eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
933 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست⁉ 🔹 پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [1] ✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است: 1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت) 2. خروج منی 3. تمام شدن 9 سال قمری آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [2] 📚 منابع: [1]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226. [2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم اهداء اعضاء بدن پس از مرگ برای مطالعات علمی، چیست⁉ 🔹 پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: در صورتی که نجات یا دستیابی به تجارب که جامعه به آن محتاج است و یا شناسایی نوعی بیماری که حیات مردم را تهدید می کند، متوقف بر تشریح باشد، تشریح جسد میت جایز است، و به این مطالب هم مانعی ندارد، مگر اینکه تشریح موجب صدق عنوان باشد و یا عرفا هتک حرمت میت محسوب شود، در هر صورت لازم است تا آنجا که استفاده از جسد غیر مسلمان امکان دارد، از جسد مسلمان استفاده نشود. [1] ✴️ آیت الله مکارم: تشریح مرده مسلمان براى مقاصد طبّى به چند شرط جایز است: الف) مقصود یادگرفتن و تکمیل اطّلاعات طبّى براى نجات جان مسلمانان بوده باشد و بدون تشریح این مقصود حاصل نشود. ب) دسترسى به مرده غیر مسلمان نباشد. ج) به مقدار ضرورت و احتیاج قناعت شود و اضافه بر آن جایز نیست. با چنین شرایطى تشریح جایز بلکه واجب است. در غیر از موارد فوق تشریح و کالبد شکافی بدن مسلمان جایز نیست و وصیت به آن مشروع نمی باشد. [2] ✴️ آیت الله فاضل: تشریح جسد مسلمان براى مباحث آموزش و مطالعات علمی، در صورتى كه جان مسلمانى بر آن متوقف نباشد، جايز نيست. [3] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: V4fPEbibCTM. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9604100151. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، شماره سوال: 9610706. ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم توقف دررواق های حرم ائمه (علیهم السلام) برای زن حائض چیست⁉ 🔹 پاسخ: 👇👇👇 ✴️ آیات عظام: امام، بهجت و فاضل: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. ✴️ آیات عظام: رهبری، سیستانی، مظاهری و مکارم: اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: تحریر الوسیله، ج 1، ص 66، احکام الجنب (الثالث)؛ توضیح المسائل آیت الله بهجت، م 359 (سوم)؛ حاشیه عروه الوثقی آیت الله فاضل، ص 45، فصل فیما یحرم علی الجنب (الثالث)؛‌اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 424؛ تعلیقه عروه الوثقی آیت الله سیستانی، ص 78، فصل فیما یحرم علی الجنب، شماره 763؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 324 (دوم)؛ احکام النساء آیت الله مکارم، ص 45، س 107؛ استفتائات جدید آیت الله مکارم، جعفر 1،ه6ع ص 43، س 84. ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ نزدیکی کردن با زن حائض بعد از پاک شدن از خون حیض و قبل از غسل چه حکمی دارد⁉ 🔹 پاسخ: 👇👇 حرام نیست؛ بلکه مکروه است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ بنابر جواز آمیزش بعد از پاکی از حیض و قبل از غسل، آیا شستن فرج،‌ لازم است⁉ 🔹 پاسخ:👇👇 ❇️ مشهور: احتیاط مستحب است. ❇️ آیات عظام: سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، لازم است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: 1-توضیح المسائل مراجع، م 467؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28. 2-عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 1، احکام الحائض، م 228 (آیت الله زنجانی فرمودند: این وطی،‌ کراهت شدید دارد. توضیح المسائل، م 473)؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 473. ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯 🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐 📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید: @pasokhgoo_talabeh @PasokhgooTalabeh 🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم. مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بالغه رشیده شرط است⁉️ ✅ پاسخ: در با دختر باکره بالغه غیر رشیده، به فتوای تمام مراجع، اذن از دختر لازم است و بدون اذن ولی دختر، باطل است. 🔴 اما عقد دختر باکره بالغه رشیده: ✴️ آیات عظام: امام، نوری و زنجانی: باید اجازه بگیرد. ✴️ آیات عظام: خامنه ای، خویی، وحید، صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، اجازه بگیرد. ✴️ آیت الله سیستانی: اگر با والدین زندگی می کند و مستقل نیست، اذن ولی بنابر فتوا لازم است و اگر کلاً از خانواده جدا شده و عرفاً مستقل است و زندگی دیگری دارد، اذن بنابر احتیاط واجب است. ✴️ آیت الله مکارم: : معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست. 🔴 توجه: در این مسأله فرقی بین و ( یا همان ) نیست. حتی اگر در ضمن عقد شرط شود که همبستری صورت نگیرد. (باز هم حکم همین است) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع، م 2376؛‌ استفتائات جدید رهبری‌، س 455؛ توضیح المسائل آیت الله نوری،‌ م 2372؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 2037 (توجه: نظرات آیات عظام نوری و مکارم اخیرا تغییر کرده است). ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅آیا تکرار شک درسه نماز برای اثبات کثیرالشک بودن،‌ باید دریک مورد مثل سجده اتفاق بیفتد⁉ 🔹پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: لازم نیست در یک مورد باشد. [1] ✴️ آیت الله مکارم: کثیر الشک کسی است که بگویند زیاد شک می کند و اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سرهم شک کند کثیر الشک است و لزومی ندارد که در یک مورد خاص باشد. [2] ✴️ آیت الله فاضل: اگر در یک مورد در سه نماز پشت سرهم شک کند یا در یک نماز در یک مورد سه مرتبه شک کند و بعد از آن در همان مورد شک کردن او ادامه پیدا کند، کثیر الشک است و نسبت به موارد دیگر اگر شک کند کثیر الشک حساب نمی شود و باید به احکام شک عمل کند. لیکن اگر طوری باشد که در نماز در جاهای مختلف زیاد شک می کند و عرفا در تمام ذکر های نماز او را کثیر الشک بگویند در تمام موارد شک در نماز حکم کثیر الشک را دارد. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: لازم نیست شک ها در یک مورد باشد. [4] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: PuivKH3jm7w. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9511120032. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503297. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38120 ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سوال: آیا کسی که نمی داند فردا اول ماه رمضان است یا آخر ماه شعبان، باید روزه بگیرد؟ به چه نیتی⁉ 🔹پاسخ: خير، گرفتن روزه آن روز واجب نيست؛ ولى اگر بخواهيد روزه بگيريد، نمى توانيد به نيت ماه رمضان بگيريد؛ بلكه بايد به نيت ماه شعبان يا روزه قضا - اگر به ذمه داريد - و مانند آن روزه بگيريد و چنانچه بعد معلوم شود، ماه رمضان بوده، از رمضان محسوب مى شود و اگر در اثناى روز بفهميد، بايد فورى نيت خود را به روزه ماه رمضان برگردانيد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: توضيح المسائل مراجع، م 1568،1569 ؛ آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م 1576 و 1577. ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ نيت روزه چگونه است⁉ 🔹 پاسخ: نيت «روزه»؛ يعنى، شخص تصميم داشته باشد براى انجام دادن فرمان خداوند، از اذان صبح تا مغرب، كارى كه روزه را باطل مى كند، انجام ندهد و لازم نيست آن را از قلب خود بگذراند و يا بر زبان جارى كند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: العروة الوثقى، ج 2، نية الصوم. ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است⁉ 🔹پاسخ: اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد: 💥 امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1] 💥 آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2] 💥 آیت الله مکارم: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل مي كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل مي شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند. 💥 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. 💥 آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1570. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513. [3]. خامنه ای،‌ سایت،‌استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست⁉ 🔹 پاسخ : شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است. 🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد. 🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد. 🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است. 🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2] 🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3] 🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4] 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547. [2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯 🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐 📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید: @pasokhgoo_talabeh @PasokhgooTalabeh 🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم. مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سوال(1): حکم روزه کسی که غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کرده است، چیست⁉️ ✅ پاسخ: ✍🏼 همه مراجع: اگر کسی غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کند و پس از چند روز به یاد آورد باید روزه و نمازهای آن چند روز را قضا کند، ولی روزه هایش کفاره ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا واجب نیست[1] 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 ✅ سوال(2): اگر کسی شب جنب شود، ولی غسل را فراموش کند و در روز به یادش بیاید، آیا روزه اش باطل است⁉️ ✅ پاسخ: ✍🏼 همه مراجع: آری، روزه باطل ❌می شود، و باید تا افطار از خوردن، آشامیدن و مبطلات دیگر پرهیز کند 🤐 و بعدا قضای آن را به جا آورد، ولی کفاره بر او واجب نیست. [2] 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1622؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فیما یترتب علی الافطار، ص 530، م 12؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م 1089؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1541؛ سیستانی، منهاح الصالحین، ح1، م 988؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1283. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1619؛ همه مراجع: استفتا. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه اشکال دارد⁉ 🔹 پاسخ: 😌 مسواک زدن با خمیر دندان در حال روزه اشکال ندارد، ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود و دهان را بعد از آن بشوید. [1] ↙️ استفاده روزه دار از نخ دندان – که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد – اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. [2] 📚 منبع: [1]. امام، استفتائات، ج1،‌ روزه، س 11 و تحریرالوسیله، ج1، القول فیما یکره اللصائم ارتکابه، ص 526، م 2؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، (المفطرات)، قبل از م 1، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2801 و استفتا؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1 فم 1004 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (المفطرات)، قبل از م1، الثانی؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1317؛ مکارم، استفتائات جدید، ج3، س 294. [2]. امام، بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی، مکارم: استفتا؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، احکام روزه (مبطلات روزه). ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخوره و روزه خواری کند⁉️ 💠 پاسخ : ✍🏼 آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست. ✍🏼 آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست. ✍🏼 آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید. ✍🏼 آیت الله شبیری : انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست. ✍🏼 آیت الله فاضل : کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است. 📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا فکروخیال شهوانی روزه را باطل میکند⁉ 🔰 پاسخ: 🔻امام (ره): اگر برای کسی فکر و خیال شهوانی پیش آید، ولی از بیرون آمدن منی جلوگیری کند، روزه اش باطل نمی شود. [1] 🔻آیات عظام بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: در صورتی که با این کار قصد بیرون آمدن منی نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود و اگر چنین قصدی داشته باشد، هر چند منی بیرون نیاید، روزه باطل می شود. [2] 🔻آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. 🔻آیت الله خامنه ای: اگر با این کار قصد بیرون آمدن منی داشته باشد، هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] ------------ 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1594. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 1513. [3]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✈️ حکم مسافرت در ماه رمضان ✈️ ✅ كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد⁉ 🔹پاسخ: 🔻خير، تنها قضاى روزه‌ها واجب است و كفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه‌ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مدّ طعام كفّاره بدهد. 📚 منبع: مطابق با فتاوای آیت الله خامنه ای، احکام روزه ، بخش روزه مسافر، ص 65 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin