eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.3هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
908 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️ صرف پول دیه تصادف فرزند در غیر از احتیاجات وی ❓ سوال: پول ديه ناشى از تصادف فرزند (شكستن پا) را پدر او مى تواند صرف تامين مخارج زندگى خود و خانواده‌اش نمايد يا خير و آيا لازم است براى آن فرزند نگهدارى نمايد و يا بعداً به او برگرداند و يا براى او خرج نمايد؟ 💠 پاسخ: فقط در صرف براى احتياجات بچه مجاز است و در غير آن جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد." [2] ✅ نکته: تعليم و تربيت فرزندان و وادار كردن آنان به كارهاي نيك و درست و باز داشتن آنها از كارهاي زشت، وظيفه ي سنگين پدر مي باشد. زيرا اين مسأله به دنيا و آخرت آنان و سعادت وشقاوت آنان، ارتباط دارد. 🌹 بر هر پدر مسلمان لازم است كه فرزند خود را ازابتداي كودكي، علم دين بياموزد، علمي كه راه وروش زندگي و سعادت دنيا وآخرت را براي آنان بيمه كرده و تأمين نمايد. 💠 💠 ---------------------- 🔻 پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام دیات. [2]. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 399. ============ 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
🔘 برای و شیوه جبران آن ⏺ سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟ 🔴 پاسخ: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. [1] 🌹 حدیث: امام کاظم (علیه السلام): مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است. [2] ✔️ نکته: در آموزه‌های اسلامی تحصیل مال مشروع و طیب همانند جهاد در راه خدا دانسته شده است؛ زیرا پاسخ گویی به نیازهای مادی و جنبه‌های دنیوی، امری لازم و ضروری است و انسان‌ها در سایه اقتصاد سالم، می‌توانند بسترهای رشد کمالی خود را فراهم آورند. از سویی مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است. احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین این مهم وجود دارد؛ چرا که انسان باید در این حوزه بیشترین توجه و دقت را داشته باشد تا زندگی پاک و سالمی در دنیا داشته و مسیر کمالی خود را به خوبی بپیماید. کسانی که دنیاگرا هستند، به مال و منال دنیا دل می‌بندند و می‌کوشند تا از هر راهی هرچند نامشروع آن را به دست آورند. ------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام تراشیدن ریش. [2]. مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379. 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
👤 جدا شدن از جماعت 👥 ❇️ سوال: آیا در نماز جماعت صحیح است از همان ابتدا قصد كنيم ركعت دوم نماز را فردا بخوانیم؟ ‏ 🔰 پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه اس: فرادی کردن نماز جماعت در اثناء، مانعی ندارد ولی احتیاط مستحب ترک این کار است مگر زمانی که عذر شرعی یا عرفی مهمّی برایتان پیش آید. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: بدون عذر نمى توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادى کرد، خواه از اوّل تصمیم بر این کار داشته باشد، یا در اثناء نماز. ✍🏼 آیت الله وحید: عدول از جماعت به فرادى در حال تشهّد قبل از سلام امام در صورتى كه از اوّل قصد عدول نداشته اشكال ندارد ، و همچنين است قبل از تشهّد در صورتى كه معذور باشد ، و در غير اين دو صورت محلّ اشكال است ، چه از اوّل نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول كند ، ولى اگر به وظيفه منفرد عمل كرده نمازش صحيح است ، و همچنين اگر بعد از گذشتن محلّ قرائت عدول كرده و از اوّل قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترك قرائت صحيح است. ✍🏼 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست. ✍🏼 آیت الله صافی گلپایگانی:بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر سلام آخر نماز ------------ 💻 استفتا از سایت مراجع عظام 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
🔘 محاسبه چند برابری ساعت اضافه کاری توسط مسئول و حکم وجوه دریافتی 🔻❔سوال: اگر کارمندی هر ماه در حدود سی یا چهل ساعت در اداره اضافه‌کاری نماید، آیا جایز است مسئول اداره برای تشویق کارمندان ساعات اضافه کاری آنان را دوبرابر حساب کند، مثلاً هر ماه برای آنان صد و بیست ساعت محاسبه کند؟ و در صورتی که اشکال داشته باشد، اجرتی که برای اضافه‌کاری‏های قبلی گرفته شده چه حکمی دارد؟ 📝 پاسخ: نوشتن گزارش های غيرواقعی و دريافت پول در برابر ساعات اضافه‏ ای که کاری در آنها انجام نشده جايز نيست و واجب است پول های اضافه‏ ای که کارمند مستحق دريافت آنها نبوده، بازگردانده شود، ولی اگر قانونی وجود داشته باشد که به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه کاری کارمندی را که اضافه کاری انجام داده، دو برابر نمايد جايز است اين کار را انجام دهد و در اين صورت دريافت اجرت توسط کارمند طبق گزارشی که مسئول اداره از ساعات اضافه کاری او نوشته، جايز است. [1] 🔍📌 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): "رها كردن لقمه اى حرام، پيش خدا محبوبتر است از دو هـزار ركعت نماز مستحبى." [2] 🔍 🔻 ✅ نکته: در دین اسلام به فرد مسلمان، اجازه داده نمی‌شود که از هر طریقی کسب کرده و مالی بدست آورده و مایحتاج خود و خانواده خویش را تامین کند بلکه مسلمان باید از مسائل مربوط به کسب و کار اطلاع داشته باشد و تنها از راه‌های حلال (به معنای جایز و روا) کسب داشته باشد. با نگاه به آیات قرآن در می‌یابیم که قرآن هرگز ما را به چشم‌پوشی از مواهب الهی دعوت نکرده و فقر را ارزش و نعمت به حساب نیاورده است. ---------------------- پی نوشت: 🔻 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. تفسيرالمعين، ص 26. :::::::::::::::::::::: 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
📚 خمس هدیه 💠 سؤال: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟ ✅ جواب: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟ :::::::::::::::::::: 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 مالکیت یارانه و مطالبه آن از شوهر 🔸 پرسش: آیا زوجه می تواند یارانه خود را از شوهرش مطالبه کند؟ ✍️ پاسخ: یارانه مربوط به کسی است که هزینه های زندگی مانند آب، برق، گاز و ... را می پردازد. [1] 🌱🌼 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند." [2] ⭐️ نکته: تلاش و ممارست برای تأمین رفاه زن در خانواده یکی از تکالیف مهم همسر وی در احکام دین اسلام است، و مرد موظف است مطابق شرع و احکام اسلام، کلیه مخارج زن از خوراک، پوشاک، دارو، درمان و غیره را فراهم کند و در صورت امتناع یا کوتاهی در این وظیفه، نسبت به این مهم مسئول خواهد بود. شاید تصور شود این احکام بر علیه مردان و در جهت منافع زنان تبیین گردیده و عملا مردان را در خدمت زنان گمارده است. و حتی در مقابل برخی افراد روشنفکرنما نیز با نگاهی بدبینانه و به ظاهر در حمایت از حقوق زنان معتقدند که دریافت نفقه زن از مرد به مفهوم جیره‌­خواری، اسارت و بردگی وی در زیر جور و حاکمیت مرد است. در صورتی که دین اسلام با یک نگاه واقع بینانه، حکیمانه و جامع این قوانین را وضع و تبیین نموده است. 👈 ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. [2]. مکارم الاخلاق، ص 216. 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 «قضای نمازهای آیات» 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: چند سال به علت نمازهای آیات خود را به جا نیاورده ام، و آنها را نمی دانم تکلیف چیست ؟ 🔷 پاسخ: 👇 «انجام آن مقدار از نمازهایی که دارید به شما آمده است واجب است و نسبت به مقدار ندارید.» ⬅️ مثلا بین 3 و 5 شک دارید، 3 بار خواندن نماز آیات به نیت کافی است. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 به جا آوردن ◀️❓سوال: آیا نماز هایی را که فرزند بزرگ باید از طرف پدر می خوانده ولی نخوانده است، باید توسط فرزند پسر بزرگ بجا آورده شود؟ 🛑 پاسخ: ⬇️⬇️ ✴️ امام خامنه ای: در فرض مذکور، اگر پسر بزرگ میت بجا نیاورد، بر دیگران واجب نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در فرض سوال پسر باید نمازهای قضا پدر بزرگش را بجا آورد، البته در نظر داشته باشید بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: واجب نیست. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باید قضا کند. [4] ✴️ آیت الله فاضل: اگر پسر بزرگ نماز پدر مرحومش را نخوانده باشد، قضای آن بر پسر بزرگترش واجب نیست، یعنی قضای نماز پدر بزرگ بر پسر بزرگ بابا واجب نیست. [5] --------------------- 🛑 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 644516. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501270069. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 469302. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29005. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500238. ========== 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: در ایام حیض و جنابت آیا خواندن قرآن و یا فرستادن ذکر صلوات و امثال آن کراهت دارد؟ 🔷 پاسخ: 👇 قرائت آیاتی که سجده واجب دارد بر جنب و حائض حرام است و قرائت سایر آیات در غیر اوقات نماز برای حائض کراهت دارد(یعنی ثواب کمتری دارد)؛ ولی در اوقات نماز مستحب است خود را تطهیر کند، و وضو بگیرد و قرآن بخواند، یا مشغول ذکر باشد و برای کسی که جنب است، مکروه است بیش از هفت آیه از آیاتی را که سجده واجب ندارد، قرائت کند. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ به در ❓پرسش: آیا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جایز است؟ ✅ پاسخ: نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جايز و صحيح است. [1] 💐 حدیث: امام صادق (علیه السلام): "هركس با اهل سنت، در صف اوّل آنها نماز بگزارد، مانند كسى است كه پشت سر رسول اللّه (صلی الله علیه و اله) در صف اوّل نماز گزارده است." [2] ✅ نکته: وحدت بین شیعه و سنی یک تاکتیک و موضع‌گیری مقطعی و موقت نیست وحدت بین شیعه و سنی یک استراتژی و برنامه دراز مدت و ماندگار است. به همین خاطر از صدر اسلام تاکنون در نزد اسلام خواهان واقعی و آگاه امری مسلم و تردید ناپذیر بوده است. وحدت یکی از عوامل اصلی بازیابی اقتدار جهان اسلام است، در سایه وحدت و برادری اسلامی است، که عزت و عظمت جامعه اسلامی می‌تواند جلوه کند و مشکلات فراروی مسلمانان را حل کند، بدون شک رسیدن به وحدت اسلامی نیازمند عبور از موانع سخت داخلی و خارجی است که با ایجاد بسترهای فکری، فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی در فضای کشورهای مسلمان می‌توان به این مهم دست یافت. ---------------------- پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اقتدا به اهل سنت. [2]. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ه ق، ج‏3، ص 380. 〰〰〰〰〰 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
⏺ انجام کارهای شخصی در اداره ❓ سوال: اگر کارمند در محل کار خود در اداره، ساعات بیکاری زیادی داشته باشد و مجاز نباشد که در این ساعات در بخشهای دیگر کار نماید، آیا جایز است در اوقات بیکاری کارهای شخصی مربوط به خودش را انجام دهد؟ ✔️ پاسخ: اقدام به انجام کارهای در اثناء کار در محل کار، تابع مقررات و اجازه مربوطه است. [1] 🍃🌹 حدیث: ابو عمرو شیبانی:⬇️ 🌺 امام صادق (علیه السلام) را دیدم که در دستش بیلی بود و ازاری ضخیم بر تن داشت و در بوستان خود کار می کرد و عرق از پشت او سرازیر بود. عرض کردم: -- فدایت شوم! اجازه بدهید من به جای شما کار کنم. فرمود: من دوست دارم که مرد برای تأمین معیشت خود در گرمای آفتاب اذیّت شود. [2] ✅ نکته: ⬇️ "یک مدیر موفق و توانمند در بهره‌گیری از همه توانایی‌های نیروی کار و تلاش می‌کند که البته این امر بسیار دشوار است و می‌توان گفت که تنها با ارزش‌گذاری‌های مادی و معنوی به نیروی کار می‌توان از همه توانایی‌های آنها بهره گرفت. اهمیت کار آنچنان بالاست که در کنار ایمان مطرح می‌شود بنابراین باید به توسعه و ارتقای فرهنگ کار توجه بیشتری شود. اگر هدف ما توسعه انسانی است این توسعه انسانی دست نمی‌دهد مگر اینکه معتقد به توسعه اجتماعی باشیم که توسعه اجتماعی خود در گرو اولویت‌گذاری به نیروی فکر و اندیشه و تقویت روحیه اجتماعی است. باید توجه داشته باشیم که رسیدن به سطح مطلوب بهره‌وری در گرو داشتن عناصری آگاه، هوشمند، متعهد و نو‌آور، تحت سیستم اجتماعی و انسانی در محیط کاری است." ----------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. الکافی: 13/76/5. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♦️ #حق_الناس 🔻 # احتمال تضییع حقوق اشخاص یا مراکز ❓ بخاطر عدم حساسیت و دقت در حساب، احتمال میدهم مبلغی حدود ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان به اشخاص یا مراکزی بدهی داشته باشم. دقیقا هم نمیدانم چقدر و به چه کسی بدهکارم. چطور می توانم جبران کنم؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ‼️✅ به مجرد احتمال، چیزی بر شما واجب نمی‌شود، اما می توانید برای احتیاط، مبالغ احتمالی را از طرف صاحبان آنها به فقیر صدقه بدهید و اگر مربوط به سازمان های دولتی باشد، مبلغ را به خزانه دولت واریز کنید. ~~~~~~~~~ 💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای - leader.ir 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♦️ در اختیار 🔻 سوال: چندین سال است که مقداری از اموال مربوط به بیت‌المال نزد من است و اکنون می‌خواهم خود را برئ‏ الذمّه نمایم، وظیفه من چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 "اگر آنچه که از اموال بيت ‏المال نزد شماست، از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از اداره‏ های دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت تحويل بدهيد." [1] 🍃🌺 حدیث: امام علی (علیه السلام): "به خدا سوگند! اگر ببینم آنچه را عثمان بیهوده از بیت المال، به این و آن بخشیده، به مهر زنان یا بهای کنیزان شده باشد، آن را باز می گردانم، زیرا، عدالت، گشایش می آورد و آن کس که عدالت بر او گران آید، ظلم و ستم، بر او گران تر خواهد بود." [2] ✅ نکته: متاسفانه به رغم تاکیدات مسئولین، افرادی در جامعه هستند که همواره دم از رعایت بیت المال و حق مردم می‌زنند اما در عمل با این فکر بزرگ، فرسنگ‌ها فاصله دارند شاید حرف آخر را شیخ اجل، سعدی شیراز بهتر از هر کسی گفته باشد که: ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند/ بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست! ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی. [2]. نهج البلاغه، خطبه 15. 〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
💠 حضور در مسجد برای نماز اول وقت در ساعت اداری ❓سوال: در نزدیکی اداره ما مسجدی وجود دارد، آیا جایز است در اثناء ساعات رسمی کار برای شرکت در نماز جماعت به آنجا برویم؟ ✅ پاسخ: خارج شدن از اداره برای رفتن به مسجد جهت شرکت در نماز جماعت در اول وقت، در صورتی که نماز جماعت در خود اداره بر پا نشود، اشکال ندارد، ولی بايد مقدمات نماز به گونه‏ای فراهم شود که مدت غيبت از اداره در ساعات رسمی کار برای ادای فريضه نماز جماعت، کاملاً کاهش پيدا کند. [1] 💠 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🍃🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): " [نماز] اول وقت مايه خشنودى خداوند، ميان وقت دربردارنده رحمت خداوند وپايان وقت، موجب عفو خداوند است." [2] ✅ نکته: نماز اول وقت از جمله اعمال مستحبی است که توصیه زیادی به آن شده است. به طوری که می توان سعادت دنیا و آخرت را در خواندن نماز اول وقت دانست. بر اساس روایات از ائمه اطهار و سفارش علما، پسندیده این است که انسان اگر عذر شرعی نداشته باشد، نماز را در اول وقت آن بجا آورد تا مشمول آثار و ثواب آن شود. البته مراعات حقوق ارباب رجوع در ادارات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ------------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. سنن الدار قطنى، ج ۱، ص ۲۵۹. 〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♦️ #ازدواج_حرام 🔻 ازدواج لواط کننده با خواهر شخص لواط دهنده ❓ ازدواج لواط کننده با خواهر شخص لواط دهنده چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ‼️✅ اگر دخول ولو به کمتر از مقدار حشفه (ختنه گاه) صورت گرفته خواهر مفعول بر فاعل حرام ابد شده و نمی‌توانند با هم ازدواج کنند و اگر ازدواج کرده‌اند ازدواج باطل و بايد از هم جدا شوند اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند و يا جاهل به حکم باشند ولی اگر شک کند که دخول شده یا نه یا گمان کند که دخول شده ولی یقین نداشته باشد حرام نیست و مى‌توانند ازدواج کنند؛ و ازدواج مفعول با خواهر فاعل اشکال ندارد. ~~~~~~~~~ 💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای - leader.ir 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
💠 عدم نصب کنتور در مسجد و استفاده غیرمجاز از آب و برق 🔻 سوال: به استحضار مى‌‌رساند جهت مصارف عمومى در يكى از تهران چند سالى از و برق عمومى بدون نصب و پرداخت پول استفاده شده است و پس از تخريب و تجديد بناى مسجد بخش عمده‌اى از آب و برق استفاده شده در عمليات ساخت نيز آب و برق عمومى بوده است. در حال حاضر به دليل ساخت و ساز انجام شده، مسجد مبلغ بالايى مقروض مى‌‌باشد و با مشكلاتی حق انشعاب آب و برق پرداخت و كمتر نصب گرديده است. لطفاً بفرماييد: ❓ 1️⃣ تكليف افرادى كه در طول اين مدت از آب و برق عمومى در مسجد استفاده نموده‌اند چيست؟ ❓ 2️⃣ تكليف وضو و نمازهايى كه افراد با شرايط مذكور در مسجد به‌جا آورده‌اند چيست؟ ❓3️⃣ در حال حاضر با توجه به اينكه مسجد با آب و برق عمومى بنا گرديده اقامه نماز در آن داراى چه حكمى است؟ ✅ پاسخ 1️⃣ افرادى كه اطلاع نداشته‌اند وضو و نمازشان صحيح است. ✅ پاسخ 2️⃣3️⃣ نمازهاى خوانده شده از اين جهت اشكال ندارد و صحيح است لكن در همه صور در حال حاضر بايد حقوق بيت‌المال را جبران نمايند. [1] 🍃🌸 حدیث: رسول اکرم (صلي الله عليه و آله): "پنج کس اند که من و هر پيامبر مستجاب الدعوه اي، آنان را لعنت کرده است: ▪️آن کس که در کتاب خدا، آيه اي را زياد گرداند. ▪️کسي که سنت و روش مرا رها کند. ▪️کسي که قضا و قدر خدا را تکذيب کند. ▪️کسي که حرمت عترت مرا که خدا واجب فرموده نگه ندارد. ▪️و کسي که اموال عمومي را به خود منحصر سازد و (تصرف در) آن را (به نفع خود) حلال شمارد. [2] ✅ نکته: امانت همه جا مطلوب است ولى از دیدگاه اسلام در اموال عمومى و سرمایه هاى معنوى و مادى که تعلق به جامعه دارد، نه به شخص خاصى، داراى تأکید بیشترى است فلسفه آن نیز روشن است، زیرا: 🔻 اولا گروهى چنین مى پندارند، چون این سرمایه ها تعلق به عموم دارند، آنها آزادند هرگونه مى خواهند در آن عمل کنند، 🔻 و ثانیاً اگر خیانت در اموال عمومى و بیت المال رایج شود نظام جامعه از هم گسیخته خواهد شد، و چنین جامعه اى هرگز روى سعادت نمى بیند. ------------------------ پی نوشت:👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی. [2]. الکافي، ج 2، ص 293. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
استفاده از لاک توسط خانم ها در انگشتان دست و پا هنگام وضو چه حکمی دارد؟ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
◀️ اشتباه در تشخیص امام جماعت و اقتدا به نیت شخص خاص *️⃣ ❓سوال: اگر به نیت شخص در نماز جماعت اقتدا کنیم و بعدا مشخص شود که شخص دیگری امام بوده، نماز صحیح است؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: اگر امام جماعت باشد، نماز جماعت صحيح است و اگر عادل نباشد، در صورتی که به نماز اضافه نکرده باشد نمازش صحیح و فرادا است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که نیت او امام بوده مانعی ندارد. [2] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: نماز جماعت صحیح است مگر قصد جماعت را به امامت نفر اول کند. [3] ✳️ آیت الله وحید: نمازش صحيح است در صورتى كه كارى كه نماز فرادى را اگر چه باطل مى كند ـ مثل زياد كردن ـ انجام نداده باشد. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر به نیت به عنوان امام به نماز جماعت اقتدا کند و در وسط نماز متوجه شود که امام جماعت کسی دیگر است. اگر کسی که پیش نماز است، عادل باشد نمازش با جماعت صحیح است، اما اگر عادل نباشد در این صورت نماز جماعت باطل است . [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 516475. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405140051. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 12525. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9303665. ◀️💻 مرکز نشر احکام دین
🔴 زندگی در خانه کسی که بصورت غیر قانونی از برق و آب استفاده می کند 🔹 سوال: زندگى کردن در خانه کسى که بطور غير قانونى از آب و برق شهرى استفاده مى‌کند چه حکمى دارد؟ 🔷 پاسخ: استفاده از آب و برق سازمان آب و شرکت برق بدون اجازه و نصب کنتور انشعاب از طرف سازمان هاى مربوطه حکم غصب را دارد که حرام و انجام اعمال عبادى با چنين آبى باطل است، مگر آنکه در گذشته خودش غاصب نبوده، و موضوعاً اطلاع از غصب نداشته است که در اين صورت اعمال گذشته محکوم به صحّت است ولى ضامن هزينه آب و برق مصرفى است. [1] 🌼 حدیث: پيامبر خدا (صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله): "كسى كه مال مسلمانى را به ناحقّ غصب كند، خداوند پيوسته ازاو رويگردان باشد و از هر كار نيكى كه میكند در خشم باشد و آنها را درشمار حسناتش ثبت نكند تا آن گاه كه توبه كند و مالى را كه گرفته است به صاحبش برگرداند. [2] 🔴 🔴 ✅ نکته: عدم پرداخت بهای استفاده از امتیازاتی مانند آب علاوه بر منع دینی، از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز جایز نیست. این کار علاوه بر ترویج فرهنگ نادرست، موجب تضعیف خدمات رسانی در آینده و عدم توسعه شبکه های خدماتی می گردد. شهروندان باید ضمن پایبندی به قوانین، بهای استفاده از خدمات شهری را که بر اساس قوانین تعیین شده است، پرداخت نمایند. ----------------------- پی نوشت: 🔻 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی. [2]. مستدرك الوسائل: 17 / 89 / 20823 منتخب ميزان الحكمة: 426. ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🔷 استفاده از برق شهرى براى چراغانى كردن هيأت‌ها در ماه محرم ❓ سوال: آيا مى‌توان از برق شهرى براى چراغانى كردن هيأت‌هايى كه در ماه محرم برپا مى‌شود استفاده كرد؟ ✅ پاسخ: اگر برخلاف مقررات باشد، اشکال دارد و موجب ضمان است. [1] 🔷 🍃🌺 حدیث: پيامبر خدا (صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله): "كسى كه مالى از راه غيرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست مى كند." [2] ✅ نکته: به حکم فطرت و عقل و شریعت، هر کسی باید امانتی که در اختیار اوست مراعات کرده و بر حفاظت آن اهتمام ورزد. کسانی که در امانت خیانت کنند از نظر عقل و شرع خائن شمرده و مجازاتی برای آنان در نظر گرفته می‌شود. همگان باید به عنوان امین در بیت‌المال آن را به گونه‌ای مراعات کنند که هیج تصرف سوء و نادرستی در آن انجام نگیرد. -------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی. [2]. بحارالانوار، ج 103، ص 5، ح 17. ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
⭕️ ❓ سوال: دعاهایی که نویسندگان آن‌ها ادعا می کنند که در دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و مراجعه به آن‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ «اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آن‌ها حق باشد، تبرّک جستن به آن‌ها اشکال ندارد. همان‌گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(علیه السلام) باشند، اشکال ندارد.» ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
💠 استفاده از پول اعتباری کارت بانکی و دادن سود هنگام بازپرداخت 🔻 سوال: من از کارت دستگاه خودپرداز بانک استفاده مى‌کنم، که گاه (بدون اينکه پولى در حسابم باشد) از پول اعتبارى کارت خرج مى‌کنم ولى بايد يک درصدى اضافه بها به صورت ماهانه، نسبت به آن مقدار پولى که از کارت استفاده کرده‌ام بپردازم. اگر اين بهره حساب مى‌شود، کفاره اين گناه چيست و چگونه مى‌توانم خود و خانواده‌ام را از اين گناه در آينده خلاص کنم، چرا که بايد در طى بيست ماه آينده اين پول اعتبارى را با اضافه بها پس بدهم. ✅ پاسخ: اگر با استفاده از کارت اعتبارى پول را به عنوان قرض دريافت کرده‌ايد که بعداً با بهره بپردازيد، اصل قرض صحيح است و پول قرضى حلال است، ولى درصد اضافه، اگر بابت كارمزد نباشد ربا و حرام است و شما شرعاً بدهکار آن نيستيد اگرچه بانک خواه و ناخواه از شما خواهد گرفت. [1] ♦️ ⭕️ 🌹 حدیث: امام رضا (علیه السلام): "خدايت رحمت كند! بدان كه ربا حرام و از گناهان كبيره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه مى بريم به خدا از آتش. ربا را همه پيامبران و همه كتاب هاى آسمانى حرام كرده اند. [2] ✅ نکته: با رواج ربا و نزول در بین مردم یک جامعه، مهمترین چیزی که از این جامعه خواهد رفت، دادن قرض و وام های قرض الحسنه است. از بین رفتن مهر و محبت و عاطفه و حس احسان و کمک به دیگران یکی از آثار سوء ربا و نزول است. با رواج این نوع کسب سود دیگر حتی برادر به برادر، دوست به دوست خود هم پولی را قرض نمی دهد و تنها ملاک برای کمک به دیگران و قرض، دریافت سود بیشتر خواهد شد که در این شرایط دیگر روابط انسانی و عاطفی به سمت کم رنگ شدن و نابودی خواهد رفت. -------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام چک و سفته. [2]. فقه الرضا علیه السلام ص 256 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♦️ استفاده از خانه‌هاى سازمانى دولتى ❓ سوال: استفاده از خانه‌هاى سازمانى دولتى براى کسانى که امکان مالى دارند يا خانه شخصى دارند از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ و اگر به وسيله پارتى بازى و... به آن دست يابيم خواندن نماز در آن اشکال دارد يا خير؟ ✅ پاسخ: اگر برخلاف مقررات است، جايز نيست و اگر از طريق نامشروع اشغال شده است، نماز در آن حکم غصب را دارد. [1] 🍃🌸 حدیث: 👇👇 امام علی علیه السلام طی نامه ای به ابن عباس می نویسد: "ای فرزند عباس! بهره تو از حکومت نباید مالی باشد که از آن استفاده کنی و نه غیظ و خشمی که با امر و نهی شفا یابد.بلکه باید هدف تو نابودی باطل و زنده داشتن حق باشد." [2] ✅ نکته: هر كس به عموم خدمت مي كند و نتيجه كار و تلاش او متوجّه همگان مي شود، به اندازه استحقاق اش با اجازه مسئولان امر مي تواند از بيت المال نيز استفاده كند. اما خارج از آن، راه هرگونه استفاده خصوصي و تصرّفي كه در شرع و قانون پيش بيني نشده بر همگان بسته است. امر به معروف و نهي از منكر اصلي است كه بايد در تمام زمينه هاي اجتماعي به كار گرفته شود تا جامعه از هر نوع فسادي ايمن گردد. كسي كه از اموال عمومي و دولتي استفاده مي كند هميشه بايد اين مسأله را در نظر داشته باشد كه مردم مواظب اعمال و رفتار او بوده و با مشاهده كوچكترين تخلّف با او برخورد خواهند كرد. --------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی. [2]. بحار الانوار، ج 40، ص 328، نهج السعادة، ج 75 ص 348. 🔻🔻🔻🔻🔻 ♦️ https://eitaa.com/ahkamdin
🔶 استفاده از وام بانکی در غیر مورد تعیین شده ❓ سوال: در صورتى كه گيرنده وام قصد مصرف آن در مورد قرارداد را ـ كه تعمير خانه است ـ نداشته باشد، حكم وضعى و تكليفى آن را بيان فرماييد؟ ✅ پاسخ: اگر بانک وامى را براى کسى که مى‌خواهد خانه‌اش را تعمير کند اختصاص داده، شخص دريافت کننده اگر قصد تعمير منزل را ندارد از همان ابتداء حق گرفتن چنين مبلغى را نداشته و مالک آن نمى‌شود. و از تسهيلات بانكى بايد در همان جهتى كه تعيين شده استفاده كنند و در غير آن جايز نيست. [1] 🔶 🔶 🌹 حدیث: امام هادی (علیه السلام): 😭 "به راستى که حرام، افزایش نمى ‏یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انـفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‏ اى به سوى آتـش خواهد بود." [2] ✅ نکته: پرهيز از حرام خواری و در کنار آن پرهيز از گناه دو پايه اصلي سلوک الي الله و اصولی ترين کاری است که يک مراقب بايد انجام دهد. اغلب کساني که در اين امر خطير موفق بوده اند، به خاطر اين است که اجازه نداده اند مال حرام داخل زندگی آنها شود، زيرا به اين نکته واقف اند که حرام خواری از موانع اصلي خودسازی است. ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام وام و معاملات بانکی. 〰〰〰〰〰〰〰 💻 مرکز نشر احکام دین 🔶 https://eitaa.com/ahkamdin
⭕️ استفاده از دفترچه بیمه سایرین و واگذاری آن به دیگران ⁉️ سوال: آیا استفاده از دفترچه بیمه درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه آن را در اختیار دیگران بگذارد؟ 🔴 پاسخ: استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است. [1] 🍃🌸 حدیث: پيامبر اکرم (صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله): "كسى كه مال مسلمانى را به ناحقّ غصب كند، خداوند پيوسته ازاو رويگردان باشد و از هر كار نيكى كه مى‏ كند در خشم باشد و آنها را درشمار حسناتش ثبت نكند، تا آن گاه كه توبه كند و مالى را كه گرفته است به صاحبش برگرداند." [2] ♦️ ✅ نکته: علاوه بر حرمت شرعی استفاده از دفترچه بیمه دیگران، بر اساس قانون نیز، هرکس به استناد اسناد و گواهی های خلاف واقع یا با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده نماید یا موجبات استفاده افراد خانواده خود یا شخص ثالث را از مزایای مذکور فراهم سازد به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به سازمان تامین اجتماعی و در صورت تکرار به حبس جنحه ای از ٦١ روز تا شش ماه محکوم خواهد شد. ---------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام بانک ها، بیمه. [2]. مستدرك الوسائل: 17 / 89 / 20823 منتخب ميزان الحكمة: 426. 💻 مرکز نشر احکام دین 🔶 https://eitaa.com/ahkamdin