eitaa logo
احکام دین 📚
134.8هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 میزان فطریه و کفاره روزه ماه رمضان بر اساس اعلام دفتر آیت الله جوادی آملی 🔹بنابر اعلام دفتر آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز باید پرداخت شود. 🔹همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد، به ازای هر روزه ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬سوال: اگر سهوا سجده واجب تلاوت قرآن را انجام ندهیم، تکلیف چیست؟ ✅پاسخ: به طور کلی ، مکلف باید سجده واجب قرآن را فوری انجام دهد ولی اگر فراموش کرده باشد هر زمان یادش آمد باید انجام دهد حتی اگر چند سال گذشته باشد. 📚 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: 97r6p2r 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 استمرار بیماری برای مکلف ‌ 💬 کسی که به خاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر بیماری‌اش تا ماه رمضان آینده ادامه یابد، قضای روزه‌ها از او ساقط می‌شود و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۲۴ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬اگه روزه‌دار كنار ماشین باشه و یه‌دفعه دود ماشین بره توی حلقش، روزه‌ش باطل می‌شه؟ ✅جواب 🔹همه مراجع: نه. اگه فکر می‌کرده كه دود غليظ به حلقش نمى‌رسه و به‌طور اتفاقی دود به حلقش رسیده، روزه‌ش باطل نیست. 📚 سيستانى و نورى، تعليقات على‌العروة، ج۲، المفطرات، السادس؛ امام، تبريزى، فاضل و مكارم، توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۰۵؛ بهجت، وسيلة‌النجاة، ج۱، م۱۱۳۲؛ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬کسی که چند سال روزه نگرفته و حالا توبه کرده؛ اما نه توان جسمی لازم رو داره که شصت روز روزه برای هر روز بگیره، نه توان مالی که پول سیرکردن شصت فقیر رو بده. چیکار کنه؟ 🔹 آیات عظام سیستانی، نوری و مظاهری: 👈 حالا که این‌طوره، به هر تعدادی که تونست، فقیر سیر کنه؛ اگه این رو هم نتونست، حداقل استغفار کنه. 🔹آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: 👈 حالا که این‌طوره، به هر تعداد که تونست، فقیر سیر کنه و استغفار هم کنه (خامنه‌ای: به احتیاط واجب). اگه این رو هم نتونست، حداقل استغفار کنه. 🔹صافی، وحید و تبریزی: 👈 حالا که این‌طوره، هر مقدار که می‌تونه، صدقه بده و استغفار كنه. اگه از صدقه هم عاجز بود، حداقل استغفار کنه. 🔹 آیات عظام مکارم و سبحانی: 👈 حالا که این‌طوره، به هر تعداد که می‌تونه، فقیر سیر کنه. اگه از این هم عاجزه، هجده روز روزه بگیره. اگه هجده روز روزه رو نمی‌تونه، هر مقدار که می‌تونه، روزه بگیره. اگه اینا هم نمی‌شه، حداقل استغفار کنه. ⭕️ نکته مهم: اینا که گفتیم، برای جریمه و کفاره روزه بود؛ اما قضای اصل روزه‌ها در هر صورت لازمه. اگه کسی توان قضا هم نداره، باید وصیت کنه که بعد از مرگش براش انجام بدن. ⭕️ نکته: برای سیرکردن فقیر می‌تونیم ۷۵۰ گرم (زنجانی: 900 گرم) گندم یا نون یا برنج و... بهش بدیم تا خودش باهاش غذا درست کنه یا مهمونش کنیم و بهش غذا بدیم. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۶۶۰؛ عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، کفارة‌الصوم، م۱۹؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، م۱۰۰۸؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۱۲۸؛ خامنه‌ای، استفتائات، احکام روزه؛ هدایة‌العباد، ج۱، م۱۳۳۲. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 رعایت مصلحت وقف 💬 سؤال: مسجد، تعدادی مغازه‌ را اجاره داده و بعضی از مستأجران که چند سال است از مغازه استفاده می‌کنند، اجاره چند سال را نداده اند و می‌گویند توان پرداخت اجاره متعارف را ندارند و درخواست تخفیف کرده‌اند؛ آیا ما به عنوان هیئت امناء مسجد می‌توانیم اجاره را ببخشیم یا تخفیف دهیم؟ ✅ جواب: متولی شرعی موقوفه باید بر اساس مصلحت موقوفه عمل کند از این رو نمی‌تواند مستأجر را از پرداخت اجاره، معاف کند یا با وجود مستأجری که توان و آمادگی پرداخت اجاره متعارف را دارد، به شخص دیگری با تخفیف، اجاره بدهد. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت 💬سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد،‌ با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1] 🔹 آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2] 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3] 🔹 آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5] 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6] --------------- 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
🔹 اعمال شب‌های قدر 🔹 اعمال شب‌ بیست و سوم 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش: گذاشتن قرآن بر سر در شبهای قدر برای کسی که وضو و طهارت ندارد(چه مرد و چه زن)، چه حکمی دارد؟ و اگر قرآن باز باشد و این افراد آن را بر موهایشان بگذارند، چه حکمی دارد؟ 🔹 پاسخ: امام، آیت الله خامنه ای و آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال مسّ خط قرآن حرام است ولی تماس مو اشکال ندارد. اگرچه احتیاط مستحب در ترک آن است. 🔹آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی: مسّ خط قرآن حرام است ولی رساندن موی بدن به قرآن قرآن مانعی ندارد؛ بله در صورتی که موها کوتاه باشد و جزء بدن و از توابع بشره شمرده شود، حرام است بدون وضو به خط قرآن برساند. 🔹آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که تماس مستقیم نداشته باشد. 📚 منابع: تحریر الوسیله، جلد ١، صفحه ۵٢، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ٣٩۴، استفتائات سایت آیت الله مکارم، سایت مربوط به نمایندگان رهبر معظم انقلاب، بخش احکام جامع، شماره ۵۵٨۴٩۶، ٢٩٨٠٨١ و ١٠٢٠٩۶٨، مرکز پاسخ به سؤالات آیت الله شبیری زنجانی، سؤال شماره٨٩٨٢٨، مرکز پاسخگویی به سؤالات، کد ١۴٠٠٠٢٠٩٠١١٩ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠چند نکته درباره اذان و اقامه ✅۱.برنمازگزار مستحب است قبل از نمازهای یومیه،ابتدا اذان و بعد از آن اقامه بگوید. ✅۲.اذان و اقامه باید در وقت نماز گفته شود و اگر قبل از وقت بگوید باطل است. ✅۳.اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگوید،صحیح نیست. ✅۴.بین جمله های اذان و اقامه نباید زیاد فاصله شود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد. ✅۵.اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند،کسی که با آن جماعت نماز می خواند ،نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. ✅۶.مستحب است کسی را که برای گفتن اذان انتخاب می کنند ،عادل،وقت شناس و صدایش بلند باشد. ✅۷.مستحب است در روزی که بچه به دنیا می آید ،در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند. ✅۸.هیچ یک از نمازهای واجب و مستحب به جز نمازهای یومیه و قضای آنها، اذان و اقامه ندارند. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
♥️ بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد 🤲 جمعه به جمعه چشم من منتظرنگاه تو ... کی دلِ خسته‌ام شود معتکف پناه تو... زمـزمه‌‌ی لبان من این طلب است از خدا... کاش شـوم من عاقبت یک نفر از سپاه تو... ♥ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : " اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ" خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما.
💠 روزه و زمان سفر 🚌 مسافرت اگر کمتر از مسافت شرعی باشد: روزه صحیح است. 🚌 مسافرت اگر بیشتر از مسافت شرعی باشد: 🔹 نمازش در سفر کامل است مثل کثیرالسفر: روزه صحیح است. 🔸 نمازش شکسته می‌شود: اگر مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد دارد ده روز توقف کند، اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید روزه بگیرد و اگر مبطلی انجام داده، نمی‌تواند روزه بگیرد. اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد. ✅ طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: هرگاه روزه دار پیش از ظهر مسافرت کند و از شب قبل قصد سفر نداشته و در روز قصد سفر کرده است، باید روزه بگیرد. چون مقام معظم رهبری در این مسئله احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان در این مسئله می‌توانند به مرجع دیگری رجوع کنند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1714، 1721 و 1722؛ آقا احکام نماز و روزه م 938 تا 949 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c