eitaa logo
احکام دین 📚
135.8هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
📡 💠خواندن دعای «عظم البلاء» در نماز 🔺 عظم البلاء_درنماز ________________ ❓سوال: آیا دعای «الهی عظم البلاء و برح الخفاء» را در قنوت می توان خواند؟ ✅ پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود. [1] ✴️ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که ترک شود. [2] ✴️ آیت الله فاضل: خواندن دعای الهی عظم البلاء از جهت آنکه در آخر دعا اشاره به پیامبر اسلام و امام علی دارد و خطاب به خداوند نیست جایز نیست. البته دعاهایی که ذکر خداوند و خطاب به خداوند باشد در قنوت صحیح است. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: خواندن آن بخش از این دعا که خطاب به امیر المؤمنین و امام زمان صلوات الله علیهما است، در نماز جایز نیست و موجب بطلان نماز است. [4] ---------------- [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503105. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💉حکم اهداء خون🧐😢 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔵 طریقه خواندن نماز دهه اول ذی الحجه 👆👆 🔻نمازی که بین نماز مغرب و عشا در دهه اول ذی الحجه خوانده میشود ،دو رکعت است،در هر رکعت بعد از حمد و سوره ایه 142سوره اعراف را میخوانیم 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 
💠 تصرف در وصیت میت ❓ سوال: 1-اگر کسی بگوید بعد از فوتم یک سوم اموالم را به تدریج خیرات کنید،آیا میتوانیم بعد فوت او با آن پول آپارتمانی را خریداری کنیم تا ارزش پول او کم نشود و از اجاره آن خیرات داد؟ 2- اگر این پول را تبدیل به سکه کنیم بجای اینکه در بانک بگذاریم و کم کم در خیرات مصرف کنیم چه حکمی دارد ؟ ♻️ پاسخ: ✍🏻 1-اگر کسی بگوید بعد از فوتم یک سوم اموالم را به تدریج خیرات کنید،آیا میتوانیم بعد فوت او با آن پول آپارتمانی را خریداری کنیم تا ارزش پول او کم نشود و از اجاره آن خیرات داد؟ 2- اگر این پول را تبدیل به سکه کنیم بجای اینکه در بانک بگذاریم و کم کم در خیرات مصرف کنیم چه حکمی دارد ؟ ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: 1-اگر کسی بگوید بعد از فوتم یک سوم اموالم را به تدریج خیرات کنید،آیا میتوانیم بعد فوت او با آن پول آپارتمانی را خریداری کنیم تا ارزش پول او کم نشود و از اجاره آن خیرات داد؟ 2- اگر این پول را تبدیل به سکه کنیم بجای اینکه در بانک بگذاریم و کم کم در خیرات مصرف کنیم چه حکمی دارد ؟ -------------- 💻 استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: w57kn6k. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9809220067. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌀🔸 طهارت اهل کتاب 🔸🌀 ❓سوال: آيا اهل كتاب پاكند ؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیات عظام خامنه ای و سیستانی : 📒 اهل کتاب ذاتاً پاک هستند و تا زمانی که یقین به نجاست عارضی دست و بدن اهل کتاب نباشد پاک است . 👤 آیت الله مکارم: کافر يعنى کسى که خدا، يا پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) را قبول ندارد 😨، يا براى خدا شريکى قرار مى دهد 😶 بنابر احتياط نجس است، هرچند به يکى از اديان آسمانى، مانند آيين يهود و نصارى ايمان داشته باشد در غير موارد ضرورت از آنها اجتناب کنيد؛ ولي کساني که به کشورهاي غير اسلامي سفر مي کنند يا در آنجا زندگي دارند لازم نيست از غير مسلمين و حتي از غذاهاي غير گوشتي آنها اجتناب کنند. 💻 استفتاء‌از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✍🏼🙎🏻‍♀️حکم نماز با صورت و ابروی اصلاح شده سوال1️⃣: اگر در جایی نامحرم نباشد، آیا خانمی که موهای صورت و زیر ابرو را برداشته است، باید در نماز صورت خود را بپوشاند؟ ✅پاسخ: خیر. [1] ------------------ سوال2️⃣: آیا پوشاندن ابروها در مقابل نامحرم، برای خانمی که زیر ابرویش را برداشته، واجب است؟ پاسخ: 📝آیات عظام: امام، سیستانی و مکارم: به این مقدار اشکال ندارد و پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست [2] 📝آیات عظام: بهجت،‌خامنه ای و صافی: خانمی که زیر ابرویش را برداشته، در صورتی که زینت محسوب شود، باید در حضور نامحرم صورت خود را بپوشاند، چه در حال نماز باشد یا نباشد. --------------- منبع: [1]. العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فی الستر و الساتر،‌ م 5؛ امام، استفتائات، ج3، (حجاب)، با استفاده از س 34؛ بهجت، استفتائات،‌ ج2، ص 25، س 1527؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، س 151 و 1034. [2]. امام،‌ استفتائات، ج3، (حجاب)،‌با استفاده از س 34؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 1527 و استفتا؛ خامنه ای،‌سایت؛ سیستانی، سایت، (زینت)؛ صافی، جامع الاحکام، ج2،‌س 1683؛ مکارم،‌ استفتائات جدید، ج2،‌ س151 و 1034. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ارتباط در دوران نامزدی👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم شرعی استخاره 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓ آیا رعایت مّد در نماز واجب است؟ ➰➰➰➰➰➰ ⚠️ توجه : { حروف مّد : (‌وای)، سبب مّد : همزه و سکون } ◀️ اگر در دو کلمه باشد : رعایت مدّ به فتوای تمام مراجع واجب نیست. ⏪ اگر در یک کلمه باشد : ✳️ آیت الله خامنه ای : رعایت مدّ واجب نمى‌باشد و به طور كلى ملاك در صحّت قرائت آن است كه نزد اهل لسان صحیح باشد و رعایت نكات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است. ✴️ آیت الله سیستانی : واجب نیست ولی بهتر است مّد دهیم مگر اینکه به کلمه اخلال وارد شود در این صورت باید مّد دهیم مثل : ولا الضّالّین . 🅾️آیت الله وحید : اگر سبب مّد سکون بود ، مّد واجب ، و اگر همزه باشد مّد واجب نیست 🔵توضیح : اگر در كلمه اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پیش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن كلمه همزه باشد ، مثل كلمه (سُوْء) و همچنین اگر در كلمه اى الف باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد ، مثل (جآءَ) و نیز اگر در كلمه اى یاء باشد و حرف پیش از یاء در آن كلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از یاء در آن كلمه همزه باشد مثل (جِئ) بنابر احتیاط مستحبّ این سه حرف را با مدّ ـ یعنى با كشیدن ـ بخواند. 🔴 و اگر بعد از این حروف ـ واو و الف و یاء ـ به جاى همزه حرفى باشد كه ساكن است ـ یعنى زیر و زبر و پیش ندارد ـ باید این سه حرف را مدّ بدهد ، مثلا در (وَ لاَ الضَّآلِّینَ) كه بعد از الف حرف لام ساكن است ، باید الف آن را با مدّ بخواند ، و چنانچه به دستورى كه در این صورت بیان شد رفتار نكند ، نمازش باطل است 🔲آیت الله فاضل لنکرانی : رعایت مد در قرائت نماز واجب نیست ولی بهتر است به مقداری که عرفا گفته شود مد رعایت شده؛ کشیده شود. 🔳آیات عظام بهجت ، صافی : واجب است رعایت شود ✅آیات عظام خوئی ، تبریزی : اگر سبب مد سکون باشد مد واجب و اگر همزه باشد بنابر احتیاط واجب مدّ لازم است. ------------- 📙 توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۰۳ . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔺مصرف وام در غیرموارد قرادداد😰 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌀🔸 شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن 🔸🌀 ❓سوال: من قبلا به شخصی خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر صدقه بدهم؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیت الله خامنه ای: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👤 آیت الله خامنه ای: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👤 آیت الله سیستانی: اگر صاحبان آنها را می شناسد باید مال یا بدهی خود را به آنها ادا کند و اگر نمی شناسد یا دسترسی ندارد و از رسیدن به آنها مأیوس شده است بعد از اجازه گرفتن از طرف آنها صدقه بدهد . 💻 استفتاء‌از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: در نماز مسافر آیا باید محلی که در شهر قرار است برویم را کیلومتر بگیریم یا ابتدای ورودی شهر را؟ 📤 پاسخ: ✍ آیات عظام امام خمینی(ره) و خامنه ای: اگر جای خاصی از شهر مقصد مورد نظر است باید مسافت را تا آن محل حساب کند (. مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.) و الا ابتدای شهر ملاک است. ✍ آیت الله بهجت: اگر مقصد خود شهر باشد ابتدای شهر را حساب کند ولی اگر مقصد مکان مشخصی در شهر باشد بطوری که بقیه به منزله جاده است تا همان نقطه حساب شود. ✍ آیت الله سیستانی: انتهای مسافت آخرین مقصد است. ✍ آیات عظام صافی، وحید خراسانی، زنجانی، فاضل، مکارم، نوری همدانی: اول شهر را انتهای مسافت حساب کند. 📚 منبع: امام استفتائات ج1 صلوه المسافر س:2402 صافی هدایه العباد ج1 م1109 بهجت استفتائات ج2 س 2985 خامنه ای اجوبه الاستفتائات س 667 وحید توضیح المسائل نماز مسافر شرط اول م1289 زنحانی همان م 1281 نوری : همان م 1316مکارم استفتائات ج1 س 209 سیستانی توضیح المسائل م1267 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🙃 حکم 🙃 ✍️ اگر شک کنیم که دستمان که نجس و خیس بوده، نجاستش به جاهای دیگر مثلا لباسمان سرایت کرده است، ✍️ به شک نباید اعتنا شود و لباس است.✅ ✍️ هر زمان جاصل شود که خیسی محل نجس به محل پاک سرایت کرده، باید حکم به نجس شدن محل پاک داد، اما اگر یقین حاصل نشد، محل پاک، همچنان خواهد بود.🤙 ⤵️⤵️⤵️⤵️ ⏺ با وجود شرط چیز پاک میشود: ۱. یقین به خود نجاست. ۲. یقین به برخورد چیز نجس با چیز پاک. ۳. یقین به داشتن رطوبت چیز نجس. ۴. یقین به سرایت رطوبت چیز نجس به چیز پاک. اگر یکی از این شرایط نبود چیز پاک همچنان پاک است. 🔴 بنابراین اگر باشد که رطوبت شئ نجس به شئ پاک رسیده ، یا رطوبت شئ نجس آنقدرکم است، که اگر به جایی برخوردکند به آن سرایت نمی کند، شئ دوم است.🔴 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مساله ۱۲۵. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💥خشک بودن اعضای وضـ💦ـــو 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️صدقه دادن زن از اموال خودش 🔷س 4266: آیا زن بـرای دادن یا کمک به والدین از اموال خودش هم بایـد از اجازه بگیـرید؟ ✅ج: اگر با اموال خودش باشد، نیاز به نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🚫ترک حجاب از روی عادت😰😰 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🐈🐩آیا نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه در منزل اشکال دارد؟ 👈🏽پاسخ: 📝اول اینکه سگ با گربه تفاوت‌های زیادی دارد. سگ نجس‌العین است؛ یعنی خود حیوان نجس است؛ اما گربه نجس نیست. نیم‌خورده‌ی سگ نجس و حرام است؛ نیم‌خورده‌ی گربه این‌گونه نیست. و اینکه سگ سروصدا دارد و به همسایه‌ها آزار می‌رساند. این مسئله به‌خصوص در مجتمع‌های مسکونی که مردم می‌خواهند طهارت شرعی را رعایت کنند و مسیرها و امکانات مشترکی وجود دارد و ترددها هم زیاد است، درصورتی‌که نگهداری حیوانات موجب شود اشخاص نتوانند اعمال عبادیشان را درست انجام دهند و به‌هرحال به همسایگان آزار برسد یا مثلاً تماس حیوان با بعضی از غذاها، موجب بیماری شود جایز نیست. ✅اما به‌طورکلی اگر کسی کارگاه یا کارخانه‌ یا باغی دارد، یا گله‌ای دارد که برای حفاظت از آنها احتیاج به سگ دارد، یا برای اغراض دیگری که عقلایی باشد، نگه‌داری از سگ اشکالی ندارد. یا مثلاً اینکه گربه‌ای را برای سرگرمی در منزل نگهداری می‌کنند، این را نمی‌گوییم حرام است؛ اما درباره‌ی نگه‌داری از سگ در خانه 👈🏽💥روایت داریم که در خانه‌ای که سگ نگهداری می‌شود ملائکه حضور پیدا نمی‌کنند.😣 مطابق با فتاوای رهبرانقلاب 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. ✍ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. ✍آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی. ✍ آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مى‌توانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمت‌هایى بنشینید که گناهى صورت نمى‌گیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اذن پدر در ازدواج موقت برای فردی که رابطه نامشروع داشته👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔺خشک بودن محل مسح 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👳🏻حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت👳🏻 💢سوال : ❓اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟   ✅ پاسخ: 👇👇 🖊آیات عظام ؛ امام و خامنه ای: مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند. 🖊آیت الله سیستانی: مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند. 🖊آیت الله مکارم: باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید. ⚠️توجه👇 ⭕ اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚 برداشت قرض از صندوق صدقات ❓سؤال: آیا می توان از ای که در خانه داریم، ـ مانند صندوق کمیته امداد ـ موقع نیاز به صورت و بعداً جایگزین کنیم؟ ✅جواب: اگر صندوق متعلق به و امثال آن باشد، به گونه ای که در آن را نداشته باشید، بدون اجازۀ مسئولان مربوط، جایز نیست. 🖥پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🎋 احکام ارث... 👌🏻آیا می دانید در یک صورت زن و شوهر ولو بعد طلاق از هم ارث 💰 می برند؟؟؟ 🍁 اگر شوهر در حال مریضی، همسرش را طلاق دهد و پیش از گذشتن یکسال قمری بمیرد زن با سه شرط از او ارث میبرد:🔽 🌾 اوّل: آنکه در این مدت شوهر دیگر نکرده باشد، و در صورتی که شوهر کرده باشد ارث نمیبرد. (آیت الله وحید در اینصورت بنابراحتیاط واجب (آیت الله سیستانی : مستحب) مصالحه کنند. 🌾 دوّم: آنکه طلاق به درخواست و رضایت زن انجام نگرفته باشد، وگرنه ارث نمیبرد. ( ایت الله مکارم و وحید ارث بردن مشکل است) 🌾 سوّم: شوهر به واسطه همان مرض یا به جهت دیگری بمیرد، پس اگر از آن مریضی خوب شود و به جهت دیگری از دنیا برود، زن از او ارث نمیبرد. ------------ 📝 منبع : مسأله 2778 امام- و رهبری مساله مسأله 2404 مکارم و مسأله ۲۷۸۹سیستانی .مساله 2841 وحید 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم قوادی یا قیادت (معرفی مورد برای زنا یا لواط)👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔺خرید نسیه😫 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌀🔸 حکم سبد گردانی در بورس 🔸🌀 ❓ سوال: ۱-بعضی افرار پیشنهاد می دهند که پول و سرمایه بدید ما در بورس کار می کنیم سود نصف نصف آیا اشکال دارد ؟ ۲- اگر عامل یا همون وکیل شرط کند ضرر به عهده خودم و از پول خودم ضرر را جبران می کنم آیا اشکال دارد ؟ ۳- اگر وکیل یا عامل پیشنهاد بده که من با این مقدار مبلغ شما در بورس کار میکنم ماهانه یک میلیون به شما می دهم و در مورد ضرر و سود مصالحه کنیم و دو طرف ببخشیم آیا صحیح است ؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیت الله خامنه ای: اگر در قالب يكى از عقود اسلامى (از جمله مضاربه، وکالت) باشد، اشكال ندارد؛ توجه داشته باشيد عقد مضاربه مختصّ به‌کارگيرى سرمايه در تجارت است و در اين عقد شرط است که سهم صاحب سرمايه و عامل، از سود، به صورت کسر مشاع مانند نصف و ثلث و غيره باشد. بلى اگر هر ماه، عامل مبلغى را به عنوان على‌الحساب به صاحب سرمايه در ازاى سهم سود او بپردازد و در پايان مدّت مضاربه نسبت به سود حاصله با يکديگر محاسبه نمايند ، وبعد از اطلاع از مقدار حق السهم خود بایکدیگر مصالحه نمایند، اشکال ندارد ؛ نيز اگر در ضمن عقد شرط شود که در صورت ورود خسارت به سرمایه، عامل تمام یا مقداری از آن را جبران کند اشکال ندارد. [1] 👤 آیت الله مکارم شیرازی: 1- در صورتي که عامل با اين سرمايه، فعاليت اقتصادي سالم انجام دهد و مجموع سود حاصل بيش از سودي باشد که به صاحب سرمايه پرداخت ميکند، اشکالي ندارد و چنانچه بيشتر نباشد، بايد درصدي از سود را قرار دهند. 2-در مضاربه هرگونه خسارت بدون تقصير، مربوط به سرمايه است. البته مي توان اين گونه عمل کرد که مضاربه را بر اساس سهم منافع قرار دهند، ولي در عقد خارج لازم (معامله ديگري مثلا خريد و فروش چند جلد کتاب) شرط کنند اگر در آن معامله مضاربه، سود کمتر يا بيشتر بود يا خسارتي حاصل شد، جبران گردد. [2] 👤 آیت الله سیستانی: می توانید با او مضاربه کنید به این معنا که پول را به او بدهید که با آن خرید و فروش کند و در صد معينى از سود برای خود بردارد و ما بقی را به شما بدهد (مانند اینکه نصف سود برای شما باشد و نصف دیگر برای او باشد). و اگر ضرری حاصل شود یا مال تلف شود از جیب شما رفته است مگر اين كه شرط کنید که در صورت ضرر او باید از پول شخصی خود به شما همان مقدار را بدهد ، دقت کنید که عبارت دیگری گفته نشود. و مى توانيد به او وكالت دهید که هر ماه یا هر سال از طرف شما با خود مصالحه کند که سهم شما را از سود با مقدار معين مورد توافق مثلا یک میلیون مبادله نماید و شرط كنيد كه اگر حصه شما كمتر از آن بود از مال خود تكميل نمايد. [3] 👤 آیت الله شبیری: 1و2. خیر 3. به طور کلی اگر این شرط و پیشنهاد از طرف عامل بر خودش الزام شود - یعنی کاملاً داوطلبانه باشد و از طرف سرمایه گذار، هیچ الزام و تعهدی نسبت به جبران ضرر یا پرداخت مبلغ ماهیانه ی ثابت، صورت نگیرد - اشکالی نخواهد داشت. [4] -------- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzrgrky. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9903290056. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 1011542. [4]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 80138. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️آیا که است میتواند غسل انجام دهد؟🧐 🔴 در صحت این غسل در این زمان بین نظر مراجع اختلاف هست ✅ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨💫✨💫✨💫✨ 📿حکم نرسیدن به رکوع پس از اقتدا📿 💢سوال : اگر شخصی موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به اندازه رکوع خم شود، ولی به رکوع نرسد، نمازش صحیح است یا باطل؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅اگر موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد، نمازش صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد🔻 ✍🏽امام و آیت الله خامنه ای: نمازش به طور فرادا صحیح است و باید آن را تمام نماید. [1] ✍🏽آیات عظام: سبحانی و مکارم: نمازش را به طور فرادا تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده نماید. [2] ✍🏽آیت الله سیستانی: می تواند نمازش را به نیت فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد، نماز را قطع کند. [3] ✍🏽آیت الله صافی: نمازش به جماعت باطل است، ولی ادامه دادن آن به صورت فرادا صحیح است؛ به این صورت که سر از رکوع بردارد و آن را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند؛ ولی احتیاط مستحب است که نماز را دوباره بخواند. [4] ✍🏽آیت الله بهجت: می تواند نیت فرادا کند و نماز را ادامه دهد یا صبر کند تا در رکعت بعد به امام ملحق شود و در صورت ملحق شدن، تکبیر دیگری لازم نیست. [5] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1427. [2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 1361؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1251. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1408. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1436. [5]. بهجت، توضیح المسائل، م 1148. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
سقط جنین 🔰 پاسخ: 👈🏼 برخی بر این باورند جنینی که چند هفته بیشتر از عمر او نمی گذرد و یا زیر چهار ماه است و هنوز روح در او دمیده نشده، سقط آن جایز است. ⚠️ در حالی که سقط جنین حرام است، چه بعد از چهار ماه و چه قبل از چهار ماه، حتی اگر جنین از طریق زنا بوجود آمده باشد، باز سقط آن حرام و کفاره نیز دارد. ------------- 💻 استفتائات آیت الله خامنه ای س1263 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚 عکس گرفتن بدون پوشش 👇 https://eitaa.com/ahkam_din