eitaa logo
احکام دین 📚
134.2هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 سوال: 🔰فلسفه آب ريختن روي قبر صحت داره؟ آیا عذاب قبر تا زماني که قبر خيسه از ميت برداشته ميشود؟ ✍️پاسخ: ✅ درباره آب ریختن بر قبر میت باید گفت: یکی از پس از دفن میّت، آب ریختن روی قبر است، بدین ترتیب که رو به بایستی و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزی و بقیة آب را به وسط قبر بریزی.(1) 💠 در مورد کم شدن عذاب میت روایاتی وارد شده است. (ع) فرمود: تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میّت برداشته می شود.(2) البته نمی توان چنین روایتی را قطعی و یقینی دانست و شاید این روایت ناظر به شخص خاصی باشد ، اما استحباب این عمل به جای خود باقی است. در وسائل الشیعه در مورد آب پاشیدن روی قبر روایاتی نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. ✨ از ظاهر روایات استفاده می شود که استحباب مربوط به موقعی است که میت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روی آن آب بریزند. فقط از یک روایت استفاده می شود که امام رضا(ع) دستور داد روی قبر یونس بن یعقوب تا یا چهل روز آب بریزند.(3) ریختن آب بر قبر به هنگام دفن میت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روایت تا زمانی که خیسی آب باشد، عذاب از میت دفع می گردد.(4) ✅ با توجه به این روایات نمی توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد. 👈 اما برخی از فقها آب پاشیدن روی قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، است روی قبر آب بپاشد.(5) 💠 در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حد اقل علّت آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ریختن آب اشکال ندارد . ✅ با توجه به این و روایات مربوط به آن، در بین عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و این کار حرام یا بدعت نیست که از آن منع شود در عین این که با این شستن سنگ قبر هم تمیز می شود و نوشته های بر قبر، واضح می گردد. و ممکن است احترام به میت هم باشد. _____________ 📚 منابع: 1. امام خمینی، تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی، ج 1، ص 91. 2. شیخ عباس قمی سفینه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر. 3. حرعاملی، وسائل الشیعه، نشر دار احجه بیروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نیز: سید کاضم یزدی عروه الوثقی، نشر دار الکتبالاسلامیه تهران بی تا ج 1، ص 442. 4. امام خمینی(ره)، تحریرالوسیله، نشر پیشیین، ج 1، ص 91؛ و نیز : شیخ عباس قمی، سفینه البحار، نشر پیشیین، ج 2، مادة قبر.396، 5. کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، 1367 ش، ج 3، ص 200. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آيا صلوات فرستادن و يا نماز خواندن و کارهاي مستحبي ديگر در روز جمعه 2برابر محاسبه ميشود؟ ✅ پاسخ: ✍ بله کارهای خیر در شب و روز جمعه، دو برابر ثواب دارد. در حدیث «اعلموا أن الخیر و الشرّ یضاعف یوم الجمعة» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 57 ـ 58، ح 95) از امام علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: کار نیک و کار بد در روز جمعه، دو برابر خواهند شد. 🔺یعنی ثواب کار نیک، دو برابر و عقاب کار بد، دو برابر خواهد بود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💎 پیامبراڪرم(ص)فرمودند: ✨ ڪسی ڪہ در ماہ رمضان آیہ ای از قرآن بخواند همانند ڪسی است ڪہ در ماهہای دیگر قرآن را ختم ڪردہ است. #احادیث 👇 https://eitaa.com/ahadith
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین. خدایا قرار بده برایم در آن بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم كن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه‌ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان... 👇 https://eitaa.com/ahadith/113 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111997.mp3
4.2M
⏯ ترتیل قرآن کریم 📕(از صفحه 162، آیه 88 اعراف) 🌺 ثواب سی جزء را هدیه کنیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃 @karbbala_ir https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 اگر انسان بعد از غسل مانعی در بدن ببیند تکلیف چیست آیا غسل باطل است؟ و اگر نمازی خوانده باشد باطل است؟ حکم روزه های که گرفته چیست ؟؟ که گرفته و آن روز همه درست است و ندارد اما حکم و 👇👇 ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای آیت‌الله وحید: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار كافى است و اگر از سمت راست باشد، احتياط واجب آن است كه بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد و اگر از سر و گردن باشد، بايد بعد از شستن آن قسمت ، دوباره طرف راست و چپ را بشويد. واگر نمازی دراین حالت خوانده است قضا نماید. ✍ آیت الله مکارم: اگر مقدار مانع کمتر از عدس باشد غسل صحیح است ولی اگر بیشت است چنانچه یقین داشته باشد که مانع قبل از غسل در بدن بوده است باید مانع را برطرف کندوهمان قسمت را به نیت غسل بشوید و اگر نمازی دراین حالت خوانده است قضا کند. ✍ نظر آیت الله سیستانی: اگر یقین داشته باشد که مانع قبل از غسل در بدن بوده است باید مانع را برطرف کند چنانچه مانع در سمت راست یا چپ بدن باشد همان قسمت را به نیت غسل بشوید واگر مانع در سر یا گردن باشد همان قسمت وبنابراحتیاط واجب سمت راست وچپ را به نیت غسل بشوید و اگر نمازی در این حالت خوانده است قضا کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙رساله جامع سیستانی مسأله - 450- 420 📙رساله مکارم مسأله 380 📙رساله وحید مسأله 371 📙 اجوبه سوال 191 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا آزمایش خون برای روزه اشکال دارد؟ ✍️پاسخ: ✅ خون دادن براي آزمايش باعث باطل شدن روزه نمي شود. و اگر موجب ضعف شود مکروه است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 🔰 و سرم در حال اشکالی دارد؟ ✅ پاسخ: ✍ امام، سبحانی، بهجت، زنجانی: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد. ✍ رهبری: احتياط واجب آن است که روزه دار از آمپولهاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مىشود و نيز انواع سرمها خوددارى کند، لکن آمپولهاى دارويى که در عضله تزريق مىشود و نيز آمپولهايى که براى بی حسّ کردن به کار مىرود، مانعى ندارد. ✍ مکارم: سلام تزریق آمپول در رگ موجب باطل شدن روزه می گردد ولی آمپولهای عضلانی برای روزه اشکال ندارند. ✍ فاضل لنکرانی: بايد روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد. ✍ اراكي سيستاني خوئي، تبريزي نوري مظاهری گلپايگاني، صافي وحید: احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوداري كند و فرق بين آمپولها نيست، و اگر لازم شد و تزريق كرد، روزه او باطل نمي شود. 💻 منبع: http://www.soalcity.ir/node/2788 👇 https://eitaa.com/ahkam_din