eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
26 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️أَخَذَ اللّهُ بِقُلُوبِنَا وَ قُلُوبِکُمْ إِلَى الْحَقِّ، وَ أَلْهَمَنَا وَ إِيَّاکُمُ الصَّبْرَ 💎خداوند دلهاى ما و شما را به حق متوجّه سازد و شکيبايى و استقامت را (براى تحمّل حق) به ما الهام کند» 🖊روشن است که در بسيارى از مواقع، حق تلخ است و تحمّل آن مشکل، و همين امر گاه سبب مى شود که انسان حق را نبيند و اگر آن را ديد تحمّل نکند، لذا امام عليه السلام از خدا دو چيز مى طلبد; يکى اينکه حق را آنچنان که هست به او و سايرين ارائه دهد و پس از آن تحمّل و شکيبايى در برابر تلخى حق، عنايت فرمايد. 📘 @ahkam_sharei
☑️سئوال 1. در برخی گفتار فقها می‌خوانیم که در مصرف برق و آب موجب ضمان می‌شود، این سخن به چه معناست و کسی که هزینه برق و آب مصرفی خود را می‌دهد، ضامن چه چیزی خواهد بود؟ 2. آیا همینکه مراکز مربوطه هزینه مصرف را به صورت تصاعدی محاسبه می‌کنند، موجب رفع ضمان می‌شود؟ آیا اگر در این موضوع مبلغی را به فقرا و یا مؤسسات خیریه بپردازد، کافیست؟ ✅پاسخ روشن است که مشتری، هر مقدار از آب، برق و سایر انشعابات مصرف داشته باشد ضامن مبلغ مصرف‌شده و نیز جرایم احتمالی خواهد بود و با پرداخت آنها به سازمانهای مربوطه، چیزی از حق الناس و ضمان مالی بر عهده وی نمی‌باشد. ولی باید توجه داشت که این امر موجب جواز اسراف و زیاده‌روی در مصرف نبوده و حرمت این کار – یا ضمان در مقابل پروردگار - بجای خود باقیست که با توبه و اعمال نیک باید آن را جبران کند. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: ▫️حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به هر حال اسراف و زیاده‌روى بیش از حد جایز نیست و صِرف پرداخت پول قبض موجب جواز اسراف نمى‌‌گردد. ▫️حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): 1. با پرداخت هزینه آن ضامن نخواهد بود ولی اگر این مصرف خلاف اجازه سازمان مربوطه باشد مرتکب حرام شده است. 2. در فرض ضمان، پرداخت آن به فقرا یا مؤسسات خیریه کفایت نمی‌کند. ▫️حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. اسراف جایز نبوده و مرتکب آن معاقب است. 2. چنانچه بدهی به اداره برق باشد باید به خود اداره پرداخت شود و دادن به فقرا کافی نیست. ▫️حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): زیاده‌روى به نحو غیرمتعارف در آب و برق و....حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد موجب ضمان است. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سؤال ايا در نماز اگر کف پاهامون هنگام سجده ديده شود بدون اينكه نامحرمي باشد نماز باطل است؟ ✅پاسخ زن در نماز بايد تمام بدن (حتى سر و موى) خويش را بپوشاند. و پوشانيدن صورت به مقدارى كه در وضو شسته مى‌شود و دست‌ها تا مچ و پاها نيز تا مچ پا لازم نيست. و اگر نامحرم نباشد پوشیدن پاها واجب نمی باشد و نماز صحیح می باشد. 📚توضيح المسائل (امام خمينى)مساله ٧٨٩ ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
♻️ دست کشیدن روی جبیره ♻️ 💠 سوال: در جبیره که باند یا گچ است آیا دست کشیدن روی جبیره لازم است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ آیات عظام خامنه ای و سیستانی: ‏‏باید روی تمام جبیره ای که در مواضع شستن است، دست بکشید. ❇️ آیت الله مکارم: این کار واجب نیست؛ اما بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کنید. اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشید، پارچه پاکي را بر آن ببندید و دست تر روي آن بکشید. ❇️ جواب تفصیلی: آیت الله خامنه ای: اگر نمی شود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته پاک است و رسانیدن آب به زخم ممکن است و ضرر و زحمت و مشقت هم ندارد،باید آب را به روی زخم برساند، و اگر زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس است،چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد بدون زحمت و مشقت،باید آن را آب بکشد و موقع وضو آب را به زخم برساند، و در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد، یا آن که رساندن آب به روی زخم ممکن نیست یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید، باید اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند، و اگر جبیره نجس است یا نمی شود روی آن را دست تر کشید،مثلا دوایی است که به دست می چسبد، پارچه پاکی را به طوری که جزء جبیره حساب شود، روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این هم ممکن نیست احتیاط واجب آن است که وضو بگیرد و تیمم هم بنماید. ------ سایت آیت الله خامنه ای ➖➖➖➖➖ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
📿 ⭐️نحوه انجام ✔️1. در تیمّم چهار چیز واجب است: الف. نیّت، ب. زدن کف دو دست با هم بر چیزى که تیمّم بر آن صحیح است. ج. کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن، از جایى که موى سر مى ‌روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابر احتیاط واجب، دست‌ها باید روى ابروها نیز کشیده شود. د. کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست، و سپس کشیدن کف دست راست بر تمام پشت دست چپ. ☘فتوای برخی از فقها در نحوۀ انجام تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل چنین است: در تیمّم بدل از غسل، قبل از اینکه پشت دستها را مسح کند، احتیاط مستحب[1] آن است که یک بار دیگر (بار دوم) دست ها را بر زمین بزند و مجدداً با آن، پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح کند.[2] و برخی دیگر از فقها این استحباب را در تیمّم بدل از وضو نیز قائل اند.[3] ✔️2. تیمّم بر خاک و اقسام سنگها صحیح است. و بنا بر احتیاط واجب[4] در حال اختیار (که سنگ یا خاک وجود دارد) بر گچ و آهک پخته و آجر پخته و سفال و بر سنگ معدن مثل سنگ عقیق تیمّم نشود. [5] ------------------------- [1]. آیت الله خامنه ای: (احتیاط واجب)؛ خامنه‌اى، سید على‌، أجوبة الاستفتاءات، ص 40، س 209، نشر دفتر معظم له، قم، 1424‍ ق. [2]. خمینى، سید روح اللّٰه موسوى،‌ توضیح المسائل (محشی)، ج 1، ص 386، م 701، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، قم، 1424 ق. [3]. همان. [4]. آیت الله سیستانی: (بنابر احتیاط مستحب)؛ آیت الله شبیری زنجانی: (تیمّم بر سنگ و هر چیزى که مانند سنگ با زدن دست هیچ چیزى از آن به دست نمى‌چسبد، در حال اختیار یا غیر اختیار جایز نیست و کسى که تنها سنگ در اختیار دارد، بنا بر احتیاط مستحب با آن تیمم نموده و نماز بخواند ولى باید بعداً نماز را قضا نماید. سنگ گچ و سنگ آهک حکم سایر سنگها را دارد و تیمم به جواهر؛ مانند عقیق، هر چند پودر شده باشد، جایز نیست). [5]. ر.ک: همان، ج‌1، ص 379، م 685. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سوال حکم رنگ و بوی باقی مانده از نجاست، بر روی لباس چیست؟ مثلا خون ✅پاسخ هر چیز نجس، تا عین نجاست را از آن برطرف نکنند پاک نمی‏شود. ولی اگر عین نجاست برطرف شد، بو یا رنگ نجاست در آن مانده باشد اشکال ندارد، پس اگر خون را از لباس برطرف کنند و لباس را آب بکشند و رنگ خون در آن بماند پاک می‏باشد. __ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ شکیات نماز ⁉️در نماز اگر شخصی در صحت یکی از سلام های نماز شک نماید،می تواند احتیاطاً سلام نماز را تکرار کند؟ 🔻سلام واجب و سلام مستحب نماز کدام است؟ 💠 📎 📎 کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جانش را فدا کرد تا به زنان مظلوم زندگی، آزادی دهد 🥀 ۱ روز مانده به سالروز شهادت سلیمانی @ahkam_sharei
☑️سوال ایا میشود از مرجع تقلیدی که در قید حیات نیست تقلید کرد ؟ مکارم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ تقلید ابتدایی از مرجع میت بنابراحتیاط واجب جایز نیست به این معنا که شخصی که تازه به بلوغ وسن تکلیف رسیده است نمی تواند مرجعی که فوت کرده است را به عنوان مرجع تقلید انتخاب نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رساله مسأله 11 ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال مسح سر بر موهاى روغن زده شده، چگونه است؟ ✅پاسخ همه مراجع: اگر روغن و ژل به قدرى زياد نباشد كه مانع از رسيدن آب (در حال مسح) به پوست يا بيخ موهاى جلوى سر يا موها باشد، اشكال ندارد. ▫️( تبريزى، استفتاءات، س 154؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 106؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 125 و 127؛ امام، استفتاءات، ج 1 (وضو)، س 42 و 43؛ خامنه‏اى، اجوبة، س 104 و 114 و 140؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 69؛ سيستانى، سايت، وضو: دفتر: نورى، بهجت و وحيد.) (احكام وضو غسل و تيميم، سيدمجتبي حسيني) ___ 🆔 @ahkam_sharei
وضوی خانم‌ها در حضور نامحرم ➖➖➖➖➖ 🆔 @ahkam_sharei
پوشانیدن بدن در نماز ▫️اگر کسی در پوشش کافی نداشته باشد احکامی دارد: ۱- اگر از روی عمد پوشش را رعایت نکند: نماز باطل است. ۲-اگر غیر عمد، مقداری ازپوشش لازم رعایت نشود: *در بین نماز بفهمد: باید فورا آن را بپوشاند (به شرط اینکه کاری که صورت نماز را برهم می زند به جا نیاود) و نماز صحیح است. آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند. *بعد از نماز بفهمد: نماز صحیح است. ۳- به واسطه ندانستن مسأله، پوشش لازم را رعایت نکند: بنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند. آیت الله صافی: نمازش باطل است. ------------------------ توضیح المسائل مراجع - پوشانیدن بدن در نماز ________ 🆔 @ahkam_sharei