﷽ #احکام_غسل
❓پرسش
آیا می توان با دوش حمام غسل ارتماسی گرفت؟
✅پاسخ
همه مراجع عظام: خیر، غسل ارتماسی زیر دوش حمام صحیح نیست و باید غسل ترتیبی انجام دهد یعنی اول سر و گردن سپس سمت راست و بعد از آن سمت چپ بدن شسته شود. در غسل ارتماسی بدن باید یکباره در آب قرار گیرد مانند غسل در استخر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿کانال احکام و اخلاق شرعی🕌
🆔 @ahkam_sharei
🔹 #عکس_نوشت 🔹
#احکام_نماز
سه معیار در رابطه با مُهر نماز
🔹کانال احکام "به روز" شرعی
✨ @ahkam_sharei ✨
🌷 امام علی(ع) :
مؤمن تمام وقتش مشغول است...
(یعنی مومن وقتش را هدر نمی دهد و تماما مشغول کارهایی است که خدا از او انتظار دارد و موجب خشنودی و ثواب الهی است)
📚حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
🆔 @ahkam_sharei
﷽ #احکام_نماز_جمعه
❓پرسش
آیا نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان واجب است؟ روایاتی که می گویند هرکس سه جمعه پشت سرهم نماز جمعه نرود منافق است آیا صحت دارد؟
📝پاسخ
اولا طبق نظر اکثر مراجع نماز جمعه واجب تخییری است یعنی انسان می تواند به جای آن نماز ظهر خواند.
ثانیاً: روایت مورد نظر این است:
"صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ ثَلَاثَ جُمَعٍ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ إِلَّا مُنَافِقٌ"؛[کلینی، کافی، ج ۷، ص ۲۹۷، موسسه آل البیت، قم، ۱٤٠۹ق]
- امام باقر (ع) فرموده است:
نماز جمعه واجب است و جمع شدن براى آن هم همراه امام عادل واجب است.
- اگر کسى بدون علت سه نماز جمعه را ترک کند، سه فریضه را ترک کرده است و هیچ کس جز منافق سه فریضه را ترک نمیکند.»
- این روایت ناظر به زمان امام معصوم است؛ یعنی زمانی که امام معصوم حضور دارد و نماز جمعه به امامت وی برگزار می شود که در این صورت، واجب عینی است.
و اگر کسی بدون عذر، در نماز جمعه حاضر نشود، مشمول این روایت قرار می گیرد و عنوان منافق بر او جاری می شود. اما این روایت به زمان غیبت نظر ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
💠📖🕋📖💠
#قرائت_روزانه_قرآن
⭐️قرار روزانه- هر روز، قرائت یک صفحه از قرآن کریم⭐️
☘🌸🌸🌸🌸🌸☘
✨صفحه 160✨
أعوذُ باِللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِهَا قُصُورًا وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا ۖ فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿74﴾ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿75﴾ قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ ﴿76﴾ فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَعَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَقَالُوا يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿77﴾ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ ﴿78﴾ فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَٰكِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ ﴿79﴾ وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ ﴿80﴾ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ ۚ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ ﴿81﴾
💠ترجمه💠
و به یاد آورید که خدا شما را جانشینانی پس از قوم عاد قرار داد، و در زمین، جای [مناسبی] به شما بخشید که از مکان های هموارش برای خود قصرها بنا می کنید، و از کوه ها خانه هایی می تراشید، پس نعمت های خدا را یاد کنید و در زمین تبهکارانه فتنه و آشوب برپا نکنید. ﴿74﴾ اشراف و سران قومش که تکبّر و سرکشی می ورزیدند به مستضعفانی که ایمان آورده بودند، گفتند: آیا شما یقین دارید که صالح از سوی پروردگارش فرستاده شده؟ گفتند: به طور یقین ما به آیینی که فرستاده شده مؤمنیم. ﴿75﴾ مستکبران گفتند: ما به آیینی که شما به آن ایمان آوردید، کافریم! ﴿76﴾ پس آن ماده شتر را پی کردند، و از فرمان پروردگارشان سرپیچی نمودند و به صالح گفتند: اگر از پیامبران هستی عذابی که همواره به ما وعده می دهی، بیاور. ﴿77﴾ پس زلزله ای سخت آنان را فرا گرفت، و در خانه هایشان [به رو درافتاده] جسمی بی جان شدند! ﴿78﴾ پس صالح از آنان روی گرداند و گفت: ای قوم من! قطعاً من پیام پروردگارم را به شما رساندم، و برایتان خیرخواهی کردم، ولی شما خیرخواهان را دوست ندارید. ﴿79﴾ و لوط را [به یاد آورید] هنگامی که به قومش گفت: آیا آن کار بسیار زشت و قبیح را که هیچ کس از جهانیان در آن بر شما پیشی نگرفته است، مرتکب می شوید؟! ﴿80﴾ شما [بدون توجه به حقوق همسران و غافل از اینکه نعمت غریزه جنسی برای بقای نسل است] از روی میل شدیدی که به آن [کار بسیار زشت] دارید به سوی مردان می آیید، [نه فقط در این کار متجاوز از حدود انسانیّت هستید] بلکه در امور دیگر هم گروهی زیاده طلب هستید. ﴿81﴾
_._.___.___.___.___
@ahkam_sharei
﷽ #احکام_نامحرم
❓پرسش
همخوانی زنان و یا زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟
✅پاسخ
همه مراجع (غیر از آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿کانال احکام و اخلاق شرعی🕌
🆔 @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیات_قرآن
🔸 روح خود را طراوت بخشیم، و قلبمان را نورانی کنیم با گوش جان سپردن به آیاتی از قرآن کریم
🎤مقطعی از سوره مبارکه علق با قرائت آقای حامد شاکرنژاد
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_روزه
☑️سوال
حکم گرفتن روزه مستحبی در صورت داشتن روزه قضا چیست؟ #آیت_الله_سیستانی
✅پاسخ
كسی كه روزه قضای ماه رمضان از خودش دارد، نمیتواند روزه مستحبّی بگیرد و چنانچه فراموش كند و روزه مستحبّی بگیرد، در صورتی كه قبل از اذان ظهر یادش بیاید، روزه مستحبّی او به هم میخورد و میتواند نیّت روزه قضاء بنماید و اگر بعد از اذان ظهر متوجّه شود، روزه مستحبّی او بنابر احتیاط واجب، باطل است و اگر بعد از مغرب یادش بیاید، روزه مستحبّیاش صحیح میباشد.
______________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
#احادیث_معصومین
امام صادق عليه السلام:
هر كه جوياى رياست باشد، نابود شود
مَن طَلَبَ الرئاسةَ هَلَكَ
ميزان الحكمه جلد 4 صفحه 310
🆔 @ahkam_sharei
💠📖🕋📖💠
#قرائت_روزانه_قرآن
⭐️قرار روزانه- هر روز، قرائت یک صفحه از قرآن کریم⭐️
☘🌸🌸🌸🌸🌸☘
✨صفحه 161✨
أعوذُ باِللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ ﴿82﴾ فَأَنْجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ ﴿83﴾ وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ ﴿84﴾ وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿85﴾ وَلَا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ ۖ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ ﴿86﴾ وَإِنْ كَانَ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا ۚ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ﴿87﴾
💠ترجمه💠
وپاسخ قومش جز این نبود که به یکدیگر گفتند: اینان را از شهرتان بیرون کنید؛ زیرا مردمانی اند که همواره خود را پاک نشان می دهند. ﴿82﴾ پس او و اهلش را نجات دادیم مگر همسرش که از باقی ماندگان [در میان کافران] بود. ﴿83﴾ و بر آنان بارشی [بی نظیر از سنگ های آتشین] باراندیم، پس با تأمل بنگر که سرانجام گنهکاران چگونه بود؟! ﴿84﴾ و به سوی مردم مدین، برادرشان شعیب را [فرستادیم،] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید که شما را جز او معبودی نیست، یقیناً برهانی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آمد، پس پیمانه و ترازو را تمام و کامل بدهید، و از اجناس و اموال و حقوق مردم مکاهید، و در زمین پس از اصلاح آن [به وسیله رسالت پیامبران] فساد مکنید، این [امور] برای شما بهتر است، اگر مؤمنید. ﴿85﴾ و بر سر هر راهی منشینید که کسانی را که به خدا ایمان آورده اند [به مصادره اموال، شکنجه و باج خواهی] بترسانید، و از راه خدا بازدارید، و بخواهید آن را [با وسوسه و اغواگری] کج نشان دهید؛ و به یاد آوردید زمانی که جمعیت اندکی بودید، ولی [پروردگارتان] شما را فزونی داد، و با تأمل بنگرید که سرانجام مفسدین و تبهکاران چگونه بود؟ ﴿86﴾ و اگر گروهی از شما به آیینی که من به آن فرستاده شده ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس [شما مؤمنان] شکیبایی ورزید تا خدا میان ما داوری کند، که او بهترین داوران است. ﴿87﴾
_._.___.___.___.___
@ahkam_sharei
#عکس_نوشت
#احکام_متفرقه
حکم لمس کلمۀ «بسمه تعالی» بدون وضو
✨کانال احکام به روز شرعی✨
✨ @ahkam_sharei ✨
#احکام_خوردنی_ها
🔺حکم خون داخل تخم مرغ
💠حضرت امام خمینی(ره)؛ نجس نیست، ولی به احتیاط واجب باید از خوردن آن اجتناب كند و اگر خون را با زرده به هم بزند كه از بین برود؛ خوردن آن زرده هم مانعی ندارد.
💠حضرت آیت الله تبریزی(ره) ؛ بنابر احتیاط واجب از تخم مرغی كه ذره ای خون در آن است، باید اجتناب كرد، ولی اگر خون مثلاً در زرده باشد تا پوست نازك آن پاره نشده، سفیده پاك است.
💠حضرت آیت الله سیستانی؛ احتیاط مستحب آن است كه از زرده ی تخم مرغی كه ذره ای خون در آن باشد، اجتناب شود.
💠حضرت آیت الله بهجت(ره)؛ از خونی كه در تخم مرغ می باشد بنا براحتیاط باید اجتناب كرد، ولی اگر خون در زرده باشد، سفیده پاك است و اگر در سفیده باشد، زرده پاك است.
💠حضرت آیت الله خامنه ای؛ محكوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.
💠حضرت آیت الله شبیری زنجانی؛ بنابر احتیاط واجب از تخم مرغی كه ذره ای خون در آن است، باید اجتناب كرد، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازك آن پاره نشده، سفیده پاك است.
💠حضرت آیت الله صافی گلپایگانی؛ بنابر احتیاط واجب از تخم مرغی كه ذره ای خون در آن است، باید اجتناب كرد، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازك آن پاره نشده، سفیده پاك است.
💠حضرت آیت الله فاضل لنكرانی(ره)؛ نجس نیست و احتیاط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود.
💠حضرت آیت الله مكارم شیرازی؛ خونی كه در تخم مرغ است، نجس است بنابر احتیاط واجب. و خوردن آن نیز حرام است.
💠حضرت آیت الله نوری همدانی؛ بنابر احتیاط واجب نجس است، ولی اگر در میان پرده ی رقیقی است و آن پرده ی رقیق پاره نشده است، اجزای تخم مرغ را نجس نمی كند.
💠حضرت آیت الله وحید خراسانی؛ خوردن آن حرام و بنابر احتیاط [واجب] محكوم به نجاست است.
✨احکام به روز شرعی ✨
🆔 @ahkam_sharei
🏴امام حسن عسکری (ع) فرمودند:
بهترین برادران تو کسی است که گناه (و کوتاهی) تو را نسبت به خودش فراموش کند.
بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۷۷
◼️سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) تسلیت باد.
@ahkam_sharei
﷽ #احکام_وضو #احکام_جبیره
❓پرسش
وضوی جبیره چگونه می باشد؟
✅پاسخ
شخصی که مثلا دست راست او داخل گچ است، می خواهد وضوی جبیره بگیرد، می تواند ابتدا صورت را (با دست چپ یا گرفتن زیر شیر و یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره ای دهد (با دست مرطوب بر روی آن باند یا گچ بکشد) بعد دست چپ را مانند صورت بشوید. آن گاه با رطوبت آن سر و روی پا را مسح کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿کانال احکام و اخلاق شرعی🕌
🆔 @ahkam_sharei
🔘السَلامُ عَلَیکَ یا اَبامُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بنَ عَلِیٍ اَیُّهَا الزَّکِیُّ العَسکَرِیُّ
◼️سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، تسلیت باد. ◼️
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_پوشش
☑️سئوال
چادر بهتر است یا مانتو؟
✅پاسخ
همه مراجع: براى #زن کافى است که #حجاب کامل [شرعى] را با هر لباس مناسبى، در برابر #مرد #نامحرم رعایت کند، ولى بى شک #چادر به عنوان حجاب برتر [به ویژه در اماکن مذهبى] از ارزش والایى برخوردار است.[1]
-------------------------
[1]. خامنه اى، استفتاء، س 580؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1701؛ مکارم، استفتائات، ج2، س1022؛ نورى، استفتائات، ج1، س485؛ سیستانى، sistani.org، حجاب، س7؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، س1669؛ امام، استفتائات، ج3، (احکام حجاب)، س7؛ دفتر: وحید، بهجت و تبریزى.
____________
🆔 @ahkam_sharei
💠📖🕋📖💠
#قرائت_روزانه_قرآن
⭐️قرار روزانه- هر روز، قرائت یک صفحه از قرآن کریم⭐️
☘🌸🌸🌸🌸🌸☘
✨صفحه 162✨
أعوذُ باِللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
۞ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ ﴿88﴾ قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا ۚ وَمَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ ﴿89﴾ وَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ ﴿90﴾ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ ﴿91﴾ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ ﴿92﴾ فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ ﴿93﴾ وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ ﴿94﴾ ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّىٰ عَفَوْا وَقَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿95﴾
💠ترجمه💠
اشراف و سران قومش که [از پذیرفتن حق] تکبّر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! مسلماً تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از شهرمان بیرون می کنیم یا اینکه بی چون و چرا به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت [از آن آیین] داشته باشیم؟! ﴿88﴾ اگر پس از آنکه خدا ما را از آن [آیین شرک آلود] نجات داده به آیین شما بازگردیم [و بگوییم: خدا دارای شریک و همتاست] یقیناً بر خدا دروغ بسته ایم؛ بنابراین امکان ندارد به آیین شما بازگردیم، مگر اینکه خدا که پروردگار ماست بخواهد [که او هم مشرک شدن و کافر شدن کسی را هرگز نمی خواهد] پروردگار ما از نظر دانش بر همه چیز احاطه دارد، فقط بر خدا توکل کردیم. پروردگارا! میان ما و قوم ما به حق داوری کن که تو بهترین داورانی. ﴿89﴾ و اشراف و سران کافر قومش [به مردم] گفتند: اگر از شعیب پیروی کنید، مسلماً شما هم از زیانکارانید. ﴿90﴾ پس زلزله ای سخت آنان را فراگرفت و در خانه هایشان [به رو درافتاده] جسمی بی جان شدند! ﴿91﴾ کسانی که شعیب را تکذیب کردند [چنان نابود شدند که] گویی در آن شهر سکونت نداشتند، [آری،] آنان که شعیب را تکذیب کردند، همان زیانکاران بودند. ﴿92﴾ پس شعیب از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! یقیناً من پیام های پروردگارم را به شما رساندم، و برای شما خیرخواهی کردم، با این حال چگونه بر گروهی که کافرند دریغ و تأسف خورم؟ ﴿93﴾ هیچ پیامبری را در شهری نفرستادیم مگر آنکه اهلش را [پس از تکذیب آن پیامبر] به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که [به پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند. ﴿94﴾ سپس [هنگامی که این مصایب، مایه بیداری آنان نشد] به جای آن مصایب، رفاه وفراوانی نعمت قرار دادیم تا [ازنظر مال، ثروت، جمعیت و قدرت] فزونی یافتند، [بلکه بیدار شوند ولی رفاه و فراوانی نعمت در بیدار کردنشان مؤثّر نیفتاد] و گفتند: به پدران ما هم به طور طبیعی تهیدستی و سختی و رنج و بیماری رسید [و ربطی به رویارویی ما با پیامبران و خشم خدا نداشت]؛ پس به ناگاه آنان را در حالی که درک نمی کردند [به عذابی سخت و نابود کننده] گرفتیم. ﴿95﴾
_._.___.___.___.___
@ahkam_sharei
#احکام_متفرقه
☑️سوال
تا چه حد می توان به فرزندان در مورد نماز و حجاب اجبار کرد ؟ آقای سیستانی
✅پاسخ
نسبت به بالغین باید امر به معروف و نهی از منکر کند و بدون اجازه حاکم شرع بنابر احتیاط واجب زدن و مانند آن جایز نیست ولی می تواند از روشهایی مانند منع بعضی کمکها استفاده نماید .
______________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
﷽ #احکام_متفرقه #احکام_مناسبتی
❓پرسش
نظر مراجع عظام تقلید در مورد اهانت به مقدسات اهل سنت را بفرمایید.
📝پاسخ
- آیت الله خامنه ای: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است.
- آیت الله مکارم شیرازی: هرگونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.
- آیت الله سیستانی: دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.
- آیت الله وحید خراسانی: نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها میشود.
- آیت الله جوادی آملی: سبّ صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هرکدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شقاق و تحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی، گناهی بزرگ است.
- آیت الله نوری همدانی: جائز نیست.
- آیت الله موسوی اردبیلی: مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر و الحاد می شود اجتناب کنند.
- آیت الله شبیری زنجانی: مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ ص فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَةَ لَهُمْ.
- آیت الله محقق کابلی: از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.
- آیت الله علوی گرگانی: اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
- آیت الله مظاهری: اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم، عقلا و شرعا جایز نیست.
- آیت الله مدنی تبریزی: اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.
- آیت الله هاشمی شاهرودی: هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.
منابع :
bit.ly/2hjpGZs , bit.ly/2hjyUoL
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
✅امام مهدى (عج) فرمودند:
منم كه زمين را از عدالت لبريز مى كنم، چنان كه از ستم آكنده است.
بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲
🌷 سالروز آغاز امامت گل سرسبد عالم هستی حضرت حجة بن الحسن امام زمان (عج) بر همه شما مبارک 🌷
پیشنهاد #پروفایل 👆
@ahkam_sharei
🔹🔸تحقیقی پیرامون نهم ربیع الاول
روز نُهُم رَبیعُالاول روز آغاز امامت امام زمان(عج) است. بنابر نقلی در این روز، عمر بن سعد از قاتلین امام حسین(ع) کشتهشد. گاه در این روز محافلی به نامهای عمرکُشان، عیدُ الزهرا و فرحةُ الزهراء، به عنوان روز قتل خلیفه دوم عمر بن خطاب برگزار میشود. براساس گزارشهای تاریخی، خلیفه دوم در روز بیست و هفتم ذی الحجه توسط شخصی به نام فیروز ملقب به ابولؤلؤ غلام مغیرة بن شعبه ،حاکم بصره و کوفه در دوره عمر، ضربت خورد و سه روز بعد کشته شد. مراجع و عالمان دینی شیعه برپایی مجالسی که در آن اهانت به مقدسات و بزرگان دینی اهل سنت میشود را جایز نمیدانند.
🔴در ادامه بیشتر بخوانید:
👉 https://goo.gl/dfxKW6
🆔 @ahkam_sharei
﷽ #احکام_متفرقه #وحدت
❓پرسش
لعن عمر و ابوبکر و... در مجالس خصوصی (عمرکشون) چه حکمی دارد؟ آیت الله مکارم. رهبری
📝پاسخ
بدگوئی و لعن خلفا و همسران پیامبر(ص) به صورت نوشتاری، گفتاری، پیامک یا گروه های تشکیل شده در برنامه های مختلف موبایل یا اماکن عمومی و انجام کارهایی که موجب اختلاف بین مسلمانان میشود، حرام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
💠📖🕋📖💠
#قرائت_روزانه_قرآن
⭐️قرار روزانه- هر روز، قرائت یک صفحه از قرآن کریم⭐️
☘🌸🌸🌸🌸🌸☘
✨صفحه 163✨
أعوذُ باِللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿96﴾ أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿97﴾ أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﴿98﴾ أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ ۚ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ ﴿99﴾ أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ ۚ وَنَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ ﴿100﴾ تِلْكَ الْقُرَىٰ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَائِهَا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ ۚ كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ ﴿101﴾ وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ ۖ وَإِنْ وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ ﴿102﴾ ثُمَّ بَعَثْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَظَلَمُوا بِهَا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ ﴿103﴾ وَقَالَ مُوسَىٰ يَا فِرْعَوْنُ إِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿104﴾
💠ترجمه💠
و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و پرهیزکاری پیشه می کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم، ولی [آیات الهی و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می شدند [به عذابی سخت] گرفتیم. ﴿96﴾ آیا اهل شهرها ایمنند از اینکه هنگام شب، عذاب ما در حالی که خوابند بر آنان درآید؟! ﴿97﴾ آیا اهل شهرها ایمنند از اینکه هنگام روز، عذاب ما در حالی که سرگرم [امور دنیایی] اند بر آنان در آید؟! ﴿98﴾ آیا از عذاب و انتقام خدا ایمنند در حالی که جز گروه زیانکاران خود را از عذاب و انتقام خدا ایمن نمی دانند؟! ﴿99﴾ آیا [سرگذشت عبرت آموز پیشینیان] برای کسانی که زمین را پس از صاحبانش به ارث می برند، روشن نکرده که اگر ما بخواهیم آنان را به کیفر گناهانشان می رسانیم و بر دل هایشان مهر می زنیم، پس آنان [دعوت حق را] نشنوند؟ ﴿100﴾ این شهرهاست که بخشی از داستان هایش را برای تو بیان می کنیم، و یقیناً پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان بر آن نبودند که به حقایقی که پیش از آمدن آن دلایل تکذیب کرده بودند ایمان بیاورند؛ این گونه خدا بر دل های کافران [به سزای لجاجت وعنادشان] مُهر می زند. ﴿101﴾ و برای بیشتر آنان هیچ گونه پای بندی وتعهدی [نسبت به وعده هایشان مبنی برایمان آوردن پس از دیدن معجزات ودلایل] نیافتیم، و در حقیقت بیشتر آنان را نافرمان [و پیمان شکن] یافتیم. ﴿102﴾ سپس بعد از پیامبران گذشته موسی را با آیات خود به سوی فرعون و اشراف و سران قومش فرستادیم؛ ولی آنان به آن آیات ستم ورزیدند. پس با تأمل بنگر که سرانجام مفسدین و تبهکاران چگونه بود؟ ﴿103﴾ وموسی گفت: ای فرعون! یقیناً من فرستاده ای از سوی پروردگار جهانیانم. ﴿104﴾
_._.___.___.___.___
@ahkam_sharei
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
1. اگر هنگام وضو، به طور سهوی دست از پایین به بالا کشیده شود، وضو صحیح است؟
2. اگر در ابتدای وضو هنگام شستن دست ها، کمی بالاتر از مچ شسته شود آیا باعث ابطال وضو می گردد؟
✅پاسخ
1- اگر اعضای وضو، عرفاً از بالا به پایین شسته شود، وضو صحیح است، هرچند به طور سهوی دست به طرف بالا کشیده شود.
2- اشکالی ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿کانال احکام و اخلاق شرعی🕌
🆔 @ahkam_sharei