eitaa logo
احکام شرعی
171 دنبال‌کننده
55 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حکم سود بانکی ❓سوال: پولی در بانک سپرده گذاری کرده‌ام و هر ماه سود به آن تعلق می گیرد آیا این سود حکم ربا را دارد و حرام است؟ ✅ جواب: 🔹مقام معظم رهبری: اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‌دهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد 📚 پی‌نوشت: استفتا از سایت آیت الله خامنه ای احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 وظیفه ی شخص نسبت به همسر تارک الصلوة ⁉️ سؤال: وظیفه ی شخص نسبت به همسر ی که نماز نمی خواند؟ ✅ پاسخ: وظیفه شما فراهم نمودن زمینه اصلاح او به هر وسیله ممکن است، و باید از هرگونه خشونت که حاکی از بداخلاقی و ناسازگاری شما باشد، خودداری کنید، و اطمینان داشته باشید که شرکت در مجالس دینی و رفت و آمد با خانواده های متدیّن تأثیر بسیار زیادی در اصلاح او دارد. 📚 پی‌نوشت: آیت الله خامنه ای- احکام امر به معروف و نهی از منکر- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
❓ سوال: 🔰امتناع زن دارای فرزند 6 ساله از درخواست شوهر برای بارداری مجدد ⁉️ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: در فرض سؤال ممانعت از بارداری جایز نیست. [1] ✍ آیت الله مکارم: براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. [2] ✍ آیت الله سیستانی: جايز است كه زن از داروهاى پيشگيرى از حاملگى به شرط آنكه به او زيان مهمى نزند، استفاده كند حتى اگر شوهر راضى نباشد، مگر اينكه با حقى از حقوق شرعى او منافات داشته باشد و همچنین جايز است كه زن از دستگاه پيشگيرى از حاملگى و مانند آن اگر ضرر مهمى به او نزند استفاده كند لكن در صورتى كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايى است كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسى غير از شوهر اين كار را انجام دهد مگر در صورت ضرورت، مانند اينكه بچه دار شدن براى او ضرر داشته باشد يا مسلتزم حرجى باشد كه معمولاً تحمل نمىشود با فرض اين كه راه ديگرى براى منع حمل نباشد يا اگر باشد باز هم مستلزم ضرر يا حرج باشد . اين در صورتى است كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مىكند و گر نه بنابر ـاحتياط واجب ـ بايد در هر حال، ترک شود . [3] ✍ آیت الله فاضل: اگر همسر شما بچه می خواهد و دختر شما شش ساله شده است، قبول کنید و از داشتن بچه بعدی همسر را محروم نکنید، داشتن بچه و بزرگ کردن آن و تربیت صحیح آن ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام فرمود: ازدواج کنید و زیاد بچه به دنیا بیاورید (و در تربیت صحیح و دینی و مذهبی آنها تلاش کنید) که من در قیامت به آنها افتخار می کنم. [4] __ 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e3c3c4e5a2f91a358c84d8c4a623312e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 521773. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501555. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
حکم محرمیت بچه های مرد و زنی که ازدواج مجدد کردند ❓سوال: آیا بچه های ربیبه به ناپدری محرم میشود؟ بعبارتی: اگر مردی زنی که یه دختر دارد را به عنوان همسری بگیرید و و دخترِ آن زن بچه داشته باشد یا بچه های بعدی اش، آیا به آن مرد محرم اند؟ ✅پاسخ: اگر مرد، زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. بنابر این دختران دختر آن زن و دختران پسر آن زن اگر داشته باشد هرچند از شوهر قبلی باشد و هر مقداری که پایین برود ( مثل نوه های آن دختر) برمردی که با آن زن ازدواج کرده و نزدیکی نموده است، محرم می شوند. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست❗️ استفتا از سایت مراجع عظام احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
صیغه خواهر و برادری و محرمیت اقوام ❓ سوال: آیا در اسلام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟ ✅پاسخ: 1️⃣در اسلام صیغه «خواهر و برادری» بین دو نامحرم وجود ندارد و دختر و پسر (زن و مرد) نامحرم تنها با یکی از راه های شرعی به یکدیگر محرم می شوند. 2️⃣ پسر خاله، پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه، برادر شوهر، شوهر خواهر، نامزدی که هنوز صیغه محرمیت با او خوانده نشده، پزشک و استاد فرقی با سایر نامحرمان ندارند [1] و زن باید در برابر آنان پوشش واجب شرعی را رعایت کند. [2] پی نوشت: [1]. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. [2]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «احکام پوشش بانوان»، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 42. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه ❓ سوال: 🔷 آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود. 🔹آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند. 🔹آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا میکند و یک رکعت دیگر را فرادی میخواند و نماز جمعه‌اش صحیح است. و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد. ------ 📚[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031. [3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719 احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 نگاه به بدن دختربچه نابالغ 1️⃣- نگاه مرد به عورت دختر نامحرم غیربالغ و ممیز*، جایز نیست. 💢 * منظور از ممیز، کودکی است که بالغ نشده ولی خوب و بد را می‌فهمد و به حدّی رسیده که می‌تواند نظر شهوانی داشته باشد؛ سن تمیز به تبع تفاوت اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است. 2️⃣- اگر دختر بچه به شش سال رسیده است، بنابراحتیاط واجب مرد نامحرم او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد. 3️⃣- نگاه مرد نامحرم به دختر بچّه‌ای که بالغ نشده یا بلوغ او معلوم نیست، به غیر از موارد مذکور، اگر از روی لذّت و شهوت نباشد، جایز است؛ البتّه احتیاط مستحب آن است، به ‎جاهایی که معمولاً دختر بچّه‌ها با لباس‌های متعارف، خود را نمی‌پوشانند، مانند ‎صورت، دست‌ها تا مچ، موی سر، دو ذراع و دو پا، اکتفا نماید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
❓سوال: 🔰آیا گذاشتن دست روی زانو در رکوع واجب است؟ ✍آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل، صافى و نورى: در رکوع واجب است، به مقدارى خم شود که بتواند کف دست‏ها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دست‏ها بر زانوها واجب نیست.1 ✍آیات عظام سیستانى و وحید:  در رکوع واجب است به مقدارى خم شود که بتواند سر انگشت‏ها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دست‏ها بر زانوها واجب نیست.2 ✍آیت‌الله مکارم و آیت‌الله خامنه‌ای: در رکوع واجب است به اندازه‏اى خم شود که بتواند کف دست‏ها را بر زانو بگذارد و گذاشتن کف دست‏ها بر زانو، بنابر احتیاط، واجب است.3 ________ 📚 پی نوشت: [۱]  توضیح‏ المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و نورى توضیح ‏المسائل، م ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴. [۲]  سیستانى، توضیح‏ المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و وحید، توضیح ‏المسائل، م ۱۰۳۱ و ۱۰۳۲. [۳]  توضیح‏ المسائل مراجع، م ۱۰۲۳ و سایت آیت الله خامنه ای . احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
❓ سوال: 🔰آیا قضای روزه پدر و مادر بر فرزندان واجب است؟ ✅ پاسخ: ✍ آيت‌الله‌ خامنه‌اى : بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر پدر نمازهاى واجب خود را به جا نياورده باشد ، و مى توانسته است قضا كند ـ و بنابر احتياط ـ هر چند از روى نافرمانى ترك كرده باشد ، يا صحيح به جا نياورده باشد ، بر پسر بزرگترش واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد ، يا براى او اجير بگيرد ، و قضاى نمازهاى مادر بر او واجب نيست هر چند احوط است. ✍ آیت الله سیستانی: اگر پدر نماز خود را بجا نیاورده باشد و می‌توانسته است قضا کند، چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگ‌ترش ـ بنا بر احتیاط واجب ـ است که بعد از مرگش بجا آورد، یا برای او اجیر بگیرد. و قضای نمازهای مادر بر او واجب نیست، هرچند بهتر است. ___________ 📖 توضیح المسائل ده مرجع، م 1712 و 1390؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی صلاه القضا، م 16. برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 2 احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🔰 سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست⁉️ ✅ پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [1] ✍ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است: 1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت) 2. خروج منی 3. تمام شدن 9 سال قمری ✍ آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [2] —---------— 📚 منابع: [1]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226. [2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یادآوری احکام شرعی با زبان طنز احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 شیوۀ نماز خواندن معذور ❓ سؤال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند اما از روی جهل، مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته است؛ آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟ ✅ پاسخ: این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia