🔰کیفیت تحقق #اعراض عملی
💬پرسش : شخصی قصد دارد به #وطن خود برگردد و قصد اعراض نکرده است اما حدودا هفت سال است که در محل دیگر مشغول به کار است،آیا وقتی به وطن خود برای دید و بازدید می رود، نماز و روزه ی او کامل است؟
✅پاسخ : هرگاه قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سكونت مستمر داشته باشد نماز کامل و روزه صحیح است، ولى اگر عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شكسته است. البته چنانچه سالی سه الی چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد، نماز کامل و روزه نیز صحیح می باشد.
🔻مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سؤال: آیا گفتن «یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه» و «یا مهدی ادرکنی» و توسلات شبیه این در سجده نماز واجب و بعد از گفتن #ذکر واجب باعث بطلان نماز می شو د؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔹 امام خامنه ای: مخاطب قرار دادن غير خداوند در نماز باعث باطل نماز مىگردد.
🔹 آیت الله مکارم: خطاب به غیر خداوند در نماز جایز نیست. [2]
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و موجب بطلان نماز است.
🔹 آیت الله وحید: در نماز حتماً باید خطاب به خدا باشد خطاب به غیر خدا موجب بطلان نماز است می توانید بگویید «اللهم إجعل فاطمةَ شفیعةً لنا فی الجنة » یا «أللهم أدرکنی بحق مولای صاحب الزمان».
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا فروش امتیاز گذرنامه برای ثبت گوشی های وارداتی به دیگران جایز است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه است، چنانچه خلاف قانون و مقررات باشد، جایز نیست.
🔹 آیت الله مکارم: این کار جايز نيست و در آمد آن نيز اشکال دارد.
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): همانا خداوند ورود بدنی را که از حرام تغذیه کرده به بهشت ممنوع کرده است.
🔶 نکته: بسیاری از مردم به سبب آنکه احکام دین در حوزه تجارت و خرید و فروش را نمی دانند به حرام خواری گرفتار می شوند و مال حلال خود را به حرام می آمیزند که نتیجه طبیعی آن خروج از سلامت در تن و روان و گرفتاری به خشم و غضب الهی است.
منبع:https://b2n.ir/218965
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: مستاجر بنده قرار بود ۱۰میلیون پول قرض الحسنه با ماهی ۷۰۰ تومان اجاره پرداخت نماید. اکنون پس از گذشت دو ماه، 7 میلیون پرداخت کرده است. آیا دریافت مبلغ اضافه به صورت اجاره بابت تاخیر جایز است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: در مورد سؤال دارای وجه شرعی نمی باشد، بنابر این گرفتن پولی از این بابت ربا بوده و جایز نمی باشد.
🔹 آیت الله مکارم: این کار جایز نیست، در فرض مذکور می توانید اجاره را فسخ کرده و مجددا با شرایط جدید اجاره دهید.
🔹 حدیث: مردى از امام صادق عليه السلام درباره آيه «خداوند ربا را نابود مى كند و صدقات را افزايش مى دهد» سئوال كرد و گفت: گاه كسى را مى بينم كه ربا مى خورد و با اين حال ثروتش زياد مى شود؟ حضرت فرمودند: كدام نابودى، نابود كننده تر از يك درهم ربا كه دين را نابود مى كند. كه اگر توبه هم كند ثروتش از دست مى رود و فقير مى شود.
🔶 نکته: ربا سبب مى شود كه مردم از تجارتها و معامله هاى مفيد و سودمند، اما پر زحمت و حلال، روى گردان شده، جذب اين معامله فاسد و پر درآمد و كم زحمت و حرام بشوند. تمام افرادى كه در جامعه فعاليّت اقتصادى دارند هم سود دارند و هم زيان، كارخانه ها، مزارع، تجارت ها، صنعت ها، دامداري ها، كارهاى خدماتى و... مشمول اين قانون هستند و تنها ربا خواران از اين قانون مستثنى هستند و فقط سود مىبرند و زيان نمى بينند. بنابراين در جامعه اى كه همه سود و زيان دارند رباخواران سود خالص مى برند بى آن كه كار مفيدى انجام دهند.
منبع:https://b2n.ir/230034
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #اگر_کفش_کسی_را_ببرند!
❓ اگر کفش کسی را ببرند و کفش دیگری به جای آن مانده باشد، تکلیف او چیست؟
✍ امام خمینی (ره):
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چناچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده، در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مایوس و یا برایش مشقت داشته باشد، میتواند به جای کفش خودش بردارد. ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او ناامید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد، و اگر احتمال دهد کفشی که مانده، مال کسی نیست که کفش او را برده، باید با آن معامله مجهول المالک نماید یعنی از صاحبش تفحص کند و چنانچه از پیدا کردن او مایوس شود، از طرف او به فقیر صدقه بدهد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری بجای آن بگذارند، چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، میتواند بجای کفش خودش بردارد، و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق و ظلم برده است، ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، و الاّ حکم مجهول المالک نسبت به زیادیِ قیمت جاری است، ودر غیر این دو صورت حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه کفش کسی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده و این کار عمداً انجام شده و دسترسی به آن شخص نیست، می تواند آن را به جای کفش خود بردارد و چنانچه دسترسی به حاکم شرع دارد از او اجازه بگیرد و هرگاه قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و اگر از پیدا شدن او مأیوس شود زیادی را از طرف صاحبش صدقه می دهد، ولی اگر یقین دارد یا احتمال می دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده، چنانچه از پیدا کردن صاحب آن مأیوس باشد باید آن را صدقه دهد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مالِ کسی است که کفش او را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، بلکه اگر بداند عمدا آن را برداشته در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقت داشته باشد میتواند به جای کفش خودش بردارد، ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او نا امید شود باید زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مالِ کسی نیست که کفش او را برده چنانچه از پیدا کردن صاحبش مأیوس باشد از طرف او آن را صدقه بدهد، و احتیاط واجب آن است که به اذن حاکم شرع باشد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر کفش شخصی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چنانچه بداند یا از قرائن اطمینان کند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده، و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، می تواند به جای کفش خودش بردارد، و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق و ظلم برده است ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، وگرنه نسبت به زیادی قیمت حکم مجهول المالک جاری است، ودر غیر این دو صورت حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود.
✍ آیت الله نوری همدانی:
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقّت داشته باشد می تواند بجای کفش خود ش بردارد ولی اگر قیمت آن را از کفش خودش بیشتر باشد، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او نا امید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده در صورتی که قیمت آن ٦/١٢ نخود نقره سکّه دار کمتر باشد ؛ می تواند برای خود بردارد و اگر بیشتر باشد، باید تا یک سال اعلان کند و بعد از یک سال احتیاطاً از طرف صاحبش صدقه بدهد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر در عقد موقت مدت نامعلوم ولی مهریه مشخص شود آیا عقد تبدیل به دائم می شود؟ آیا مهریه همان مقدار که در عقد موقت تعیین شده می باشد یا باید مهر المثل داده شود؟
ممنون
✅پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر عمدا مدت ذکر نشده یا فراموش شده است، تبدیل به عقد دائم می شود و اگر زمان را به طور مبهم ذکر کرده اند، بنابر احتیاط واجب تبدیل به عقد دائم می شود. مهریه همان مهریۀ ذکر شده است. [1]
🔶 حدیث: امام صادق(علیه السلام): پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرموده: خداوند هر گناهی را در روز قیامت می بخشد مگر مهریه زن را اگر نداده باشند و کسی را که مزد کارگر را خورده باشد و کسی را که انسان آزادی را فروخته باشد. [2]
🔰 نکته: درست است که مهر از نظر قوانین اسلام با بر قرار شدن پیوند ازدواج به ذمه مرد تعلق میگیرد و زن فورا حق مطالبه آن را دارد . ولی چون معمولا به صورت بدهی بر ذمه مرد می ماند، هم اندوخته ای برای آینده زن محسوب می شود، و هم پشتوانه ای برای حفظ حقوق او و از هم پاشیدن پیمان زنا شوئی و اگر بعضی برای مهر تفسیر غلطی کرده و آن را یک نوع «بهای زن » پنداشته اند ارتباط به قوانین اسلام ندارد.
-------------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: nr9y5yg.
[2]. وسائل، ج 14، ص 26 .
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا می شود یک کیلو طلا یا شمش طلا یا سکه طلا را اجاره داد و ماهیانه مثلا دو میلیون دریافت کرد و آخر سال یا آخر قرارداد یک کیلو را پس گرفت؟
✅ جواب:
🔹 اجاره دادن طلا در صورتی صحیح است که در مدت قرارداد عین طلا باقی بماند ـ یعنی مورد معامله واقع نشود ـ و از منافع آن (مثل استفاده در مجالس عروسی و مانند آن) استفاده شود، در غیر این صورت اجاره صحیح نیست.
-------------------
سایت آیت الله خامنه ای / فقه و احکام شرعی / استفتائات جدید (آذر ماه 98)
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟
✅ پاسخ:
وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این که نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در این که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید.
-------
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا هنگام گفتن تکبیرة الاحرام نماز باید دستها را تا مقابل صورت بالا ببریم؟
✅ جواب:
مستحب است نمازگزار هنگام تکبیرةالاحرام، دستها را تا مقابل گوشها یا صورت بالا ببرد، به این صورت که با آغاز تکبیر، دستها ـ در حالی که انگشتان به هم چسبده و کف دستها به سمت قبله است ـ را به سمت بالا ببرد و در پایان تکبیر، دستها را برابر گوش یا صورت برساند.
---------
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 مراد از ذکر چیست؟ آیا شامل صلوات بر پیامبر(صلّی الله علیه وآله) و خاندان آن حضرت می شود؟
✅ پلاسخ:
🔹 هر عبارتی که متضمّن ذکر خداوند عزوجل باشد، ذکر محسوب می شود؛ و صلوات بر محمد و آل محمد(علیهم افضل صلوات الله) از بهترین ذکرهاست، ولی ذکر واجب در رکوع و سجده عبارت است از یکبار گفتن «سبحان ربی العظیم و بحمده» در رکوع و یکبار گفتن «سبحان ربی الاعلی و بحمده» در سجده یا سه بار گفتن «سبحان الله» و اگر بهجای آن ذکرهای دیگر مانند «الحمدلله»، «الله اکبر» و غیر آن را به همان مقدار بگوید کافی است.
ــــــــــ
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فسخ عقد ازدواج بخاطر عیب مرد
💬 سوال:
🔰 اگر بعد از عقد ازدواج معلوم شود كه مرد عيبى دارد كه زن مى تواند عقد را فسخ كند، آيا در اين هنگام حق مطالبه مهر را دارد؟
✅ پاسخ:
اگر بعد از نزديكى عقد را فسخ كند، مى تواند تمام مهريه خود را از شوهر بگيرد. اما اگر پيش از نزديكى باشد، حق دريافت چيزى را ندارد؛ مگر اينكه شوهرش «عنين» باشد كه در اين صورت مى تواند نصف مهريه خود را از او بگيرد.
«عنين» به مردى گويند كه توان آميزش جنسى را ندارد.
----------
توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۸۳
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا دادن صدقات به گدایانی که درب منازل را می زنند یا در خیابانها می نشینند جایز است یا اینکه بهتر است به یتیمان و مساکین داده شود و یا با ریختن آنها در صندوق صدقات در اختیار کمیته امداد قرار گیرد؟
✅ پاسخ: صدقات مستحبی بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار کميته امداد هرچند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولی صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وکيل او به فقرايی که مستحق هستند داده شود و در صورتی که انسان بداند که مسئولين کميته امداد پولهای صندوقها را جمع آوری کرده و به فقرای مستحق می دهند، ريختن آن در صندوق های صدقات اشکال ندارد. [1]
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): صدقه، بلا را دفع مى كند و مؤثرترين داروست؛ صدقه، قضاى حتمى را دفع مى كند و چيزى جز دعا و صدقه درد و بيماريها را از بين نبرد. [2
🔶 نکته: از آثار صدقات میتوان به سعادت دنیا و آخرت افراد اشاره کرد. کسی که صدقه میدهد با دادن صدقه بهشت را برای خویش در آخرت میخرد و دنیای خویش را نیز بگونهای میسازد که کریمانه است. کریم کسی است که از خود ایثار میکند و چشمداشتی ندارد.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام صدقه.
[2]. بحار الأنوار : ۹۶/۱۳۷/۷۱.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: خرید و فروش سهامی که شرکت های صنعتی یا تجاری یا بعضی از بانکها در معرض فروش می گذارند، چه حکمی دارد؟ بدین ترتیب که شخصی یکی ازآن سهام را میخرد و در بازار بورس مورد خرید و فروش و معامله قرار میگیرد و در نتیجه قیمت آن از قیمت خرید بیشتر یا کمتر می شود و میدانیم که خود سهم مورد خرید و فروش قرار می گیرد نه سرمایه. همچنین در صورتی که شرکت های مزبور فعالیت های ربوی داشته باشند یا در این مورد شک داشته باشیم، مسأله چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: اگر ارزش مالی سهام کارگاه، کارخانه، شرکت و يا بانک به اعتبار خود سهام و براثر اعطای اعتبار به آنها توسط کسی که انجام اين کار به وسيله او صحيح است، باشد، خريد و فروش آن اشکال ندارد و همچنين اگر به اعتبار قيمت کارگاه، شرکت، کارخانه و يا بانک و يا سرمايه آنها باشد، با توجه به اينکه هر سهمی بيانگر جزئی از آن است، در نتيجه خريد و فروش سهام اشکال ندارد به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور ديگری که عرفاً برای رفع غرر، علم به آنها لازم است داشته باشد و فعاليت های شرکت يا کارِ کارخانه و کارگاه و يا بانک شرعاً حلال باشد. [1]
🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): خوشا به حال کسی که درآمدش حلال، باطنش پاک، ظاهرش باکرامت، و اذیت و آزارش به احدی از خلق الله نمیرسد. [2]
🔶 نکته: کسب حلال جایگاه ویژهای در سبک زندگی دینی دارد. اسلام دارای راه کارهای کاربردی و اساسی برای اقتصاد بر مبنای آموزههای دین است. از عواملی که باعث روی آوردن فرد به کسب درآمد حرام میشود، عوامل فردی؛ باورهای غیرمنطقی، عدم آگاهی به احکام شرعی کسب و کار و اضطرار و عوامل اجتماعی؛ توقعات غیرمنطقی از نانآور خانواده، تجملگرایی و تفاخرطلبی، آداب و رسوم غلط در برگزاری مراسم و در برخی موارد، سیاستهای نادرست پولی در کشور است.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام شرکت.
[2]. شهابالأخبار، ص ٣٠٧.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚 عمل تغییر جنسیت
💠 سؤال: آیا #عمل_جراحی #تغییر_جنسیت، جایز است؟
✅ جواب: تغییر جنسیت جایز نیست، مگر آنکه از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری، خلاف #جنسیت_واقعی است، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق #اعضای_ظاهری با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است، همچنین در صورتی که جنسیت واقعی ــ حتی با آزمایش های علمی ــ ثابت نشود و متقاضی تغییر، در وضعیت اضطرار شدید روحی باشد، جواز عمل مزبور فی نفسه بعید نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚 سجده بر کاغذ
💠 سؤال: آیا در نماز، سجده برکاغذ صحیح است؟
✅ جواب: سجده بر کاغذی که از چوب و گياهان ـ غير از کتان و پنبه ـ تهیه میشود، صحیح است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 در صورت عدم نیاز به وام قرض الحسنه آیا فروش حق اولویت و امتیاز آن به دیگری جایز است؟ قابل ذکر است که این وام به اسم من بوده و به حساب من واریز شده و دفتر چه اقساط نیز به نام من صادر می شود و بنده بعد از گرفتن وام تمام مبلغ را به همکارم می دهم تا اقساط آن را پرداخت نماید.
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: در هر صورت فروش اصل وام جایز نیست.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه خريد و فروش امتياز وام، با مقررات بانکي که وام مي دهد مخالفت نداشته باشد، اشکالي ندارد.
🔹 آیت الله سیستانی: اگر پول را بابت حضور در بانک و امضا به نفع شخص دیگر می گیرید اشکال ندارد
🔹 حدیث: امام صادق(علیه السلام): هر کس بخواهد تجارت کند باید احکام دین خود را بیاموزد تا بدین وسیله حلال را از حرام باز شناسد. کسی که احکام دین خود را نیاموزد و تجارت کند در کام شبهات فرو میغلتد.
🔶 نکته: وقتی انسان در کاری وارد میشود میبایست همه ابعاد آن را بشناسد و حتی بر جزئیات آن واقف باشد تا بتواند به شایستگی از عهده کار برآید. از آنجا که مسئله اقتصادی پس از مسئله عبادت، مهمترین و اصلیترین تکلیف هر انسانی است . کسانی که بدون شناخت نسبت به احکام شرعی و مسائل تجارت وارداین کار میشوند، به احتمال قوی در دام تجارت حرام و ربوی گرفتار میشوند و رزق حلال و طیب را به حرام و خبیث تبدیل میکنند.
منبع:https://b2n.ir/000619
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شده و از بین برود، آیا آب دهان پاک است؟ فرو بردن آب دهان در این حال اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر خون لثه در آب دهان مستهلك شود، محكوم به طهارت است و بلعيدن آن اشكال ندارد. [1]
🔹 حدیث: امام علی (علیه السلام): خداوند آب را پاك و پاك كننده آفريد و هيچ چيز آن را نجس نمى كند، مگر آنچه رنگ يا مزه يا بوى آن را تغيير دهد. [2]
🔶 نکته: از آن جهت كه دین اسلام يک برنامه كامل براى زندگی بشر بوده و تمام جنبههاى حيات مادى و معنوى او را در نظر دارد و از جهتى بهداشت يكى از ابعاد مهم زندگى بشر است، اسلام نسبت به مسأله طهارت و بهداشت عنايت شايانى دارد. مراد از طهارت، خالیشدن و پاکگشتن از هر چیزی است که موجب ناپاکیها و کثافات ظاهر و باطن آدمی گردد.
-------------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: 7xHEGSXAbCo.
[2]. وسائل الشيعة : ۱/۱۰۱/۹ .
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🙆🏻 محدوده واجب پوشش خانمها 🙆🏻
قران کریم میفرماید:👈 یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ ... (احزاب/59)
👈اى پیامبربه همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است
⁉️سوال: محدوده واجب پوشش بانوان کدام است؟👇
پاسخ:
👈🏼 تمام بدن زن به استثنای کف و روی دست ها تا مچ و گردی صورت باید از نامحرم پوشانده شود؛ به شرطی که دست و صورت [1] آرایش و زینت نداشته باشد و گرنه باید قسمت آرایش شده یا زینت دار را هم از نامحرم پوشاند. [2]
🔴نکته 1⃣: رعایت محدوده واجب پوشش در مقابل نامحرم واجب است؛ چه نامحرم مسلمان باشد یا غیر مسلمان و چه در کشور اسلامی باشد یا کشور غیر اسلامی.
🔴نکته 2⃣: رعایت #حجاب، بیش از محدوده واجب آن مستحب است، ولی در صورتی که پوشیده نبودن صورت و کف و روی دست ها موجب مفسده باشد [3] پوشاندن این مواضع نیز واجب است.
--------------
پی نوشت:
[1]. آیت الله سیستانی: آرایش و کرم زدن به دست و صورت اگر به مقدار کم بوده و غیر متعارف نباشد، اشکال ندارد. پوشاندن ابروی اصلاح شده، حلقه ازدواج و النگو نیز اگر باعث مفسده و به گناه افتادن نامحرم نباشد، اشکالی ندارد.
ایت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب صورتی که آرایش دارد باید از نامحرم پوشانده شود؛ ولی پوشاندن ابروی اصلاح شده، حلقه ازدواج (اگر درخشندگی و جذابیت خاصی نداشته باشد) و زینت های خفیف که توجه کسی را جلب نمی کند، لازم نیست.
[2]. آیات عظام سبحانی: بنابر احتیاط واجب، زن جوان باید صورت و دست های خود را از نامحرم بپوشاند، حتی اگر زینت نداشته باشد.
آیات عظام بهجت و صافی: بنابر احتیاط واجب باید دست و صورت را نیز از نامحرم بپوشاند؛ حتی اگر زینت نداشته باشد.
#احکام_بانوان
#احکام_پوشش
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 مراجعه بیمار زن به دندان پزشک مرد
💬 سوال:
مراجعه ی بیمار زن به دندان پزشک مرد جهت معالجات دندان پزشکی چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
اگر برای این گونه کارها، دسترسی به پزشک زن دارند، مراجعه به پزشک مرد، اگر مستلزم نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست.
-----------
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام پزشکی/ احکام مماثل
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: کسی که از طریق تلفن با دیگری محرم شده، اگر مدت باقی باشد ولی اثری از وی نیست، تکلیف زن چیست؟
✅ پاسخ:
🔹آیت الله مکارم: عقد (دائم يا موقت) بصورت غير حضوري اشکال دارد و اگر بخوانند بنابراحتياط واجب در عقد دائم براي جدايي، صيغه طلاق با شرايط شرعي خوانده شود و در عقد موقت، مرد باقيمانده مدت را ببخشد. ضمنا هر گاه براى حاكم شرع، يا كسى كه از سوى حاكم شرع وكالت دارد، ثابت شود كه زن در عسر و حرج شديد است (مثلا مرد در دسترس نباشد یا مدت را نبخشد)، حاکم شرع می تواند باقیمانده مدت عقد موقت را ببخشد و زوجه پس از عده می تواند ازدواج کند و اگر مطلقاً آمیزشی صورت نگرفته عدّه لازم نیست.
🔰 حدیث: امام حسن (علیه السلام) به مردی كه با ایشان درباره ازدواج دختر خود مشورت كرد، فرمود: او را به مردی با تقوا شوهر ده؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش میدارد و اگر دوستش نداشته باشد به وی ستم نمیكند.
🔶 نکته: بدیهی است خدای متعال در تشریع احکام کرامت و شخصیت انسان را در نظر داشته، چه شخصیت فردی و چه اجتماعی. بنابراین، ممکن است مسئله نگه داشتن عده ناظر به حکم این چنینی باشد؛ یعنی در نظر گرفتن شخصیت و کرامت انسانی زن در جامعه به عنوان یک انسان و عدم نگاه به او به عنوان یک کالا.
منبع:
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: وسایل افرادی که در فرودگاه جا می ماند و یا مامورین فرودگاه از مسافرین می گیرند مدتی نگهداری شده و سپس به فروش می رسد، خریدن این گونه اجناس چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: در صورتی که صاحبان آنها اعراض کرده باشند خریدن اشکال ندارد.
🔹آیت الله مکارم: تصرف یا فروش وسایل جا مانده از مسافرین جایز نیست، بلکه باید در مورد صاحبان آنها جستجو شود و کلّیّه آن وسایل را به صاحبانشان برسانید و اگر از پیدا شدن صاحبان آنها مأیوس شوند آنها را از طرف صاحبان آنها به فقرا و نیازمندان صدقه بدهند. اما در مورد وسایلی که حمل آنها غیر مجاز بوده و ضبط شده است، بر اساس قوانین و مقررات مربوطه عمل می شود که هرگاه به عنوان تعزیر از آنها گرفته شده است، خرید و فروش آنها با اذن حاکم حاکم شرع اشکالى ندارد.
🔹 حدیث: امام زمان (عجل الله فرجه الشریف): برای هیچ کس جایز نیست که بدون اذن صاحب مال، در مالش تصرّف کند.
🔶 نکته: جامعه اى که افراد آن، به راحتى حقوق یکدیگر را زیر پا مى گذارند و آزمندانه در اموال دیگران تعدى مى کنند و در پى کسب درآمد فزونتر هستند بى هیچ پروایى در حرام و حلال آن تیشه به ریشه زندگى سالم و حیات طیبه امت مى زنند. در حقیقت، هم خود را به نابودى مى کشند و هم دیگران را، زیرا کشتى را سوراخ مى کنند که خود بر آن سوارند.
منبع:https://b2n.ir/938184
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
حکم شرعی عمل مساحقه بین دو دختر چیست؟
✅ پاسخ:
1. مساحقه، عملی شیطانى بوده و به این معناست که دو زن آلت تناسلی خود را به یک دیگر بمالند، و این کار، حرام است. (1)
2. هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت میشود؛ و مجازات آن، صد ضربه شلاق به هر یک از دو زن است. چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار). (2)
-----------------
[1]. جامع المسائل (للبهجة)، ج 5، ص 293
[2]. تحریرالوسیله، ج 2، ص 470، م 9
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 قوادی یا قیادت (واسطه گری بین دو نفر برای زنا یا لواط)
✅ پاسخ:
* به جمع کردن و مرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای زنا یا لواط قَوّادی گفته میشود.
قَوّادی با دو بار اقرار و نیز شهادت دو مرد عادل ثابت میشود.
* حد قَوّادی ۷۵ تازیانه و تبعید از محل زندگی است. و بنا به قول مشهور سر او نیز تراشیده میشود و در شهر میگردانند.
در مورد زن فقط تازیانه اجرا میشود و بعید نیست که تبعید با نظر حاکم باشد.
-----
تحریر الوسیلة ج۲، ص۴۷۱.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: درمسجد محل ما برای قسمتی از آن صیغه خوانده نشده است ولی هیئت امنای مسجد باهم اختلاف نظر دارند آیا خانم ها در ایام حیض می توانند در آن قسمت از مسجد حاضر شوند؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: مکان مذکور اگر به نیت مسجد ساخته شده و در اختیار نمازگزاران قرار داده شده است، مسجد محسوب می شود.
🔹 آیت الله مکارم: هرگاه شك شود كه فلان قسمت مسجد، حكم مسجد دارد، يا از ملحقات و املاك مسجد است، حكم مسجد بر آن جارى نمى شود و توقف جنب وحائض در آن قسمت مانعی ندارد؛ مگر اينكه ظاهر حال آن باشد كه جزء مسجد است.
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): همسرانتان را از رفتن به مساجد خدا منع نکنید.
🔶 نکته: اسلام با طرح پوشش زن در حقیقت جواز حضور وی در عرصه های مختلف اجتماعی را رقم زده است و با دستورات حکیمانه و راهگشایی که در چگونگی منش و روش او ارائه داده، از یک سوی این نیروی عظیم را از تباه شدن نجات داده و از سوی دیگر، جلو فسادگری و ناهنجاری های ناشی از اختلاط زن و مرد را گرفته است.
منبع:https://b2n.ir/829985
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din