eitaa logo
احکام دین 📚
136هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتباط در دوران نامزدی👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۲ مرداد ۱۳۹۹
حکم شرعی استخاره 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۲ مرداد ۱۳۹۹
❓ آیا رعایت مّد در نماز واجب است؟ ➰➰➰➰➰➰ ⚠️ توجه : { حروف مّد : (‌وای)، سبب مّد : همزه و سکون } ◀️ اگر در دو کلمه باشد : رعایت مدّ به فتوای تمام مراجع واجب نیست. ⏪ اگر در یک کلمه باشد : ✳️ آیت الله خامنه ای : رعایت مدّ واجب نمى‌باشد و به طور كلى ملاك در صحّت قرائت آن است كه نزد اهل لسان صحیح باشد و رعایت نكات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است. ✴️ آیت الله سیستانی : واجب نیست ولی بهتر است مّد دهیم مگر اینکه به کلمه اخلال وارد شود در این صورت باید مّد دهیم مثل : ولا الضّالّین . 🅾️آیت الله وحید : اگر سبب مّد سکون بود ، مّد واجب ، و اگر همزه باشد مّد واجب نیست 🔵توضیح : اگر در كلمه اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پیش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن كلمه همزه باشد ، مثل كلمه (سُوْء) و همچنین اگر در كلمه اى الف باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد ، مثل (جآءَ) و نیز اگر در كلمه اى یاء باشد و حرف پیش از یاء در آن كلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از یاء در آن كلمه همزه باشد مثل (جِئ) بنابر احتیاط مستحبّ این سه حرف را با مدّ ـ یعنى با كشیدن ـ بخواند. 🔴 و اگر بعد از این حروف ـ واو و الف و یاء ـ به جاى همزه حرفى باشد كه ساكن است ـ یعنى زیر و زبر و پیش ندارد ـ باید این سه حرف را مدّ بدهد ، مثلا در (وَ لاَ الضَّآلِّینَ) كه بعد از الف حرف لام ساكن است ، باید الف آن را با مدّ بخواند ، و چنانچه به دستورى كه در این صورت بیان شد رفتار نكند ، نمازش باطل است 🔲آیت الله فاضل لنکرانی : رعایت مد در قرائت نماز واجب نیست ولی بهتر است به مقداری که عرفا گفته شود مد رعایت شده؛ کشیده شود. 🔳آیات عظام بهجت ، صافی : واجب است رعایت شود ✅آیات عظام خوئی ، تبریزی : اگر سبب مد سکون باشد مد واجب و اگر همزه باشد بنابر احتیاط واجب مدّ لازم است. ------------- 📙 توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۰۳ . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۳ مرداد ۱۳۹۹
🔺مصرف وام در غیرموارد قرادداد😰 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۳ مرداد ۱۳۹۹
🌀🔸 شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن 🔸🌀 ❓سوال: من قبلا به شخصی خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر صدقه بدهم؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیت الله خامنه ای: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👤 آیت الله خامنه ای: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👤 آیت الله سیستانی: اگر صاحبان آنها را می شناسد باید مال یا بدهی خود را به آنها ادا کند و اگر نمی شناسد یا دسترسی ندارد و از رسیدن به آنها مأیوس شده است بعد از اجازه گرفتن از طرف آنها صدقه بدهد . 💻 استفتاء‌از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۳ مرداد ۱۳۹۹
📥 سوال: در نماز مسافر آیا باید محلی که در شهر قرار است برویم را کیلومتر بگیریم یا ابتدای ورودی شهر را؟ 📤 پاسخ: ✍ آیات عظام امام خمینی(ره) و خامنه ای: اگر جای خاصی از شهر مقصد مورد نظر است باید مسافت را تا آن محل حساب کند (. مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.) و الا ابتدای شهر ملاک است. ✍ آیت الله بهجت: اگر مقصد خود شهر باشد ابتدای شهر را حساب کند ولی اگر مقصد مکان مشخصی در شهر باشد بطوری که بقیه به منزله جاده است تا همان نقطه حساب شود. ✍ آیت الله سیستانی: انتهای مسافت آخرین مقصد است. ✍ آیات عظام صافی، وحید خراسانی، زنجانی، فاضل، مکارم، نوری همدانی: اول شهر را انتهای مسافت حساب کند. 📚 منبع: امام استفتائات ج1 صلوه المسافر س:2402 صافی هدایه العباد ج1 م1109 بهجت استفتائات ج2 س 2985 خامنه ای اجوبه الاستفتائات س 667 وحید توضیح المسائل نماز مسافر شرط اول م1289 زنحانی همان م 1281 نوری : همان م 1316مکارم استفتائات ج1 س 209 سیستانی توضیح المسائل م1267 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۳ مرداد ۱۳۹۹
🙃 حکم 🙃 ✍️ اگر شک کنیم که دستمان که نجس و خیس بوده، نجاستش به جاهای دیگر مثلا لباسمان سرایت کرده است، ✍️ به شک نباید اعتنا شود و لباس است.✅ ✍️ هر زمان جاصل شود که خیسی محل نجس به محل پاک سرایت کرده، باید حکم به نجس شدن محل پاک داد، اما اگر یقین حاصل نشد، محل پاک، همچنان خواهد بود.🤙 ⤵️⤵️⤵️⤵️ ⏺ با وجود شرط چیز پاک میشود: ۱. یقین به خود نجاست. ۲. یقین به برخورد چیز نجس با چیز پاک. ۳. یقین به داشتن رطوبت چیز نجس. ۴. یقین به سرایت رطوبت چیز نجس به چیز پاک. اگر یکی از این شرایط نبود چیز پاک همچنان پاک است. 🔴 بنابراین اگر باشد که رطوبت شئ نجس به شئ پاک رسیده ، یا رطوبت شئ نجس آنقدرکم است، که اگر به جایی برخوردکند به آن سرایت نمی کند، شئ دوم است.🔴 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مساله ۱۲۵. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۴ مرداد ۱۳۹۹
💥خشک بودن اعضای وضـ💦ـــو 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۴ مرداد ۱۳۹۹
‼️صدقه دادن زن از اموال خودش 🔷س 4266: آیا زن بـرای دادن یا کمک به والدین از اموال خودش هم بایـد از اجازه بگیـرید؟ ✅ج: اگر با اموال خودش باشد، نیاز به نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۴ مرداد ۱۳۹۹
🚫ترک حجاب از روی عادت😰😰 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۴ مرداد ۱۳۹۹
🐈🐩آیا نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه در منزل اشکال دارد؟ 👈🏽پاسخ: 📝اول اینکه سگ با گربه تفاوت‌های زیادی دارد. سگ نجس‌العین است؛ یعنی خود حیوان نجس است؛ اما گربه نجس نیست. نیم‌خورده‌ی سگ نجس و حرام است؛ نیم‌خورده‌ی گربه این‌گونه نیست. و اینکه سگ سروصدا دارد و به همسایه‌ها آزار می‌رساند. این مسئله به‌خصوص در مجتمع‌های مسکونی که مردم می‌خواهند طهارت شرعی را رعایت کنند و مسیرها و امکانات مشترکی وجود دارد و ترددها هم زیاد است، درصورتی‌که نگهداری حیوانات موجب شود اشخاص نتوانند اعمال عبادیشان را درست انجام دهند و به‌هرحال به همسایگان آزار برسد یا مثلاً تماس حیوان با بعضی از غذاها، موجب بیماری شود جایز نیست. ✅اما به‌طورکلی اگر کسی کارگاه یا کارخانه‌ یا باغی دارد، یا گله‌ای دارد که برای حفاظت از آنها احتیاج به سگ دارد، یا برای اغراض دیگری که عقلایی باشد، نگه‌داری از سگ اشکالی ندارد. یا مثلاً اینکه گربه‌ای را برای سرگرمی در منزل نگهداری می‌کنند، این را نمی‌گوییم حرام است؛ اما درباره‌ی نگه‌داری از سگ در خانه 👈🏽💥روایت داریم که در خانه‌ای که سگ نگهداری می‌شود ملائکه حضور پیدا نمی‌کنند.😣 مطابق با فتاوای رهبرانقلاب 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۵ مرداد ۱۳۹۹
📥 سوال: آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. ✍ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. ✍آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی. ✍ آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مى‌توانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمت‌هایى بنشینید که گناهى صورت نمى‌گیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۵ مرداد ۱۳۹۹
اذن پدر در ازدواج موقت برای فردی که رابطه نامشروع داشته👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۵ مرداد ۱۳۹۹
🔺خشک بودن محل مسح 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۵ مرداد ۱۳۹۹
👳🏻حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت👳🏻 💢سوال : ❓اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟   ✅ پاسخ: 👇👇 🖊آیات عظام ؛ امام و خامنه ای: مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند. 🖊آیت الله سیستانی: مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند. 🖊آیت الله مکارم: باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید. ⚠️توجه👇 ⭕ اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۶ مرداد ۱۳۹۹
📚 برداشت قرض از صندوق صدقات ❓سؤال: آیا می توان از ای که در خانه داریم، ـ مانند صندوق کمیته امداد ـ موقع نیاز به صورت و بعداً جایگزین کنیم؟ ✅جواب: اگر صندوق متعلق به و امثال آن باشد، به گونه ای که در آن را نداشته باشید، بدون اجازۀ مسئولان مربوط، جایز نیست. 🖥پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۶ مرداد ۱۳۹۹
🎋 احکام ارث... 👌🏻آیا می دانید در یک صورت زن و شوهر ولو بعد طلاق از هم ارث 💰 می برند؟؟؟ 🍁 اگر شوهر در حال مریضی، همسرش را طلاق دهد و پیش از گذشتن یکسال قمری بمیرد زن با سه شرط از او ارث میبرد:🔽 🌾 اوّل: آنکه در این مدت شوهر دیگر نکرده باشد، و در صورتی که شوهر کرده باشد ارث نمیبرد. (آیت الله وحید در اینصورت بنابراحتیاط واجب (آیت الله سیستانی : مستحب) مصالحه کنند. 🌾 دوّم: آنکه طلاق به درخواست و رضایت زن انجام نگرفته باشد، وگرنه ارث نمیبرد. ( ایت الله مکارم و وحید ارث بردن مشکل است) 🌾 سوّم: شوهر به واسطه همان مرض یا به جهت دیگری بمیرد، پس اگر از آن مریضی خوب شود و به جهت دیگری از دنیا برود، زن از او ارث نمیبرد. ------------ 📝 منبع : مسأله 2778 امام- و رهبری مساله مسأله 2404 مکارم و مسأله ۲۷۸۹سیستانی .مساله 2841 وحید 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۶ مرداد ۱۳۹۹
حکم قوادی یا قیادت (معرفی مورد برای زنا یا لواط)👆👆👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۶ مرداد ۱۳۹۹
🔺خرید نسیه😫 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۷ مرداد ۱۳۹۹
🌀🔸 حکم سبد گردانی در بورس 🔸🌀 ❓ سوال: ۱-بعضی افرار پیشنهاد می دهند که پول و سرمایه بدید ما در بورس کار می کنیم سود نصف نصف آیا اشکال دارد ؟ ۲- اگر عامل یا همون وکیل شرط کند ضرر به عهده خودم و از پول خودم ضرر را جبران می کنم آیا اشکال دارد ؟ ۳- اگر وکیل یا عامل پیشنهاد بده که من با این مقدار مبلغ شما در بورس کار میکنم ماهانه یک میلیون به شما می دهم و در مورد ضرر و سود مصالحه کنیم و دو طرف ببخشیم آیا صحیح است ؟ 🔰 پاسخ: 👥 آیت الله خامنه ای: اگر در قالب يكى از عقود اسلامى (از جمله مضاربه، وکالت) باشد، اشكال ندارد؛ توجه داشته باشيد عقد مضاربه مختصّ به‌کارگيرى سرمايه در تجارت است و در اين عقد شرط است که سهم صاحب سرمايه و عامل، از سود، به صورت کسر مشاع مانند نصف و ثلث و غيره باشد. بلى اگر هر ماه، عامل مبلغى را به عنوان على‌الحساب به صاحب سرمايه در ازاى سهم سود او بپردازد و در پايان مدّت مضاربه نسبت به سود حاصله با يکديگر محاسبه نمايند ، وبعد از اطلاع از مقدار حق السهم خود بایکدیگر مصالحه نمایند، اشکال ندارد ؛ نيز اگر در ضمن عقد شرط شود که در صورت ورود خسارت به سرمایه، عامل تمام یا مقداری از آن را جبران کند اشکال ندارد. [1] 👤 آیت الله مکارم شیرازی: 1- در صورتي که عامل با اين سرمايه، فعاليت اقتصادي سالم انجام دهد و مجموع سود حاصل بيش از سودي باشد که به صاحب سرمايه پرداخت ميکند، اشکالي ندارد و چنانچه بيشتر نباشد، بايد درصدي از سود را قرار دهند. 2-در مضاربه هرگونه خسارت بدون تقصير، مربوط به سرمايه است. البته مي توان اين گونه عمل کرد که مضاربه را بر اساس سهم منافع قرار دهند، ولي در عقد خارج لازم (معامله ديگري مثلا خريد و فروش چند جلد کتاب) شرط کنند اگر در آن معامله مضاربه، سود کمتر يا بيشتر بود يا خسارتي حاصل شد، جبران گردد. [2] 👤 آیت الله سیستانی: می توانید با او مضاربه کنید به این معنا که پول را به او بدهید که با آن خرید و فروش کند و در صد معينى از سود برای خود بردارد و ما بقی را به شما بدهد (مانند اینکه نصف سود برای شما باشد و نصف دیگر برای او باشد). و اگر ضرری حاصل شود یا مال تلف شود از جیب شما رفته است مگر اين كه شرط کنید که در صورت ضرر او باید از پول شخصی خود به شما همان مقدار را بدهد ، دقت کنید که عبارت دیگری گفته نشود. و مى توانيد به او وكالت دهید که هر ماه یا هر سال از طرف شما با خود مصالحه کند که سهم شما را از سود با مقدار معين مورد توافق مثلا یک میلیون مبادله نماید و شرط كنيد كه اگر حصه شما كمتر از آن بود از مال خود تكميل نمايد. [3] 👤 آیت الله شبیری: 1و2. خیر 3. به طور کلی اگر این شرط و پیشنهاد از طرف عامل بر خودش الزام شود - یعنی کاملاً داوطلبانه باشد و از طرف سرمایه گذار، هیچ الزام و تعهدی نسبت به جبران ضرر یا پرداخت مبلغ ماهیانه ی ثابت، صورت نگیرد - اشکالی نخواهد داشت. [4] -------- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzrgrky. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9903290056. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 1011542. [4]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 80138. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۷ مرداد ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️آیا که است میتواند غسل انجام دهد؟🧐 🔴 در صحت این غسل در این زمان بین نظر مراجع اختلاف هست ✅ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۷ مرداد ۱۳۹۹
✨💫✨💫✨💫✨ 📿حکم نرسیدن به رکوع پس از اقتدا📿 💢سوال : اگر شخصی موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به اندازه رکوع خم شود، ولی به رکوع نرسد، نمازش صحیح است یا باطل؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅اگر موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد، نمازش صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد🔻 ✍🏽امام و آیت الله خامنه ای: نمازش به طور فرادا صحیح است و باید آن را تمام نماید. [1] ✍🏽آیات عظام: سبحانی و مکارم: نمازش را به طور فرادا تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده نماید. [2] ✍🏽آیت الله سیستانی: می تواند نمازش را به نیت فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد، نماز را قطع کند. [3] ✍🏽آیت الله صافی: نمازش به جماعت باطل است، ولی ادامه دادن آن به صورت فرادا صحیح است؛ به این صورت که سر از رکوع بردارد و آن را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند؛ ولی احتیاط مستحب است که نماز را دوباره بخواند. [4] ✍🏽آیت الله بهجت: می تواند نیت فرادا کند و نماز را ادامه دهد یا صبر کند تا در رکعت بعد به امام ملحق شود و در صورت ملحق شدن، تکبیر دیگری لازم نیست. [5] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1427. [2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 1361؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1251. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1408. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1436. [5]. بهجت، توضیح المسائل، م 1148. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۸ مرداد ۱۳۹۹
سقط جنین 🔰 پاسخ: 👈🏼 برخی بر این باورند جنینی که چند هفته بیشتر از عمر او نمی گذرد و یا زیر چهار ماه است و هنوز روح در او دمیده نشده، سقط آن جایز است. ⚠️ در حالی که سقط جنین حرام است، چه بعد از چهار ماه و چه قبل از چهار ماه، حتی اگر جنین از طریق زنا بوجود آمده باشد، باز سقط آن حرام و کفاره نیز دارد. ------------- 💻 استفتائات آیت الله خامنه ای س1263 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۸ مرداد ۱۳۹۹
📚 عکس گرفتن بدون پوشش 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۸ مرداد ۱۳۹۹
اعمال شب و روز عید 💠شب دهم: از شبهای پربرکت و از چهار شبی است که شب زنده داری در آنها مستحبّ است و درهای آسمان در این شب باز است، و حضرت سیّد الشهدا علیه السّلام، و «یا دائم الفضل علی البریّة» که در اعمال شب جمعه هست در این شب مستحبّ است. 💠روز دهم: روز عید قربان است که بسیار شریف است، و اعمال آن چند چیز است: اوّل: ، که در این روز مستحبّ مؤکدّ است، و بعضی از علما آن را واجب دانسته اند. دوّم: عید، به‌‌ همان صورت که در عید فطر ذکر شد، اما در این روز، مستحبّ است پس از نماز از گوشت قربانی افطار شود. سوم: خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و بعد از آن وارد شده، و آن دعاها در کتاب «اقبال» آمده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای چهل وهشتم صحیفه کامله سجادیه باشد، که اوّل آن: «اللهمّ هذا یوم مبارک» است، و دعای چهل وششم: «یا من یرحم من لا یرحمه العباد» را نیز بخواند. چهارم: خواندن دعای . پنجم: کردن است که مستحبّ مؤکدّ می باشد. ششم: خواندن است برای کسیکه در منی باشد، در پی پانزده نماز که نخستین آنها نماز ظهر روز عید است، و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم، و کسانیکه در سایز شهرها هستند، پس از ده نماز، از نماز ظهر عید تا صبح دوازدهم بخوانند، و تکبیرات بر وفق روایت صحیح کتاب «کافی» این است: اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ وَ للهِ الْحَمْدُ اللهُ أَکْبَرُ عَلَی مَا هَدَانَا اللهُ أَکْبَرُ عَلَی مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ للهِ عَلَی مَا أَبْلانَا. و مستحب است تکرار این تکبیرات به دنبال نمازها به قدر امکان، و خواندن آن پس از نمازهای مستحبّ. __________ 📚مفاتیح الجنان،باب اعمال 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
۹ مرداد ۱۳۹۹