👇👇👇
🔰حکم پختن کشمش در غذا
✅پاسخ :
✍ آیات عظام: امام، خامنه ای، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، زنجانی، سبحانی، مظاهری:
👈 استفاده از مويز و كشمش در غذا ( حتی اگر جوش بيايند) اشکالی ندارد و خوردن آنها حلال است.
آیت الله مکارم شیرازی: 👈هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد.
آیت الله بهجت :👈اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند خوردنشان بنابراحتیاط واجب جایز نیست
استفتاءات (بهجت)، ج4، ص: 379،س5885 - توضیح المسائل مکارم ،مساله 127 - توضیح المسائل 16مرجع ،مساله 114
@ahKamvahadith
🍃✨🌹💫
💫 فلسفه ی غسل جنابت بعد از نزدیکی چیست؟
@ahKamvahadith
🌹💫 چرا اسلام دستور میدهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده میشود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟
🌹💫 پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار میگردد و تمام سلولهای بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو میروند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است.
🌹💫 طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد كه تمام فعالیتهای بدن را كنترل میكند (اعصاب سمپاتیك) و (اعصاب پاراسمپاتیك) این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاهها و جهازات داخلی و خارجی گستردهاند.
🌹💫 وظیفه اعصاب سمپاتیك (تند كردن) و به فعالیت واداشتن دستگاههای مختلف بدن است و وظیفه اعصاب (پاراسمپاتیك) (كند كردن) فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاههای بدن به طور متعادل كار میكند.
🌹💫 گاهی جریانهایی در بدن رخ میدهد كه این تعادل را به هم میزند، از جمله این جریانها مسأله (ارگاسم = اوج لذّت جنسی) است كه معمولاً مقارن خروج منی صورت میگیرد.
🌹💫 در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی میگیرد و تعادل به شكل منفی به هم میخورد.
@ahKamvahadith
🌹💫 این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه میتواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده میشود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم میخورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. (و اینكه میبینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون میآید و لذا باید تمام بدن را شست» (وسائل الشیعه، ج 1، ص 466) گویا اشاره به همین موضوع است.)
🌹💫 البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع عبادت و پرستش نیز میباشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست.
🌹💫 در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر میشود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده میشود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شستشوی جسم است و هم به علت اینكه به قصد قربت انجام مییابد شستشوی جان است، اثر دوگانهای روی جسم و روح میگذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق دهد و جسم را به سوی پاكی و نشاط و فعالیت.
@ahKamvahadith
🌹💫 از همه اینها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل میشوند ولی این حكم اسلامی آنها را وادار میكند كه در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. (البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خود را شسته، شامل میشود).
🌹💫 مجموعه جهات سه گانه فوق روشن میسازد كه چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست.
#فلسفه_ی_غسل_جنابت
@ahkamvahadith
🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫
💬سوال:
🔰 با توجه به ضرورت تبعیت از امام در نماز جماعت، اگر امام قنوت را فراموش کند و به رکوع برود، آیا می تواند پس از رکوع آن را جبران کند؟حکم عدم تبعیت مأمومین از امام و انجام قنوت چیست⁉
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سؤال مستحب است امام جماعت بعد از رکوع، قنوت را بجا آورد و برای مأمومین جایز نیست جلوتر از امام به سجده بروند. [1]
✍ آیت الله مکارم:
بهتر است مأمومین به سرعت قنوت را بخوانند و خود را به رکوع امام برسانند ولی کسانی که قنوت را خوانده اند و یا متوجه اشتباه امام شده و با این حال بدون خواندن قنوت به رکوع رفته اند، نباید در قنوت بعد از رکوع از امام تبعیت کنند. [2]
✍ آیت الله فاضل:
اگر امام سهوا بدون خواندن قنوت به رکوع برود چون قنوت مستحب است باید مأمومین نیز متابعت کنند و با امام به رکوع بروند، لیکن اگر قنوت بخوانند و با امام رکوع نکنند در صورتی که در سجده با امام برسند و یکی شوند نماز جماعت صحیح است. هم چنین مستحب است امام بعد از رکوع قنوتی را که فراموش کرده بخواند.. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
جایز، بلکه مستحب است قنوت را بجا آورد؛ مانعی ندارد. [4]
ـــــــــــــــ
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503106.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_نماز
#نماز_جماعت
#فراموشی_قنوت
مروج احکام باشید 👇
@ahKamvahadith
💬سوال:
🔰حکم نمازهای قضا که بدون رعایت ترتیب بجا آمده است(یک ماه نماز عصر بعد یک ماه نماز ظهر) ⁉️
✅پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
چون عمدی نبوده است، اشکال ندارد. [1]
✍ آیت الله مکارم:
اگر جاهل قاصر بوده نمازهای گذشته صحیح است ولی در آینده مطابق وظیفه عمل کند یعنی بنابر احتیاط نماز عصر یک روز را بر ظهر همان روز مقدّم کند. ولی اگر مثلا ده روز نماز ظهر و بعد ده روز نماز عصر بخواند ترتیب رعایت شده است. [2]
✍ آیت الله وحید:
فقط نماز عصرتان باطل است و باید نمازِ عصرتان را دوباره بخوانید. [3]
✍ آیت الله فاضل:
اگر کسی اول یک ماه قضای نماز عصر خوانده و بعد یک ماه قضای نماز ظهر خوانده چون ترتیب رعایت نشده نمازهایی که به نیت قضای عصر خوانده باطل است. نمازهای ظهر صحیح است و الآن یک ماه قضای نماز عصر بخواند کفایت میکند. [4]
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 2EEHV6zdkAw.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603230225.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610387.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_نماز
#نماز_قضا
مروج احکام باشید 👇
@ahKamvahadith
💬سوال:
🔰آیا گذاشتن دست روی زانو در رکوع واجب است؟
✍آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل، صافى و نورى:
در رکوع واجب است، به مقدارى خم شود که بتواند کف دستها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دستها بر زانوها واجب نیست.1
✍آیات عظام سیستانى و وحید:
در رکوع واجب است به مقدارى خم شود که بتواند سر انگشتها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دستها بر زانوها واجب نیست.2
✍آیتالله مکارم و آیتالله خامنهای:
در رکوع واجب است به اندازهاى خم شود که بتواند کف دستها را بر زانو بگذارد و گذاشتن کف دستها بر زانو، بنابر احتیاط، واجب است.3
____________
📚 پی نوشت:
[۱] توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و نورى توضیح المسائل، م ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴.
[۲] سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۱۰۳۱ و ۱۰۳۲.
[۳] توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۲۳ و سایت آیت الله خامنه ای .
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
#غروب_جمعه
حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند :
✍ شنیدم پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله مى فرمودند:
👌در روز جمعه ساعتى است که هرکس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود،
👈 و آن زمانى است که نیمى از خورشید غروب کرده باشد.
💐 حضرت فاطمه علیهاالسلام براى درک آن ساعت به خدمتکارش مى گفت:
🌼 بر فراز بلندى برو و هرگاه دیدى نیمه خورشید غروب نمود مرا خبر کن تا دعا کنم.
📚معانى الاخبار:399
کانال احکام و احادیث 👇👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
💬 سوال:
🔰 حکم خواندن نماز بر روی مُهر چرک و یا مُهری که بر روی آن تصویر حک شده چیست ؟
✅ پاسخ:
✍ سجده کردن بر مهری که مثلا بر اثر آب وضو سیاه شده است، اشکال ندارد؛ اما اگر چرک روی مهر طوری باشد که جرم داشته باشد و مانع رسیدن پیشانی به مهر شود، سجده بر آن صحیح نیست. [1]
سجده بر مهرهایی که کلمه الله یا نام اهل بیت (علیهم السلام) بر آنها به صورت برجسته نوشته شده است، اشکالی ندارد، مگر اینکه شخص مطمئن شود به اندازه واجب سجده، پیشانی به مهر نمی رسد. اندازه واجب سجده یک بند انگشت است.
💟بهترین چیز برای سجده، تربت امام حسین (علیه السلام) است. [2]
_______
پی نوشت:
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 576، م 1060؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 491.
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 587، م 1083.
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith