❇️ اختلاف مرجع تقلید میزبان و میهمان در زکات فطره❇️
➖➖➖
💠 سوال :
💠 هرگاه میزبان مقلد مرجعی باشد که فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند و مهمان نیز مقلد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند، تکلیف فطریه مهمان چیست؟ 💠
🔸🔸🔸🔸
💠 پاسخ :
✅ آیت الله خامنه ای: هر فرد طبق نظر مرجع تقليد خود عمل کند.
✅ آیت الله مکارم شیرازی: اگر مرجع تقلید میزبان و مهمان متفاوت باشد به گونه ای که مرجع میزبان، فطریّه کسى که فقط شب عید را میهمان اوست بر عهده میزبان نمى داند، و میهمان مقلّد مرجعى باشد که فطریّه چنان شخصى را بر عهده میزبان مى داند، پرداخت فطریه بر عهده هیچ کدام نیست.
✅آیت الله شبیری زنجانی: هیچکدام تکلیفی ندارند اگر چه احتیاط مستحب این است یکی از دیگری اجازه بگیرد و از طرف کسی که مکلف به ادا است بپردازد.
✅آیت الله وحید: هر کدام میتواند بر طبق حجت شرعیه ای که دارد عمل کند (یعنی نپردازد)و مشکلی ندارد البته حجت شرعیه برای هر مکلفِ غیرِ مجتهد ،فتوایِ عالمترین مجتهد جامع الشرائط است.
✅آیت الله سیستانی: هرکدام به فتوای مرجع خود عمل می کند.
✅آیت الله فاضل لنکرانی: اگر میزبان مقلّد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند و مهمان مقلد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند باید هم میزبان فطریه مهمان را بدهد و هم خود مهمان، لیکن مهمان می تواند از صاحب خانه اجازه بگیرد و به وکالت از طرف میزبان فطریه خود را بدهد.
➖➖➖➖
📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_روزه
#احکام_فطریه
#احکام_فطریه_مهمان_اختلاف_مرجع
➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
⁉️سوال: آیا زکات فطره بر دانشجویی که در خواب گاه سکونت دارد، واجب است؟
✅پاسخ:
اگر مخارج او را پدر و مادرش می دهند و نان خور آنان محسوب می شود، بر عهده آنها است و اگر مستقل است و فقیر هم نیست، بر عهده خودش می باشد.
-----------
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 1993؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، (الزکاه، فی من تجب عنه)، م 2؛ بهجت، استفتائات، ج2، س3332؛ خامنه ای، استفتا؛ سبحانی، احکام جوانان، م 359؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، با استفاده از م 1172.
#زکات_فطره
#احکام_روزه
#فطریه
#احکام_دانشجویی
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🍃🌺 سوال:
👈 - در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست ؟
🍁 پاسخ:
✍️ آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند.
✍️ آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید.
✍️ آیت الله وحید: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند.
✍️ آیت الله شبیری: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد.
✍️ آیت الله فاضل: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد.
----
📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_فطریه_زکات
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
ارسال فطریه زکات به شهر دیگر 💠
✳ آیا میتوان زکات فطره را به شهر دیگری که فقرای زیادی در آن زندگی میکنند، فرستاد؟ ✳
🔺🔺🔺🔺🔺
✴ آیت الله خامنه ای: در صورت وجود مستحق در شهر بنا بر احتياط واجب به شهر ديگرى نفرستد.
✴ آیت الله مکارم شیرازی : احتیاط واجب آن است که زکات فطره را در همان محل مصرف کند، مثلاً نمى تواند براى بستگانش که در شهر دیگرى هستند بفرستد، مگر این که در آن محل مستحقّى پیدا نشود و هرگاه با وجود مستحق فطره را به جاى دیگرى ببرد و تلف شود ضامن است، ولى حاکم شرع مى تواند با توجّه به مصالح نیازمندان اجازه دهد آن را به محلّ دیگرى ببرند
✴ آیت الله وحید خراسانی : اگر در محلّ خودش مستحق پيدا شود ، احتياط واجب آن است كه فطره را به جاى ديگر نبرد ، و اگر به جاى ديگر ببرد و تلف شود ، بايد عوض آن را بدهد.
✴ آیت الله سیستانی : به احتیاط واجب جایز نیست
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
مرکز نشر احکام دین
https://eitaa.com/ahkamdin
💰 زکات فطره فقیر و راه های اثبات فقر 👤
سوال: آیا پرداخت زکات فطره بر فقیر واجب است و چگونگی اثبات فقر برای پرداخت فطره به فقیر را توضیح دهید؟
پاسخ:
✅کسی که مخارج سالانه خود و افراد خانواده اش (کسانی که مخارجشان شرعا بر عهده اوست) را ندارد، فقیر است و پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست.
نکته🎯
کسی که باید فطریه بدهد، اگر می داند شخصی در گذشته فقیر بوده یا اطمینان دارد و یا از حالت ظاهری اش گمان می یابد که او در حال حاضر فقیر است، می تواند به او بپردازد. در غیر این صورت جایز نیست.
--------------
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 406.
#احکام_روزه
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🍃🌺 سوال
آیا میتوان از پولی که برای خرید گندم جهت زکات عید فطر در نظر گرفته شده برای خرید برنج استفاده شود؟مثلا ۶هزار تومن گندم را صرف تهیه ۱کیلو برنج کرد؟
🍁 پاسخ:
✍️ اگر پول فطریه را برنج خریداری کنید و به فقیر بدهید باید سه کیلو برنج بدهید و در غیر این صورت باید همان پول سه کیلو گندم را به فقیر بدهید.
----
📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_فطریه_زکات
➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ مصرف زکات فطره ❇️
➖➖➖
💠 سوال :
فطریه را می شود به خانمی که خودش سید نیست ولی شوهرش سید است و قاعدتا بعدش فطریه را صرف در امورد بچه های سید خود و شوهری میکنه ؟
💠 پاسخ :
✍🏼 آیت الله خامنه ای: اگر خود زن فقیر باشد و شوهر نفقه اورا به خاطر فقر یا غیر آن ندهد، اشکال ندارد.
✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه فقیر و نیازمند باشد می توان به او داد و او تملیک نموده و به مصرف آنها می رساند و اشکالی ندارد.
✍🏼 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد
✍🏼 آیت الله وحید: اگر خانم فقیر است و شوهرش توانایی مخارج او را ندارد
✍🏼 آیت الله شبیری : اگر خود آن خانم مستحق دریافت فطریه است، می تواند آن را تملک کند سپس برای آنان مصرف نماید.
✍🏼 آیت الله فاضل : دادن فطریه غیر سید به خانمی که سید نیست و فقیر باشد و شوهرش مخارج و نفقه او را نمی دهد، یا نمی تواند بدهد اشکال ندارد و چنانچه خانم غیر سید به عنوان فقیر، زکات فطره را برای خودش بگیرد و مالک شود و بعدا ملک خود را برای بچه هایش که سید هستند مصرف کنند اشکال ندارد.
📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
➖➖➖➖➖
#احکام_روزه
#احکام_روزه_خواری_معذور_بیمار_مسافر
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
📚 زمان پرداخت و کنار گذاشتن فطریه
💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ جواب: از غروب شب #عید-فطر می تواند #فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از #نماز_عید بدهد، ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.
اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به #فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#احکام_زکات_فطره #زمان_پرداخت_زکات_فطره
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✅ تکلیف مقلدان در اختلاف نظر مراجع در اعلام عید فطر چیست⁉️
🔹 پاسخ:
🔺این مسئله تقلیدی نیست. علت اصلی اختلاف نظر در تشخیص اول ماه در روش دیدن هلال ماه می باشد بدین صورت که مراجع تقلیدی مثل آیت الله سیستانی قائلند که هلال ماه را باید با چشم غیر مسلح دید و برخی دیگر از مراجع هم قائلند که میشود با چشم مسلح هلال را رویت کرد. منظور از چشم غیر مسلح همان چشم عادی است و منظور از چشم مسلح هم چشم به همراه ابزاری مثل تلسکوب می باشد.
🔺ملاک یقین مقلد است. اگر از اعلام رسمی یقین کرد باید افطار کند و اگر یقین نکرد طبق نظر مرجعش عمل کرده و روزه بگیرد.
🔺می توانید به سفر بروید و روزه را باز کنید
بعدا هم یک روز قضا بگیرید که هم به دستور مرجع خود عمل کرده اید و هم به دستور شرع.
خمس پولی که ارث رسیده
=========
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
خمس سهام بورس که واگذار شده به همسر
=========
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ حضور در محلی که موسیقی حرام پخش می شود❇️
⁉️سوال: بعضی اوقات که داخل ماشین نشستیم یا داخل خانه، آهنگ های حرامی پخش می شود؛ آیا می توانیم در آنجا حضور داشته باشیم ولی گوش ندهیم، یا حتماً باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟
✅پاسخ:
ا تحقّق شرایط نهی از منکر، بر شما نهی زبانی از منکر واجب است؛ همچنین، حضور در مجلس موسیقی لهوی که مناسب با مجالس لهو و گناه است در صورتی که منجر به گوش دادن یا تأیید آن شود جایز نیست، ولی اگر مجبور به حضور در آن مکان هستید، واجب است که از گوشدادن به موسیقی حرام اجتناب کنید و اگر به طور غیر ارادی صدای موسیقی حرام به گوش شما برسد، وظیفه ای ندارید.
-----------
سایت آیت الله خامنه ای
#احکام_موسیقی
#نهی_منکر
#احکام
#احکام_گناه
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
هدایت شده از مرکز نشر احکام
⭕️ رقص در برابر محارم
#احکام_مجالس
#احکام_رقص
#احکام
❓ سوال: رقص مردان در برابر زنانی که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانی که از محارم آنان هستند، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: ⬇️
در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
❎رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ رقصی که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا لهوی یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است.
🔸 و منظور از رقص لهوی و غیر لهوی: تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، بهگونهای که یکی پس از دیگری بلند شود و برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه.
------------------
✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
هدایت شده از مرکز نشر احکام
⭕️ حضور در مجالس جشن به همراه
مشروبات الکلی
#احکام_مجالس
#مجلس_گناه
#احکام
✅ پاسخ: ⬇️
❓ در دو صورت نباید در چنین مهمانیها شرکت داشت و یا در صورت حضور، باید آنجا را ترک کرد:
🔹 الف: اگر در این مهمانیها علناً شراب مصرف شود.
🔹 ب: اگر حضور شما در آنجا موجب تأیید یا تشویق فرد شرابخوار بر انجام عملش شود.
✅ حضور در مجالسی که در آن ها شراب نوشیده می شود برای هیچ کس جایز نیست، در این محافل شرکت نکنید تا بفهمند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شرکت ننموده و مشروب نمی خورید.
------------------
✅ استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 474189.
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
هدایت شده از مرکز نشر احکام
❇️ #انجام_کارهای_مستحب_ایام_حیض
🔺 سوال: انجام چه کارهایی برای حائض مستحب است؟
📝 پاسخ: در وقت نماز، بر زن حائض مستحب است خود را پاک نماید و پنبه و دستمال (نوار بهداشتی) را عوض کند و وضو بگیرد و اگر نمی تواند وضو بگیرد، تیمم کند و در جای نماز، رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.
-----------------------
📚 منبع: کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 68-67
مرکز نشر احکام دین
⌨️💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
💠 فرستادن صلوات در بین نماز
✅سوال: حکم فرستادن صلوات در صورت شنیدن اسم مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله) چیست؟
✅ پاسخ:
✍️ هر وقت انسان، اسم مبارک حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) مانند: محمد و احمد یا لقب و کنیه آن جناب مثل: مصطفی و ابوالقاسم را بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.
✅ منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 607، م 1124
==============
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ عمل نکردن به وصیت پدر و تکلیف هر کدام از وراث❇️
➖➖➖
💠 سوال :
پدر من سال ها قبل به رحمت خدا رفته است زمانی که سن من کم بود پدرم وصیت کرد که یک سوم اموالش را در راه خیر بدهیم، متاسفانه برادر های من قبل از اینکه به وصیت عمل کنند اموال را تقسیم و خانه ای که من و مادر در آن زندگی می کنیم را به اسم من زده اند بعنوان سهم الارث سوال من این است من به مقدار سهم خودم یک سوم از اموال را خیرات بدهم کافی است یعنی آیا الان که مال تقسیم شده هر کسی سهم خودش را بدهد کافی می باشد؟
💠
پاسخ :
✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی در فرض سوال هر کس باید نسبت به سهم خود به تکلیفش عمل کند، بنابراین در اولین فرصت چنانچه شما به مقدار سهم خودتان به وصیت عمل نمایید، صحیح است، اما نسبت به سهم دیگران تکلیفی به جز ارشاد کردن ندارید. [1]
✍🏼 آیت الله سیستانی: بله کافى است. [2]
---------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9812220019.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
➖➖➖➖➖
#احکام_ارث
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ استمنا در حال روزه و جلوگیری از خروج منی ❇️
➖➖➖
💠 سوال :
من متاسفانه در ماه مبارک در حالت روزه مرتکب خودارضایی شدم ولی زود پشیمان شدم و با فشار زیاد از جستن آب منی خودداری کردم و مانع شدم ولی بعد از ادرار منی رو مشاهده کردم 1- آیا روزه ام باطل است؟ 2- علاوه بر قضا کفاره دارد؟
💠 پاسخ :
✍🏼 آیت الله خامنه ای: استمناء مطلقا حرام و توبه جدی و واقعی از آن لازم است؛ در فرض سوال اگر یقین به خروج منی دارید روزه شما باطل و علاوه بر قضا کفاره نیز لازم است.
کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از دو ماه روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام ( 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است. [1]
✍🏼 آیت الله مکارم : اگر با قصد بيرون آمدن مني اين کار را انجام داده اید (هرچند بيرون نيايد) روزه باطل است و اگر چنين قصدي نداشته اید ولي عادت داشته اید با اين مقدار تحريک، مني خارج شود و اتفاقا بيرون آيد روزه باطل است و علاوه بر قضا، کفاره جمع نيز دارد اما اگر يقين داشته اید با اين کار مني بيرون نمي آيد اما اتفاقا بيرون آيد روزه صحيح است. [2]
✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: روزه باطل است و علاوه بر قضا، کفاره افطار عمدی دارد. [3]
---------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: r5z7zp9.
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9902140120.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله زنجانی ، کد استفتاء: 77650 .
➖➖➖➖➖
#احکام_روزه
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
⁉️ سوال: اگر شخص جنب بعد از اذان صبح بیدار شود می تواند نیت روزه قضا کند؟
پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: اگر جنابت قبل از اذان رخ داده، نمی توانید نیت روزه ی قضا کنید.
📝آیت الله مکارم شیرازی: کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان صبح محتلم شده، اگر وقت قضای روزه تنگ نیست بنابر احتیاط واجب روز دیگری را روزه بگیرد، اگر وقت قضای روزه تنگ است مثلًا پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده، همان روز را روزه بگیرد و روزه اش صحیح است.
📝آیت الله سیستانی: می تواند.
📝آیت الله وحید: كسى كه مى خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگيرد، اگر بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است، روزه او بنابر احتياط باطل است، ولى چنانچه وقت قضاى روزه تا آمدن ماه رمضان ديگر تنگ است، مثلا پنج روز روزه قضاى ماه رمضان دارد، و پنج روز هم به ماه رمضان مانده است، بنابر احتياط واجب آن روز را روزه بگيرد و بعد از ماه رمضان هم روز ديگرى را روزه بگيرد.
📝آیت الله شبیری: بقاء بر جنابت در روزه قضا اگر وقتش وسعت داشته باشد مبطل روزه است و اگر وقت قضای روزه ماه رمضان تنگ شده و تا اذان صبح جنب بماند، بنابر احتیاط واجب روزه آن روز را بگیرد و عوض آن را هم بجا آورد ولی اگر در این فرض در تنگی وقت تیمم کند روزه اش صحیح است همچنین است در این فرض اگر غسل کردن برایش حرجی باشد و بجای آن تیمم کند هرجند وقت برای غسل تنگ نشده باشد.
📝آیت الله فاضل: اگر قبل از اذان صبح جنب شده باشد و بعد از اذان صبح بیدار شود و بداند که قبل از اذان صبح جنب شده در این صورت چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است كه هم آن روز را روزه بگيرد هم عوض آن را بعد از رمضان روزه بگیرد و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بايد روز ديگرى روزه بگيرد.
-----------------------
منبع: استفتاء از سایت مراجع معظم
#احکام_جنابت
#نیت_روزه_بعد_از_اذان_صبح
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
حکم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی 👆👆
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♻️ حکم برگشت از اعراض وطن
-----------------------
┘◄سوال : اگه کسی از وطن خودش اعراض کرده باشه، بعد از مدتی تصمیمش عوض شد، می تونه دوباره به عنوان وطن انتخاب کند؟ حکم چیست؟
❌پاسخ:
✍🏼 آیت الله خامنه ای: ) دیگر آنجا حکم وطن را برای او ندارد و بدون قصد اقامت ده روز نماز در آنجا شکسته است و روزه صحیح نیست مگر الف: مکانی که انسان می خواهد برای سالیان متمادی سالی سه چهار ماه در آنجا زندگی کند چنانچه نیت توطن نماید و وسایل زندگی در وطن مانند خانه و امثال آن را فراهم می نماید آنجا وطن دوم اوست.
ب: مکانی که انسان آنجا را برای اقامت(بطور دایم یا بدون مدت) انتخاب نموده و در آنجا زندگی نماید
ج: جایی که قصد اقامت دائم یا نامحدود یا مدت زیاد ــ مانند 40،50 سال ــ در یک محل داشته باشید و سکونت را آغاز کرده باشید، حکم وطن دارد
✍🏼 آیت الله مکارم: می تواند آنجا را به عنوان وطن انتخاب نماید و چنانچه در سال سه الی چهار ماه در آنجا باشد حکم وطن را دارد.
✍🏼 آیت الله وحید: اعراض یعنی احتمال عقلایی نمیدهد روزی برای زندگی دائمی به آنجا برگرددو اگر اعراض کرده تا برای زندگی دائمی به آنجا نرود وطنش نمیشود.
✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: با منقطع شدن از زندگی از آنجا اعراض محقق شده است و برای اینکه وطنش شود باید دوباره آنجا را محل زندگی خود قرار دهد.
✍🏼 آیت الله فاضل: اگر کسی از وطنش اعراض کند دیگر وطن او نیست و اگر بخواهد دوباره آنجا وطن او باشد باید با قصد زندگی کردن دائم به آنجا بروید و دو سه ماه به قصد زندگی دائمی زندگی کند بعد از آن وطنش حساب می شود اما بدون رفتن به قصد زندگی دائم، وطن حساب نمی شود.
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_وطن
#برگشت_اعراض_وطن
➖➖➖➖➖
مرکز نشر احکام
:id: telegram.me/ahkam_din
خمس بچه
⁉️حسابی که برای فرزند باز میشود و قصد پدر این است که برای ازدواج او خرج شود و به فرزند بدهد برای آینده او:
1️⃣ آیا جزء اموال پدر محسوب شده و مشمول خمس میشود؟
2️⃣ اگر جایزه ای به این حساب تعلق بگیرد مال فرزند محسوب میشود یا پدر؟
3️⃣ خود فرزند باید خمس اموالشو بدهد ؟
پاسخ :
📝آیت الله خامنه ای:
ج1️⃣) اگر تا قبل ازسال خمسى به حساب فرزند واريز شود به نحوى كه اختيار برداشت با او باشد، خمس ندارد.
ج2️⃣) اگر صاحب حساب فرزند باشد، جايزه متعلق به او مىباشد.
ج3️⃣) تا زمانى كه به سن بلوغ نرسيده نسبت به خمس وظيفهاى ندارد، ضمناً پولى كه پدر به او مى دهد و جايزه بانكى مشمول خمس نمى گردد.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
1️⃣و3️⃣) چنانچه قبل از سن بلوغ، هديه اي به کودک داده شود و سال بر آن بگذرد، بنابراحتياط واجب، زماني که به سن بلوغ رسيد، بايد خمس آن را بپردازد.
2️⃣) در فرض سوال مال صاحب حساب است
📝آیت الله وحید خراسانی:
اگر از در آمد بین سال به فرزند هدیه کند واز طرف او قبول کند واز طرف اوبگیرد ودر حسابی بگذارد ،برای فرزند است وبر پدر واجب است خمس آن را از مال خود بچه بدهد ودر این صورت جایزه هم مال بچه است واحتیاط واجب آن است که یک پنجم آن را به نیت مافی الذمه به سادات فقیر بدهد ، و بقیه از منافع آن سال می باشد که اگر در مؤونه آن سال بچه صرف نشود باید خمس آن را پدرش بپردازد .
📝آیت الله شبیری زنجانی:
1️⃣) اگر حساب به نام پسر است جزء اموال پسر است و باید تخمیس شود.
2️⃣) جایزه برای صاحب حساب است.
3️⃣) اگر براى بچۀ صغير منافعى به دست آيد، همچون ديگر افراد متعلّق خمس مىباشد و بايد ولىّ وی خمس را بپردازد و اگر ندهد، بعد از آن كه بچه بالغ شد بايد خمس آن را بدهد.
📝آیت الله فاضل لنکرانی:
1️⃣) اگر پدر حسابی را به نام فرزند باز کرده و پولی را به عنوان هدیه به حساب فرزند واریز کند آن پول مال فرزند است. اما اگر قصدش این است که فعلا در ملک خودش باشد و بعد از بالغ شدن فرزند به فرزند هدیه کند در ملک خودش حساب می شود. ولی در هر دو صورت خمس دارد منتها در صورت اول به احتیاط واجب خمس دارد و پدر خمسش را بدهد و در صورت دوم به فتوا خمس دارد.
2️⃣) اگر پول را تملیک به پسر کرده باشد جایزه آن نیز مال فرزند است.
3️⃣) به جایزه نیز به احتیاط واجب اگر در بین سال مصرف نشود و پس انداز بماند خمس تعلق می گیرد.
____________________
استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_خمس
#احکام_صغیر_بچه
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ کارت به کارت کردن فطریه ❇️
➖➖➖
💠 سوال :
اگر زکات فطره را کنار بگذاریم می شود از پول دیگری که تو حساب بانکی است برای فقیر کارت به کارت کنیم یا باید عین پول را به فقیر داد، راه کار در این مورد چیست ؟
💠 پاسخ :
✍🏼 آیت الله خامنه ای: باید همان پول کنار گذاشته را به فقیر بدهید مگر از فقیر اذن بگیرید.[1]
✍🏼 آیت الله مکارم : مالى را كه به قصد فطره كنار گذارده، نمی تواند آن را با مال ديگرى عوض كند، بلكه بايد همان را براى فطره بدهد [2]
✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: خیر اما می تواند از فقیر وکالت در اخذ پول کنار گذاشته شده بگیرد و آن را بردارد و پول دیگر را به حساب او واریز کند. [3]
✍🏼 آیت الله سیستانی: بايد همان پول را بدهيد ومى شود از او وكالت در قبض بگيريد وبجاى او قبض كنيد وان گاه با كارت بفرستيد. [4]
❇️ توضیح: می تواند از فقیر وکالت در اخذ پول کنار گذاشته شده بگیرد و آن را بردارید و پول دیگر را به حساب او واریز کند.
---------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: r5z7zp9.
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9902140120.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله زنجانی ، کد استفتاء: 77650 .
➖➖➖➖➖
#احکام_روزه
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
⁉️ سوال: در چه صورت می توان مرجع تقلید را تغییر داد؟
⬅️پاسخ:
اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کند در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند.
بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کند که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است. [1]؛ [2]
⁉️اما در صورت علم به تساوی آیا باز عدول جایز است یا نه؟
📝آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست. [6]
📝آیات عظام مکارم و نوری: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. [7]
📝آیات عظام بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. [8]
📝آیت الله وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می تواند به فتوای دیگری عمل کند.. [9] [10]
📝آیت الله صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. [5]
📝آیت الله تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. [4]
📝آیات امام و فاضل: آری، رجوع به مساوی جایز است. [3]
--------
[1] رساله دانشجویی، ص49.
[2] اقتباس از سؤال 1340 (سایت: ۱۳۳۵).
[3] وحید، توضیح المسائل، م 4.
[4] استفتائات، س 11.
[5] جامع الاحکام، ج 1، س 18.
[6] خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 31.
[7] مکارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12.
[8] وسیلة النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 11 و 13.
[9] برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: رجوع از مرجع تقلید، سؤال 2026 (سایت: ۲۲۵۲).
[10] توضیح المسائل، م 4.
#احکام_تغییر_مرجع_تقلید
#عدول_در_تقلید
➖➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♻️ روزه و کفاره افرد پیر و کهنسال ♻️
🔺🔺🔺🔺
❇️ آیت الله خامنه ای: کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولی در صورت دوم(مشقت)، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.
❇️ آیت الله مکارم شیرازی: مرد و زن پير که روزه گرفتن براي آنها مشکل است مي توانند روزه را ترک کنند، ولي بايد براي هر روز يک مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاي گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود.
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر به طور کلی از روزه گرفتن عاجز و ناتوان است کفاره ندارد ولی اگر می تواند روزه بگیرد ولی با سختی و مشقت همراه است کفاره واجب است.
❇️ آیت الله وحید: .برکسی کفاره واجب نیست که اصلاً نمی تواند اما کسی که با زحمت ومشقت فراوان میتواند کفاره دارد.
آیت الله سیستانی: کسی که به واسطه پیری نمیتواند روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوّم ( مشقت ) باید برای هر روز یک مُد طعام ـ گندم یا جو، یا نان یا ماکارونی و مانند اینها ـ به فقیر بدهد.
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_روزه_قضا_پیر_ناتوان_کفاره
➖➖➖➖➖
💻 مرکز نشر احکام دین
⏺ https://eitaa.com/ahkamdin