّى درباره معصومین(علیهم السلام) نیز مسأله غیر از این نیست. امام حسن(علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین صلح کرد. و امام حسین(علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین جنگید، و شهید شد. خداوند حضرت یونس(علیه السلام) را به خاطر ترک اولى، که به مصالح غیر واجبه امّت مربوط مى شد، در شکم ماهى زندانى کرد. شرح بیشتر در این مختصر نمى گنجد.
📖 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: لطفا مفهوم مصلحت را در حکومت اسلامی بیان فرمایید؟
✅ پاسخ: مصلحت در فقه اهل سنّت مفهومى دارد، و در فقه مکتب اهل بیت(علیهم السلام)مفهومى دیگر. آنچه از نظر فقه شیعه قابل توجیه است، در سه محور خلاصه مى شود: اوّل: آنچه مربوط به حفظ نظام و حکومت اسلامى است. دوّم: حفظ نظم جامعه بر اساس این دو نوع مصلحت بسیارى از احکام مستحدثه شکل مى گیرد زیرا حفظ نظام و حفظ نظم جامعه از مهمترین اهداف اسلام است، که انحراف از آن جایز نیست. سوّم: آنچه مربوط به تعارض اهمّ و مهمّ است یعنى هرگاه دو مصلحت که مورد توجّه و قبول فقه اسلام است، در مقابل یکدیگر قرار گیرند، باید مصلحت اهمّ را ترجیح داد و مهمّ را فداى آن کرد. براى مثال در قسمت اوّل، مى توان مسائل مربوط به انتخابات، شرایط ویژه رئیس جمهورى، و نمایندگان و انتخاب کنندگان را در نظر گرفت. و در قسمت دوّم، مسائلى مانند نظام بانکدارى، و بخش مهمّى از نظام پولى، و مسائل اقتصادى امروز را، به عنوان مثال مى توان ذکر کرد. و در قسمت سوّم محدود کردن پاره اى از معاملات، و صادرات و واردات کشور، که سلطه مردم را بر اموالشان محدود مى سازد، ولى اهداف مهمّى را احیا مى کند، مثال خوبى است.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 نقش و میزان مشارکت مردم در شکل گیرى حکومت دینى در نصوص قدسى، چگونه تعیین و تبیین گردیده است؟
✅ پاسخ:
✍ مردم به عنوان حامیان حکومت، و بازوهاى دولت اسلامى، و نیز به عنوان نظارت، و امر به معروف و نهى از منکر، و نصیحت و ارشاد، در حکومت نقش دارند.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 رابطه حکم حکومتى با احکام اوّلیّه و ثانویّه چیست؟ آیا احکامى که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خصوص نظم بخشیدن به امور اجتماعى زمان خود، و همچنین نصب افراد به مناصب مختلف حکومتى صادر مى کردند، از مصادیق احکام حکومتى است؟
✅ پاسخ:
✍ آنچه بیان کرده اید از احکام حکومتى است و احکام حکومتى عموماً به یک کبراى کلیّه، که در زمره احکام عناوین اوّلیّه یا ثانویّه است باز مى گردد؛ به تعبیر دیگر، احکام حکومتى در طول احکام اوّلیّه و ثانویّه است، نه در عرض آنها.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔶 مصرف وام در غیر مورد قرار داد
💬 سؤال:
🔰 اگر از بانک وام تعمیر خانه یا وام خرید کالا دریافت کنیم و آن را صرف مورد دیگری کنیم، اشکال دارد؟
✅ جواب:
✍ پولهایی که بانکها میپردازند غالباً وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن میباشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔶 پرداخت کفاره به صورت نقدی به نانوا
💬 سؤال:
🔰 آیا می توان برای پرداخت کفاره غیر عمد روزه (یک مد طعام) کل مبلغ یک ماه مثلا ۱۰۰ هزار تومان را به نانوایی بدهیم تا به هر کس که نانوا تشخیص دهد مستحق است، نان رایگان بدهد؟
✅ جواب:
✍ اگر اطمینان دارید نانوا به وکالت از شما به کسی که واقعا فقیر است، حداقل ۷۵۰ گرم نان به عنوان کفاره پرداخت می کند، اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، روش مذکور کافی نیست.
🌎 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: من دو وطن دارم یکی جایی که به دنیا آمدم و دیگری هم جایی که سکونت دارم؛ اکنون می خواهم از محل سکونت خود حرکت کرده و از دو کیلومتری وطن اولم عبور کرده و ۱۵ کیلومتر دورتر از آن بروم و تا بعد از ظهر در آنجا بمانم. حکم نماز و روزه من چگونه است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر از محل سکونت تا مقصد حداقل 20/5 کیلومتر فاصله باشد، نماز شکسته است و عبور از فاصلۀ 2 کیلومتری وطن تأثیر ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه فاصله محل سکونت تا محلی که قصد مسافرت و ماندن به مدت مزبور را دارید، به مقدار مسافت شرعی است نماز شما در آنجا شکسته است و اگر بعد از ظهر مسافرت نمایید، باید روزه را تمام کنید و چنانچه پیش از ظهر مسافرت نمایید روزه باطل است ولی باید بعد از حدترخص محل سکونت روزه ر افطار نمایید و اگر قبل از حد ترخص افطار کنید علاوه بر قضا کفاره هم واجب می شود.
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: عبور از حوالی وطن قاطع سفر محسوب نمی شود و از مسافت کم نمی شود. اگر مجموع رفت و برگشت حدود40 کیلومتر باشد، نماز شکسته است و روزه باطل می شود، مگر این که برای سفر از شب نیت نداشته اید و سفر اتفاقی بوده باشد که باید روزه آن روز را بگیرید. (لازم به ذکر است اگر از سکونت در محل تولد کنده شده باشید و عرفا در آن جا اقامت نداشته باشید، محل تولدتان وطن محسوب نمی شود و نماز در آنجا شکسته است مگر این که عرفاً کثیر السفر باشید)
🔹 آیت الله سیستانی: در فرض مذكور بايد احتياطا جمع كنيد يعنى هم شكسته بخوانيد هم تمام وروزه بگيريد و قضا كنيد.
منبع:https://b2n.ir/03508
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: قسمت جلوی طبقه بالای مسجد محل ما برای برقراری اتصال نماز خانم ها، به اندازه سه متر باز شده است؛ آیا این اندازه برای اتصال نماز خانم ها به جماعت کافی است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر به نحوی باشد که به صدق وحدت مکان و جماعت واحد ضرر نزند و عرفا دو مکان مستقل محسوب نشود، کافی و صحیح است.
🔹 آیت الله مکارم: معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمتهاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. (باید به گونه ای باشد که هنگام نماز چنانچه خانم ها بخواهند صف جماعت مردان را ببینند برای آنها قابل مشاهد باشد).
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: بله، اقتدای زنان در طبقه همکف و عقبتر از امام جماعت جایز است.
🔹 آیت الله سیستانی: كفايت مى كند ولى بايد ابتداى صفوف آنها از همانجا باشد به نحوى كه به جماعت متصل باشند و پشت سر امام باشند.
منبع:https://b2n.ir/38681
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 آیا شخصی در کشور دیگر که در آن کشور قوانین اسلامی رعایت نمی شود مثلا ترکیه زندگی می کند و به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارد 1-آیا از قوانین کشور ترکیه باید تبعیت بکند یا ولایت فقیه؟ 2- آیا دایره ولایت فقیه مختص به کشور ایران است؟
✅ پاسخ:
✍ با توجه به اینکه شخص ولی فقیه به وسیله ی خبرگان انتخاب شده و خبرگان به وسیله ی مردم ایران تعیین شده اند، بنابراین ولایت فقیه مربوط به کشور ایران می شود ولی فتوای مرجع تقلید برای همه در هر جا معتبر است.
-----------------
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💥وضو گرفتن با آب معدنی نذری
💬 سوال:
🔰 آیا وضو گرفتن با آب معدنی که برای #زوار #اربعین #نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر، و نذر عام زوّار می باشد، اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✍ «در فرض سؤال جایز نیست، مگر این که بداند مالک آب رضایت دارد.»
🌎 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - احکام زیارت اربعین - leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✨💫✨💫✨💫✨
🍁🌹احكام كودك در هفته اول تولد🌹🍁
◀ شستشوى بدن (غسل)
◀ نخستین غذا (كام برداشتن)
◀ نخستین سخن (اذان و اقامه)
◀ نامگذارى
◀ تراشیدن سر
◀ ختنه
◀ عقیقه
◀ ولیمه
💧💦شستشوى بدن (غسل دادن)💦💧
1⃣ غسل دادن نوزاد, مستحب است.
2⃣ اگر غسل دادن براى نوزاد ضرر داشته باشد, مستحب نیست.
3⃣ اگر غسل دادن نوزاد دو یا سه روز تأخیر بیفتد مانعى ندارد, ولى اگر به حدى تأخیر بیفتد كه به او نوزاد نگویند، بهتر است, رجاءاً غسل دهند.
📌 نخستین غذا (كام برداشتن ):
مستحب است ـ حتى پیش از خوردن شیر مادر 🍼 با آب فرات و تربت 📿 سیدالشهداء (ع ) كام طفل را بر دارند.
📌 نخستین سخن (اذان و اقامه):
مستحب است در روز اول تولد نوزاد , یا پیش از افتادن بند ناف او, در گوش راستش اذان , و در گوش چپش اقامه بگویند.
📌 نامگذارى:
1⃣ پس از تولد نوزاد, مستحب است نام نیكویى برایش بر گزینند.
2⃣ برگزیدن نام نیكو یكى از حقوق فرزند بر پدر خویش است.
3⃣ بهترین نامها براى فرزند نامهایى است كه بندگى خداوند را در بر داشته باشد; مانند عبدالله , عبدالرحمن ,عبدالرحیم ; و در مرتبه دوم نامهاى پیامبران و امامان (علیهم السلام ).
4⃣ از میان نامهاى پیامبران و امامان (علیهم السلام ) نام محمد بهترین نام هاست.
5⃣ كسى كه چهار فرزند پسر دارد, مكروه است , نام یكى از آنان را محمد نگذارد.
📌 تراشیدن سر:
⬅ در روز هفت تولد نوزاد ـ دختر یا پسر ـ مستحب است موى سر او را تراشیده و به اندازه وزن موها طلا و نقره صدقه دهند.
⬅ مكروه است قسمتى از موى سر نوزاد را تراشیده و قسمتى را باقى گذارند.
📌 ختنه:
۱➖ واجب است فرزند پسر ختنه شود.
۲➖ مستحب است ختنهء نوزاد را در روز هفتم انجام دهند.
۳➖ نوازدى كه به طور مادرزاد ختنه شده باشد, اگر ختنه اش كامل باشد, لازم نیست او را ختنه كنند.
۴➖ نوزادى كه به طور مادرزاد ختنه شده , مستحب است براى عمل كردن به سنت پیامبر به محل ختنه او تیغ بگذارنند.
۵➖ كسى كه كودك ـ مسلمان ـ را ختنه مى كند لازم نیست مسلمان باشد; زیرا كافر هم مى تواند كودك مسلمان راختنه كند.
📌 عقیقه:
1- عقیقه , گوسفند یا حیوان دیگرى است كه براى هر شخصى كشته مى شود.
2- گوسفند🐏 , گاو🐂 یا شتر🐪 در عقیقه كافى است ولى قوچ🐑 از همهء اینها بهتر است .
3- مستحب است عقیقه سالم و چاق باشد.
4- مستحب است عقیقهء پسر, حیوان نر و عقیقهء دختر, حیوان ماده باشد.
5- مستحب است عقیقه را روز هفتم تولد كودك بدهند و اگر از روز هفتم تأخیر افتاد, همچنان مستحب است , حتى اگر فرزند بالغ شد, و برایش عقیقه نداشته باشند, مستحب است خودش عقیقه را بدهد.
6- در عقیقه مى توانند گوشت خام یا پخته شده را تقسیم كنند, یا بپزند و گروهى از مؤمنین ـ حداقل ده نفر ـ رادعوت كنند و به آنها غذا بدهند.
7- مستحب است پا و ران عقیقه را به قابله (ماما) بدهند.
8- صدقه دادن قیمت عقیقه به جاى عقیقه كافى نیست .
9- مكروه است كه پدر نوزاد یا یكى از عائلهء او از گوشت عقیقهء فرزندشان بخورند و مادر نوزاد نیز اگر از عقیقه نخورد به احتیاط نزدیكتر است .
10- در مورد آنچه در بعضى از روستاها رسم است كه استخوان عقیقه را در پارچهء سفیدى پیچیده و دفن مى كنند، مدركى نیافتیم .
📌 ولیمه:
1- ولیمه دادن در تولد فرزند مستحب است .
2- لازم نیست ولیمهء تولد فرزند در روز تولد وى باشد, بلكه اگر چند روزى هم بگذرد مانعى ندارد.
3- ولیمه دادن براى ختنهء فرزند, نیز مستحب است .
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔶 ارتباط در دوران نامزدی
💬 سؤال:
🔰 ارتباط تلفنی و صحبت کردن دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند، به منظور آشنایی بیشتر برای تصمیم گیری ازدواج، با اطلاع خانواده چه حکمی دارد؟
✅ جواب:
✍ تا زماني كه عقد به صورت صحيح شرعى خوانده نشده است، نامحرم هستند، بنابر این در صورتی که بدون قصد لذت و با اطمینان به عدم وقوع در مفسده باشد، اشکال ندارد و الا جایز نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
*⃣ ژلاتين
💬 سؤال:
🔰 آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند #پاستیل که در تولید آنها #ژلاتین_حیوانی به کار رفته است، اشکال دارد؟
✅ جواب:
✍حلیت و حرمت #ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود؛ اگر #ژلاتین_گیاهی باشد، حلال است، اما اگر حیوانی باشد، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است، باشد، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است، باشد، حلال است ـ اگر #ذبح شرعی نشده باشد، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام، مصرف آن اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din