eitaa logo
احکام شرعی
172 دنبال‌کننده
55 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🏴🍃 ❓اگر کسی نداند که روزه مسافر باطل است و در سفر روزه بگیرد، حکم روزه اش چیست؟ 🔰 اگر تا آخر روز جاهل بوده و نمی دانسته که روزه مسافر باطل است، روزه اش صحیح می‌باشد و اگر بین روز متوجه شد، روزه اش باطل است. ❓مسافری فراموش کرده روزه مسافر باطل است یا فراموش کرده که مسافر است و روزه گرفته، حکم روزه اش چیست؟ 🔰 مشهور: روزه اش باطل است. 🔰 آیت الله مکارم: احتیاط واجب روزه اش باطل است. 📚 احکام حکیم زاده، ج۲، ص۸۵. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
_مناسبتی _زن باردار ❓ زن باردارى که نتوانسته روزه بگیرد، تکلیفش چیست؟ 🔰 آیت الله خامنه‌اى: زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🔰 آیت الله سیستانی: اگر در ماه نزدیک زائیدن( ماه هشتم و نهم) باشد، افزون بر قضاى روزه‌ها، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد؛ خواه روزه براى جنین ضرر داشته باشد، یا براى خودش. اما اگر اگر در ماه های دور ( ماه اول تا آخر هفتم)، باشد، اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست، گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد. 🔰آیت الله مکارم: اگر روزه براى جنین ضرر داشته است، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و اگر براى خودش ضرر داشته، پرداخت کفّاره واجب نیست و در هر حال روزه‌ها را باید قضا کند. 📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٩۵۴، پرسش و پاسخ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات سایت آیت الله مکارم احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 ❓اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، به امید عدم ضرر، به قصد قربت روزه گرفت و بعداً کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، حکم روزه اش چیست؟ 🔰 آیات عظام امام، خویی، وحید و تبریزی: روزه اش صحیح است 🔰آیت‌الله‌بهجت:احتیاط واجب قضا کند. 🔰 آیت الله سیستانی: اگر ضرری که به آن اعتقاد داشته، موجب هلاکت یا نقص عضو در اعتقادش می شده، روزه اش باطل؛ وگرنه چنانچه رجائاً گرفته باشد، روزه اش صحیح است. ❓اگر شخص عقیده اش این است که روزه برایش ضرر ندارد و بعداز مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته است؛ حکم روزه اش چیست؟ 🔰 آیات عظام امام، وحید، زنجانی، نوری: باید قضای آن را بجا آورد. 🔰 آیات عظام سیستانی، تبریزی، صافی، فاضل، مکارم: بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را بجا آورد. 📚 احکام‌حکیم‌زاده، ج۲، ص۹. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
امام خمینی (ره): "بیت المقدس مال همه مسلمانها است" امام خامنه ای: روز قدس فقط روز فلسطین نیست روز امت اسلامی است 🔹 برگزاری مسابقه ی عکاسی «روز قدس روز اسلام» ویژه کودکان و نوجوانان شرکت کننده در مراسم گرامیداشت روز قدس ▫️ کودکان و نوجوانان می توانند عکس خود با والدین در مراسم روز قدس را به آی دی@kanoon_emam_mahdi ارسال نمایند. 👌در ضمن ارسال آثار با ذکر نام و نام خانوادگی،کدملی و شماره تماس باشد ▫️شرایط شرکت در مسابقه: ۱- عکس ها بصورت افقی ۲- ارسال آثار نهایتا تا پایان 26 فروردین ✨🎊 به قید قرعه به سه نفر جوایزی اهدا خواهد شد. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠کانون فرهنگی امام مهدی(عج) 🆔 @kanoonemammahdi
🍃🌺🍃 ❓چه نوع دروغی روزه را باطل می‌کند؟ 🔰 همه مراجع (به‌جز بهجت، سیستانی، خامنه‌ای و مکارم): دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، امامان روزه را باطل می کند و دروغ بستن به پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می کند. 🔰 آیت‌الله بهجت: دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله)، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام روزه را باطل می کند. 🔰 آیات عظام سیستانی و خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام و امامان علیهم‌السلام روزه را باطل می کند. 🔰 آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام روزه را باطل می کند. 📚 توضیح المسائل مراجع٬ مسأله ۱۵۹۶. توضیح المسائل آیت الله وحید مسأله ۱۶۰۴. توضیح المسائل آیت الله بهجت مسأله ۱۲۹۶. آیت الله خامنه ای رساله آموزشی، فصل چهار، مبطلات روزه. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 ❓ اگر روزه دار بعداز ظهر به مسافرت برود روزه اش چگونه است؟ 🔰 روزه اش صحیح است. ❓اگر روزه دار بعداز ظهر به وطن یا جایی که قصد ده روز دارد برسد، روزه اش چه حکمی دارد؟ 🔰 مشهور: روزه اش باطل است. 🔰 آیت الله سیستانی: احتیاط واجب روزه اش باطل است. ❓ اگر مسافر قبل از ظهر به وطن یه جایی که قصد دارد ده روز بماند، برسد، روزه اش چگونه است؟ 🔰 مشهور: اگر مبطلی انجام نداده روزه اش صحیح است. 🔰 آیت الله سیستانی: اگر مبطلی انجام نداده بنابر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد. 📚 احکام حکیم‌زاده، ج۲، ص۸۳٬۸۴. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 قضا_مسافر ‼️ به جا نیاوردن قضای روزه بخاطر سفر ‌ 🔷 کسی که به خاطر سفر روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر تا ماه رمضان سال بعد در وضعیت سفر باشد قضای رمضان گذشته از او ساقط نمی‌شود و باید بعداً آن را به جا آورد و احتیاط مستحب آن است که کفاره‌ی تاخیر نیز بدهد. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۹۲۶ احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 ❓زکات فطره مهمانی که شب عید فطر برای افطاری مهمان است و قبل از زمان وجوب [قبل از غروب شب عید] آمده است و بعد از افطار می‌رود، بر عهده چه کسی است؟ 🔰 آیات عظام رهبری، سیستانی، خوئی، فاضل، وحید؛ مکارم زنجانی: به میهمانی که تنها برای افطار دعوت شده و شب نمی ماند٬ نان خور صدق نمی کند.[پس میهمان خودش باید زکات فطره اش را بدهد.] 🔰 آیت الله صافی: بر میزبان است.[یعنی صاحبخانه بایدزکات فطره‌میهمان‌رابدهد] 📚 احکام حکیم زاده، ج۲، ص۱۰۲. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 ❓فطریه مهمان در چه صورت به عهده میزبان است؟ 🔰 مقام معظم رهبری : فطره مهمان يك‌ شبه بر عهده خود اوست. 🔰 آیت الله سیستانی : بنابر فتوی ، اگر قبل از غروب وارد شود و شب را بماند و بنا‌براحتیاط واجب ، اگر بعد از غروب وارد شود و شب را بماند. 🔰 آیت الله مکارم : اگر چهار ، پنج روز بماند به عهده میزبان است. 🔰 آیت الله زنجانی : اگر قبل‌از غروب آفتاب وارد شود و تصمیم دارد مدتی طولانی نزد میزبان بماند. 🔰 آیت الله وحید : مهمان بودن برای مدت کوتاهی کافی است، مثل مهمانی که شب عید را نزد میزبان می‌ماند. 🔹 نکته: به طور کلی برای صدق نان خور بودن مهمان و وجوب زکات فطره بر میزبان [صاحب خانه]؛ 🔰 آیت الله بهجت، صافی، نوری: انفاق فعلی کافی است. 🔰آیات عظام سیستانی، وحید، خوئی، تبریزی: ماندن یک شب برای نان خور شدن کافی است. 🔰 آیات عظام رهبری، مکارم، زنجانی: ماندن یک شب برای نان خورد شدن کافی نیست. 📚 احکام، حکیم زاده، ج۲،ص۱۰۱٬۱۰۲. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 ❓زکات فطره چگونه مصرف می شود؟ 🔰 آیات عظام امام، رهبری، خوئی، تبریزی، فاضل، بهجت، زنجانی، نوری: زکات فطره را می توان، در هشت صورت مصارف زکات، استفاده نمود و احتیاط مستحب است به فقرای شیعه داده شود. 🔰 آیات عظام سیستانی، مکارم، وحید، صافی: بنابر احتیاط واجب، زکات فطره فقط به فقرای شیعه داده شود. 📚 احکام حکیم زاده، ج۲، ص۱۰۶. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 ❓حکم تزریق سرم در حال روزه؟ 🔰آیات عظام مکارم شیرازی، شبیری زنجانی: باید اجتناب کند. 🔰 وحید خراسانی، خامنه ای: بنابراحتیاط واجب از سرم غذایی خودداری کند. 🔰 آیات عظام صافی گلپایگانی، سیستانی: روزه را باطل نمی کند. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia
🍃🌺🍃 💠اول ِ ماه طبق نظر مشهور فقهاء به پنج طریق ثابت می شود: ۱) دیدن ماه؛ ۲) یقین یا اطمینان عقلایی؛ ۳) شهادت دو مرد عادل؛ ۴) گذشتن سی روز از اول ماه؛ ۵) حکم حاکم؛ که تفصیل هر کدام می آید. 🔹اولین طریق: دیدن ماه 🔰 آیات عظام امام ٬ سیستانی ٬ صافی ٬ مکارم: آنکه خود انسان ماه را ببیند و دیدن باید با چشم معمولی یعنی چشم غیر مسلّح باشد٬ بنابراین دیدن با تلسکوپ کافی نیست. 🔰آیات عظام رهبری ٬ فاضل: آنکه خود انسان ماه را ببیند خواه با چشم عادی ببیند یا با چشم غیر عادی٬ بنابراین دیدن با تلسکوپ نیز کافی است. 🔹 دومین طریق: یقین یا اطمینان عقلایی 🔰 آنکه عدّه ای که از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا می شود٬ بگویند ماه را با چشم غیر مسلّح دیده ایم یا هر چیزی که به واسطه آن یقین یا اطمینان پیدا شود. 🔹 سومین طریق: شهادت دو مرد عادل 🔰 آنکه دو مرد عادل بگویند که در شب ماه را با چشم غیر مسلّح دیده ایم ولی اگر صفت ماه را بر خلاف یکدیگر بگویند، اول ماه ثابت نمی شود و همچنین است اگر انسان یقین یا اطمینان به اشتباه آنها داشته باشد یا شهادت آنان مبتلا به معارض یا در حکم معارض باشد مثلا گروهی به دنبال رؤیت ماه باشند ( استهلال نمایند) و دو نفر عادل از میان آنان ادّعای رؤیت کنند و دیگران رؤیت نکنند٬ حال آن که دو نفر عادل دیگر در میان آن ها باشد که در دانستن جای هلال و در تیز بینی مانند آن دو عادلِ اول باشند و آسمان صاف باشد و مانع احتمالی از دیدن آن دو نباشد و آن ها بگویند ماه دیده نشد در این چنین مواردی٬ اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمی شود. 🔻تذکر۱) باید شهادت به رؤیت باشد بنا براین شهادتی که از روی حس نبوده بلکه از روی مناشئ حدسی بوده٬ اول ماه ثابت نمی شود. 🔻تذکر۲) اول ماه به شهادت زنان یا به شهادت یک مرد همراه قسم هم ثابت نمی شود. 🔹 چهارمین طریق: گذشتن سی روز از اول ماه 🔰 آنکه سی روز از اول ماه شعبان بگذرد که به واسطه آن، اول ماه رمضان ثابت می شود و سی روز از اول ماه رمضان بگذرد که به واسطه آن، اول ماه شوّال ثابت می شود. 🔹 پنجمین طریق: حکم حاکم 🔰 آیات عظام امام، رهبری، تبریزی، مکارم، نوری، صافی: اول ماه به حکمِ حاکم شرع ثابت می شود مگر آن که فرد بداند در حکم حاکم شرع خطا و اشتباهی شده است. 🔰 آیات عظام خوئی، سیستانی: اول ماه به حکمِ حاکم شرع ثابت نمی شود مگر این که از حکم حاکم شرع یا ثابت شدن ماه نزد او، اطمینان یا یقین به دیده شدن ماه با چشم غیر مسلّح ( چشم معمولی) در همان شهر یا شهرهایی که با آن شهر اتحاد افق دارند حاصل شود. 🔰 آیات عظام وحید ٬ زنجانی: ثبوت ماه با حکمِ حاکم شرع محل اشکال است مگر این که از حکمِ حاکم شرع یا ثابت شدن ماه نزد او ٬ اطمینان یا یقین به دیده شدن ماه با چشم غیر مسلّح ( چشم معمولی) در همان شهر یا شهرهایی که با آن شهر اتحاد افق دارند حاصل شود. 📚 احکام حکیم زاده، ج۲، ص۸۹٬۹۰. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia