eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
26 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
با وجود عترت، گمراهى چرا⁉️ ◽️فَأَيْنَ يُتَاهُ بِکُمْ! وَ کَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّينِ، وَ أَلْسِنَةُالصِّدْقِ 🌖چرا سرگردانیددر حالی که عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقیند، پیشوایان دین، وزبان های راستی و راستگویانند. 📚 @ahkam_sharei
❓پرسش 1- آیا وجوب نماز آیات اختصاص به کسانی دارد که در شهر وقوع حادثه هستند و یا شامل همه مکلفینی که از آن مطلع شده‏اند هرچند در آن شهر نباشند نیز می‏شود؟ 2- بعد از وقوع زلزله در منطقه‏ اى، غالباً در مدت کمى ده ها پس لرزه رخ مى‏ دهد، حکم نماز آیات در این موارد چیست؟ 3- اگر مرکز زلزله نگارى، وقوع لرزش هاى خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقه ‏اى که ما زندگى مى ‏کنیم، اعلام نماید، ولى ما اصلاً آنها را احساس نکنیم، آیا در این حالت نماز آیات بر ما واجب مى ‏شود یا خیر؟ 📝پاسخ 1. وجوب آن مختص کسانى است که در شهر وقوع حادثه هستند و کسى هم که در شهر متصل به شهرى که حادثه در آن رخ داده، به‌طورى که مانند يک شهر محسوب شوند، زندگى میکند، حکم آنها را دارد. 2. هر زلزله ‏اى، چه شدید و چه خفیف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آیات جداگانه‏ اى دارد. 3. اگر هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نکنید، نماز آیات بر شما واجب نیست. نماز آیات و احکام مربوط به آن بهمراه نظرات مراجع تقلید 👇 https://goo.gl/aQVZS5 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇 ☑️ @ahkam_sharei جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
☑️سئوال علت برداشتن حکم پوشش ازمحدوده صورت وکف دست برای چیست؟ ✅پاسخ برای تسهیل ارتباط زنان با دیگران شارع مقدس این سختی را از عهده زنان برداشته است. استاد مطهری (ره) در کتاب مسئله حجاب چنین نوشته است: اگرشارع مقدس،پوشیدن چهره و دودست راواجب بداند،خودبه خود،شعاع فعالیت زن به اندرون خانه و اجتماعات خاص زنان محدودمیشود. خلاصه اینکه «وجه و کفین»،مرزپوشش زن است و ایرادهای مخالفان پوشش درصورتی درست است که حجاب صورت ودستان را لازم بدانیم.استثنای صورت و دستان به منظوررفع حرج وامکان دادن به فعالیت زن است. ---------------------- پوشش وآرایش ازدیدگاه پیامبراعظم ص۴۰ __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
حکم نگاه بانوان به نامحرم کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
❓پرسش چندین سال است مبتلا به برخی گناهان هستم ولی بارها توبه کردم و شکستم و دوباره گناه کردم آیا برای ترک آنها می توان به مشاور مراجعه کرد ولى گناهانم طوری هست که شرم دارم بصورت حضورى بگویم؟ 📝پاسخ انسان گناهان را باید پیش خدا اعتراف کند و گناهان خود را به کسی نگوید، ولی اگر شدیدا مبتلا به گناه هستید به مشاور مورد اعتماد متدین مراجعه کنید. بهتر است بصورت سامانه هاى پیامکی و یا از طریق تلفنی باشد اينطورى شناخته نمى شويد و آبرویتان حفظ خواهد شد. حتما برای ترک آنها تصمیم جدی باید گرفته شود زیرا گناه خطرناک ترین بیماری است که علاوه بر عواقب اخروی زندگی دنیوی انسان را هم به تباهی می کشاند. باز هم تاکید می شود به مشاور مورد اعتماد مراجعه شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇 ☑️ @ahkam_sharei جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
☑️سئوال آیا خون آمدن از اعضای وضو یا اعضای غیر آن و یا استفراغ کردن باعث بطلان وضو می شود؟ اگر در حال وضو گرفتن این حالت ها پیش آمد چطور؟ ✅پاسخ خونریزی ونجاست اعضا وضو و سایر اعضاء بدن و یا استفراغ کردن بعد از وضو یا در حال وضو به اتفاق تمام فقهاء موجب باطل شدن نمی باشد . مبطلات وضو هفت چیز است (بول، غائط، باد معده و روده که از مخرج غائط خارج شود،‌ خوابی که به واسطه آن نه چشم ببیند و نه گوش بشوند، چیزهایی که عقل را از بین می برد مانند دیوانگی و مستی و بیهوشی، استحاضه زنان، کاری که برای آن باید غسل کرد مانند جنابت[1]) که نجس شدن اعضا و وضو و یا استفراغ کردن بعد از وضو جزء آن هفت چیز نیست. البته یکی از شرایط وضو این است که با آب پاک باشد بنابراین اگر در حین وضو از یکی از اعضاء وضو خون جاری شود ممکن است آب وضو یا مسح نجس شود که از این جهت ممکن است وضو دچار مشکل شود. بنابراین در موارد خونریزی بدن باید مواظبت کرد که آب وضو نجس نشود و نجاست به اعضاء دیگر اعضا وضو سرایت نکند. -------------------------- [1] رساله توضیح المسائل 13 مرجع، دفتر انتشارات اسلامی، 1383، ص 188، مسئله 323. ________ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سؤال 1. اگرهنگام وضوازآب روی دستان برپیشانی بریزدباعث اشکال دروضومیشود؟ 2. آبی که روی شیرآب میریزد آب اضافی محسوب میشود درصورتی که هنگام وضودست به شیرآب بزنیم؟ ✅ پاسخ 1- وضو صحیح است. 2- بعد از شستن کامل دست چپ نباید به شیر آب دست بزنید چرا که آب خارجی است و مسح اشکال پیدا میکند اما قبل از آن دست زدن به شیر اشکال ندارد. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
◽️أَخَذَ اللّهُ بِقُلُوبِنَا وَ قُلُوبِکُمْ إِلَى الْحَقِّ، وَ أَلْهَمَنَا وَ إِيَّاکُمُ الصَّبْرَ 💎خداوند دلهاى ما و شما را به حق متوجّه سازد و شکيبايى و استقامت را (براى تحمّل حق) به ما الهام کند» 🖊روشن است که در بسيارى از مواقع، حق تلخ است و تحمّل آن مشکل، و همين امر گاه سبب مى شود که انسان حق را نبيند و اگر آن را ديد تحمّل نکند، لذا امام عليه السلام از خدا دو چيز مى طلبد; يکى اينکه حق را آنچنان که هست به او و سايرين ارائه دهد و پس از آن تحمّل و شکيبايى در برابر تلخى حق، عنايت فرمايد. 📘 @ahkam_sharei
☑️سئوال 1. در برخی گفتار فقها می‌خوانیم که در مصرف برق و آب موجب ضمان می‌شود، این سخن به چه معناست و کسی که هزینه برق و آب مصرفی خود را می‌دهد، ضامن چه چیزی خواهد بود؟ 2. آیا همینکه مراکز مربوطه هزینه مصرف را به صورت تصاعدی محاسبه می‌کنند، موجب رفع ضمان می‌شود؟ آیا اگر در این موضوع مبلغی را به فقرا و یا مؤسسات خیریه بپردازد، کافیست؟ ✅پاسخ روشن است که مشتری، هر مقدار از آب، برق و سایر انشعابات مصرف داشته باشد ضامن مبلغ مصرف‌شده و نیز جرایم احتمالی خواهد بود و با پرداخت آنها به سازمانهای مربوطه، چیزی از حق الناس و ضمان مالی بر عهده وی نمی‌باشد. ولی باید توجه داشت که این امر موجب جواز اسراف و زیاده‌روی در مصرف نبوده و حرمت این کار – یا ضمان در مقابل پروردگار - بجای خود باقیست که با توبه و اعمال نیک باید آن را جبران کند. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: ▫️حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به هر حال اسراف و زیاده‌روى بیش از حد جایز نیست و صِرف پرداخت پول قبض موجب جواز اسراف نمى‌‌گردد. ▫️حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): 1. با پرداخت هزینه آن ضامن نخواهد بود ولی اگر این مصرف خلاف اجازه سازمان مربوطه باشد مرتکب حرام شده است. 2. در فرض ضمان، پرداخت آن به فقرا یا مؤسسات خیریه کفایت نمی‌کند. ▫️حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. اسراف جایز نبوده و مرتکب آن معاقب است. 2. چنانچه بدهی به اداره برق باشد باید به خود اداره پرداخت شود و دادن به فقرا کافی نیست. ▫️حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): زیاده‌روى به نحو غیرمتعارف در آب و برق و....حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد موجب ضمان است. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سؤال ايا در نماز اگر کف پاهامون هنگام سجده ديده شود بدون اينكه نامحرمي باشد نماز باطل است؟ ✅پاسخ زن در نماز بايد تمام بدن (حتى سر و موى) خويش را بپوشاند. و پوشانيدن صورت به مقدارى كه در وضو شسته مى‌شود و دست‌ها تا مچ و پاها نيز تا مچ پا لازم نيست. و اگر نامحرم نباشد پوشیدن پاها واجب نمی باشد و نماز صحیح می باشد. 📚توضيح المسائل (امام خمينى)مساله ٧٨٩ ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
♻️ دست کشیدن روی جبیره ♻️ 💠 سوال: در جبیره که باند یا گچ است آیا دست کشیدن روی جبیره لازم است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ آیات عظام خامنه ای و سیستانی: ‏‏باید روی تمام جبیره ای که در مواضع شستن است، دست بکشید. ❇️ آیت الله مکارم: این کار واجب نیست؛ اما بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کنید. اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشید، پارچه پاکي را بر آن ببندید و دست تر روي آن بکشید. ❇️ جواب تفصیلی: آیت الله خامنه ای: اگر نمی شود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته پاک است و رسانیدن آب به زخم ممکن است و ضرر و زحمت و مشقت هم ندارد،باید آب را به روی زخم برساند، و اگر زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس است،چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد بدون زحمت و مشقت،باید آن را آب بکشد و موقع وضو آب را به زخم برساند، و در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد، یا آن که رساندن آب به روی زخم ممکن نیست یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید، باید اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند، و اگر جبیره نجس است یا نمی شود روی آن را دست تر کشید،مثلا دوایی است که به دست می چسبد، پارچه پاکی را به طوری که جزء جبیره حساب شود، روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این هم ممکن نیست احتیاط واجب آن است که وضو بگیرد و تیمم هم بنماید. ------ سایت آیت الله خامنه ای ➖➖➖➖➖ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
📿 ⭐️نحوه انجام ✔️1. در تیمّم چهار چیز واجب است: الف. نیّت، ب. زدن کف دو دست با هم بر چیزى که تیمّم بر آن صحیح است. ج. کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن، از جایى که موى سر مى ‌روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابر احتیاط واجب، دست‌ها باید روى ابروها نیز کشیده شود. د. کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست، و سپس کشیدن کف دست راست بر تمام پشت دست چپ. ☘فتوای برخی از فقها در نحوۀ انجام تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل چنین است: در تیمّم بدل از غسل، قبل از اینکه پشت دستها را مسح کند، احتیاط مستحب[1] آن است که یک بار دیگر (بار دوم) دست ها را بر زمین بزند و مجدداً با آن، پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح کند.[2] و برخی دیگر از فقها این استحباب را در تیمّم بدل از وضو نیز قائل اند.[3] ✔️2. تیمّم بر خاک و اقسام سنگها صحیح است. و بنا بر احتیاط واجب[4] در حال اختیار (که سنگ یا خاک وجود دارد) بر گچ و آهک پخته و آجر پخته و سفال و بر سنگ معدن مثل سنگ عقیق تیمّم نشود. [5] ------------------------- [1]. آیت الله خامنه ای: (احتیاط واجب)؛ خامنه‌اى، سید على‌، أجوبة الاستفتاءات، ص 40، س 209، نشر دفتر معظم له، قم، 1424‍ ق. [2]. خمینى، سید روح اللّٰه موسوى،‌ توضیح المسائل (محشی)، ج 1، ص 386، م 701، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، قم، 1424 ق. [3]. همان. [4]. آیت الله سیستانی: (بنابر احتیاط مستحب)؛ آیت الله شبیری زنجانی: (تیمّم بر سنگ و هر چیزى که مانند سنگ با زدن دست هیچ چیزى از آن به دست نمى‌چسبد، در حال اختیار یا غیر اختیار جایز نیست و کسى که تنها سنگ در اختیار دارد، بنا بر احتیاط مستحب با آن تیمم نموده و نماز بخواند ولى باید بعداً نماز را قضا نماید. سنگ گچ و سنگ آهک حکم سایر سنگها را دارد و تیمم به جواهر؛ مانند عقیق، هر چند پودر شده باشد، جایز نیست). [5]. ر.ک: همان، ج‌1، ص 379، م 685. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei