eitaa logo
احکام دین 📚
134.4هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
حرکت سر یا پا در هنگام مسح... نظر همه مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻احکام شرعی درباره 👇👇 حجت‌الاسلام فلاح‌زاده تشریح کرد: 🔵دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از برای ضدعفونی کردن 🔻در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، در گفت‌وگویی، در مورد استفاده از الکل برای ضد عفونی که با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور رواج زیادی یافته است، گفت: در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻وی با بیان اینکه الکل از مواد مختلفی مانند جو، نیشکر، چغندرقند و … درست می‌شود، بیان کرد: طبق پرس‌وجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده می‌شود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمی‌دانند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻احکام شرعی درباره 👇👇 حجت‌الاسلام فلاح‌زاده تشریح کرد: 🔵دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از برای ضدعفونی کردن 🔻در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، در گفت‌وگویی، در مورد استفاده از الکل برای ضد عفونی که با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور رواج زیادی یافته است، گفت: در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻وی با بیان اینکه الکل از مواد مختلفی مانند جو، نیشکر، چغندرقند و … درست می‌شود، بیان کرد: طبق پرس‌وجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده می‌شود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمی‌دانند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻طهارت الکل طبی و صنعتی [الكل طبّى و صنعتى] 🔹مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی 🔻پرسش : بنا به نقل بعضى از دانشجويان رشته شيمى، موادّ تشكيل دهنده الكل صنعتى و طبّى يكى است، كه براى غير قابل شرب شدن الكل صنعتى مادّهاى رنگى به آن اضافه مىگردد. با اين فرض، حكم استفاده از اين دو نوع الكل چيست؟ 🔻پاسخ : الکل طبي و صنعتي که انسان نمي داند از چيز مست کننده مايع گرفته شده، پاک است، زيرا با قطع نظر از مادّه رنگى، قابل شربنيست و نوعى سمّ محسوب میشود. ولي هرگاه آن را رقيق کنند و مشروب و مسکر باشد نوشيدنش حرام است و بنابراحتياط واجب حکم نجس دارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ سؤال: آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است؟ ✅پاسخ: ✍اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓سوال: شک بعد از محل یعنی چیست؟ آیا بعد از جزء بعدی منظور است یا قبل از واجب بعدی منظور است؟ مثلا در یه کلمه ای از سوره حمد شک کنیم آیا شک بعد از محل یعنی بعد از کلمات بعدی است یا بعد از اتمام سوره حمد؟ ✍ آیت الله خامنه ای: همین که وارد جزء بعدی شده باشید، بعد از محل می شود. [1] ✍ آیت الله سیستانی: از يك كلمه كه وارد كلمه ديگر بشويد و شك در كلمه سابق باشد كه صحيح بود يانه اعتنا نكنيد [2] ✍ آیت الله مکارم: شک در یک کلمه شک بعد از محل محسوب نمی شود و اگر مبتلا به وسواس نباشد آن را تصحیح و اعاده نماید و شک بعد از محل این است که هرگاه بين نماز بعد از گذشتن محل چيزي، شک کند آن را به جا آورده يا نه مثل اينکه بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند و يا بعد از ورود در سجده شک در رکوع کند، در هيچ يک از اين موارد نبايد به شک خود اعتنا کند، خواه جزء بعدي رکن باشد يا غير رکن. همچنین اگر شروع به خواندن سوره کرده و در خواندن حمد شک کند یا به رکوع یا قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. [3] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض مثال همین که در کلمه بعد شک کنید. [5] ✍ آیت الله فاضل: شک بعد از محل آن است که بعد از گذشتن از جایی که ذکر یا فعل نماز انجام می شود در انجام آن شک کند مثلا اگر در حال رفتن به سجده شک کند که رکوع را انجام داده یانه، شک بعد ازمحل است و به آن توجه نکند، یا مثلا اگر در بين خواندن آيه اى شك كند كه آيه پيش از آن را خوانده يا نه و يا وقتى آخر آيه را مى‌خواند شك كند كه اول آن را خوانده يا نه بايد به شك خود اعتنا نكند. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503400 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓سؤال: آیا خانم ها باید نگاهشان را از نامحرم کنترل کنند؟ ✍ آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔷مسح دو پا با یک دست 🔷 ➰➰➰➰➰ ❓سوال: آیا مسح هر دو پا را - بدون عذر – می¬توان با یک دست انجام داد؟ ✅پاسخ: 🔵مقام معظم رهبری: اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود. [1] 🔴آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود. [2] 🔵آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] 🔴آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] 🔵آیت الله فاضل: احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد. [5] ---------------- ✅منابع👇🏻👇🏻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611559. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔷 نگاه به موبایل در نماز 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه آن نگاه کند و آن را قطع کند، نمازش باطل است؟ 🔷 پاسخ: 👇 مادامى كه صورت صلاتى را محو نكند(حالت نماز را به هم نزد)، اشكال ندارد. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 تصرف در ملک مشاع بدون رضایت شریک 💠 ❓سؤال: ا در خانه ارثی زندگی می‌کنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از ورثه، ابراز عدم رضایت کنند با توجه به این که شراکت به صورت مشاع است، زندگی کردن و نماز خواندن در این خانه برای ما چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر حتی یکی از ورثه، رضایت نداشته باشد، تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست. _________ ◀️ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din