اقتدا در حال رکوع
✅ هنگامى كه امام جماعت در ركوع است و مأموم به او اقتدا مى كند، يكى از اين حالت ها پيش مى آيد:
1⃣ پيش از تمام شدن ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى رسد. در اين حال نمازش به جماعت صحيح است.
2⃣ هنگامى به حد ركوع مى رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در ركوع است نمازش به جماعت صحيح است.
3⃣ مأموم به ركوع مى رود ولى به ركوع امام نمى رسد و يا شك مى كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را اعاده نمايد.
4⃣ اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، مى تواند نيت فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️
ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى خواند، بايد نيت فرادى نمايد.
◀️ آيت الله سيستانى: مى تواند نماز را فرادى تمام كند و مى تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند.
◀️ آيت الله مكارم: نمازش را به طور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد.
📗 منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
نظر مراجع عظام در مورد سود بانکی چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مىدهند، بىاشكال است.
✍ آیت الله مکارم:
با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعي ندارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا و حرام است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است. و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود از منافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است.
✍ آیت الله سیستانی:
بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است.
در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست
✍ آیت الله صافی:
اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.
✍ آیت الله شبیری:
اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهید بانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.
📚 استفتاء از سایت مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 آداب روز جمعه – غسل جمعه 💠
✅ پاسخ:
غسل جمعه از مستحبات مؤكد است و وقت آن از اول صبح تا ظهر، و برای کسی که در این زمان موفق به انجام آن نشود، از ظهر تا غروب جمعه، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت اداء و قضاء و از اول صبح شنبه تا مغرب به نیت قضاء است.
_________
◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #تاخیر_انداختن_عمدی_نماز!
❓ اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیاندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، تکلیفش چیست؟
✍ آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم و نوری:
اگر عمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را بخواند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمّم صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را هم با وضو یا غسل بخواند.
✍ آیت الله بهجت (ره):
اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده ولی نماز او با تیمّم صحیح است.
📚 منابع:
توضیح المسائل مراجع، امام خمینی م۶۷۹، سیستانی م۶۶۸، مکارم م۶۳۳، وحید، ۶۸۶، بهجت م۱۳۶، نوری م۶۸۰.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❗️لباسی که ترویج فرهنگ کفر و شرک است
نظر آیت الله خامنه ای
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
نگاه به چشم خواهری...
نظر همه مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 احتکار اقلام دارویی و پزشکی 💠
❓سؤال: در زمان شیوع و فراگیر شدن برخی بیماریها و یا در زمان تحریم برخی اقلام دارویی و حتی کمبود آن در کشور، انبار کردن و احتکار کردن آنها چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
احتکار حرام است و معنای آن انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه بهاندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.
_________
◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 لزوم عمل کردن به توصیههای بهداشتی 💠
❓سؤال: عمل نکردن به توصیههای بهداشتی از مراکز رسمی، در زمان گسترش بیماریهای واگیردار و ویروسی چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
افراد باید تا آنجا که میتوانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ و در صورتى که از حدّ معمول و متعارف پزشکى کمتر رعایت شود و بیم انتقال بیمارى وجود داشته باشد، در صورت بروز آسیب موجب ضمان خواهد بود.
_________
◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 عدم امکان عمل به نذر بخاطر کرونا 💠
❓سؤال: کسی نذر کرده گوسفندی برای اعتکاف امسال قربانی کند با توجه به لغو اعتکاف امسال (بخاطر ویروس کرونا) تکلیف چیست ؟ باید سال دیگه ادا کند یا تکلیفی ندارد؟
✅ پاسخ:
🔸مقام معظم رهبری: در فرض سوال تکلیفی ندارید. [1]
🔹آیت الله مکارم: اگر برای خصوص اعتکاف امسال نذر کرده و اعتکاف برگزار نشده تکلیفی ندارد و عمل به نذر واجب نیست اما اگر برای مطلق اعتکاف اعم از امسال یا سال های دیگر نذر کرده باید بعدا که اعتکاف برگزار شد به نذر خود عمل کند. [2]
_________
◀️ پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: 5prypg9
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9812190042.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#ازدواج_دختر_باکره_بدون_اذن_پدر
❓سوال: اگر دختر باکره بدون #اذن_ولی (پدر یا #جد_پدری) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟
✅ پاسخ:
✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد.
✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر #عقد بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر #صيغه_طلاق را که در رسالههاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد.
✳️ آیت الله مکارم: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور #دو_شاهد_عادل #صیغه_طلاق را جاری کنند مگر اینکه بتوانند #رضایت_پدر دختر را جلب نمایند.
✳️ آیت الله صافی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را #طلاق دهد یا با جازه پدر، #عقد تجدید شود.
===============
✔️منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه، ج 1، س 832.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️ رنگ کردن مو در ایام قاعدگی
#احکام_بانوان
#احکام_جنابت
#احکام_حیض
❓ سوال : آیا رنگ کردن موی سر در ایام قاعدگی اشکال دارد؟
✅ پاسخ: ⬇️
رنگ مو مانع غسل و وضو نيست و رنگ كردن مو در ايام قاعدگي [پريودي] اشكال شرعي ندارد. اما مکروه است.
مکروه است یعنی بهتر است ترک شود.
------------------
✅ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#حکم_تقلب
🔻سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
🔻حضرت آیت الله خامنه ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
🔻حضرت آیت الله تبریزی(ره): تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد، مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد، تصدی آن جایز نیست.
🔻حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در یکی دو ماده ی درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه ی تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
🔻حضرت آیت الله سیستانی: استفاده ی او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جایز نیست».
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din