eitaa logo
احکام دین 📚
136.7هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سلیکون (حجم دهنده لب)، ساکشن (کوچک کننده پهلو، سینه)، بوتاکس (تزریق ژل به صورت) و همچنین گونه گذاری با بوتاکین را خانم‌ها روی صورت انجام می‌دهند. آیا انجام این کارها برای مشتری اشکال دارد؟ و برای آرایشگر گناه محسوب می‌شود؟ 🔸ج. اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. 🔹اما برای وضو میتواند زمان عادت ماهیانه انجام دهند که مشکلی نباشد ودر غیر ان اگه اب ضرر دارد وضوی جبیره ای بگیرند 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💫 آیا در پایان وقت شرعی نیمه شب ، نماز عشا قضا میشود؟🧐🧐 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍴 🧀 🍶 🍞 🍴 👀 ❓ سوال: گاها در هتلها 🏢 یا رستوران 🍽 غذایی که اضافه میماند مانند کره و مربا و امثال آن، اگر فرد دیگری آنرا بردارد و مسئول هتل نبیند 🙄 چه حکمی دارد؟ 🔻باتوجه به اینکه اشخاص سهمیه خودرا مصرف نکرده یا بر نمی دارند،آیا کس دیگری میتواند از اینها استفاده کند؟ ♻️ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای: با اعراض مالک ،تصرف دیگران فی نفسه اشکال ندارد. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه از سهمیه خودش اعراض نموده و برداشتن آن خلاف مقررات آن هتل نباشد، اشکالی ندارد. ✍🏻 آیت الله فاضل: اگر غذای مسافر روی میز بماند و پول غذا را مسافر داده باشد و بعد از خوردن مقداری از آن از بقیه اعراض کند و‌ آن را بگذارد و برود، هرکسی که آن را بردارد و استفاده کند حلال است فرقی نمی کند مسافر باشد یا کارمند هتل باشد و اولین کسی که آن را بر می دارد و استفاده کند برایش حلال است.✅ -------------- 💻 استفتاء‌از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️نگاه به موبایل در نماز 🔷س 4209: اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه آن نگاه کند و آن را قطع کند، نمازش باطل است؟ ✅ج: باطل نیست. ✍ امام خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️پوشيدن لباس جنس مخالف 🔷س 4251: آیا زن می تواند یا مرد، بپوشد؟ ✅ج: اگر به (شبیه شدن) به جنس مخالف این کار را انجام دهد و حالت جنس مخالف را به خود بگیرد، جایز نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️خروج از محل اقامت ده روز 🔷س 4208: که می خواهد ده روز در شهری داشته باشد و در بین ده روز به اطراف آن شهر هم برود، آیا نماز او است یا ؟ ✅ج: اگر به مقدار کمتر از دارد، در صورتی که خروج او به گونه ای باشد که عرفا اقامت ده روز در آن شهر صدق کند اشکال ندارد، مثلا دو سه بار بخواهد برود و حداکثر تا نصف روز برگردد، می تواند کند و خروج او منافاتی با قصد اقامت ده روز ندارد، ولی قصد خارج شدن در یک دفعه به مدت 15 ساعت محل اشکال است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 حکم شرعی بازی کلش آف کلنز 🍃🍃🍃 ❓آیا اصل بازی کلش آف کلنز از نظر شرعی جایز است؟ ✅ پاسخ مراجع تقلید👇 ✍ آیت الله امام خامنه ای: اگر در این بازی ها از فرد بازنده به فرد برنده چیزی پرداخت شود که ارزش مالی داشته باشد یا اینکه اعتبار و منابعی عاید شخص برنده شود (که ممکن است از طریق پرداخت وجه و خریداری منابع توسط شخص بازنده صورت گرفته باشد) حکم قمار را دارد. ✍آیت الله مکارم: درصورتی که دارای محتوای فاسدی نباشد به خودی خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت های آن جایز نیست. ✍ آیت الله سیستانی:به طوری کلی بازی های آنلاین که ادامه آن توسط کاربر نیاز به استمرار و پی گیری مجدد دارد و اکانت های آن فی الجمله مورد معامله قرار می گیرد (هر چند فرد قصد خربد و فروش آن را نداشته باشد) اجازه داده نمی شود لکن مکلف می تواند به مجتهد جامع الشرایط دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم مراجعه نماید. ✍آیت الله زنجانی:  اگر اعتباری که برنده به دست می آورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است. ✍ آیت الله وحیدخراسانی: احتیاطاً از انجام این بازی اجتناب کنید. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️ ✍سوال ⬅️ آیا سقط جنین حرام است؟ پاسخ ⬅️ سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد: 1⃣ جنین از وقتى که در رحم قرار می گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى ‌باشد، که 15 مثقال بازار می شود . 2⃣ پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، که 30 مثقال بازار می شود. 3⃣ بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است5، که دیۀ آن 60 مثقال است. که 45 مثقال بازار می شود (که مجموع چهار ماه مى ‌شود) 4⃣ پس از آن به صورت استخوان مى‌ شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. که 60 مثقال بازار است . 5⃣ بعد گوشت روییده و صورت‌بندى مى ‌شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. که 75 مثقال بازار است . 6⃣ و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است. 🎋 و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شودباید دیه آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمى‌برد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى ‌شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است. اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد. کفاره هم دارد ولی تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد. 🌹 منبع جامع المسائل، ج‌1، ص 515‌، انتشارات امیر قلم، قم - ایران، یازدهم، ه‍ ق 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🃏 احکام شانه زدن 🃏 🔹۱-شانه زدن مو ى سر و صورت، بویژه قبل و پس از هر نماز واجب و مستحب و شانه زدن محاسن پس از وضو و نیز شانه زدن ابرو ها مستحب مى‏‌باشد 🔸۲-شانه زدن موى سر در عده وفات براى زن جایز است و با حداد منافات ندارد؛ 🔹۳- وسایل نظافت زن، همچون شانه از نفقه واجب زن به شمار مى‏ رود که شوهر باید آن را تهیه کند. 🔘 مکروهات: ✖️ایستاده شانه کردن مکروه است و در روایات، موجب ‏فقر، فزونى قرض و بدهی و ضعیف شدن قلب دانسته شده است. ✖️شانه زدن در حمام کراهت دارد. ✅ هنگام شانه زدن محاسن، خواندن سوره قدر، عادیات و نیز خواندن این دعا ✨«اللهمَّ سَرّح عنّى الهُمُومَ و الغُمُومَ وَ وَحشَةَ الصُدُور»✨ مستحب است ✅ و نیز مستحب است پس از شانه زدن سر و صورت، شانه را بر سینه خود بکشد. 〽️در اینکه شانه زدن موى سر و صورت میت حرام است یا مکروه، اختلاف مى ‏باشد〽️ ---------------- 📓 منبع: فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج‌۴، ص:۵۹۲. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📡 💠خواندن دعای «عظم البلاء» در نماز 🔺 عظم البلاء_درنماز ________________ ❓سوال: آیا دعای «الهی عظم البلاء و برح الخفاء» را در قنوت می توان خواند؟ ✅ پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود. [1] ✴️ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که ترک شود. [2] ✴️ آیت الله فاضل: خواندن دعای الهی عظم البلاء از جهت آنکه در آخر دعا اشاره به پیامبر اسلام و امام علی دارد و خطاب به خداوند نیست جایز نیست. البته دعاهایی که ذکر خداوند و خطاب به خداوند باشد در قنوت صحیح است. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: خواندن آن بخش از این دعا که خطاب به امیر المؤمنین و امام زمان صلوات الله علیهما است، در نماز جایز نیست و موجب بطلان نماز است. [4] ---------------- [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503105. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💉حکم اهداء خون🧐😢 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔵 طریقه خواندن نماز دهه اول ذی الحجه 👆👆 🔻نمازی که بین نماز مغرب و عشا در دهه اول ذی الحجه خوانده میشود ،دو رکعت است،در هر رکعت بعد از حمد و سوره ایه 142سوره اعراف را میخوانیم 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 
💠 تصرف در وصیت میت ❓ سوال: 1-اگر کسی بگوید بعد از فوتم یک سوم اموالم را به تدریج خیرات کنید،آیا میتوانیم بعد فوت او با آن پول آپارتمانی را خریداری کنیم تا ارزش پول او کم نشود و از اجاره آن خیرات داد؟ 2- اگر این پول را تبدیل به سکه کنیم بجای اینکه در بانک بگذاریم و کم کم در خیرات مصرف کنیم چه حکمی دارد ؟ ♻️ پاسخ: ✍🏻 1-اگر کسی بگوید بعد از فوتم یک سوم اموالم را به تدریج خیرات کنید،آیا میتوانیم بعد فوت او با آن پول آپارتمانی را خریداری کنیم تا ارزش پول او کم نشود و از اجاره آن خیرات داد؟ 2- اگر این پول را تبدیل به سکه کنیم بجای اینکه در بانک بگذاریم و کم کم در خیرات مصرف کنیم چه حکمی دارد ؟ ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: 1-اگر کسی بگوید بعد از فوتم یک سوم اموالم را به تدریج خیرات کنید،آیا میتوانیم بعد فوت او با آن پول آپارتمانی را خریداری کنیم تا ارزش پول او کم نشود و از اجاره آن خیرات داد؟ 2- اگر این پول را تبدیل به سکه کنیم بجای اینکه در بانک بگذاریم و کم کم در خیرات مصرف کنیم چه حکمی دارد ؟ -------------- 💻 استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: w57kn6k. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9809220067. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌀🔸 طهارت اهل کتاب 🔸🌀 ❓سوال: آيا اهل كتاب پاكند ؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیات عظام خامنه ای و سیستانی : 📒 اهل کتاب ذاتاً پاک هستند و تا زمانی که یقین به نجاست عارضی دست و بدن اهل کتاب نباشد پاک است . 👤 آیت الله مکارم: کافر يعنى کسى که خدا، يا پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) را قبول ندارد 😨، يا براى خدا شريکى قرار مى دهد 😶 بنابر احتياط نجس است، هرچند به يکى از اديان آسمانى، مانند آيين يهود و نصارى ايمان داشته باشد در غير موارد ضرورت از آنها اجتناب کنيد؛ ولي کساني که به کشورهاي غير اسلامي سفر مي کنند يا در آنجا زندگي دارند لازم نيست از غير مسلمين و حتي از غذاهاي غير گوشتي آنها اجتناب کنند. 💻 استفتاء‌از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✍🏼🙎🏻‍♀️حکم نماز با صورت و ابروی اصلاح شده سوال1️⃣: اگر در جایی نامحرم نباشد، آیا خانمی که موهای صورت و زیر ابرو را برداشته است، باید در نماز صورت خود را بپوشاند؟ ✅پاسخ: خیر. [1] ------------------ سوال2️⃣: آیا پوشاندن ابروها در مقابل نامحرم، برای خانمی که زیر ابرویش را برداشته، واجب است؟ پاسخ: 📝آیات عظام: امام، سیستانی و مکارم: به این مقدار اشکال ندارد و پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست [2] 📝آیات عظام: بهجت،‌خامنه ای و صافی: خانمی که زیر ابرویش را برداشته، در صورتی که زینت محسوب شود، باید در حضور نامحرم صورت خود را بپوشاند، چه در حال نماز باشد یا نباشد. --------------- منبع: [1]. العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فی الستر و الساتر،‌ م 5؛ امام، استفتائات، ج3، (حجاب)، با استفاده از س 34؛ بهجت، استفتائات،‌ ج2، ص 25، س 1527؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، س 151 و 1034. [2]. امام،‌ استفتائات، ج3، (حجاب)،‌با استفاده از س 34؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 1527 و استفتا؛ خامنه ای،‌سایت؛ سیستانی، سایت، (زینت)؛ صافی، جامع الاحکام، ج2،‌س 1683؛ مکارم،‌ استفتائات جدید، ج2،‌ س151 و 1034. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ارتباط در دوران نامزدی👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم شرعی استخاره 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓ آیا رعایت مّد در نماز واجب است؟ ➰➰➰➰➰➰ ⚠️ توجه : { حروف مّد : (‌وای)، سبب مّد : همزه و سکون } ◀️ اگر در دو کلمه باشد : رعایت مدّ به فتوای تمام مراجع واجب نیست. ⏪ اگر در یک کلمه باشد : ✳️ آیت الله خامنه ای : رعایت مدّ واجب نمى‌باشد و به طور كلى ملاك در صحّت قرائت آن است كه نزد اهل لسان صحیح باشد و رعایت نكات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است. ✴️ آیت الله سیستانی : واجب نیست ولی بهتر است مّد دهیم مگر اینکه به کلمه اخلال وارد شود در این صورت باید مّد دهیم مثل : ولا الضّالّین . 🅾️آیت الله وحید : اگر سبب مّد سکون بود ، مّد واجب ، و اگر همزه باشد مّد واجب نیست 🔵توضیح : اگر در كلمه اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پیش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن كلمه همزه باشد ، مثل كلمه (سُوْء) و همچنین اگر در كلمه اى الف باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد ، مثل (جآءَ) و نیز اگر در كلمه اى یاء باشد و حرف پیش از یاء در آن كلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از یاء در آن كلمه همزه باشد مثل (جِئ) بنابر احتیاط مستحبّ این سه حرف را با مدّ ـ یعنى با كشیدن ـ بخواند. 🔴 و اگر بعد از این حروف ـ واو و الف و یاء ـ به جاى همزه حرفى باشد كه ساكن است ـ یعنى زیر و زبر و پیش ندارد ـ باید این سه حرف را مدّ بدهد ، مثلا در (وَ لاَ الضَّآلِّینَ) كه بعد از الف حرف لام ساكن است ، باید الف آن را با مدّ بخواند ، و چنانچه به دستورى كه در این صورت بیان شد رفتار نكند ، نمازش باطل است 🔲آیت الله فاضل لنکرانی : رعایت مد در قرائت نماز واجب نیست ولی بهتر است به مقداری که عرفا گفته شود مد رعایت شده؛ کشیده شود. 🔳آیات عظام بهجت ، صافی : واجب است رعایت شود ✅آیات عظام خوئی ، تبریزی : اگر سبب مد سکون باشد مد واجب و اگر همزه باشد بنابر احتیاط واجب مدّ لازم است. ------------- 📙 توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۰۳ . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔺مصرف وام در غیرموارد قرادداد😰 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌀🔸 شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن 🔸🌀 ❓سوال: من قبلا به شخصی خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر صدقه بدهم؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیت الله خامنه ای: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👤 آیت الله خامنه ای: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👤 آیت الله سیستانی: اگر صاحبان آنها را می شناسد باید مال یا بدهی خود را به آنها ادا کند و اگر نمی شناسد یا دسترسی ندارد و از رسیدن به آنها مأیوس شده است بعد از اجازه گرفتن از طرف آنها صدقه بدهد . 💻 استفتاء‌از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: در نماز مسافر آیا باید محلی که در شهر قرار است برویم را کیلومتر بگیریم یا ابتدای ورودی شهر را؟ 📤 پاسخ: ✍ آیات عظام امام خمینی(ره) و خامنه ای: اگر جای خاصی از شهر مقصد مورد نظر است باید مسافت را تا آن محل حساب کند (. مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.) و الا ابتدای شهر ملاک است. ✍ آیت الله بهجت: اگر مقصد خود شهر باشد ابتدای شهر را حساب کند ولی اگر مقصد مکان مشخصی در شهر باشد بطوری که بقیه به منزله جاده است تا همان نقطه حساب شود. ✍ آیت الله سیستانی: انتهای مسافت آخرین مقصد است. ✍ آیات عظام صافی، وحید خراسانی، زنجانی، فاضل، مکارم، نوری همدانی: اول شهر را انتهای مسافت حساب کند. 📚 منبع: امام استفتائات ج1 صلوه المسافر س:2402 صافی هدایه العباد ج1 م1109 بهجت استفتائات ج2 س 2985 خامنه ای اجوبه الاستفتائات س 667 وحید توضیح المسائل نماز مسافر شرط اول م1289 زنحانی همان م 1281 نوری : همان م 1316مکارم استفتائات ج1 س 209 سیستانی توضیح المسائل م1267 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🙃 حکم 🙃 ✍️ اگر شک کنیم که دستمان که نجس و خیس بوده، نجاستش به جاهای دیگر مثلا لباسمان سرایت کرده است، ✍️ به شک نباید اعتنا شود و لباس است.✅ ✍️ هر زمان جاصل شود که خیسی محل نجس به محل پاک سرایت کرده، باید حکم به نجس شدن محل پاک داد، اما اگر یقین حاصل نشد، محل پاک، همچنان خواهد بود.🤙 ⤵️⤵️⤵️⤵️ ⏺ با وجود شرط چیز پاک میشود: ۱. یقین به خود نجاست. ۲. یقین به برخورد چیز نجس با چیز پاک. ۳. یقین به داشتن رطوبت چیز نجس. ۴. یقین به سرایت رطوبت چیز نجس به چیز پاک. اگر یکی از این شرایط نبود چیز پاک همچنان پاک است. 🔴 بنابراین اگر باشد که رطوبت شئ نجس به شئ پاک رسیده ، یا رطوبت شئ نجس آنقدرکم است، که اگر به جایی برخوردکند به آن سرایت نمی کند، شئ دوم است.🔴 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مساله ۱۲۵. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din