eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.6هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1هزار ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯 🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐 📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید: @pasokhgoo_talabeh @PasokhgooTalabeh 🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم. ☑️ مرکز نشر احکام 🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
💠 هزینه ثبت نام هنگام قرارداد💠 ✅ سؤال: 🚦من باشگاه ورزشی دارم و روی دیوار نصب شده که در هنگام ثبت نام دقت فرمایید هزینه به هیچ عنوان برگشت داده نمیشود . با اینحال یوقتایی مراجعه کننده بعد چند وقت میاد و پولشو میخاد با وجود اینکه این قانون را ما از اول مشخص کردیم تکلیف ما چیست چون پول را برنمیگردونیم ⁉ 🔹 پاسخ: 🔺 آیت الله خامنه ای: در فرض سوال که شرط را قبول کرده اند می توانید برنگردانید و وظیفه ای ندارید . 🔺آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در ابتدای قرار داد به مشتری بیان کنید که در صورت انصراف، هزینه دریافتی عودت داده نمی شود چیزی بر عهده شما نخواهد بود و تصرف در آن اشکالی ندارد. 🔺آیت الله سیستانی: اگر در معرض دید مشتری باشد نمی تواند پس بگیرد 🔺آیت الله فاضل:‌ اگر افرادی که برای ثبت نام مراجعه می کنند و در وقت ثبت نام قبول کنند که اگر بعد از ثبت نام، از آمدن به باشگاه پشیمان شود، حق مراجعه برای پس گرفتن پول ثبت نام را ندارد و به صورت یک قرارداد آن را امضا کنند، نمی توانند برای پس گرفتن پول ثبت نام مراجعه کنند، اما اگر چنین قرار دادی در بین نباشد و امضا نشده باشد آنچه روی دیوار نصب شده که بعد از ثبت نام به هیچ عنوان برگشت داده نمی شود اعتبار شرعی ندارد، و اگر بعد از ثبت نام و قبل از آمدن به کلاس باشگاه پشیمان شود حق رجوع برای پس گرفتن پولش را دارد. ============= 📚پی نوشت: ✔️استفتاء از‌ آیت الله خامنه ای leader ir- شماره استفتاء: RbXdh7NFxs ✔️استفتاء ازآیت الله مکارم - makarme ir ـ‌ کد رهگیری: 9604140129 ✔️استفتاء ‌از سایت آیت الله سیستانی: .sistaniorg - کد استفتاء: 636956 ✔️استفتاء از سایت آیت الله فاضل fazellankarani com - شماره ی نامه : 9610754 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔴 کانال مرکزنشراحکام👇 🆔https://eitaa.com/ahkamdin
🗣جاری شدن صیغه نذر بر زبان🗣 ✅ سوال: 🚦 آیا برای نذر باید صیغه آن را بر زبان جاری کرد⁉ 🔹پاسخ: صیغه نذر مثل صیغه عقد ازدواج، باید حتما بر زبان جاری شود🗣 و عبور از ذهن💭 مثل نیت نماز و روزه و خطور به قلب، کافی نیست. ---------------- 📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگران)، ج 2، ص 609، م 2641؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 2، بخش نذر،‌ قسم و عهد‌، شرایط انعقاد نذر. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkam_din
✔️ مباهله، 🔹گواه روشن حقانیت اهل ‌بیت علیهم السلام مبارک باد. 🌺 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkamdin
💠 شرایط تحقق اقلّ طهر در حیض 💠 ✅ سوال: آیا برای تحقق اقل طهر، لازم است حتما پاکی از هر خونی باشد یا با خون استحاضه هم اقل طهر تحقق پیدا می کند⁉ 🔹 پاسخ: خیر؛ پاکی از خون لازم نیست، بلکه اگر خانم پس از گذراندن دوران حیض، ده روز با صفات استحاضه هم خون داشته باشد، اقل طهر محقق می شود. 🔻 نکته: صفات خون استحاضه یعنی: خونی که زرد باشد و سرد و رقیق و بدون فشار و سوزش باشد. —------------------- 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 504؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، فصل فی حکم تجاوز الدم عن العشره، ص 258، م 10 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkamdin
🗣موارد وجوب آهسته خواندن حمد در نماز🗣 ✅ سوال: 🚦در چه مواردی باید بسم الله و سوره حمد را آهسته خوانده شود⁉ 🔹پاسخ: بلند خواندن و جهر به «بسم الله الرحمن الرحیم» از علائم مؤمن است؛ اما در چند مورد با اینکه سوره حمد را می خوانیم، «بسم الله الرحمن الرحیم» را باید آهسته بخوانیم🔻 1⃣ در نماز جماعت اگر شخصی با تأخیر به نماز جماعت ملحق شود، به طوری که وظیفه او خواندن حمد یا حمد و سوره است، باید حتی بسم الله را آهسته بخواند. [1] 2⃣ در رکعت سوم و چهارم نماز، چه در نماز جماعت و چه در نماز فرادا، نمازگزار مخیر است تسبیحات اربعه یا سوره حمد را بخواند. نمازگزار در صورت خواندن سوره حمد، باید حتی بسم الله را آهسته بخواند. [2] 3⃣ در نماز احتیاط، حمد و حتی بسم الله آن باید آهسته خوانده شود و بین نماز جماعت و فرادا، و مغرب، ظهر و عصر فرقی نیست. [3] 4⃣ چنانچه در نماز صبح یا مغرب یا عشاء صدای امام را نمی شنود، مستحب است حمد و سوره را آهسته بخواند. [4] ------------- 📚پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 556، م 1008؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، واجبات نماز، جهر و اخفات در قرائت؛ بهجت، جامع المسائل، ج 1، ص 371. [2]. همان جا. [3]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 660، م 1216. [4]. همان، ص 794، م 1462. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkamdin
🔴 کانال مرکزنشراحکام👇 🆔https://eitaa.com/ahkamdin
💠نحوه محاسبه ده روز (در قصد اقامت) ✅ سؤال: در مورد «قصد ده روز مسافر در جایی» آیا مدت زمان حساب اقامت در آن‌جا ده شبانه‌روز کامل است یا فقط ده روز کامل هرچند شب‌ها از ده شب کمتر باشد⁉ 🔹 پاسخ: قصد ده روز کامل از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم کافی است و اگر از بین روز شروع کند تا همان ساعت از روز یازدهم باید بماند. ========== 📚 منبع: سایت آیت آیت الله خامنه ای – احکام روزانه - leader ir ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkamdin
📿شرایط نماز جمعه📿 🔹سوال: 🚦 شرایط نماز جمعه چیست⁉ 🔹پاسخ: شرایط نماز جمعه [1] عبارت است از: 1⃣ به جماعت خواندن؛ 2⃣ رعایت شرایط نماز جماعت؛ 3⃣ حداقل پنج نفر بودن؛ 4⃣ بین مکان برگزاری دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ [2] فاصله باشد؛ 5⃣ خواندن دو خطبه؛ 6⃣📝 آیت الله خامنه ای: خواندن خطبه ها و نماز جمعه توسط یک نفر. [3] --------------------- 📚پی نوشت: [1]. امام، تحریر الوسیله، ج 1، شرایط صلاة الجمعه، ص 420 و استفتائات، ج 1، نماز جمعه، س 445 و 446؛ بهجت، توضیح المسائل، نماز جمعه، ص 236 الی 241 و استفتائات، ج 2، س 2471، 2473، 2491 و 2492؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 623 و 624؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 955، 956 و 957 و المسائل المنتخبه، م 178 تا 181 و قبل از م 176؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 1054، 1059، 1065 و 1073؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، م 359، 360، 362، 363 و 377. [2]. واحد مسافت که تقریبا برابر است با 5625 متر. [3]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید. 🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 142. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkamdin
🤔وظیفه مقلد در قبال مسائلی که حکم آن را نمی داند🤔 ✅ سوال: 🚦اگر مسئله ای پیش بیاید که حکم آن ندانیم، وظیفه مان چیست⁉ 🔹پاسخ: 📝 اگر براى انسان مسأله‌اى پيش آيد كه حكم آن را نمى‌داند مى‌تواند صبر كند تا فتواى مجتهد اعلم را به دست آورد، يا اگر احتياط ممكن است به احتياط عمل نمايد بلكه اگر احتياط ممكن نباشد چنانچه از انجام عمل، محذورى لازم نيايد، مى‌تواند عمل را به جا آورد (*) . پس اگر معلوم شد كه مخالف واقع يا گفتار مجتهد بوده دوباره بايد انجام دهد. (*) نورى: بنا بر يك طرف بگذارد تا استعلام نمايد... 📝آیت الله سيستانى: لازم است كه احتياط كند، يا اين كه با شرائطى كه ذكر شد، تقليد نمايد، ولى چنانچه دسترسى به فتواى اعلم در آن مسأله نداشته باشد جايز است از غير اعلم تقليد نمايد با رعايت الاعلم فالاعلم. 📝آیت الله مكارم: مى‌تواند عمل به احتياط نمايد، يا اگر وقت آن نمى‌گذرد، صبر كند تا دسترسى به مجتهد پيدا كند و اگر دسترسى ندارد، يك طرف را كه بيشتر احتمال صحّت مى‌دهد انجام مى‌دهد و بعداً سؤال مى‌كند، اگر مطابق فتواى مجتهد بود صحيح است وگرنه بايد اعاده كند. 📝آیت الله صافى: اگر براى انسان مسأله‌اى پيش آيد كه فتواى اعلم را نداند اگر مخالفت فتواى غير اعلم با اعلم معلوم نباشد يا فتواى غير اعلم موافق با احتياط باشد مى‌تواند به غير اعلم رجوع كند و مى‌تواند از روى احتياط وظيفۀ خود را انجام دهد. 📝آیت الله زنجانى: اگر براى غير مجتهد مسأله‌اى پيش آيد كه حكم آن را نمى‌داند، لازم است احتياط كند يا از مجتهد جامع شرايط تقليد نمايد و چنانچه احتمال مخالفت غير اعلم را با اعلم بدهد و تأخير واقعه و احتياط ممكن نباشد يا با حرج همراه باشد و دستش به اعلم نرسد جايز است از غير اعلم با رعايت الاعلم فالاعلم تقليد نمايد. ----------------------- 📚منبع: توضیح المسائل مراجع (امام خمینی و سایر مراجع)، ج 1،‌ ص 24-25، م 12. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @ahkamdin
🔴 کانال مرکزنشراحکام👇 🆔https://eitaa.com/ahkamdin