‼️بلند خواندن ذکر قنوت
🔷 آیا بلند خواندن #ذکر_قنوت در #نماز، مستحب است؟
✅ بلند خواندن #قنوت #مستحب است مگر برای #مأموم (در #نماز_جماعت) در صورتی که صدایش به امام برسد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺
🍃 یا حَیُّ یا قَیُّومُ 🍃
🗓 امروز چهارشنبه:
7 آبانماه 1399
11 ربیعالاول 1441
28 اکتبر 2020
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
♥️ #السلام_علیک_یا_اباعبدالله ♥️
‼️برخورد با شیعیان تفرقه افکن
🔷 تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقهافکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟
✅ نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب.
📕منبع: leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💢 اگر فرش کسی نجس باشد و ببیند دیگران با پای مرطوب 💦 بر آن قدم می گذارد، تکلیف چیست؟
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنهای: لازم نیست به آنان بگوید.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید به او بگوید.
✍🏻 آیت الله سیستانی: اگر او باعث این امر شده باشد، با دو شرط باید بگوید:
🔺اوّل: آنکه طرف در معرض آن باشد که در مخالفت تکلیف شرعی واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال نماید، و اگر اینچنین نباشد لازم نیست بگوید، مثلاً نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز میخواند لازم نیست به او بگوید زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نیست.
🔺 دوّم: آنکه احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر دهد، و اما اگر بداند که ترتیب اثر نمیدهد گفتن لازم نیست.
-------
📚 توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۴- استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
‼️فالگیری و درآمد از راه آن
🔷 الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟
🔷 ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟
🔷 ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟
✅ج: فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
‼️مسح سر بر موی آغشته به روغن
🔷 آیا #ژل و یا #روغن_مو مانع #مسح_سر در #وضو است؟
✅ اگر #جرم و چربی داشته باشد که مانع رسیدن آب به #محل_مسح باشد، وضو با آن صحیح نیست و باید برطرف نماید و تشخیص آن به عهده مکلف است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
قوادی یا قیادت (واسطه گری بین دو نفر برای زنا یا لواط)
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
بلند کردن صدا ی قرائت نماز برای آگاه کردن دیگران
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⚠️حکم توقف جُنُب و حایض در حرم امامان و امامزادگان⚠️
⁉️سوال: آیا توقف شخص جُنُب و حایض در حرم امامان و امامزادگان جایز است؟
پاسخ:
✅همه مراجع: ایستادن و توقف و مکث کردن فرد جنب، حایض و نفسا در حرم امامان معصوم علیهم السلام جایز نیست. [1]
توجه🔰
ولي داخل شدن به رواقهاي اطراف ضريح مطهر ائمه و زيارت امامزادگان اشکالي ندارد. [2]
-------------
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، احکام بانوان، م 45.
[2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 785.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺
🖤لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْـمَلِكُ الْـحَقُّ المُبِينُ🖤
🗓 امروز پنج شنبه:
8 آبانماه 1399
12 ربیعالاول 1441
29 اکتبر 2020
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
♥️ #السلام_علیک_یا_اباعبدالله ♥️
♻️ حکم استفاده از ظرفهاى طلا و نقره ♻
❇️ آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است؟
🔷 پاسخ:
✅ آیت الله خامنه ای: نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است.
✅ آیت الله مکارم شیرازی: مساله 247ـ خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زینت اتاق و یا هر منظور دیگر نیز جایز نیست (بنابراحتیاط واجب).
✅ آیت الله وحید خراسانی: مسأله ۲۳۴ ـ خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ، و بنابر احتياط واجب مطلق استعمال آنها هر چند زينت نمودن اطاق باشد ، جايز نيست ، ولى نگاه داشتن آنها مانعى ندارد ، و ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت گرفتن بر آن و خريد و فروش آنها جايز است ، مگر براى زينت نمودن كه محلّ اشكال است.
✅ آيت الله سيستاني: مسأله ۲۴۹. خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره، بلکه بنابر احتیاط واجب، هر استفاده معمول و متعارفی از آنها، مانند استعمال آنها برای وضو و غسل یا تطهیر اشیاء نجس، جایز نیست؛ ولی زینت نمودن اتاق و مانند آن و نگهداشتن آنها مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب، در ترک آن است و همچنین ساختن ظروف طلا و نقره و دریافت اجرت در برابر ساخت آنها و خرید و فروش آنها به خودی خود جایز است ولی احتیاط مستحب است که ترک گردد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم پوشیدن شلوارک برای آقایان
➖➖➖➖➖➖➖
1⃣➖ پوشیدن شلوارک (شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر) برای آقایان در عمومی(کوچه، خیابان و مهمانی های عمومی ) چه حکمی دارد ؟
2⃣➖ با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟
✅ آیت الله خامنه ای:
♦️ 1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه میکنند، احوط آن است که غیر از سر و گردن ودستها را بپوشانند.
♦️2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمىپوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست
✅آیت الله مکارم شیرازی:
♦️1- مردان مي توانند سر و گردن و مقداري از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولي بقيه بدن که معمولا پوشانده مي شود را بايد بپوشانند.
♦️2-نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اگر به قصد لذّت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد.
✅آیت الله شبیری زنجانی:
♦️1- در فرضی که می داند یا در معرض این است که نامحرم به این مواضع -که معمولا پوشیده می شود-نگاه کند جایز نیست.
♦️2-نگاه كردن زن بدون قصد لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است جایز نیست، و نگاه كردن به قصد لذّت به تمام مواضع مرد حرام است.
✅آیت الله فاضل :
♦️پوشیدن شلوارک (شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کمی یایین تر) برای آقایان در فضای عمومی مفسده دارد و جایز نیست. البته در غیر از موارد عمومی، پوشش برای مرد به مقدار پوشاندن عورتین یا از ناف تا زانو کفایت میکند ولی برای خانم ها واجب است نگاه نکنند
✅آیت الله وحید :
1و 2- حرام است.
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⛔️ حکم تقاص از بدهکار ⛔️
✳️سوال:
🔸 اگر از کسی طلب داشته باشیم میشه بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشه بخاطر رو دربایستی طلب را برداریم از اموالش؟
⬅️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال جايز نيست.
⬅️ آیت الله فاصل لنکرانی: برداشتن طلب از اموال بدهکار بدون اجازه او حرام است، باید طلب خود را مطالبه کنید، اگر او حاضر به دادن طلب شما نشد و از راه قانونی نیز نتوانید طلب خود را بگیرید آن وقت می توانید بدون اجازه او طلب خود را از اموالش بردارید
⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: - جایز نیست
⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: انجام این کار جایز نیست و باید به شخص اطلاع داده شود.
⬅️ آیت الله وحید خراسانی: خیر
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❇️ حکم جوشیدن آب انگو – سرکه – غوره ❇️
➖➖➖➖
✳️سوال:
1⃣- جوشیدن آب انگو چه حکمی دارد ؟
2⃣- جوشیدن آبغوره چه حکمی دارد ؟
3⃣- جوشیدن سرکه چه حکمی دارد ؟
✅✅ پاسخ:
آیت الله خامنه ای:
ج1) به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود.
ج2) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد.
ج3) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد.
🔴 آیت الله مکارم شیرازی:
1- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود.
2و3- اشکالی ندارد.
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#وضوی_جبیره
📌کسی که دستش شکسته و توی گچ هست چطور وضو بگیره❓❓
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔴تـــــۅجـــــه تـــــۅجـــــه🔴
🔻 وࢪزش مـــوࢪد علاقــه #رهبر 🔺
از"حضـࢪتآقـا"پـࢪسیـدن ورزش موردعلاقـهتونچیـه؟!!!
میـــــدونـــــےچـــــےجـــۆابدادن؟!!!
جــۅابــشـونـو ایـــــنـجـا گـذاشتـيـم↯↯
ʝσɨŋ»http://eitaa.com/joinchat/4128309256Ceb3eab9e2f
فکـرشم نمیکـردم رهبـرمون به این ورزش علاقه داشته باشه😍
🔴روایتی واقعی از یک حکیم پرآوازه ایرانی
🔷بخون و به ایرانی بودن خودت ببال
در زمان های قدیم یک دختر از روی اسب می افتد و لگنش از جایش در میرود
پدر دختر هر حکیمی را به نزد دخترش میبرد دختر اجازه نمیدهد کسی دست به لگنش بزند
هر چه به دختر می گویند حکیم بخاطر شغل و طبابتی که می کنند محرم بیمارانشان هستند اما دختر زیر بار نمی رود و نمیگذارد کسی دست به او بزند
به ناچار دختر هر روز ضعیف تر وناتوانتر می شود
تا اینکه یک حکیم باهوش و حاذق سفارش می کند که به یک شرط من حاضرم بدون دست زدن به لگن دخترتان او را مداوا کنم
پدر دختر باخوشحالی زیاد قبول می کند و به طبیب یا همان حکیم میگوید شرط شما چیست؟
ادامه داستان در کانال زیر 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2471428100C37c31cf7b3
حتما حداقل یکبار دیدن کنید به نفع خودتونه
بزرگترین کانال عکس نوشته سازان در ایتا😱
eitaa.com/joinchat/3170566144C21beac2706
عالییییییه
خیلی از کانالا از عکسای این کانال در کانالاشون استفاده میکنن یه مرجع تصویری زیبا😍
eitaa.com/joinchat/3170566144C21beac2706
همه تصاویر این کانال توسط ادمینها طی سه سال اخیر ساخته شده و هیچ یک کپی نمیباشد💚
@Allah_Almighty
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
کجاست
گوشهی آسودهای که چون نعلین
خیال پوچ دو عالم برون در ماند ؟!
👌یکی از بهترین کانالهای محتوایی
ایتا حتما عضو شید👌 ❤️❤️
🔻این کانال رو از دست ندید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3010199598C51c28a8a59
https://eitaa.com/joinchat/3010199598C51c28a8a59
هدایت شده از .
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️
🍃 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ🍃
🍃 وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🍃
🗓 امروز #جمعه:
9 آبانماه 1399
13 ربیعالاول 1441
30 اکتبر 2020
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
♥️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج ♥️
📚 خمس سهام عدالت
💠 سؤال:
۱. با توجه به اینکه واگذاری #سهام_عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از #سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟
۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز #خمس تعلق می گیرد؟
۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟
✅ جواب:
۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین #سال_خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم #هبه است و خمس ندارد.
در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.
۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم #درآمد_بین_سال را دارد.
🌎 رسانه تخصصی فقه واحکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠🔶 حکم اپیلاسیون موهای زائد بدن توسط همجنس 💠🔶
💠 حدود عورتین که نگاه به آن توسط همجنس اشکال دارد کجاست؟ و آیا برای لیزر موهای زائد عورتین، جایی که اطراف عورت مو روییده هم نگاه حرام است؟ یا فقط محل خروج بول و غائط اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای:
1) عورت در مورد زن «قُبل» و «دُبر» (مخرج غائط) است و بنا بر احتیاط واجب، موهای اطراف عورت، حکم عورت را دارد.
2) عمل مذکور توسط همجنس، در جایی که مو روییده بنابر احتیاط حرام است.
✍🏻 آیت الله مکارم: هر چند عانه و باسن جزء عورت نیست ولی احتیاط واجب آن است که دو همجنس به محدوده بین دو عورت یکدیگر نیز نگاه نکند و در هر حال اگر به قصد لذّت باشد و یا مفسده داشته باشد حرام است. بنابراین اپيلاسيون موهاي زائد مانعي ندارد ولي اگر اين کار توسط فرد ديگري غير خود شخص يا همسر او انجام شود در مورد عورتين جايز نيست و درآمد حاصل از آن حرام است، همچنین در مورد عانه احتیاط واجب این است که نگاه نکند و این کار ترک شود.
✍🏻 آیت الله شبیری: قسمت بالای آلت، از عورت محسوب نمی شود ولمس و نگاه به عورت حتي بدون قصد لذت براي غير شوهر حرام است.ولی لمس و نظر به عانه هم اگر مفسده داشته باشد یا موجب تحریک شهوت باشد یا نوعا محرک باشد یا خوف وقوع در حرام در آن باشد جایز نیست.
-------
🌎 رسانه تخصصی فقه واحکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👂🏽⁉️سوال: حکم شنیدن قرائت و ذکر توسط نمازگزار چیست؟
👈🏽پاسخ:
🖊همه مراجع: نمازگزار باید تکبیرة الاحرام، قرائت حمد و سوره و ذکر و دعا را طوری بخواند که خودش بشنود. از این رو واجب است کلمات به گونه ای تلفظ شوند که قرائت بر آن ها صد کند. پس قرائت قلبی (گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ) که عنوان قرائت بر آن صدق نمی کند، کافی نیست❌
🌀 البته اگر به واسطه کم شنوایی و یا سر و صدای زیاد، صدای خود را نمی شنود، همین که طوری بگوید که اگر مانعی نبود می شنید، کافی است.
-----------------------------------
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 952؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 27؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1907 و وسیله النجاه، م 711؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 468 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 919؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، تکبیره الاحرام، م 5 و القرائه، م 27؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 770.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 تصرف در اموال میت قبل از پرداخت خمس آن
♻️ سوال:
فردی فوت کرده و دارای دو مغازه بوده که خمس یکی را داده است و دیگری را نداده است. آیا جواز تصرف ورثه در مغازه اول، منوط به پرداخت خمس مغازه دوم است؟ به عبارت دیگر اگر ورثه از پرداخت خمس مغازه دوم امتناع بورزند، در مغازه دیگر هم نمی توانند تصرف نمایند؟
✍🏻 پاسخ:
⬅️ آیت الله خامنه ای: بطور کلی ورثه قبل از اداء دین میت - من جمله خمس - حق تقسیم اموال او را ندارند.
⬅️ آیت الله مکارم: باید خمس دومی را بپردازند تا بتوانند در اموال میت تصرف کنند.
⬅️ آیت الله سیستانی: خیر نمی توانند.
--------------
🌎 استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din