عدم دسترسی به مهر هنگام نماز.!؟👇
سؤال:
اگر به هر دلیل هنگام نماز، مُهر از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟
جواب:
اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده میکند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند .
اما اگر وقت تنگ است: چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باشد باید بر همان سجده کند .
و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند.
اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری.
🌷🎍🌱🎍🌷
@ahkam_feqh_pooya
کیفیت اتصال صفوف زنان و مردان در نماز( جماعت )
سؤال:
کیفیت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان در نماز در صورت نبودن پرده و حائل چگونه است؟
جواب:
زنان می توانند پشت سر مردان بدون فاصله بایستند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری.
۱۱ /آذر/ ۱۳۹۷
🌷🎍🌱🎍🌷
@ahkam_feqh_pooya
خرید قبر در دوران حیات(شخص)
سؤال:
آیا جایز است انسان در دوران حیات خود قبری را به قصد تملک بخرد؟
جواب:
اگر مکان قبر، ملک شرعی دیگری باشد خریدن آن اشکال ندارد .
ولی اگر جزیی از زمینی باشد که وقف برای دفن اموات مؤمنین است، خرید و نگهداری آن برای خود انسان، چون بهطور قهری مستلزم منع دیگران از تصرّف در آن برای دفن اموات است، صحیح نیست.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری.
۲۹ /آبان/ ۱۳۹۷
🌷🎍🌱🎍🌷
@ahkam_feqh_pooya
👈👈#قائم_به_حق_کیست؟⬇️⬇️
🌹امام مهدي(عج) از ديدگاه امام کاظم(ع)👇👇
«يونس بن عبدالرحمان مي گويد:
به خدمت حضرت موسي بن جعفر عليهالسلام وارد شدم و عرض نمودم: آيا شما قائم به حق هستيد؟ فرمود:
«انا القائم بالحق، و لکن القائم الذي يطهر الأرض من اعداء الله عزوجل،
و يملأها عدلا کما ملئت جورا و ظلما، هو الخامس من ولدي،
له غيبة يطول امدها خوفا علي نفسه يرتد فيها اقوام و يثبت فيها آخرون».
✍️✍️ «من قائم به حق هستم، ولي آن قائم که زمين را از لوث دشمنان خدا پاک مي گرداند
و روي زمين را پر از عدالت مي کند، آن چنان که پر از بيعدالتي شده است، او پنجمين فرزند من مي باشد.
براي او غيبتي هست که مدتش طولاني خواهد شد، زيرا بر خودش بيمناک است.
در دوران غيبت گروههايي از دين بيرون مي روند به ارتداد مي گرايند و گروههايي ديگر بر اعتقاد خود استوار مي مانند».
📚کمال الدين، ص٣۶١
🎍🌱🌷🌱🎍
@ahkam_feqh_pooya
✍️✍️عمل به احکام دینی در عصر غیبت.چگونه است؟👇
چرا در آخرالزمان دینداری در عمل و رفتار دشوار است؟👇👇
روایات مربوط به آخرالزمان نشان می دهد که دینداری در عصر غیبت کار بسیار دشواری است.
🎍🌱🌷🌱🎍
@ahkam_feqh_pooya
✍️ ✍️ دشواری دینداری در عصر غیبت برای چیست؟/
هشدارهای اهل بیت پیامبراکرم(ص) در مورد دوره غیبت.؟!
👈👈اهل بیت علیهم السّلام )در روایات مختلف بر این مسئله تأکید داشته اند که دینداری در عصر غیبت کار بسیار سختی است و در اینمورد به شیعیان هشدار داده اند.!!⬇️⬇️
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام در بیان مبارکشان می فرماید:
ایهاالناس (ای مردم،) دینَکُم دینَکُم.
مراقب دینتان باشد مراقب دینتان باشید.
تَمَسَکُوا بِه لا یَزیلَنَکُم وَ لا یَرُدَنَکُم اَحَدٌ عَنه .(1)
تمسک کنید به دینتان . مراقب باشید کسی شما را از دین خارج نکند بر نگرداند.
✍️✍️این هشدار حضرت است که مراقب باشید یک عده هستند دینتان را از شما میگیرند.
(1)معاني الاخبار:6 و 185.
🎍🌱🌷🌱🎍
@ahkam_feqh_pooya
✅کلامی از شیخ بهایی⬇️⬇️
✍️✍️آدمی اگر پيامبر هم باشد از زبان مردم آسوده نيست،!
زيرا : اگر بسيار كار كند، میگويند احمق است ! اگر كم كار كند، میگويند تنبل است !
اگر بخشش كند، ميگويند افراط ميكند ! اگر جمع گرا باشد، میگويند بخيل است !
اگر ساكت و خاموش باشد میگويند لال است ! اگر زبانآوری كند، میگويند ورّاج و پرگوست ..!
اگر روزه برآرد و شبها نماز بخواند میگويند رياكاراست !
و اگر نكند میگويند كافراست و بیدين ..!
لذا نبايد بر حمد و ثنای مردم اعتنا كرد و جز ازخداوند نبايد ازكسی ترسيد.
پس آنچه باشید که دوست دارید. شاد باشید ؛ مهم نیست که این شادی چگونه قضاوت شود.
➥ منبع : @┄┅┅❅💠❅┅┅┄Qaraati313_ir
⬅️دعای حضرت فاطمه سلام الله علیهابعدازنماز.🤚🖐
ـ ✍️ في دُعائِها عَقيبَ فَريضةِ الظُّهرِ ـ:
اللّهُمَّ إنّي أسألُكَ قَولَ التَّوّابينَ وعَمَلَهُم، ونَجاةَ المُجاهِدينَ وثَوابَهُم.
ـ 👈حضرت در دعايش پس از نماز ظهر ـ:
خدايا ! گفتار و كردارِ توبهكاران، و رستگارى و پاداشِ مجاهدان را از تو مىطلبم.
👈از کتاب: فلاح السائل : ص ۳۱۲ ح ۲۱۲
🎍🌱🌷🌱🎍
@ahkam_feqh_pooya
سوال : ایا سرزنش کردن دیگران برای عمل گناه درست است؟❓
🔰 پاسخ:⬇️⬇️
💠 امام صادق سلام الله عليه : مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ
كسى كه مؤمنى را براى گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود .
📚 ميزان الحكمة: ح 14854
✍️✍️ودليل آن هم روشن است، 👇👇
1️⃣ اولا: « سرزنش وملامت » ديگران در دين محكوم است ولو اينكه سرزنش تو از گناه او باشد!
2️⃣ وثانيا : امر به معروف لازم و واجب است ولي كسي نمي تواند شخص مرتكب منكر را ملامت كند بلكه عمل شخص منكر بوده لذا بايد فعل منكر را تقبيح كرد نه عامل به منكر را !
🔹اينكه در روايات، ملامت وسرزنش گناهكار به خاطر گناهش نهي شده است شايد دليلش اين باشد كه گناه بيماري است و گناهكار بيمار؛
همان طور كه ملامت كردن بيمار به خاطر بيماري اش صحيح نيست و به جاي آن بايد به درمانش توجه كرد،
توبيخ گناهكار نيز به خاطر گناهش درست نيست و بايد با استفاده از راههاي درماني به درمان او پرداخت.
📚 مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی . پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
🌷🎍🌱🎍🌷
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین حضور حاج قاسم در ساختمان فرماندهی نیروی قدس
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج قاسم تلفنی به دختر شهید مغنیه گفت من امشب به مقتل خودم میروم!
روایت سردار حجازی از ساعاتی پیش از شهادت سردار سلیمانی
@Farsna
مصاحبه رادیو و تلویزیون و پاسخ های امام(ره) در 7 /اردیبهشت/1358
متن گفت وگوی خبرنگار رادیو و تلویزیون در قم از امام خمینی دربارۀ پیوند اعضا به شرح زیر است:⬇️⬇️
✍️✍️سؤال کننده:
پیوند اعضا از نظر اسلام چه حکمی دارد؟
✍️✍️پاسخ حضرت امام :
در صورتی که پیوند، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد.
👈👈سؤال کننده:
پیوند کلیۀ کسی که در اثر تصادف می میرد و کلیۀ شخصی که آن را در زمان حیاتش به دیگری واگذار کرده به بیمار کلیوی، چه حکمی دارد؟
✍️✍️پاسخ حضرت امام:
کسی که مرده است و کلیۀ او قابل استفاده است، با اجازه اولیایش جایز است که آن را برای نجات انسان دیگر مورد استفاده قرار بدهند و به انسان مریض و فاقد کلیۀ صحیح پیوند کنند.
.................................................................ة
صحیفه امام: ص143
موضوع : حکم اسلام درباره پیوند اعضا www.imam-khomeini.ir/fa/C207_42296
🎍🌱🌷🌱🎍
@ahkam_feqh_pooya
هدایت شده از سید عبدالرحمن مهدی پور
استفتاء از محضر مقام معظّم رهبری { مُدَّ ظلّه ُ العالی}👇👇
⬅️⬅️سوال ۱۲۹۲:
بعضی از افراد دچار ضایعات مغزی غیر قابل درمان و برگشت میشوند که بر اثر آن، همه فعالیتهای مغزی آنان از بین رفته و به حالت اغمای کامل فرو میروند .
و همچنین فاقد تنفس و پاسخ به محرّکات نوری و فیزیکی میشوند،
دراین گونه موارد احتمال بازگشت فعالیتهای مذکور به وضع طبیعی کاملاً از بین میرود و ضربان خودکار قلب مریض باقی میماند که موقّت است و به کمک دستگاه تنفس مصنوعی انجام میگیرد و این حالت به مدّت چند ساعت و یا حداکثر چند روز ادامه پیدا میکند،
وضعیت مزبور در علم پزشکی مرگ مغزی نامیده میشود که باعث فقدان و از دست رفتن هر نوع شعور و احساس و حرکتهای ارادی میگردد.
و از طرفی بیمارانی وجود دارند که نجات جان آنان منوط به استفاده از اعضای مبتلایان به مرگ مغزی است،
بنا بر این آیا استفاده از اعضای مبتلا به مرگ برای نجات جان بیماران دیگر جایز است؟
✍️ ✍️ جواب:
اگر استفاده از اعضای بدن بيمارانی که در سؤال توصيف شده اند برای معالجه بيماران ديگر، باعث تسريع در مرگ و قطع حيات آنان شود جايز نيست،
در غير اين صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلی وی صورت بگيرد و يا نجات نفس محترمی متوقف بر آن عضو مورد نياز باشد، اشکال ندارد.
🎍🌱🌷🌱🎍
فتاوای مراجع معظم نسبت به پیوند اعضای افراد مرگ مغزی👇👇
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):⬇️⬇️
✍️✍️ برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى که قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها جایز نیست، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعهاى از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است اگر کودک یا دیوانه نباشد وگرنه به هیچ وجه جایز نیست وهرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است . و قطع عضو مسلمان مرده، مانند چشم و دستش براى پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست، و اگر کسى چنین کند، بر او دیه لازم مىآید. و دفن آن عضو قطع شده واجب است، ولى اگر پیوند زد و عضو زندهاى از بدن شد، قطع آن واجب نیست.
و کسى که از نظر مغزى مرده است در حالى که قلب و ریه او هر چند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام مىدهند میت شمرده نمىشود و قطع اعضاى او براى الحاق به زنده به هیچ وجه جایز نیست. و نفوذ وصیت به اهداى عضو بعد از مرگ مشکل است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): ⬇️⬇️
✍️✍️در مورد مرگ مغزی اگر قضیه قطعی و یقینی باشد چنان فردی در این گونه احکام مانند میت است (هر چند پاره ای از احکام میت مانند غسل، نماز، کفن، دفن و غسل میت برای او جاری نمی شود).
بنابر این، برداشتن اعضای او برای نجات جان مسلمان مانعی ندارد.
هرگاه مرگ مغزی به طور کامل و مسلّم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگی عادی وجود نداشته باشد برداشتن بعضی از اعضا (خواه مانند قلب باشد یا کلیه یا عضو دیگر) برای نجات جان مسلمانی مانعی ندارد خواه وصیت به این کار کرده باشد یا نه، ولی بهتر جلب رضایت اولیای میت است.
.......................ة
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): ⬇️⬇️
✍️✍️به نظر اینجانب برداشتن عضو مسلمانی که هنوز فوت نکرده ولو مرگ مغزی او مسلّم باشد جایز نیست
هدایت شده از بهرام گل احمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️روایت تکان دهنده حضرت آیت الله مصباح یزدی از خیانت ۲۰ ساله برخی خواص نزدیک در حق رهبر معظم انقلاب
⬅️⬅️ شادی خدا در شاد کردن مؤمن 👇👇
♥️ #پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
🍀 ✍️✍️منْ سَرَّ مُؤْمِنا فَقَدْ سَرَنی وَ مَنْ سَرَّنی فَقَدْ سَرَّ اللّهَ
🍃 کسی که مؤمنی را شاد کند، مرا شاد نموده و کسی که مرا شاد نماید، خداوند را شاد نموده است.
📖 کافی، ج2، ص188، ح1.
منبع: کانال سخنرانی
🌷🎍🌱🎍🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ_تصویری
💠 سه توصیه به #نوجوانان برای جلوگیری از #انحراف_فکری و اخلاقی
🎙حجت الاسلام و المسلمین تراشیون
#جوانان
#پرسمان_دینی
#انحراف
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
🔆⬅️⬅️ امام سجاد علیه السلام:
💠 ✍️✍️حق کسیکه به تو نیکی میکند اینست که از او تشکر کنی و نیکیاش را به زبان آوری و از وی به خوبی یاد کنی و میان خود و خداوند عزوجل برایش خالصانه دعا کنی.
🔸✍️ اگر چنین کنی بی گمان (در )پنهان و آشکار از او تشکر کرده باشی.
👈👈 وانگهی اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، جبران کن.
📚 میزانالحکمه، جلد۶، صفحه ۲۳
🌷🎍🌱🎍🌷
🔸پیام آیت الله العظمی سبحانی به مناسبت ارتحال آیت الله مصباح یزدی
بسمه تعالی
درگذشت عالم مجاهد، محقق عالیقدر، آیت الله مصباح یزدی مایه تاسف و تأثر گردید.
فقید سعید در طول اقامت خود در قم مبدأ آثاری بود؛ در علوم عقلی و معارف اسلامی آثار ارزنده ای دارد و گروه زیادی را تربیت نموده و گروهی را با معارف اسلامی آشنا ساخت.
اینجانب این ضایعه را به علماء اسلام و حوزه های علمیه و بازماندگان محترم تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای روح آن عالم جلیل علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.
قم – جعفر سبحانی
-