eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.3هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
982 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ دادن صدقه مستحبی به سادات ✔ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ کسی که در عده طلاق عقد خوانده و نزدیکی کرده برای ازدواج با نفر سوم عده وطی به شبهه نیز باید نگاه دارد؟ از چه زمانی⁉️ 🔹 پاسخ: آیت الله خامنه ای: ۱_باید بعد از اتمام عده طلاق، عده وطی به شبهه نیز نگه دارد. ۲_ مبدأ عده وطی به شبهه بعد از آخرين وطی است و احتیاط از وقت رفع شبهه مى باشد. آیت الله مکارم : اولا: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند: 1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه. 2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود. اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. ثانیا: در صورت دخول باید عده وطی به شبهه نگه دارد و عده وطی به شبهه همان عده طلاق می باشد البته مبدأ عدّه وطى به شبهه از زمان آخرین نزدیکی است. آیت الله سیستانی: ١_بايد عده وطى شبهه پس از انتهاى عده طلاق بگذرد. ٢_به احتياط واجب از وقت علم به مساله شروع مى شود. آیت الله شبیری: 1_در فرض سوال، پس از سپری شدن عده طلاق، باید عده وطی به شبهه هم نگهدارد و پس از پایان هردو، می تواند با دیگری ازدواج کند. 2_از زمان آخرین نزدیکی. آیت الله فاضل:‌ ۱_اگر زن در عده طلاق با مرد دیگری عقد بخواند و بعد از عقد نزدیکی کند و دخول صورت بگیرد، عقد شان باطلاست و بامردی که در عده عقد خوانده برای همیشه حرام می شود و چون مسئله را نمی دانسته، نزدیکی کردن آن ها وطی به شبهه حساب می شود و اگر زن بخواهد بامرد سومی ازدواج کند باید بعد از آگاه شدن از مسئله باید عده وطی به شبهه که همان عده طلاق است نگهدارد یعنی سه حیض باید صبر کند و بعد از دیدن حیض سوم عده اش تمام می شود، بعد از آن می‌تواند با مرد سوم ازدواج کند. 2_به نظر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) ابتدای عده ی وطی به شبهه از زمانی است که به حکم مسئله آگاه شده است. (تفصیل الشریعه، کتاب الطلاق و المواریث، ص 189 و 190) 📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅حکم نماز خواندن جلوی آینه چیست⁉️ 🔹 پاسخ: نماز خواندن مقابل هر آنچه انسان را مشغول می کند، مکروه است. 📚 منبع: امام، مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج ۱، الامکنه المکروهه، الحادی و العشرون. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سقط جنین به دلیل مشکلات اقتصادی⁉️ ❓سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅پاسخ: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. 📚 منبع: سایت آیت الله خامنه ای- احکام پزشکی - leader.ir ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ اگر به سبب ازدواج موقت، بکارت از بین رفته باشد، آیا اذن پدر برای ازدواج شرط است⁉️ ✅ پاسخ: ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال گرچه دختر حکم باکره را ندارد ولی احتیاط در اجازه از پدر یا جد پدری ترک نشود. ✴️ آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. ✴️ آیت الله وحید: اگر بکارتش در اثر نزدیکی از بین رفته باشد چنانچه رشیده است نیازی به اجازه ی پدر یا جد پدری برای ازدواج ندارد. ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال برای ازدواج بعدی اذن پدر ساقط نمی شود. ✴️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر دختر بکارت خود را از دست داده، می تواند بدون اجازه پدر ازدواج موقت کند و اگر باکسی که ازدواج موقت کرده، نزدیکی هم کرده است بعد از تمام شدن عقد موقت، اگر بخواهد بامرد دیگری ازدواج موقت یادائم کند باید دو حیض صبر کند و بعد از پاک شدن کامل از حیض دوم می تواند عقد بخواند. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، م 2373؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 2437. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم فرستادن صلوات با شنیدن اسم مبارک پیامبر در نماز چیست⁉️ 🔹 پاسخ: هر وقت انسان، اسم مبارک حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) مانند: محمد و احمد یا لقب و کنیه آن جناب مثل: مصطفی و ابوالقاسم را بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد. 📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل، ج 1، ص 607، م 1124 376. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا جاری کردن صیغه عقد بر زبان و گرفتن شاهد بر آن لازم است⁉ 🔹 پاسخ: صیغه عقد باید به زبان جاری شود. [1] ولی حضور دو شاهد در ازدواج دائم لازم نیست، لکن شاهد گرفتن، مستحب می باشد. [2] 📚 منابع: [1]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، م 2363؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 2427. [2]. تحریر الوسیله، کتاب النکاح، م 5؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 3، کتاب النکاح، م 3؛ منهاج آیات عظام: خویی و وحید، ج 3، م 1230. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯 🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐 📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید: @pasokhgoo_talabeh @PasokhgooTalabeh 🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم. مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا می توان در نماز به کسی که ناسزا می گوید، اقتدا کرد⁉ 🔹پاسخ: ✴️ مقام معظم رهبری: اگر شرایط امام جماعت را داشته باشد، اقتدا اشکال ندارد و الا جایز نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: دادن نسبت های ناروا به دیگران از گناهان کبیره محسوب می شود که در روایات نیز به شدت از آن نهی شده است. رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «انّ مِنْ شرالنّاس مَنْ ترکه النّاس اتِّقاءَ فُحْشِه از بدترین مردم کسى است که مردم به خاطر دورى از او، او را ترک گویند». امام جماعت باید باشد. يك حالت باطنى است كه انسان را از انجام و تكرار گناه باز مى دارد و همين اندازه كه با كسى معاشرت داشته باشيم و گناهى از او نبينيم نشانه وجود عدالت است و اين را حسن ظاهر كه حاكى از ملكه باطن است مى گويند. [2] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: از گناهان کبیره است و از عدالت ساقط می شود. [3] ✴️ آیت الله فاضل: موارد حرف زشت گفتن فرق می کند. گـفتن و زبان درازي كردن، در صورتی که موجب تهمت و غیبت نشود گناه صغیره است و اگر موجب تهمت به کسی شود مثل آنکه با فحش دادن نسبت زنا به کسی بدهد مثلا بگوید زنا زاده و امثال آن، از گناه بزرگ و کبیره است. اگر حرف زشت و فحشی که گناه کبیره است بدهد یا حرف زشتی که گناه صغیره است و اصرار بر آن داشته باشد، نمی توانید به او اقتدا کند مگر آنکه حرف زشت را ترک کند و توبه کند. [4] 📚 منابع: *⃣ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. *⃣ [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. *⃣ [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. *⃣ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503506. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سپرده های دراز مدت که درصدی سود به آن‌ها تعلّق می‌گیرد چه حکمی دارند⁉ 🔹 پاسخ: نزد به قصد به‌کارگیری آن در یکی از حلال و همچنین حاصل از آن اشکال ندارد. 📚 منبع: اجوبة الاستفتائات آیت الله خامنه ای، سؤال ۱۹۳۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سوال: آیا لازم است در حیض، در تمام سه روز، خون بیرون بیاید⁉ 🔹پاسخ: خیر؛ لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید؛ بلکه اگر خون در باطن هم باشد،‌ کافی است. 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع، م 442. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯 🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐 📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید: @pasokhgoo_talabeh @PasokhgooTalabeh 🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم. مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ سؤال: آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است⁉ 🔹پاسخ: اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا عبور و گذشتن از مسجد برای زن حائض، جایز است⁉ 🔹 پاسخ: 1. نسبت به ( و ): مطلق ورود، حرام است،‌ اگر چه از یک درب وارد و از درب دیگر خارج شود. 2. نسبت به مساجد دیگر: اگر عبور طوری باشد، که از یک درب داخل و از درب دیگر خارج شود، اشکال ندارد. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 355. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با توجه به ضرورت تبعیت از امام در نماز جماعت، اگر امام قنوت را فراموش کند و به رکوع برود، آیا می تواند پس از رکوع آن را جبران کند؟حکم عدم تبعیت مأمومین از امام و انجام قنوت چیست⁉ 🔹 پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: در فرض سؤال مستحب است امام جماعت بعد از رکوع، قنوت را بجا آورد و برای مأمومین جایز نیست جلوتر از امام به سجده بروند. [1] ✴️ آیت الله مکارم: بهتر است مأمومین به سرعت قنوت را بخوانند و خود را به رکوع امام برسانند ولی کسانی که قنوت را خوانده اند و یا متوجه اشتباه امام شده و با این حال بدون خواندن قنوت به رکوع رفته اند، نباید در قنوت بعد از رکوع از امام تبعیت کنند. [2] ✴️ آیت الله فاضل: اگر امام سهوا بدون خواندن قنوت به رکوع برود چون قنوت مستحب است باید مأمومین نیز متابعت کنند و با امام به رکوع بروند، لیکن اگر قنوت بخوانند و با امام رکوع نکنند در صورتی که در سجده با امام برسند و یکی شوند نماز جماعت صحیح است. هم چنین مستحب است امام بعد از رکوع قنوتی را که فراموش کرده بخواند.. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: جایز، بلکه مستحب است قنوت را بجا آورد؛ مانعی ندارد. [4] 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503106. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯 🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐 📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید: @pasokhgoo_talabeh @PasokhgooTalabeh 🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم. مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا پارک ماشین در زمین های خالی که صاحبانشان فعلا قصد ساخت و ساز ندارند،‌ صحیح است⁉️ 🔹پاسخ:👇👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری:اگراطمینان به رضایت صاحبان آنهادارید، اشکال ندارد. [1] ✴️ آیت الله مکارم: چنانچه پارک اتومبیل موجب سد معبر یا ایجاد مزاحمت برای دیگران نیست همچنین صاحب زمین از این کار نهی نکرده، مانعی ندارد. [2] ✴️ آیت الله فاضل: اگر صاحبان زمین از پارک کردن ماشین ها منعی ندارند، پارک کردن ماشین در آن زمین ها اشکال ندارد. [3] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: fuG2k1uqHI. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9606050115. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری : 9611402. ☑️ مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin