💬 سوال:
🔰 آیا سیگارکشیدن در حالتی که موجب آلودهشدن فضای تنفس دیگران شود اشکال شرعی دارد؟
✅ پاسخ:
✍ اگر کسی تشخیصش این باشد که استعمال دخانیات مثل سیگار و قلیان برایش ضرر قابل توجه دارد، استعمال آنها حرام است. اما اگر میداند در این حد ضرر ندارد یا بههرحال به یقین نرسیده است، در این وضعیت ترک استعمال آنها بهتر است.
حالا اگر فردی سیگار بکشد و دود سیگار او موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه ضرر قابل توجهی برای دیگران داشته باشد، این کار حرام است. اما اگر موجب مزاحمت دیگران نباشد یا ضرر قابل توجه برای آنان نداشته باشد، حرام نیست، اما ترَکش بهتر است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 در صورت خرابی مسجد آیا می توان درب و پنجره آن را فروخت؟
✅ پاسخ:
✍ فروختن درب و پنجره و چیزهای دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود باید به ترتیب زیر عمل کند:
مرحله اول: آنها را در تعمیر و بازسازی همان مسجد به کار ببرند.
مرحله دوم: اگر در آن مسجد قابل استفاده نباشد باید در مسجد دیگر مصرف شود.
مرحله سوم: اگر به درد مسجدهای دیگر هم نخورد می توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است در تعمیر همان مسجد و گرنه در مسجد دیگر صرف کنند.
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 910؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 411؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 876.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❇️ حق الماره ✳️
✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است :
1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عمومی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد
2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
3⃣ - مواردی که شرائط فوق را ندارد حرام است .
✴️ دو نکته درباره درختان میوه
1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
➖➖➖➖
استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
1-پوشیدن شلوارک(شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر) برای آقایان در محیط های عمومی(کوچه، خیابان و مهمانی ها) چه حکمی دارد ؟
2-با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟
آیت الله خامنه ای:
1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه میکنند، احتیاط واجب آن است که غیر از سر و گردن ودستها را بپوشانند.
2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمىپوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست.
-----
استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 471732
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه
✅پاسخ:
اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق میشود.[1]
💎 امیرالمومنین(علیهالسلام) می فرمایند:
💫«همنشینی با هواپرستان فراموشخانه ایمان است.»
تعبیر حضرت بسیار رسا و کامل میباشد؛ آری اینگونه معاشرتها فراموشخانه است؛ یعنی انسان آنقدر تحت تأثیر دوستان و معاشران بد قرار میگیرد که تا وقتی با آنها معاشرت دارد مثل این است که او را در فراموشخانه بردهاند و افکار و عقایدش در معرض فراموشی قرار میگیرد. [2]
----------------
[1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
[2]. نهج البلاغه، خطبه۸۶
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا تعیین قرائت ده جزء قرآن کریم به عنوان مهریه، صحیح است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: مهریه باید مالیت داشته باشد، بنابر این اگر مرد از طرف زن اجیر شود این مقدار قرآن بخواند، می تواند اجرت قرائت را مهر قرار دهد.
🔹 آیت الله سیستانی: مهر بايد مال باشد.
منبع:https://b2n.ir/50478
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا می توان بدون حجاب عکس گرفت؟
✅ پاسخ:
✍ اگر خانمی بداند چنانچه بدون حجاب کامل عکس بگیرد، عکس او در میان خویشاوندان پخش می شود و نامحرم نیز آن را می بیند، جایز نیست بدون حجاب عکس بیندازد.
🍃توجه: برخی خانم ها برای گرفتن عکس یادگاری در دوران ازدواج، نزد عکاس مرد می روند یا برای گرفتن قبض و دریافت عکس به مرد نامحرمی که مطمئنند عکسشان را ظاهر کرده مراجعه می کنند؛ در چنین مواردی عکس انداختن بدون حجاب کامل شرعی حرام است.
پی نوشت:
>>> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 128.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 من به صورت عمدی موجب آسیب و صدمه جانی شدید به کسی شدم که مرتد، شیطان پرست و فاسد الاخلاق بود و اکنون وی میان مرگ و زندگی است؛ آیا کار من درست بوده است؟
✅پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: تصمیم گیری در مورد مرتد با حاکم شرع و بر اساس قوانین مربوطه است، در فرض سوال باید طبق مقررات مربوطه عمل شود.
🔹آیت الله سیستانی: درست نبوده است.
منبع:https://b2n.ir/77188
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 اگر بخواهم ماشین شخصی خود را که چندین سال از آن استفاده کرده ام را بفروشم، آیا پول و سود این ماشین خمس دارد و اگر خمس دارد سر سال خمسی اگر مصرف نشود باید پرداخت شود یا فورا خمس دارد؟
پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: در فرض سؤال اصل پول و سود آن خمس ندارد.
🔹آیت الله مکارم: چنانچه ماشین مورد نیاز و استفاده شخصی شما بوده است، جزء مؤونه محسوب می شود و بر فرض فروش نیز پولش مشمول خمس قرار نمی گیرد و لو سال خمسی بر آن گذشته باشد.
🔹آیت الله شبیری زنجانی: تا زمانی که استفاده می کنید خمس ندارد و اگر بفروشید چنانچه قبل از یک سال پولش را برای زندگی استفاده کنید خمس ندارد.
منبع:https://b2n.ir/05860
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔵حکم سقط جنین
🔻سوال: سلام آیاسقط جنین شش هفته گناه محسوب میشود؟درحالی که بارداری برای مادرخطردارد؟
🔻پاسخ:سلام علیکم بعد از انقعاد نطفه در رحم از بین بردن ان قتل نفس محسوب میشود، اگر برای مادر خطر داشته باشد و دکتر متخصص متدین این سخن را تایید کرده باشد تا قبل از چهار ماهگی اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔵مستحبات #قنوت
1️⃣ مستحب است دست ها را مقابل صورت یعنی بین شانه و پیشانی قرار دهیم .
2️⃣مستحب است دست ها را به هم بچسبانیم .
3️⃣دست ها به صورت افقی و انگشتان به سمت قبله باشد.
4️⃣تمام انگشتان به جز شصت بسته باشد .
5️⃣در قنوت نگاه به کف دست باشد .
6️⃣چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست.[۱]
🚩در قنوت هر ذکری بگوید کافی است اگر چه یک (سبحان الله) باشد ، ولی بهتر است بگوید : ( لااله الاالله الحلیم الکریم ، لا اله الا الله العلیّ العظیم ، سبحانَ الله ربّ السمواتِ السبع ، و ربِّ الارضینَ السبع ، وما فیهنّ و ما بینهنّ و ربّ العرشِ العظیم والحمدُ لله ربّ العالمین )
--------------------------------------
[۱] . اجوبه الإستفتاءات س ۵۰۶ : کشیدن دست بر صورت پس از قنوت مکروه است .
➖➖➖➖➖
منبع:Www.askahkam.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با فرد دیگری عقد موقت خوانده است؛ آیا باید عده وطی شبهه رعایت کند و اینکه این عده وطی شبهه از زمانی که متوجه شده شروع می شود یا بعد از اتمام عده موقت فرد اول؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: باید ابتدا عده ازدواج موقت قبلی را از اول شروع کند(دو حیض کامل) و بعد از تمام شدن آن عده وطی به شبهه را شروع کند که مثل عده طلاق (سه پاکی) است.
🔹آیت الله مکارم: در فرض سوال عقد دوم باطل است و باید عده عقد موقت اول را ادامه دهد.
🔹آیت الله شبیری زنجانی: بعد از اتمام عده عقد موقت.
🔹آیت الله سیستانی: به احتياط واجب عده وطى شبهه از زمان علم به مساله شروع مى شود و بعد از اتمام عده اول.
منبع:https://b2n.ir/41330
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با فرد دیگری عقد موقت خوانده است؛ آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود و این حرمت ابدی به فتوی است یا احتیاط واجب؟
✅پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: در فرض سوال که دخول صورت گرفته، با مرد دوم حرام ابد شده است و این مطلب فتوا است.
🔹آیت الله مکارم: هرگاه مردی زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند: الف: اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه. ب: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود. اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. این حکم فتوا می باشد.
🔹آیت الله شبیری زنجانی: اگر هنگام عقد هر دو طرف عقد یا یکی از آنها می دانسته که زن در عده است و ازدواج در عده حرام است یا این امر برای هر دو یا یکی از آنها از راه شرعی -مانند شهادت دو مرد عادل- ثابت شده باشد و یا بدانند که این زن سابقاً در عدّه بوده و پایان یافتن عدّه او مشکوک بوده و خلاف آن ثابت نشده باشد. نسبت به هم حرام ابدی شده اند، در غیر این صور هم اگر در عده نزدیکی داشته اند، حرمت ابدی محقق شده است.
🔹آیت الله سیستانی: اگر نزديكى آن ها نيز در عده بوده حرام ابدى هستند و فتوى است.
منبع:https://b2n.ir/03297
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 اگر شوهر اهل تسنن همسر شیعه خود را در حالت عصبانیت سه طلاقه کند، آیا این طلاق صحیح بوده و زن مطلقه محسوب می شود؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله مکارم: در صورتی که در حال عصبانیت کنترل اعصاب خود را از دست داده باشد طلاق صحیح نبوده و زن در عقد او باقی است.
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر طلاق را طبق مذهب خودش صحیح انجام داده طلاق واقع شده است و بعد از عده برای محرمیت مجدد به محلل نیاز است و بعد از طلاق وی توسط شوهر دوم و اتمام عده، زن و مرد اول می توانند با عقد جدید بر یکدیگر حلال شوند.
🔹 آیت الله سیستانی: بايد از او جدا شود او همسرش نيست.
منبع:https://b2n.ir/90372
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 رقص مرد برای مرد یا برای همسرش یا زنان محرم چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اینكه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتیاط واجب در ترك آن است؛ در غیر اینصورت هم اگر بهگونه ای باشد كه باعث تحریك شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی: تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.
🔹 آیت آلله سیستانی: رقص زن برای زنان و مرد برای مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تنها رقص زن و شوهر اگر دور از دید دیگران باشد جایز است.
🔹 آیت الله صافی: جائز نیست.
🔹آیت الله فاضل: مقتضای احتیاط ترک رقص است مگر رقص زن برای شوهر خود. به طور کلی رقص نوعاً منشأ فساد و از بین رفتن حیا است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.
🔹 آیت الله نوری: جایز نیست.
منبع:https://b2n.ir/56550
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 نحوه ی آب کشیدن ظرفی که سگ لیسده ، چگونه است ؟
✅ پاسخ:
✍ظرفی را که سگ در آن، آب یا چیز روان دیگر خورده یا آن را لیسیده است باید اول با خاکمال شستشو کرد و سپس با آب شست، و اگر با آب قلیل شسته میشود باید پس از خاکمال دو مرتبه شسته شود.
---------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا زن تحصیل کرده متأهل و دارای فرزند، در شرایط فرهنگی فعلی جامعه، برای حضور در عرصه جهاد فرهنگی در سطح جامعه (مثل تدریس، مربی گری و ...) تکلیف دارد؟ اگر این حضور باعث آسیب به فرزندداری، خانه داری و آرامش زن در خانه شود، جایز است؟
✅ جواب:
✍ انجام امور مربوط به مقام رفیع مادری و همسری، برای زن در اولویت قرار دارد، البته اگر بانوان بتوانند افزون بر تربیت فرزندان صالح و همسرداری که خود جهاد محسوب می شود، با حفظ حریم ضوابط شرعی، در عرصه های مختلف فرهنگی تلاش کنند، بسیار پسندیده است.
-------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سؤال:
🔰 اگر مهریۀ زن برای مخارج حج واجب کفایت کند، حج بر او واجب است و باید مهریه را از شوهرش مطالبه کند؟
✅جواب:
✍ در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمیتواند مهریه را مطالبه کند و مستطیع نیست، ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبۀ مهریه برای زن مفسدهای ندارد، واجب است مهریه را مطالبه کند و به حج برود و اگر مطالبۀ آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مستطیع نیست و واجب نیست مطالبه کند.
-------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا برای تقلید از مجتهدی، خرید رساله و خواندن تمام آن لازم است؟
✅ پاسخ:
✍ برای عمل به فتوای مجتهد جامع الشرایط باید فتوای او را یاد گرفت؛ لذا بر فرد مسلمان واجب است برای دسترسی به فتوای مرجع تقلید خویش و آموختن مسایل شرعی، امکانات مورد نیاز را برای خود فراهم کند و از آسان ترین راه های دسترسی به فتوای مرجع تقلید، تهیه رساله (توضیح المسائل) ایشان است. البته همان طور که ذکر شد، نباید این گونه تصور شود که تقلید از مجتهد جامع الشرایط به معنای خرید رساله و دانستن نام مرجع تقلید است و یا فقط از مجتهدی می توان تقلید کرد که رساله توضیح المسائل دارد؛ بلکه تقلید در احکام، عمل کردن به دستور مجتهد جامع الشرایط است؛ خواه مجتهد رساله داشته باشد یا نداشته باشد.
برای تقلید از یک مجتهد، خواندن تمام رساله او و جاری ساختن نام او بر زبان لازم نیست؛ ولی مسائلی را که انسان به طور معمول به آنها نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد.
---------------
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، جلد 1، صفحه 40.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 در مسجد محله ما، راهرو و حیاط بعدا به آن اضافه شده است، آیا این قسمت ها حکم مسجد دارند؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر راهرو و حیاط مسجد، جزء مسجد نبوده و بعدا زمین اضافه به قصد راهرو و حیاط مسجد اضافه شده باشد و قصد مسجد بودن نکرده باشند حکم مسجد را ندارد. اما اگر کسی که زمین را هدیه کرده به قصد اینکه زمین مسجد بزرگ و به قصد مسجد بودن زمین را اضافه کرده حکم مسجد را دارد. اگر به قصد اینکه جزء مسجد باشداضافه نشده باشد هرچند نماز جماعت هم در آن خوانده شده باشد حکم مسجد را ندارد.
🔹آیت الله مکارم: در يکي از اين دو صورت، يک زمين حکم مسجد را پيدا مي کند: 1- صيغه مسجد بر آن بخوانند(بگويد اين محلرا براي خدا وقف مسجد کردم).2- بدون خواندن صيغه، با اجازه مالکش آن را براي مسجد قرار دهند و به نيت مسجد، در آن نماز بخوانند.
🔹آیت الله وحید: بله مسجد است.
منبع:https://b2n.ir/01996
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din