eitaa logo
مرکز نشر احکام
10هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
968 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ #وجود_مانع در ✳️ #رسیدن_آب_به_اعضای_وضو ❓ سوال: اگر احتمال دهیم که مانعی از رسیدن آب به اعضای وضو وجود دارد، #وظیفه مان چیست؟ ✅ پاسخ: اگر انسان احتمال دهد چیزی که مانع رسیدن آب است – مانند #چسب – در #ابرو، #گوشه_چشم و #لب، روی #ناخن [1] یا دیگر اعضای وضو نمی گذارد آب وضو به آنها برسد در صورتی که احتمال او در نظر مردم به جا باشد – مثل آنکه بعد از #گچ کاری احتمال دهد به دست چسبیده – باید قبل از وضو #وارسی کند تا اگر مانعی هست، آن را #برطرف سازد. [2] ✳️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. هر چند ناخن و مو جزو اعضای زنده و دارای حس نیستند، ولی اعضای وضو محسوب شده و باید شسته شوند و اگر مانعی از رسیدن آب به آنها وجود دارد باید برطرف گردد. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 239؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 9 و شرائط الوضو، (الثالث)؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل، م 236. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 157. ✳️ @ahkamdin
⛔️ ⁉️ سوال: آیا در زمان حیض، طلاق زن صحیح است؟ ◀️ پاسخ: خیر؛ صحیح نیست، مگر در موارد خاص ⬇️⬇️ 1⃣ در صورتی که شوهر بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد. 2⃣ در صورتی که زن حامله باشد و حمل او آشکار باشد. بنابر این اگر زن حامله حائض شود، طلاق او در دوران بارداری و در حال حیض اشکالی ندارد. 3⃣ در صورتی که مرد غایب باشد [1] و نتواند از حال زن خود باخبر شود، چنانچه زن در حال حیض باشد و او طلاق دهد، اشکالی ندارد. [2] --------------------------- ➖ پی نوشت: ⬇️ [1]. به طور کلی در صورتی که امکان خبرگیری از حال زن وجود نداشته باشد اعم از این که هر یک از آن دو حاضر باشند یا غایب. [2]. توضیح المسائل مراجع، م 462 و 2500؛ عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، احکام الحائض، التاسع، ص 264. 💠 مرکز نشر احکام دین 💻 http://eitaa.com/ahkamdin
❓ سوال: آیا می توان صدقه جمع شده را به جای فقیر به مسجد، حسینیه یا مدرسه داد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴️ امام خامنه ای: در صدقات مستحبی اگر صندوق متعلق به کمیته امداد و نهاد دیگری نباشد، بلکه صندوق شخصی باشد و یا اگر متعلق به کمیته است اختیار برداشت و مصرف پول واریزی در مورد آن با شما باشد، پول آن را به هر نیازمندی می توانید بدهید و یا می توانید در هر راه دیگری مصرف نمایید. ---------------------- ✔️ منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: n4x5G0ehyWc. 💠 مرکز نشر احکام دین 💻 http://eitaa.com/ahkamdin
🚾 یا ، و در 🚾 ❓ سوال: حکم دستشویی های عمومی از نظر طهارت و نجاست چیست؟ ➖ آبی که در کف دستشویی جمع شده و یا آبی که درون آفتابه است چه حکمی دارد؟ ➖ آیا این شیر و این شیلنگ روی زمین افتاده، پاکند؟ ➖ و آیا می شود قبل از آب کشیدن از آنها استفاده کرد؟ ➖➖➖➖➖➖ 🔻 پاسخ ⬇️⬇️ ➖ تمام اشیاء پاک و طاهرند؛ مگر آنکه ثابت شود چیزی، از نجاسات است و یا نجس شده است. [1] ➖ ثابت شدن هم به این است که یا خود انسان یقین کند و یا از راهی مطمئن شود که فلان چیز نجس شده است؛ مثل اینکه فرد مورد اطمینانی او را از نجس شدن چیزی با خبر کند. بنابراین تا صد در صد یقین نکرده اید که چیزی نجس شده و فقط احتمال می دهید و یا بالاتر از آن، گمان قوی دارید که چیزی نجس شده است به این احتمال و گمان اصلا توجهی نکنید و مطمئن باشید که آن چیز از نظر شرع پاک است. [2] ⏪ نتیجه اینکه در مکان های مورد بحث بنا را بر این بگذارید که همه چیز و همه جا پاک است و هیچ نیازی به اجتناب و آب کشیدن وجود ندارد ؛ مگر آنکه یقین به وجود نجاست یا نجس شدن کنید. --------------------------- 🔻 پی نوشت ⬇️⬇️ [1]. توضیح المسائل امام خمینى ره، م 125. [2]. همان م121. ============= 💻 مرکز نشر احکام دین ⌨ http://eitaa.com/ahkamdin
💠 ❓ سوال: آیا فرد می تواند وصیت کند تا ثلث اموالش را به یکی از وراث بدهند؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ♦️ امام خامنه ای: جائز است اما فرق گذاشتن بى جهت بين ورثه کار شايسته اى نيست. [1] ♦️ آیت الله مکارم: به مقدار ثلث مال اشکال ندارد. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: به مقدار ثلث می تواند وصیت کند نه بیشتر. [3] ♦️ آیت الله فاضل: فرد می تواند وصیت کند که ثلث اموالش را به یکی از وراث بدهد، چنانچه وصیت دیگری نکرده باشد این وصیت نافذ است و باید به آن عمل شود و ورثه ای که مورد وصیت است علاوه بر سهم خودش از ارث، ثلث اصل ماترک میّت نیز مال او می شود. [4] ============== 💻 پی نوشت 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 515044. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9311260220. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره سوال: 297313. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری:.9303593 . ============== 💠 مرکز نشر احکام دین 💻 http://eitaa.com/ahkamdin
نجاست و پاکی انوع خون ✳️مرکز نشر احکام دین 🔸http://eitaa.com/ahkamdin
🎁 ⁉️ تکلیف گیرنده هدیه ای که خمس آن پرداخت نشده ❓ سوال: چنانچه شخصی هدیه ای دریافت کند که قبلا خمس آن پرداخت نشده باشد، تکلیف دریافت کننده چیست؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ☀️ امام خامنه ای: اگر به لحاظ خمس درآمد کسب باشد خمس آن بر ذمه هدیه دهنده است و بر گیرنده آن تکلیفی نیست. [1] ⭐️ آیت الله مکارم: در فرض سوال باید خمس آن را بپردازد. [2] ⭐️ آیت الله سیستانی: اگر چیزی را که خمس آن داده نشده به مسلمان اثناعشری ببخشد، خمس آن به عهده خود بخشنده است، و چیزی بر این شخص نیست. ولی اگر تا سر سال خمسی نزد شخص بماند و استفاده نشود خمس دارد. [3] ⭐️ آیت الله فاضل: اگر عین مال متعلق خمس را به کسی هدیه کند و هدیه گیرنده یقین داشته باشد که مالی که به او هدیه شده متعلق خمس است، باید خمس او را بدهد، اما اگر یقین ندارد و دارد، دادن خمس برای هدیه گیرنده واجب نیست. [4] ---------------------- 💻 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 515044. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9311260220. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره سوال: 297313. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری:.9303593 . =========== ✳️ مرکز نشر احکام دین 💻 http://eitaa.com/ahkamdin
⭕️ در و ❓ سوال: گاهی پیش می آید فرد پس از تخلی متوجه می شود آب قطع است و در آفتابه هم آبی نیست؛ در چنین وضعیتی اگر کسی نبود که در آبرسانی کمک کند و یا این فرد حیا کرد کسی را صدا بزند، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: با استفاده از دستمال کاغذی و یا هر آنچه که در اختیار دارد[1] مخرج ادرار را کاملا خشک و مخرج مدفوع را کاملا تمیز کند. ➖ چنین کسی وقتی خواست نماز بخواند باید محل خروج ادرار را با آب تطهیر کند چون مخرج ادرار، تنها با آب تطهیر می شود[2] ؛ ولی مخرج مدفوع با همان تمیز کردن پاک شده و نیازی به شستن ندارد.[3] =============== ♦️ پی نوشت: ⬇️ [1]. به شرط آنکه از اشیاء دارای احترام و نیز استخوان و فضله حیوانات نباشد. تحریرالوسیله، احکام استنجاء، م 4. [2]. توضیح المسائل امام خمینی ره، م 66. [3]. همان، م 68. ___________ 🌺 مرکز نشر احکام دین 💻 http://eitaa.com/ahkamdin
🍃🌺 #تعیین_سال_خمسی ⁉️ آیا می دانید.... _ هر مکلفی که درآمد داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید، بر او واجب است در سررسید هر سال خمسی، یک پنجم درآمدی را که زیاد آمده است، محاسبه و به عنوان خمس پرداخت کند. سررسید سال خمسی برای افراد حقوق بگیر، تاریخ دریافت اولین حقوق و برای کاسب و تاجر، تاریخ اولین معامله سودآور و برای کشاورز یا باغدار، تاریخ برداشت اولین محصول است. ============ ♦️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای 💻 @ahkamdin
پرداخت خمس مال مصرف شده در حرام ✳️مرکز نشر احکام دین 💠 @ahkamdin
🔶🌿 #مژه_مصنوعی 🔶🌿 غسل و وضو با وجود مژه مصنوعی ❓ سؤال: آیا چسباندن مژه مصنوعی برای وضو و غسل اشکال دارد؟ ✅ جواب: چسباندن مژه مصنوعی چه دائم و چه موقت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل است و باید قبل از وضو و غسل، هر چند مستلزم هزینه یا زحمت باشد، برطرف شود و وضو و غسل جبیره ای صحیح نیست مگر آنکه برطرف کردن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیره ای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود. ___________ 🌿🌼 پایگاه اطلاع رسانی دفترامام خامنه ای 🔶🌿 @ahkamdin
❓ سوال: حکم و یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟ ✅ پاسخ: برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگی‌های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این‌گونه است که تمام هندسه‌ بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوع‌های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به‌قدری چسبان نباشد که هندسه‌ بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش به‌گونه‌ای نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد. _____________ منبع:⬅️ پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای؛ احکام پوشش و آرایش. @ahkamdin
💠 عدول نیت از نماز قضای ظهر به نماز عشاء در نماز جماعت 🔻 سوال: اگر امام جماعت به دلیل اینکه نماز دوم او شکسته است و برای اینکه مامومین نمازشان را پشت سراو کامل بخوانند، نیت نماز قضای ظهر را بکند و بعد بلافاصله متوجه عدم امکان قرائت حمد و سوره با صدای بلند شده و نیت خود را به قضای نماز عشاء تغییر دهد، نماز وی و مأمومین صحیح است؟ 👈 پاسخ: 👇👇 💠 امام خامنه ای: به طور کلی عدول از نماز قضا به نماز قضای دیگر، فقط در صورتی ممکن است که دو نماز قضایی که در ادای آنها ترتیب معتبر است بر عهده شخص باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود دراین جا عدول واجب است و درغیر اینصورت عدول از نماز قضا به نماز قضای دیگر وجه شرعی ندارد و صحیح نیست؛ در هر صورت نماز مأمومینی که علم به مورد مذکور نداشتند، صحیح است و توجه داشته باشید در صورتی که نماز قضای امام جماعت، نماز قضای حتمی باشد می توان اقتدا نمود. [1] 💠 آیت الله شبیری زنجانی: نماز وی صحیح نیست اما نماز مامومین صحیح است. [2] 🔻 🔻 ------------------------- 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: k6ryzwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 64219. ✳️مرکز نشر احکام دین 💠 eitaa.com/ahkamdin
🔻 🔺 و ============= ❓سوال کسي که روي صندلي نشسته و نماز می خواند آیا در حال خواندن حمد و سوره و سجده و رکوع باید پاها را روی زمین قرار دهد؟ 💠 پاسخ:👇👇 🌟 امام خامنه ای: در مورد نوک انگشت پا اگر می تواند باید بر روی زمین قرار دهد و اما در غیر سجده اگر امکان دارد باید هر دو پا بر روی زمین و یا مانند آن مستقر باشد. [1] 🌟 آیت الله مکارم: فردي که بر اثر ناتواني روي صندلي نماز مي خواند اگر مي تواند هنگام سجده روي ميز سجده کند، و لازم نيست شرايط ديگر سجده مانند گذاشتن نوک پا بر زمين را رعايت کند.. [2] 🌟 آیت الله شبیری زنجانی: البته اگر برای قیام و رکوع بتواند بایستد باید این کار را انجام دهد ولی اگر برای قیام و رکوع هم ناچار به نشستن باشد قرار دادن پاها بر زمین لازم نیست؛ البته برای سجده، بنابراحتیاط نوک انگشتان شست را بر زمین قرار دهد. [3] 🌟 آیت الله سیستانی: لازم نیست. [4] ============== 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nfOisbVrLbU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9706120095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 57582. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 775750. 💻 مرکز نشر احکام دین 🔳 http://eitaa.com/ahkamdin
✳️ ❓ سؤال: تکلیف زنی که همسرش از راه حرام کسب درآمد دارد چیست؟ آیا باید طلاق بگیرد؟ ✅ جواب: طلاق لازم نیست، تا زمانی که یقین به حرمت اموال مورد استفاده ندارد، می تواند مصرف کند و اگر نسبت به مالی یقین به حرمت دارد، استفاده از آن جایز نیست. _____________ پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای 💻 @ahkamdin
💠 اجازه شوهر در صدقه دادن 🔻 سوال: منظور از اینکه زن باید برای دادن صدقه از شوهر اجازه بگیرید چه نوع صدقه ای است؟ آیا اگر از اموال خودش هم باشد اجازه لازم است؟ ❇️ پاسخ: 👇👇 📚 امام خامنه ای: در صدقه دادن زن از اموال خودش(هر نوع صدقه ای که باشد)، نیاز به اجازه شوهر نیست. [1] 📚 آیت الله مکارم: اگر از زن اموال خودش صدقه بدهد، نیازی به اجازه شوهر نیست اما به نحوی عمل نماید که اختلاف و ناراحتی ایجاد نشود. [2] 📚 آیت الله شبیری زنجانی: برای صدقه از اموال خودش نیاز به اذن ندارد. [3] 📚 آیت الله سیستانی: اگر از اموال خودش باشد نیازی به اجازه نیست. [4] 🔻 :::::::::::::::::::::::: پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ApxBnvAxJM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9709290020. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 60688. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 807305. ::::::::::::::::::::::::: 💠 مرکز نشر احکام دین 💻 http://eitaa.com/ahkamdin
🔶🍃🌺 ✳️ برای سجده شکر، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین همراه با نیّت، کافی است و احتیاط مستحب آن است که بقیۀ مواضع سجده هم بر زمین قرار بگیرد و مستحب است ساعدها و سینه را بر زمین بچسباند و گفتن ذکر در سجدۀ شکر شرط نیست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگوید: «شکراً لِله.» 🔶 🌺 مرکز نشر احکام دین 🍃🌺 @ahkamdin
♦️ #پوشیدن_کفش_و یا #روسری_رنگی 🍃🌺 حدیث: رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به حولا فرموند: روسرى خود را که جلب نظر مى کند نشان مده اگر چنين کني دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده اي. ♦️ مستدرک وسایل الشیعه، ج 14، ص 231 _________________ ⁉️ سوال: دختری جوان هستم می خواستم بپرسم پوشیدن کفش و یا روسری رنگی چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 _ «حجاب و پوشش، باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که تمامی بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، توجه نامحرم را هم جلب نکند.» ✅ آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir ___________________ 🌺 مرکز نشر احکام دین 💻 @ahkamdin
⭕️ بدون حجاب کامل ⭕️ ...................................................... ❓ سوال: آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر این کار موجب تأیید یا ترویج کارحرام شود جایز نیست واگر نهی از منکر متوقف بر ترک معاشرت باشد باید ترک نماید و الا مرتکب گناه می شوید [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه همراهی با آن شخص تایید عمل او محسوب شود، جایز نبوده و گناهکار محسوب می شوید. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر اين كار تاييد رفتار او باشد گناه است. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که تایید گناه وی به حساب آید و یا هتک شخصیت کسی که همراه وی است جایز نیست. [4] —------------— ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: o1VFTD7ISdg. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 720883. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51967. ........................................................ ♦️ مرکز نشر احکام دین ♦️http://eitaa.com/ahkamdin
💠 #بردن_بدحجاب به #اماکن_عمومى ❓ آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟ ❇️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔆 آیت الله خامنه ای: اگر این کار موجب تأیید یا ترویج کارحرام شود جایز نیست واگر نهی از منکر متوقف بر ترک معاشرت باشد باید ترک نماید و الا مرتکب گناه می شوید. ✴️ آیت الله مکارم: چنانچه همراهی با آن شخص تایید عمل او محسوب شود، جایز نبوده و گناهکار محسوب می شوید. ------------------------ 💻 مرکز نشر احکام دین 💠 @ahkamdin
🚫 〰➰〰➰〰➰〰 ⁉️ ترک شوهر بخاطر ممانعت از انجام واجبات دینی ❓ اگر شوهر زن را از انجام واجبات دینی منع کند، آیا زن می تواند وی را ترک کند؟ ✴️ پاسخ 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر برای عمل به تکالیف شرعی، راهی جز خروج از منزل شوهر نباشد، می تواند منزل را ترک کند. [1] ✳️ آیت الله مکارم: اگر مخالفت او با انجام واجباتی که ضروری دین هستند به انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد. ولی اگر شوهر منکر نباشد و امر به معصیت یا ترک واجبات نماید، زن در این امور نباید از او اطاعت نماید اما نباید او را ترک کند. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر ماندن در خانه مستلزم گناه باشد يا موجب حرج ومشقت زياد باشد يا خوف وخطرى در بين باشد مى تواند خارج شود و برنگردد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای انجام وظایف شرعی راهی جز ترک وی نباشد باید ترک کند. [4] ✳️ آیت الله فاضل: شوهر حق ندارد زن را از انجام واجبات منع کند، در صورتی که زوج، زوجه را مجبور به ترک واجبات و انجام معصیت کند و با صحبت کردن با شوهر، شوهر اصلاح نشود و به زن اجازه ترک گناه و انجام واجبات را ندهد، زن می‌تواند شوهر را ترک کند بلکه باید برای اجتناب از گناه و انجام واجبات الهی شوهر را ترک کند و می توانید اقدام به درخواست طلاق کند. [5] ✅ 〰➰〰➰〰➰〰➰〰 ✴️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130.. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503080321. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 484397. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30316. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500661. 〰➰〰➰〰➰〰➰〰 ✴️ مرکز نشر احکام دین ✅ http://eitaa.com/ahkamdin
⏺ صدق در ⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1] ◀️‌ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل كند، بعد را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس را بر مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر . [2] ◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4] ◀️ آیت الله وحید: بله. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ___________________________ ◀️ مرکز نشر احکام دین ▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
💠 🌀 💠 🌀 💠 ➖احکام معاملات ➖ ❓سوال: ⚜ ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟ 💠 پاسخ: 👈 ابتدا باید از کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول نیاز دارد. 😯 اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است ⛔️.همینطوری هم ده میلیون بدهیم و 12 بگیریم هم حرام است 📛 مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن در ذیل می آید: ✌️عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند: ✍ 1- قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و .. ✍ 2- قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست.🔻 مثل وکالت مضاربه و مشارکت. مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به 12 میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد. ↙️ اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم. 💯 1- قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان. 💯 2- قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره) 👌چند نکته: ✳️ 1- در این دو قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد. ✳️ 2- در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد.یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی. 📚 منبع: رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💥 کانال پاسخگویی به سوالات احکام ✨ ◀️ احکام تصویری ❗️ به كانال مرکز نشر احکام دین بپیوندید http://eitaa.com/ahkamdin
💠 مواردی که قضا وکفاره روزه لازم است. 🔺 #قضاوکفاره_روزه ☝️☝️ 💠 -------------------- 💻 مرکز نشر احکام دین  ⌨ @ahkamdin
🔶 «نمازهای خوانده شده با چادر نازک» 🔶 🔻 🔺 🔶🔻🔶🔻🔶🔻🔶 ❓سؤال: من در جایی که نداشت با چادر نازک در حالی که از زیر آن نمایان بود، نماز خوانده ام و الان فهمیده ام که نباید این کار را انجام می دادم؛ تکلیف نمازهای چیست؟ ➖➖➖➖➖ 🔶🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔶 امام خامنه ای: اگر با اعتقاد به بوده است نمازهای گذشته تان هستند. [1] 🔶 آیت الله مکارم: چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس و نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: نمازهای سابق نیازی به تکرار ندارد. [3] 🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ۰_بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت اید را کنید. [4] 🔶 آیت الله وحید: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده اید نمازی که به این کیفیّت خوانده اید است و باید قضاء نمایید. [5] 🔶 آیت الله فاضل: اگر چادر نازک و نما باشد و زیر چادر لباس آستین کوتاه بپوشید و از زیر چادر پیدا باشد نماز باطل است، لیکن اگر مسئله را نمی دانستید، نمازهایی که تاحالا به این صورت خوانده اید صحیح است، از حالا به بعد با پوشش کامل نماز بخوانید. [6] —------------— 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502388. 🔶🔻🔶🔻🔶🔻 🔶 مرکز نشر احکام دین 🔶 http://eitaa.com/ahkamdin