eitaa logo
احکام شرعی
180 دنبال‌کننده
54 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨🌼🍃الحمدلله‌الذی‌جعلنامن‌المتمسکین بولایة‌امیرالمومنین‌ علی علیه‌السلام🍃🌼✨ 🟢 دربرگزاری‌مراسم‌ جشن و اطعام در عیدغدیر🎊💥 شهدای گمنام 🌹 ✅ حداقل مشارکت 10هزار تومان 👏👇 💳 به‌نام «سید محمدرضا حسینی طلب» 6037998250315586
احکام تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین تعقیبات: تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها  از دیگر تعقیبات افضل است. بلافاصله بعد از نماز: تسبیحات باید بعد از نماز خوانده شود و عرفا زیاد فاصله نشود. طول روز: گفتن تسبیحات در طی روز به قصد ذکر، ثواب دارد. ترتیب و تعداد: ابتدا 34مرتبه الله اکبر بعد 33مرتبه  الحمد الله بعد 33 مرتبه سبحان الله. عمدا کمتر یا بیشتر گفتن تسبیحات صحیح نیست ولی اگر سهوا تعداد تسبیحات را بیشتر بگوید اشکالی ندارد و لازم نیست دوباره از اول شروع کند. شک در عدد: اگر در تعداد شک کند که کم گفته، آن را بگوید و اگر وارد ذکر بعدی شد اعتنا نکند. صلوات بین تسبیحات: اگر در هنگام تسبیحات  ان الله و ملائکه یصلون ... را بخوانند، صلوات بفرستد و بعد از صلوات بقیه تسبیحات را بگوید. به نیابت از اموات: خواندن تسبیحات به نیابت دیگران (احیا و اموات ) ‌اشکال ندارد احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 سجده زیارت عاشورا ❓اگر هنگام خواندن زیارت عاشورا، مُهر برای سجده پیدا نشود، چه باید کرد؟ ✅ پاسخ: به قصد رجا به هر صورت که می تواند، سجده کند. 🔸 نکته: قصد رجا یعنی: به امید ثواب کاری را انجام دادن. 📚 سایت آیت الله خامنه ای/کانال فقه و احکام احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠احکام صندوق های قرض الحسنه خانگی ❓در جلسات خانوادگی یا عمومی یا برخی ادارات افراد پولی را به عنوان قرض الحسنه قرار داده و صندوقی تشکیل می دهند و پس از مدتی جهت پرداخت وام قرعه کشی صورت می گیرد، آیا از نظر شرعی این کار صحیح است؟ ✅👈🏻پاسخ ازنظر تمام مراجع 🔹پاسخ :حضرت آیت الله خامنه ای: قرض دادن و قرض گرفتن به صورت قرض الحسنه به افراد بدون اخذ زیادی اشکال ندارد. 🔹پاسخ :حضرت آیت الله بهجت: اگر وام آن بدون بهره باشد اشکال ندارد. 🔹پاسخ :حضرت آیت الله مکارم شیرازی : اشکال ندارد. 🔹پاسخ :حضرت آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. 🔹پاسخ :حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر پول اول به عنوان مشارکت باشد حرام نیست ولی اگر به عنوان قرض به شرط پرداخت وام باشد حرام است. 🔹پاسخ :حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: در فرض سوال اگر به جز اصل وام از گیرنده وام چیزی نگیرند و نیز دادن وام مشروط به اینکه پولی که به صندوق می ریزند مدتی در صندوق بماند مثلا یک ماه بیشتر یا کمتر نباشد اشکال ندارد. 🔹پاسخ :حضرت آیت الله تبریزی: چنانچه افراد با تراضی پول می گذارند و با قرعه یا بدون قرعه به کسی قرض می دهند مانع ندارد. 📙برگرفته از کتاب مسائل جدید احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جدا شدن از جماعت ❓آیا در نماز جماعت صحیح است از همان ابتدا قصد كنيم ركعت دوم نماز را فردا بخوانیم؟ ‏ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: مانعى ندارد. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: بدون عذر نمى توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادى کرد، خواه از اوّل تصمیم بر این کار داشته باشد، یا در اثناء نماز. 🔹 آیت الله وحید خراسانی: عدول از جماعت به فرادى در حال تشهّد قبل از سلام امام در صورتى كه از اوّل قصد عدول نداشته اشكال ندارد و همچنين است قبل از تشهّد در صورتى كه معذور باشد ، و در غير اين دو صورت محلّ اشكال است ، چه از اوّل نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول كند ، ولى اگر به وظيفه منفرد عمل كرده نمازش صحيح است ، و همچنين اگر بعد از گذشتن محلّ قرائت عدول كرده و از اوّل قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترك قرائت صحيح است. 🔹آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 نماز در مساجد مختلف مساله : بسیاری از نمازگزاران، عادت دارند نمازهای یومیه خود را در مسجدی خاص و محلی ثابت، بجا می‌آورند؛ درحالی‌که مستحب است انسان نمازش را در مکان‌های مختلف و مساجد متعددی بخواند که در قیامت همه آن اماکن و مساجد به نفع او شهادت دهند.١ 📚١: العروةالوثقی، ج۱، ص۵۹۶، م۶. 📚احکام مسجد ص۵٢ احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
سوال: در چه مواردی جایز است نماز را بشکنیم؟ پاسخ رها کردن نمازِ واجب (شکستن نماز) است؛ (آیات عظام خوئى، تبریزى، سیستانى، مکارم شیرازی: (بنا بر احتیاط ...)؛ امام خمینى، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج ‌1، ص 631، م 1159) البته در حال ناچارى یا براى هر غرض یا دنیوى که مورد اهتمام است مانعى ندارد. مانند این موارد: 🔹1. حفظ جان خود یا دیگرى 🔹2. حفظ مال مهمّى از خود یا دیگرى 🔹3. جلوگیرى از ضرر مالى و بدنى (مکارم شیرازى، ناصر، رساله احکام براى جوانان، ص 78، م 267) 🔹4. همچنین، براى پرداخت بدهى مردم با این شرایط اشکال ندارد: الف. طلبکار، در طلب خود تعجیل داشته باشد، و نمازگزار در بین نتواند بدون شکستن نماز، دین خود را پرداخت کند. ب. وقت نماز تنگ نیست؛ یعنى می‌تواند پس از پرداخت بدهى، نماز را در وقتِ آن بخواند. (فاضل لنکرانى، محمد، احکام جوانان، ص 119، م 278؛ صافى گلپایگانى، لطف الله، احکام نوجوانان، ص 100، م266) ▪️لازم به تذکر است که شکستن نمازهای مستحبی از روی اختیار اشکالی ندارد. (توضیح المسائل (محشّٰى)، ج ‌1، ص 631) احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 فراموش ڪردن رڪوع سؤال : اگر کسی در سجده اول و یا پيش از آن که وارد سجده‌ی دوم نماز شود، متوجه شود رکوع را انجام نداده است، چه وظیفه ای دارد؟ جواب : بايد برخيزد و از حالت ایستاده به رکوع برود و پس از آن دو سجده را بجا آورد و نماز را تمام کند و بعد از نماز، بنابر احتياط مستحب، دو سجده‌ی سهو به خاطر سجده‌ی زيادی، انجام دهد. 🔻نکته : ✍🏻 اگر پس از رسیدن به سجده‌ی دوم یادش بیاید: نمازش باطل است (زیرا یک رکن را ترک کرده و وارد رکن بعدی شده است). احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠لاک ناخن و غسل جنابت پرسش: بنده خدایی قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟ پاسخ : 🔹 آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. 🔹آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید. 🔹آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. 🔹آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. 📚استفتا از سایت مراجع عظام احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 فراموش کردن تشهد در جماعت سؤال: اگر در رکعت دوم به نماز جماعت ملحق شویم اما در رکعت سوم امام که رکعت دوم ماست فراموش کنیم تشهد را به جا آوریم و همراه امام برای رکعت بعد بلند شویم، بعد از نماز وظیفه ما چیست؟ پاسخ: 🔹 اگر قبل از رکوع رکعت بعد (رکعت سوم) متوجه شوید، باید بنشینید و تشهد را بخوانید و نماز را ادامه دهید و اگر بعد از رکوع یا در رکعت بعد به یاد بیاورید، باید بعد از سلام دو سجدۀ سهو انجام دهید، اما بنابر احتیاط واجب، باید قبل از سجدۀ سهو ابتدا تشهد فراموش شده را بخوانید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
❓ آیا پوشیدن لباس‌مشکی تا اربعین حسینی اشکالی دارد؟(کراهت دارد؟) پاسخ: همه مراجع تقلید: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم‌شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است و کراهتی ندارد. 📚 منابع: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
❓: آیا هنگامی که امام جماعت در حال خم شدن برای رکوع است اما به حد رکوع نرسیده، می توان اقتدا کرد؟ ✅پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: در رکعت اول و دوم اشکال ندارد، ولی در رکعت سوم و چهارم، احتیاط این است که صبر کرده و در رکوع اقتدا کند. 🔹آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله مکارم: باید در رکوع باشند و اقتدا کنید. 📚 منابع: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب،‌ استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی احکامشرعی @ahkam_sharia_mahdia
❓ : اگر در حال خواندن «حمد و سوره» به نمازگزار تنه بزنند و او بی‌اختیار قدری حرکت کند، نمازش چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر از حال نمازگزار خارج نشود، نمازش باطل نیست؛ ولی ذکری را که در حال حرکت خوانده است، باید دوباره در حال آرامش بدن تکرار کند. 🖇 برای مثال: ✍ اگر به گونه‌ای حرکت کند که پشت به قبله شود یا به پشت به زمین بیفتد، نمازش باطل می‌شود. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 حکم بلند خواندن حمد و سوره برای زنان زن می‌تواند حمد و سوره نمازهای صبح، مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدای او را می‌شنود، بهتر است آهسته بخواند. 🔸 بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نمازهای ظهر و عصر و تسبیحات اربعه نمازها را آهسته بخوانند. 📚 منبع: رساله نماز و روزه آیت‌الله خامنه‌ای، مسأله 190و 191 احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 سال خمسی مجرد ❓جوان‌های مجردی که با پدر و مادر زندگی می‌کنن هم، آیا باید سال خمسی داشته باشن؟ 🔹 همه مراجع: سال خمسی به مجرد و متأهل‌بودن ربط نداره، بلکه به درآمد ربط داره. درصورتی‌که درآمد شخصی (هرچند کم) دارن، واجبه که سال خمسی داشته باشن؛ اگه تا پایان سال از درآمدشون چیزی اضافه اومد، خمسش رو بپردازن. 📚 رهبری، اجوبة، س۹۹۶؛ توضیح‌المسائل مراجع، م۱۷۵۲؛ نوری، رساله، م۱۷۴۸؛ وحید، م۱۷۶۰. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 حالت‌های دست در نماز 🔹 مستحب است دست‌های نمازگزاردر حال قیام، روی ران‌ها؛ 🔸در حال رکوع، انگشتان باز و روی زانو‌ها؛ 🔹 در حال سجود، انگشتان بسته و در مقابل گوش‌ها؛ 🔸در حال نشستن، روی ران‌ها؛ 🔹در حال قنوت، مقابل صورت و انگشتان به جزانگشت شست بسته باشد. 📚 پی‌نوشت: العروةالوثقی، کتاب‌الصلوة، فصل فی‌القیام، الرکوع، السجود احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 خشک شدن رطوبت برای مسح ❓: اگر رطوبت باقیمانده در دست که برای کشیدن مسح لازم است، خشک شود، وظیفه چیست؟ پاسخ: 🔹آیات عظام: امام، صافی، نوری، مکارم، بهجت، فاضل: از سایر اعضا رطوبت بگیرد. (رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست) 🔹رهبری: باید از ریش یا ابرو رطوبت بگیرد. 🔹آیات عظام: سیستانی و زنجانی: بنابر احتیاط واجب از ریش خود رطوبت بگیرد. 🔹آیات عظام: وحید: باید از ریش خود رطوبت بگیرد. 📚منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، م 17؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 54، م 3؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 25؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، الوضو، فی کیفیه الوضو، الثالث، م 93؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، ج 1، وضو، م 110؛ بهجت: وسیله النجاه، م 100؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 257. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 26. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠 نماز قضای ماه گرفتگی ❓: یک ماه پیش ماه گرفتگی رخ داده و من تازه فهمیدم که یک ماه گذشته جایی که بودم ماه گرفتگی شده؛ آیا نماز آیات را باید به نیت قضا بخوانم؟ پاسخ: 🔹 اگر ماه به طور کامل گرفته بوده، باید به نیت قضا بخوانید. ❓: نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند. پاسخ: 🔹 به نیت مافی‌الذمه بخواند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
♥️ بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد 🤲 جمعه به جمعه چشم من منتظرنگاه تو ... کی دلِ خسته‌ام شود معتکف پناه تو... زمـزمه‌‌ی لبان من این طلب است از خدا... کاش شـوم من عاقبت یک نفر از سپاه تو... ♥ 📿 : " اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ" خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
💠محدوده تربت سیدالشهدا علیه‌السلام ❓: محدوده تربتی که خوردن آن به قصد شفا یافتن مستحب است، از مرقد شریف حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چقدر است و آیا خوردن مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟ جواب: 🔹 مقام_معظم_رهبری: قدر متیقن، قبر شریف و ملحقات عرفی آن است و مهر اگر از آن دو محل تهیه شده باشد، همان حکم را دارد. 🔹آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب از قبر شریف و ملحقات آن نباید تجاوز کند. اگر غیر از محل نامبرده مانند اطراف قبر استفاده کنند، باید با آب مخلوط شود که صدق خوردن خاک نکند. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: الف) نقاط نزدیکی که دسترسی به آن در شرایط فعلی ممکن است، خواه چند صد متر باشد، یک کیلومتر یا بیشتر. ب) آری، همان حکم را دارد؛ مقدار کمی را در آب حل کند و بخورد. 🔹آیت الله صافی گلپایگانی: استحباب آن بعید نیست؛ ولی احتیاط این است که به قصد رجا و تبرک کمی از مهر را در مقداری آب حل کنند به طوری که در آب مستهلک شود و آن را بیاشامند. 📚 پی‌نوشت: سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 4، ص 205. برگرفته از کتاب «واجب است بدانیم1»، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 134-133. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ زیبا و قاطع حجت الاسلام استاد ماندگاری به کسانی که می‌گویند بیخیال حجاب شوید احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌
🍃🏴🍃 ⁉️بنابر روایات شهادت امام حسین علیه السلام خواست و مقدّر الهی بوده است. این امر چگونه با اختیاری بودن قیام امام حسین علیه السلام سازگاری دارد؟ 🔰 تقدیر الهی به دو معناست و مقدّر بودن شهادت امام حسین علیه السلام به هر معنا که باشد - چه تقدیر تکوینی و چه تقدیر تشریعی - هیچکدام با اختیاری بودن عمل امام حسین منافات ندارد. اما توضیح هر دو صورت: صورت اول: اگر مقدر بودن شهادت، بمعنای تقدیر تکوینی باشد 🔹 تقدیر تکوینی یعنی خداوند برای هر چیزی اندازه قرار داده و برای آن، علل و اسباب مقدر نموده است تا هرگاه آن اسباب فراهم گردد، آن حادثه یا عمل نیز واقع خواهد شد. قضای الهی نیز بمعنای قطعیت یافتن یک سبب، از میان اسباب متعددی است که برای یک حادثه وجود دارد. 🔸 مثلا؛ اگر به خانه شما از چند کوچه راه باشد، به تمام این راه های متعدد که برای ورود به خانه وجود دارد، قدر گفته می شود و هر کدام از راهها را برای رسیدن به خانه انتخاب کنید، خارج از قدر نبوده و جزء آن حساب خواهد شد. حال اگر یکی از آن راهها را انتخاب کنید و رفتن از آن راه تحقق و قطعیت یابد، این مرحله را قضا می نامند. 🔻 اگر مقدر بودن شهادت را به معنای تقدیر تکوینی بگیریم، اینگونه می گوییم که بشر همیشه خود را بر سر چهارراه می بیند؛ به طوری که اجباری برای انتخاب یک راه ندارد و سایر راه ها بر او بسته نیست و انتخاب یکی از آنها نیز به فکر و اراده او مربوط است؛ یعنی طرز فکر و انتخاب اوست که یک راه خاص را معین می‌کند و این، همان قضا و قدر الهی خواهد بود. در کربلا وقتی امام حسین علیه السلام بین دو راه، یعنی بیعت ذلیلانه با یزید یا روبرو شدن با شمشیر های سپاه ابن زیاد قرار گرفت، امام با اختیار خود راه دوم را انتخاب کرد. این انتخاب اختیاری امام، جزء تقدیر الهی بود. بنابراین راهی که امام بر‌گزید، هم اختیاری بود و هم تقدیر الهی و میان تقدیر الهی و انتخاب او، تضادی وجود ندارد. صورت دوم: اگر مقدر بودن شهادت، بمعنای تقدیر تشریعی باشد 🔹 تقدیر تشریعی یعنی اینکه خداوند از چندین راهی که برای انجام یک عمل در اختیار انسان قرار دارد، یک راه یا انجام یک عمل خاص را بپسندد و آن را بخواهد و با واسطه پیامبران یا از طریق عقل به انسان ابلاغ کند. انسان نیز اختیار دارد که آن عمل را انجام بدهد یا ندهد. 🔸 مثلاً خداوند دوست دارد و از بندگانش خواسته تا نماز و روزه را انجام دهند اما انسان ها در انجام دادن یا ندادن آن اختیار دارند. 🔻 اگر مقدر بودن شهادت را به معنای تقدیر تشریعی بگیریم، می گوییم که بر طبق معنای تقدیر تشریعی خدا می خواست امام حسین بهترین راه را برگزیند که نتیجه آن، شهادت مظلومانه او بود؛ امام حسین در انتخاب آن راه مجبور نبود؛ [همانطور که ما در خواندن نماز و روزه مجبور نیستیم و با اختیار انجام می دهیم] اما خواست خدا را پسندید؛ زیرا این امر را بهترین راه و سرنوشت می دانست و لذا با کمال میل و اختیار آن را برگزید. 📚 برگرفته از پرسمان محرمِ سید محمود اکبریان و محمدرضا بهروز، صص ۱۹-۲۴. ----------------------------------------- احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia