✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯
🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐
📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید:
@pasokhgoo_talabeh
@PasokhgooTalabeh
🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم.
مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سؤال: آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است⁉
🔹پاسخ:
اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_وضو
#غسل_مانع
✔️ 👈 مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا عبور و گذشتن از مسجد برای زن حائض، جایز است⁉
🔹 پاسخ:
1. نسبت به #مسجدین ( #مسجد_الحرام و #مسجد_النبی): مطلق ورود، حرام است، اگر چه از یک درب وارد و از درب دیگر خارج شود.
2. نسبت به مساجد دیگر: اگر عبور طوری باشد، که از یک درب داخل و از درب دیگر خارج شود، اشکال ندارد.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 355.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_بانوان
#حیض_مسجد
✔️ 👈 مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با توجه به ضرورت تبعیت از امام در نماز جماعت، اگر امام قنوت را فراموش کند و به رکوع برود، آیا می تواند پس از رکوع آن را جبران کند؟حکم عدم تبعیت مأمومین از امام و انجام قنوت چیست⁉
🔹 پاسخ:👇👇
✴️ مقام معظم رهبری: در فرض سؤال مستحب است امام جماعت بعد از رکوع، قنوت را بجا آورد و برای مأمومین جایز نیست جلوتر از امام به سجده بروند. [1]
✴️ آیت الله مکارم: بهتر است مأمومین به سرعت قنوت را بخوانند و خود را به رکوع امام برسانند ولی کسانی که قنوت را خوانده اند و یا متوجه اشتباه امام شده و با این حال بدون خواندن قنوت به رکوع رفته اند، نباید در قنوت بعد از رکوع از امام تبعیت کنند. [2]
✴️ آیت الله فاضل: اگر امام سهوا بدون خواندن قنوت به رکوع برود چون قنوت مستحب است باید مأمومین نیز متابعت کنند و با امام به رکوع بروند، لیکن اگر قنوت بخوانند و با امام رکوع نکنند در صورتی که در سجده با امام برسند و یکی شوند نماز جماعت صحیح است. هم چنین مستحب است امام بعد از رکوع قنوتی را که فراموش کرده بخواند.. [3]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: جایز، بلکه مستحب است قنوت را بجا آورد؛ مانعی ندارد. [4]
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503106.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_نماز
#نماز_جماعت
#فراموشی_قنوت
✔️ 👈 مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯
🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐
📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید:
@pasokhgoo_talabeh
@PasokhgooTalabeh
🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم.
مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا پارک ماشین در زمین های خالی که صاحبانشان فعلا قصد ساخت و ساز ندارند، صحیح است⁉️
🔹پاسخ:👇👇👇
✴️ مقام معظم رهبری:اگراطمینان به رضایت صاحبان آنهادارید، اشکال ندارد. [1]
✴️ آیت الله مکارم: چنانچه پارک اتومبیل موجب سد معبر یا ایجاد مزاحمت برای دیگران نیست همچنین صاحب زمین از این کار نهی نکرده، مانعی ندارد. [2]
✴️ آیت الله فاضل: اگر صاحبان زمین از پارک کردن ماشین ها منعی ندارند، پارک کردن ماشین در آن زمین ها اشکال ندارد. [3]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: fuG2k1uqHI.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9606050115.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری : 9611402.
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست⁉
🔹 پاسخ:
سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [1]
✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است:
1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت)
2. خروج منی
3. تمام شدن 9 سال قمری
آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [2]
📚 منابع:
[1]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226.
[2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444.
#احكام_بلوغ_دختران
➖➖➖➖➖➖
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم اهداء اعضاء بدن پس از مرگ برای مطالعات علمی، چیست⁉
🔹 پاسخ:👇👇
✴️ مقام معظم رهبری: در صورتی که نجات #نفس_محترمه یا دستیابی به تجارب #علوم_پزشکی که جامعه به آن محتاج است و یا شناسایی نوعی بیماری که حیات مردم را تهدید می کند، متوقف بر تشریح باشد، تشریح جسد میت جایز است، و #وصیت به این مطالب هم مانعی ندارد، مگر اینکه تشریح موجب صدق عنوان #مثله باشد و یا عرفا هتک حرمت میت محسوب شود، در هر صورت لازم است تا آنجا که استفاده از جسد غیر مسلمان امکان دارد، از جسد مسلمان استفاده نشود. [1]
✴️ آیت الله مکارم: تشریح مرده مسلمان براى مقاصد طبّى به چند شرط جایز است:
الف) مقصود یادگرفتن و تکمیل اطّلاعات طبّى براى نجات جان مسلمانان بوده باشد و بدون تشریح این مقصود حاصل نشود.
ب) دسترسى به مرده غیر مسلمان نباشد.
ج) به مقدار ضرورت و احتیاج قناعت شود و اضافه بر آن جایز نیست. با چنین شرایطى تشریح جایز بلکه واجب است. در غیر از موارد فوق تشریح و کالبد شکافی بدن مسلمان جایز نیست و وصیت به آن مشروع نمی باشد. [2]
✴️ آیت الله فاضل: تشریح جسد مسلمان براى مباحث آموزش و مطالعات علمی، در صورتى كه جان مسلمانى بر آن متوقف نباشد، جايز نيست. [3]
#احکام_میت
#اهدا_جسد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: V4fPEbibCTM.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9604100151.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، شماره سوال: 9610706.
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم توقف دررواق های
حرم ائمه (علیهم السلام) برای زن حائض چیست⁉
🔹 پاسخ: 👇👇👇
✴️ آیات عظام: امام، بهجت و فاضل: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
✴️ آیات عظام: رهبری، سیستانی، مظاهری و مکارم: اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
تحریر الوسیله، ج 1، ص 66، احکام الجنب (الثالث)؛ توضیح المسائل آیت الله بهجت، م 359 (سوم)؛ حاشیه عروه الوثقی آیت الله فاضل، ص 45، فصل فیما یحرم علی الجنب (الثالث)؛اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 424؛ تعلیقه عروه الوثقی آیت الله سیستانی، ص 78، فصل فیما یحرم علی الجنب، شماره 763؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 324 (دوم)؛ احکام النساء آیت الله مکارم، ص 45، س 107؛ استفتائات جدید آیت الله مکارم، جعفر 1،ه6ع ص 43، س 84.
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ نزدیکی کردن با زن حائض بعد از پاک شدن از خون حیض و قبل از غسل چه حکمی دارد⁉
🔹 پاسخ: 👇👇
حرام نیست؛ بلکه مکروه است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ بنابر جواز آمیزش بعد از پاکی از حیض و قبل از غسل، آیا شستن فرج، لازم است⁉
🔹 پاسخ:👇👇
❇️ مشهور: احتیاط مستحب است.
❇️ آیات عظام: سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، لازم است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
1-توضیح المسائل مراجع، م 467؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28.
2-عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 1، احکام الحائض، م 228 (آیت الله زنجانی فرمودند: این وطی، کراهت شدید دارد. توضیح المسائل، م 473)؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 473.
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯
🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐
📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید:
@pasokhgoo_talabeh
@PasokhgooTalabeh
🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم.
مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بالغه رشیده شرط است⁉️
✅ پاسخ: در #ازدواج با دختر باکره بالغه غیر رشیده، به فتوای تمام مراجع، اذن از #ولی دختر لازم است و بدون اذن ولی دختر، #عقد باطل است.
🔴 اما عقد دختر باکره بالغه رشیده:
✴️ آیات عظام: امام، نوری و زنجانی: باید اجازه بگیرد.
✴️ آیات عظام: خامنه ای، خویی، وحید، صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، اجازه بگیرد.
✴️ آیت الله سیستانی: اگر با والدین زندگی می کند و مستقل نیست، اذن ولی بنابر فتوا لازم است و اگر کلاً از خانواده جدا شده و عرفاً مستقل است و زندگی دیگری دارد، اذن بنابر احتیاط واجب است.
✴️ آیت الله مکارم: : معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.
🔴 توجه:
در این مسأله فرقی بین #عقد_دائم و #موقت (#متعه یا همان #صیغه) نیست. حتی اگر در ضمن عقد شرط شود که همبستری صورت نگیرد. (باز هم حکم همین است)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 2376؛ استفتائات جدید رهبری، س 455؛ توضیح المسائل آیت الله نوری، م 2372؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 2037 (توجه: نظرات آیات عظام نوری و مکارم اخیرا تغییر کرده است).
#احکام_ازدواج
#اذن_پدر
#بالغه_رشیده
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅آیا تکرار شک درسه نماز برای اثبات کثیرالشک بودن، باید دریک مورد مثل سجده اتفاق بیفتد⁉
🔹پاسخ:👇👇
✴️ مقام معظم رهبری: لازم نیست در یک مورد باشد. [1]
✴️ آیت الله مکارم: کثیر الشک کسی است که بگویند زیاد شک می کند و اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سرهم شک کند کثیر الشک است و لزومی ندارد که در یک مورد خاص باشد. [2]
✴️ آیت الله فاضل: اگر در یک مورد در سه نماز پشت سرهم شک کند یا در یک نماز در یک مورد سه مرتبه شک کند و بعد از آن در همان مورد شک کردن او ادامه پیدا کند، کثیر الشک است و نسبت به موارد دیگر اگر شک کند کثیر الشک حساب نمی شود و باید به احکام شک عمل کند. لیکن اگر طوری باشد که در نماز در جاهای مختلف زیاد شک می کند و عرفا در تمام ذکر های نماز او را کثیر الشک بگویند در تمام موارد شک در نماز حکم کثیر الشک را دارد. [3]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: لازم نیست شک ها در یک مورد باشد. [4]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: PuivKH3jm7w.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9511120032.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503297.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38120
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سوال: آیا کسی که نمی داند فردا اول ماه رمضان است یا آخر ماه شعبان، باید روزه بگیرد؟ به چه نیتی⁉
🔹پاسخ:
خير، گرفتن روزه آن روز واجب نيست؛ ولى اگر بخواهيد روزه بگيريد، نمى توانيد به نيت ماه رمضان بگيريد؛ بلكه بايد به نيت ماه شعبان يا روزه قضا - اگر به ذمه داريد - و مانند آن روزه بگيريد و چنانچه بعد معلوم شود، ماه رمضان بوده، از رمضان محسوب مى شود و اگر در اثناى روز بفهميد، بايد فورى نيت خود را به روزه ماه رمضان برگردانيد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
توضيح المسائل مراجع، م 1568،1569 ؛ آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م 1576 و 1577.
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ نيت روزه چگونه است⁉
🔹 پاسخ:
نيت «روزه»؛ يعنى، شخص تصميم داشته باشد براى انجام دادن فرمان خداوند، از اذان صبح تا مغرب، كارى كه روزه را باطل مى كند، انجام ندهد و لازم نيست آن را از قلب خود بگذراند و يا بر زبان جارى كند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
العروة الوثقى، ج 2، نية الصوم.
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است⁉
🔹پاسخ:
اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:
💥 امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1]
💥 آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2]
💥 آیت الله مکارم: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل مي كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل مي شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند.
💥 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.
💥 آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]
📚 منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1570.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513.
[3]. خامنه ای، سایت،استفتائات جدید، روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.
#احکام_روزه
#احکام_مبطلات_روزه
➖➖➖➖➖
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست⁉
🔹 پاسخ :
شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است.
🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد.
🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد.
🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است.
🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2]
🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3]
🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4]
📚 منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547.
[2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601.
[4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637.
#احکام_روزه
#جنابت_روزه
➖➖➖➖➖➖
☑️ مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯
🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐
📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید:
@pasokhgoo_talabeh
@PasokhgooTalabeh
🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم.
مرکز نشر احکام
https://eitaa.com/ahkamdin