eitaa logo
رساله عملیه امام خامنه‌ای
738 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
11 فایل
بندگی زیر سایه احکام اخلاقی عبادی طبق فتوای مقام معظم رهبری مد ظله العالی علی عباسی #احکام #پرسش از شما #پاسخ از ما تبادل لینک @ahkamaslami12 ارتباط با ادمین https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🔸عزیــز خـــدا🔸
💠 در محضر آیت الله خوشوقت (رض) 📌 🔸پیغمبر اکرم(ص) در آخرین جمعه‌ی یک ماه شعبان که می‌خواست مردم را بهتر آماده کند تا ازسفره‌ی ماه رمضان بهره‌ی بیشتری ببرند، خطبه‌ای درباره‌ی ماه رمضان و وظایف انسان در این ماه بیان فرمودند. 🔸ایشان در این خطبه خصوصیات عجیبی را فرمودند که مردم ماه رمضان را طوری ببینند که تشویق شوند روزه بگیرند، ایشان فرمودند: 🔹«این ماه، ماه رحمت خدا است که دارد به طرف شما می آید.» رحمت است، ترک گناه رحمت بزرگ و واسع پروردگار متعال است. فرمودند: «ماه رمضان می‌آید اما با برکت و رحمت و آمرزش» 🔸این سه را همراه خودش می‌آورد؛ هرکس در ماه رمضان روزه بگیرد، اول اینکه پروردگار متعال بر او نازل می‌شود؛ دوم مشمول خدا می‌شود و سوم قبل از ماه رمضانش را خدا می‌آمرزد و می‌بخشد. پیغمبر اکرم (ص) این تعبیر را در هیچ عبادتی نفرموده‌اند. 🆔 @khoshvaght_aziz
١٦٩٨ اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول، قضاى رمضان آخر را بگيرد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 پرداخت کفاره و فدیه به افراد واجب النفقه 💠 سؤال: آیا می توانم کفارۀ عمد و غیر عمد را به دامادم که فقیر محسوب می شود، بدهم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد ولی باید توجه داشت که کفاره عمد به شصت فقیر (جداگانه) پرداخت می شود؛ بنابر این اگر کفاره عمدی باشد فقط می توانید یک مد طعام به ایشان بدهید. لازم به ذكر است پرداخت کفاره و فدیه به کسانی که واجب النفقه انسان محسوب می شوند (مانند فرزند و مادر)، صحیح نیست. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
فضیلت گوش دادن به کلام خدا و قرآن: =============== 👈امام زین العابدین علیه السّلام می‌فرمایند: مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ کِتابِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَیْرِ قِرائَةٍ کَتَبَ اللهُ لَهُ حَسَنَةً وَ مَحاعَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً. کسی که حرفی از کتاب خدا را بشنود بدون اینکه خود قرائت کند خداوند برایش حسنه‌ای می‌نویسد و یکی از گناهان او را محو می کند و مقام او را یک درجه بالا می‌برد. 📚 اصول کافی ج۲ ص۶۱۲ باب ثواب قراءة القرآن .   =============== 👈 پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: هر کس قرآن را بشنود، خداوند به ازای هر حرفی، یک حسنه برای او می نویسند و او در زمره کسانی که قرآن می خوانند محشور می گردد. 📚 کنز العمّنال ج۱ ص۵۳۵ ح۲۳۹۶ .   =============== 👈 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: قارئ القرآن والمستمع فی الأجر سواء. تلاوت‌کننده و گوش فرادهنده به قرآن در پاداش مساوی هستند. 📚 مستدرک الوسائل ج۴ ص۲۶۱.  =============== 👈 پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله می‌فرمایند: یدفع الله عن مستمع القرآن بلوی الدنیا و عن قاریه بلوی الآخرة. خداوند، از شنونده قرآن، بلاى دنیا را دور مى‏كند و از قارى قرآن، بلاى آخرت را.  📚 مستدرک الوسائل ج۲ ص۸۳۱. 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 https://eitaa.com/joinchat/3209166866C953145691d 🔴 حداقل بـرای یک نـفر ارسال کنید☝️
هدایت شده از محمدی شیخ شبانی
احکام روزه: 📚 👈احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده⬆️⬆️ (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)❓⬆️ ن: کانال فقه واحکام رهبری @ahkam_feqh_pooya
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
هدایت شده از پرورشی‌مدرسه‌امام‌علی‌النقی(علیه السلام)
هتک حرمت مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و شهادت طلبه جهادگر عرصه‌ی محرومیت زدایی ، حجة الاسلام اصلانی را محضر حضرت بقیة الله الاعظم اروحنافدا تسلیت عرض می‌کنیم.🖤
‼️ روزۀ افراد سالخورده 🔷 پیرمرد و پیرزنی كه گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام(مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانايى روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه‌ها را بگیرند. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 روزه اوّلی ها 💠 سؤال: دختری که تازه به سن رسیده، اگر به واسطه روزه گرفتن دچار شود، نسبت به تکلیف دارد؟ ✅ جواب: اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود ـ حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه ـ سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد، کند و قضای آن را بگیرد؛ اما اگر سختی فوق العاده داشتن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 تبدیل کردن فدیه و کفاره به جنس دیگر 💠 کسی که فدیه و یا کفاره تأخیر مثلا به اندازه ده روز، مد طعام بر عهده او باشد لازم است به اندازۀ ده مد طعام مانند ده تا 750 گرم گندم یا نان و امثال آن، به فقیر بدهد و نمی تواند معادل قیمت ده مد طعام را تبدیل به چیز دیگری کند (مانند اینکه به همان قیمت، تخم مرغ یا گوشت به فقیر بدهد). https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 روزه با علم به ضرر یا ترس از ضرر 💠 کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد يا احتمال عقلائی می‌دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربۀ شخصی حاصل شده باشد یا از گفتۀ پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست؛ مگر آنكه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. ✅ رسالۀ نماز و روزه مسئله ٧٩٢ https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 قرص زیر زبانی 💠 اگر هنگام استفاده از قرص های زیر زبانی، آب دهان با آن آغشته شده باشد، در صورت بیرون ریختن آن، روزه صحیح است. ✅ رساله نماز و روزه مسئله ٨٢٦ https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 مکروهات روزه 💠 برخی از مکروهات روزه عبارت است از: ١. هر كارى كه سبب ضعف ‏شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن‏) ٢. بوييدن گياه خوشبو‏؛ (عطر زدن مكروه نيست) ٣. خيس كردن لباسى كه بر تن است؛‏‏ ٤. مسواك كردن با چوب تر‏؛ ٥. كشيدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بيايد؛‏ ٦. چشيدن غذا و مانند آن‏‏؛ ٧. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛ ٨. ريختن دارو در چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه بو يا مزۀ آن به حلق برسد؛‏ ٩. نشستن زن در آب‏؛ ١٠. هر كارى كه موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛‏ ١١. مضمضه زیاد. رساله نماز و روزه مسئله ٨٧٨ https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 روزۀ زن باردار 💠 زن بارداری كه زایمان او نزديك است؛ اگر می­ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) بايد براى هر روز يك مدّ طعام؛ يعنى گندم يا جو و مانند اينها (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه‌هايى را كه نگرفته، قضا نمايد و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 تزریق آمپول یا سرم 💠 احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های تقویتی و آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و همچنین انواع سِرُم‌ها خودداری کند ولی تزریق آمپول غیر تقویتی در عضله؛ مانند آنتی بیوتیک یا مسکن یا آمپول بی­ حسی و نیز دارویی که روی زخم‌ها و جراحت‌ها گذاشته می‌شود، اشکال ندارد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
سؤال: ۱) با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲) دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز خمس تعلق می گیرد؟ ۳) حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال ۹۵) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ جواب: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد. - در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد
💢 غسل و وضو با موي بلند بافته شده 💠 سوال: 🔷 آیا مو های بافته شده و بلند، برای وضو يا غسل اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ: در هر صورت در غسل باید بنا بر احتیاط واجب تمام موهای بلند شسته شود و در وضو اگر موهای جلو سر بلند است، باید فرق سر باز شود و بر پوست سر یا بُن موها، مسح انجام شود. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری از احکام_دین https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
هدایت شده از قم آنلاین
🛑 آیت الله مکارم پاسخ داد: حد ترخص در سفر‌های هوایی چگونه مشخص می‌گردد؟ 🔹آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تشخیص حد ترخص در سفر‌های هوایی گفت:معیار حد ترخص هوایی آن است که اگر فضا ساکت باشد صدای اذان را نشنود و افراد روی زمین دیده نشوند و در سفر‌های هوایی حدّ ترخص بسیار زود حاصل می‌شود، چند دقیقه‌ای که از محل دور شوند به حدّ ترخص می‌رسند 🕌 اخبار قم را ابتدا اینجا ببینید http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c اولین و بزرگترین رسانه‌ قمی‌ها☝️
انشالله روزی همه بشه در سفر زیارتی هوایی کربلا و سوریه و مکه و مدینه کاربرد داره
📚 مشقت داشتن روزه به جهت کار 💠اشخاصی که به جهت کارشان ناچار به افطار هستند تا حرجی نشده [به سختی شدید نیفتادند]، نمی توانند افطار کنند و باید عنوان حرج حاصل شود تا مجوز افطار داشته باشند. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
هدایت شده از احادیث الطلاب
❓سوال: آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات ⛔ را داشته است صحیح است؟ ✅پاســـــــــخ: اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد: ✍ امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1] ✍ آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2] ✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل مي كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل مي شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند. ✍ آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. ✍ آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] ---------- 📚 منبع: [1] امام، توضیح المسائل، م 1570. [2] توضیح المسائل ده مرجع، م 1594. [3] اجوبه الاستفتائات، س 758. ____________ 💎💎💎💎♻️💎💎💎💎   کانال احادیث الطلاب در(ایتا)👇 https://eitaa.com/joinchat/1997602816Cf7f5d3ab84 ‏ کانال احادیث الطلاب در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/C6mWL8mDMbv33gbHOUnPZF
‼️روزه گرفتن هنگام سفر در ماه رمضان 🔷 کسی که در ماه مبارک رمضان، مسافر است، نمی تواند روزه بگیرد و واجب نیست برای گرفتن روزه، قصد کند که در جایی، ده روز اقامت داشته باشد. بنابراین مسافری که نباید روزه بگیرد، اگر از روی علم و عمد، برخلاف وظیفه روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است و قضای آن بعد از رمضان واجب می گردد اما اگر به دلیل جهل به اصل حکم[*]، روزه گرفته باشد، روزه اش صحیح است. [*]: یعنی نمی داند روزه در سفر باطل است. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
‼️ ترش کردن معده 🔷 س ۵۸۳۰: آیا باعث باطل شدن روزه می شود؟ ✅ ج: صرف ترش کردن، باطل کننده روزه نیست ولی چنانچه موجب شود چیزی به فضای دهان آمده و عمدا و از روی اختیار فرو برده شود، روزه باطل می گردد اما اگر سهوا و بی اختیار فرو رود، باطل نمی شود. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
 ‼️تنگی وقت برای غسل در ماه رمضان 🔷کسی‌ که در شب ماه رمضان وظیفه دارد غسل کند، اگر به دلیل تنگی وقت یا مضر بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، باید تیمم بدل از غسل بجا آورد. 🔷اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزه‌اش باطل نمی‌شود. 📕منبع: leader.ir 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 مخلوط شدن کفاره عمدی و عذری 💠 سؤال: مؤسسه خیریه ای است که مردم، کفارۀ زیادی به آن داده اند و معلوم نیست که چه مقدار آن کفارۀ عمد است و چه مقدار آن عذر، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر بر اساس کفارۀ عمدی به مصرف برساند، کفایت می کند. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993