eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
24 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
یه رسمی داریم ما، اينه که: 🔅وقتی می خوان كسی رو از عزا در بيارن، براش لباس می برن... خدايا بعد از ٢ماه عزا... "بر قامت امام عصر، لباس فرج" "و بر ما، لباس تقوا بپوشان" الهی آمین🌺 @ahkam_sharei
💬سوال حد ترخص چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ حدّ ترخّص مکانی است که بعد از رسیدن به آن ‌نماز قصر می‌گردد.  - تعریف حد ترخص: حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مى‌شود که مسافر با رسیدن به آن جا دیوار خانه‌هاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.  - حکم فقهی حد ترخّص: از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود. - ملاک در حد ترخص: در اینکه معتبر در حدّ ترخّص، تحقق یکى از دو ملاک یاد شده (ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر و نشنیدن اذان) است، یا هر دو باهم، و یا نشنیدن صداى مؤذن به تنهایى و یا ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر به تنهایى، اختلاف است. * قول اوّل به مشهور متقدمان و قول دوم به مشهور متأخران منسوب است. * اختلاف موجود در حدّ ترخّص، هم زمان رفتن شخص به سفر را و هم زمان بازگشت او از سفر را شامل می‌شود. لیکن برخى از کسانى که تحقق هر دو امر را معتبر دانسته‌اند، بین رفتن به سفر و بازگشت از آن به وطن تفصیل داده و در صورت نخست حدّ ترخّص را عبارت از تحقق هر دو امر فوق دانسته و در فرض دوم قائل به وجوب قصر نماز براى مسافر تا رسیدن به خانه خود شده‌اند؛ * چنان که برخى از کسانى که قائل به کفایت یکى از دو امر یاد شده، در تحقق حدّ ترخّص در رفتن به سفر شده‌اند، هنگام بازگشت، تقصیر نماز را تا حدّ شنیدن صداى مؤذن واجب مى‌دانند. - حد ترخص در بلاد کبیره: در این‌که حدّ ترخّص در شهرهاى بسیار بزرگ ( بلاد کبیره) همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و کوچک است یا این‌که حدّ ترخص در آنها عبارت است از ندیدن دیوار آخرین خانه‌هاى محلّه‌اى که در آن سکونت دارد و نشنیدن اذان آن، اختلاف است. * بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد کبیره آخر محلّه است نه آخر شهر ------------------------------------- لطفا نشردهنده احکام باشید… 💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
✍ امام باقر علیه السلام فرمودند: 💠سه چیز، جبران كننده و محو كننده گناه است: ❶وضو گرفتن در هواى بسیار سرد ❷مراقبت برانجام نمازهادر اول‌وقت ❸رفتن در شب و روز به سوى نماز جماعت و اجتماعات اسلامی 📚منبع:معانی الاخبار 🆔 @ahkam_sharei
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️ #احکام_بانوان حکم 🔹نمایان بودن حجم مو از زیر چادر یا روسری 🔹پوشیدن چادرهای توری و نازک کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
#آیات_قرآن #احادیث ✅خانه ای که در آن قرآن خوانده نمی شود، ملائکه از آن می روند و شیاطین می آیند. 🖊حضرت علی (ع) 🌹کافی، ج6، ص317 🆔 @ahkam_sharei
#احادیث_معصومین امیرالمؤمنین عليه السلام: زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را تحف العقول، صفحه 175 🆔 @ahkam_sharei
📿 @ahkam_sharei ✍ ☑️سئوال شوهرم اعتقادی به پرداخت خمس به مراجع را ندارد و می گوید من خودم خرج می کنم. لطفا مرا راهنمایی کنید که چه باید بکنم ما تمام دارایی مان با هم است. مشکل اصلی من اعتقاد شوهرم است. ✅پاسخ اگر در آمد مستقلی دارید که به آن تعلق می گیرد باید خودتان مستقلاً خمس آنرا پرداخت نمائید. و اما نسبت به اموالی که از در آمد شوهرتان تهیه شده است باید توجه داشته باشید بسیاری از در آمد ها قبل از اینکه خمس به آنها تعلق بگیرد مصرف می شود چون در آمد ایشان تا وقتی به سر سال خمسی نرسیده باشد که خمس ندارد، اما اگر مجبور هستید در اموالی که یقین دارید خمس به آنها تعلق گرفته و خمس آن پرداخت نشده است، مصرف کنید (مثل خوراکی هایی که از درآمد سال قبل تهیه شده و تا سر سال خمسی مصرف نشده)، باید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و در آنها تصرف کنید. 🔹پاسخ تفصیلی👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3450 ------------------------- سایت اسلام کوئست ______________________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️ #احکام_وضو درستی #وضو 13 شرط دارد کانال احکام "به روز" شرعی👇 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال اگر ما برای شوخی دروغ بگوییم ولی ضرری برای کسی نداشته باشد حرام است یا خیر؟ ✅پاسخ گفتن حرام است هر چند به شوخى باشد، مگر این‌که در کلامش قرینه و علامتى باشد که نشان دهد در آنچه مى‌گوید قصد حکایت ندارد؛ پس در صورتى که مخاطب بفهمد قصد جدّى ندارد و شوخى مى‌کند دروغ محسوب نمى‌شود. __________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
#احادیث معصومین ✅برنامه ريزى درست، مالِ اندک را افزايش مى دهد و برنامه ريزى نادرست، مال فراوان را نابود مى كند . 🖊حضرت علی (ع) 🌹غرر الحكم: 4833 🆔 @ahkam_sharei
چـــــــیکار کنم آخـــــه؟؟؟!!😅😅 از بس کارای این کانال #شیک و #تک و #اررررزونه کلییییییـی ازش خرید کردم🙈🙈🙈🙈🙈🙈 کلی زیورالات و روسری وساق دستهای گلگلی🌺🌺😆😆😆 http://eitaa.com/joinchat/2713124866C7268dc51c4 👆👆👆👆👆 آخه تا نبینید ک نمیدونید چی میگم😍😍😍😍😍😍 عااااشق این کانال میشید❤️❤️
☑️سئوال در مأمومین چگونه باید پشت سر امام قرار گیرند؟ ✅پاسخ 1. اگر مأموم یک باشد، مستحب است طرف راست امام بایستد.[1] اگر یک زن باشد، مستحب است در طرف راست امام، طورى بایستد که جاى سجده‌اش مساوى زانو یا محل ایستادن امام باشد.[2] 2. اگر مأمومین یک مرد و یک ، یا یک مرد و چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راست امام[3] و باقى پشت سر امام بایستند. 3. اگر مأمومین چند مرد یا چند زن‌ باشند، مستحب است پشت سر امام بایستند و اگر چند مرد و یک یا چند زن باشند، مستحب است مردها پشت سر امام و زن‌ها پشت مردها بایستند.[4] 4. گفتنی است؛ در این مسئله فرقی نمی‌کند که زن و مرد با هم مَحرم باشند، یا نباشند. ------------------------- [1]. آیات عظام خوئى، تبریزى، شبیری و صافى: (بنابر احتیاط واجب)؛ آیات عظام خوئى، صافی و شبیری: (قدرى عقب‌تر). [2]. آیات عظام خوئى، تبریزى، بهجت و زنجانى: (اگر یک یا چند زن باشد، پشت سر امام بایستد). [3]. آیات عظام خوئى و زنجانى: (قدرى عقب‌تر). [4]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 801 - 802‌، م 1480، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. __________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️ #احکام_نماز مکان #نمازگزار چگونه باشد؟ کانال احکام "به روز" شرعی👇 🆔 @ahkam_sharei
💠دعا بعد از هر نماز واجب براى درخواست روزى💠 حضرت امام رضا عليه السلام فرموده است: براى درخواست روزى بعد از هر نماز واجب بگو: يا مَنْ يَمْلِكُ حَوآئِجَ السَّآئِلينَ، وَيَعْلَمُ ضَميرَ الصَّامِتينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتيدٌ، وَلِكُلِّ صامِتٍ مِنْكَ عِلْمٌ باطِنٌ مُحيطٌ. أَسْأَلُكَ بِمَواعيدِكَ الصَّادِقَةِ، وَأَياديكَ الْفاضِلَةِ، وَرَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ، وَسُلْطانِكَ الْقاهِرِ، وَمُلْكِكَ الدَّآئِمِ، وَكَلِماتِكَ التَّامَّاتِ. يا مَنْ لاتَنْفَعُهُ طاعَةُ الْمُطيعينَ، وَلايَضُرُّهُ مَعْصِيَةُ الْعاصينَ، صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَارْزُقْني مِنْ فَضْلِكَ، وَأَعْطِني فيما تَرْزُقُنِي الْعافِيَةَ، بِرَحْمَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمينَ. «اى آنكه حاجت درخواست كنندگان را مالكى و در اختيار تو است، و از درون و باطن خاموششان و خاطر آنها آگاهى، براى هر درخواستى از تو شنيدنى حاضر و جوابى آماده است، و براى هر ساكتى علم و دانش به باطن و فراگير است. از تو مى خواهم به وعده هاى راست و درستت، و نعمت هاى افزونت، و رحمت وسيع و فراگيرت، و قدرت چيره شونده ات، و فرمانروايى هميشگى ات، و كلمات كاملت. اى كسى كه فرمانبردارى اهل طاعت به تو سودى نمى بخشد، و نافرمانى اهل معصيت به تو ضررى نمى زند، بر محمّد و آل او درود فرست، و از فضل و احسانت به من روزى بده، و در آنچه روزى مى دهى عافيت عطا كن، به رحمتت اى مهربانترين مهربانان. 📚منبع : المصباح: 223، البلد الأمين: 53 (پاورقى)، بحار الأنوار: 58/86، مقباس المصابيح: 80. ________________ @ahkam_sharei
#احادیث معصومین 🔸 پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد حقوق همسایه فرمودند: ...هرگاه ميوه اى خريدى، براى او تعارف بفرستى و اگر اين كار را نمى كنى، ميوه را مخفيانه به خانه ات ببر و فرزندت را همراه آن ميوه، بيرون مياور تا كودكانِ او را [با ديدن آن ميوه در دست فرزندت] ناراحت كنى. با بوى [و يا دودِ] ديگت، او را ناراحت نكنى، مگر آن كه مقدارى از غذاى آن را براى او بفرستى. مسكّن الفؤاد، صفحه 105 🚫یه نگاهی به فضای مجازی بندازیم! حواسمون به خودنمایی‌هامون هست؟ به عکس غذاها، لباس‌ها، خریدها، هدیه‌ها و سفرهایی که تو صفحه شخصی‌مون میذاریم و از همسایه گرفته تا دوست و آشنا و غریبه می‌بینند هست؟ حواسمون به دل‌هایی که می‌شکنیم هست؟ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از بون آن مطلع کند؟ ✅پاسخ ▫️1. اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را مىخورد یا با لباس نجس نماز مىخواند، لازم نیست به او بگوید.[1] ▫️2. اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مىشوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.[2] ▫️3. اگر صاحب خانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید[3] به مهمانها بگوید، اما اگر یکى از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد،[4] ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که مىداند که به واسطه نگفتن،[5] خود او [6] هم نجس مىشود باید بعد از غذا به آنان بگوید.[7] 👇 〰〰〰 👇 آیات عظام: 🔹[1]. بهجت: مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143. 🔹[2]. بهجت: مگر این که مثل مسأله فوق با آنها معاشرت داشته باشد. اراکى: بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید. گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم باید به آنان بگوید. خوئى، تبریزى: [اگر] در معرض این باشد که نجاست به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید. مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند. سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید. صافى: وجوب اعلام به آنان معلوم نیست. زنجانى: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول: آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسى چون مجلس روضه دعوت عمومى شده باشد، پس اگر کسى بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم: آن که جا یا چیز نجس به گونهاى باشد که تماس بدن یا لباس افراد با رطوبت، با آن متعارف است مثلًا اگر دستمالى که در کنار دستشویى گذاشته مىشود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید، ولى اگر قسمتى از دیوار اتاق که معمولًا دست تر به آنها زده نمىشود نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدنِ به آن نجس شود، لازم نیست به آنها گفته شود. شرط سوم: آن که در معرض آن باشد که نجاست به چیزهاى خوردنى و آشامیدنى سرایت کند. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر مىدهند. همان، مسأله 144. 🔹[3] سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید . 🔹[4] اراکى، فاضل: بقیه مسأله ذکر نشده. مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، مىتواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند. 🔹[5] خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطه نجس بودن آنان. 🔹[6] بهجت: لوازم خود او. 🔹[7] صافى: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفه شخصى خود عمل کند. سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى مىشود باید به آنان بگوید. زنجانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که بداند بواسطه نجس بودن آنان لوازم منزل او نجس مىشود و از نجاست آن به گونهاى غفلت کرده که باعث مثلًا خوردن چیز نجس مىگردد یا سبب مىگردد که در لباس یا بدن نجس نماز خوانده و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از غذا به آنان بگوید. همان، مسأله 145. ________________ 🆔 @ahkam_sharei
اخلاق و احکام دینی
#احکام_نجاسات ☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس ب
پست بالا ☝️ اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از بون آن مطلع کند؟☝️
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️ #احکام_نامحرم حکم فیلمبرداری از نامحرم در مجالس عروسی کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
#احادیث امام رضا(ع): هركس مى خواهد معده اش او را آزار نرساند، نبايد ميان غذا آب بنوشد تا غذاخوردن را به پايان رساند. هركس ميان غذا آب خورد بدنش به رطوبت گرايد، معده اش ضعيف گردد و… 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال وقتی کسی برایمان پیامک می زند و در ابتدا به ما سلام می کند واجب است که پاسخ آن را بدهیم یا همین که جواب او را به صورت پیامکی ارسال کنیم کافیست؟ ✅پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): احتیاط در جواب سلام دادن است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتیکه تولید مزاحمتی نکند، سلام را باید پاسخ گفت مگر این که ثابت شود قصد جدی برای سلام ندارد. __________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️ #احکام_تقلید اگر کسی در اعلمیت مرجع تقلیدی که انتخاب کرده، شک کند، تکلیفش چیست؟ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
#احادیث معصومین امام على عليه السلام: هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است... مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ غررالحكم حدیث 8126 🔹 ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی را گرامی می داریم 🆔 @ahkam_sharei
☑️نظر اسلام در مورد فال و فالگیری 💢 و ؛ یکی از شیوه‌هایی بوده و هست که برخی از انسان‌ها به‌وسیله‌ی آن می‌خواهند از رویدادهای فردا و آینده‌ی خویش آگاهی یابند، و بدانند چه رخ‌دادهای نیک و یا بدی در انتظار آنها است. 💢 بدون شک فال نیک و بد، اثر طبیعى و تکوینی ندارند، ولى داراى آثار روانى هستند؛ چرا که فال نیک امید آفرین است، در حالی‌که فال بد موجب نومیدى و ناتوانى می‌شود. از این‌رو، دین از فال نیک نهى نکرده، ولى فال بد را به شدّت محکوم کرده است. 💢 تطیّر و فال بد؛ بیشتر به حالت نفسانی خود افراد بازگشت می‌کند که برای نجات از آن، پیشوایان معصوم(ع) راه‌حل‌هایی؛ همچون بی‌اعتنایی، توکل بر خدا و دعا را ارائه داده‌اند. 💢 علاوه بر تفأل به کریم (استخاره)، تفأل به دیوان حافظ نیز میان مردم رواج دارد، که به بیان صاحب جواهر؛ «تفأّل به غیر قرآن [از قبیل دیوان شعرا همچون دیوان حافظ] اگر منجر به صدور حکم قطعى و جزمى نگردد، جایز است»؛ هر چند به پای استخاره‌ی شرعی با قرآن کریم نمی‌رسد، اما باید توجه داشت؛ عادت نمودن به استفاده از فال حافظ چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. جایی که انسان باید از نیروی عقل و خرد استفاده نماید و یا از تجارب و آگاهی دیگران با مشورت از ایشان بهره گیرد، باید بر طبق آن عمل نماید. توقّع ما از حافظ آن است که با شیرینی سخنانش، اندیشه‌ای نو و معرفتی تازه در قالب ادبیات فارسی به ما بیاموزد. رویکرد ما به دیوان حافظ، باید رویکردی از سر اخلاص و محبت به کسی باشد که چون معلمی عزیز می‌تواند گره از مشکلات فکری بگشاید و در این راه هیچ‌گاه نباید حد اعتدال و میانه‌روی را در استفاده از آن فراموش کرد. __________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
#آیات_قرآن ✅و هرگز در مورد کاری نگو:من فردا آن را انجام می دهم. 🖊کهف/۲۳ 🆔 @ahkam_sharei
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️ #احکام_متفرقه #احکام_مناسبتی #وحدت نظر #آیت_الله_خامنه_ای درباره‌ی برگزاری مراسم لعن چیست؟ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei