eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
927 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃امام رضا(علیه السلام ): کسی که با وجود بعد مسافت، به زیارت من بیاید، من در روز قیامت در سه جا به دیدار او می‌آیم و از هراس نجاتش می‌دهم: 1.هنگامی که نامه‌ی اعمال داده می‌شود. 2. نزد صراط، 3. نزد میزان (هنگام سنجش اعمال). الخصال؛ 1:168 شهادت امام مهربان و ریوف، حصرت رضا(علیهالسلام ) تسلیت.🏴 @ahkamdin
⭕️ حکم حفاظت از بچه در رحم ❗️ ⁉️سؤال: آیا حفاظت از بچه در رحم واجب است؟ یعنی مادر باید تمام شرایط لازم جهت حفظ و سلامتی بچه را فراهم کند؟ ✅ پاسخ: 💠 آیت الله خامنه ای: از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست، بنابر این باید از هرکاری که موجب به خطر افتادن زندگی جنین است اجتناب کرد. 💠 آیت الله مکارم: نگهداری و حفاظت از بچه در رحم واجب است. . ---------------------- ◀️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 4ZK2NuMbGjA. [2]استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9709130077. =========== ➖➖➖ 🍃 مرکز نشر احکام دین 🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
◀️ حکم دریافت یارانه نقدی توسط افراد متمکّن ❓پرسش: با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران؛ آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند جایز است؟ ✅ پاسخ: با توجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند دیگر اقشار نمی توانند از آن استفاده کنند و اینکه بعضی می گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی علیه السلام به طور مساوی بیت المال را تقسیم می نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی شده است و با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد مسئله مساوات مطرح نیست. بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان شاء الله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد نمود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، ان شاء الله دولت محترم به عهد خود وفا می کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد شد. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "محبوب‏ترين مؤمن نزد خداوند، كسي است كه مؤمن فقيري را، در تنگدستي دنيا و گذران زندگي، ياري رساند." [2] ☑️ نکته: انصراف افراد غیر نیازمند از دریافت یارانه نقدی زمینه را برای توسعه رفاه اجتماعی، از جمله بهداشت، آموزش، اشتغال، توسعه حمل‌ونقل عمومی فراهم می کند. کاهش در تعداد دریافت کننده های یارانه، سبب افزایش درصد اختصاصی بودجه در حوزه سلامت و کاهش بار سنگین هزینه پرداخت خدمات درمانی از جیب تمام مردم خواهد شد. --------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. [2]. تحف العقول، ص ۳۷۶ . ➖➖➖ 🍃 مرکز نشر احکام دین 🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
🤔حکم برگزاری ایام محسنیه🤔 ⁉️سوال : نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟ پاسخ: 🖊آیت الله مکارم شیرازی: توسل به ذيل عنايت معصومين (عليهم السلام) و فرزندان آنها کار بسيار خوبي است، ولي بهتر اين است که برنامه هاي جديدي که در ميان شيعه سابقه نداشته است ترتيب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. http://makarem.ir/newmain.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=250286&qid=250286&CatID=0 🖊 گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه (21/12/92) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداریش ها به تفریط می انجامد. این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البتهدر این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ http://zanjani.net/index.aspx?pid=99&articleid=54228 🖊آیت الله خامنه ای: مسأله‌ی دیگر، مسأله‌ی روضه‌هاست. روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌یی میخواند، عده‌یی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان، سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسیبن جعفر (علیه‌السّلام) - با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‌خوانی است - من لزومی نمیبینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است. من خودم الان در ایام ماه محرّم که نمیتوانم روضه بروم، چون آن احساس و عشقی که در دل هر شیعه هست و دلش میخواهد در عزاداری شرکت کند، لذا من این را با خواندن «نفس‌المهموم» حاج شیخ عباس قمی(11) - که یک کتاب عربی است - اشباع میکنم؛ این خودش گریه‌آور است و برای من کار چند نفر روضه‌خوان را میکند. حتماً لازم نیست که عزاداری به همان شکل سنتىِ روضه‌خوانی باشد که اولش چیزی میخوانند و بعد هم احیاناً آخرش دمی میگیرند و سینه‌یی میزنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلاً یک نفر با بیان خوب و لحن محزونی، وضع زندان رفتن حضرت موسیبن‌جعفر را بیان کند؛ حوادث تلخ زندان را بیان کند؛ بعد شهادت حضرت را بیان کند؛ بعد مراسم تشییع را بیان کند؛ در این صورت هر کس که آن‌جا نشسته باشد، دلش نرم میشود. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603 ___________ 🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾 ➖➖➖ 🍃 مرکز نشر احکام دین 🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⛔️ یا های رایج ❓سوال: گفتن يا شنيدن لطيفه‌هاى رايج در کشور که مربوط به اقوام مختلف است چه حکمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر غيبت بوده و يا موجب اذيت و هتک مؤمنى باشد، جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "حرمتِ حیثیت و آبروی مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست." [2] ✅ نکته: متاسفانه گاهی ناخواسته در رواج و گسترش لطیفه های اهانت آمیز سهیم می‌شویم و این تصویر لودگی و ناخوشایند را برجسته تر و بزرگ تر به نمایش می گذاریم.این کار ناشایست نه تنها هویت فرهنگی ما که حاوی ارزشها و فضایل بسیاری است را تهدید و تخریب می کند بلکه با ارائه تصویری ناخوشایند و نامناسب از اقوام بزرگ،اصیل و باشرافت، بار گناه خود را سنگین کرده و بازار غیبت و تهمت رونق پیدا می کند و به دنبال آن می تواند با توهین ، تحقیر و تخریب دیگران ، اختلافات را دامن زده و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را به بار آورد. --------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران. [2]. لئالی الاخبار، ج ٥، ص ٢٢٦. =========== 💠 مرکز نشر احکام دین ❇️ http://eitaa.com/ahkamdin
✅ گفتن اسامی افراد به صورت مختصر ⁉️ سوال: مى خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوييم ممد اشکالى دارد يا نه؟ ✅ پاسخ: اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحيح بگوييد و اگر اينگونه ناميدن موجب ايذاء يا هتک او شود جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "برادران دینی خود را با بهترین نام آنان صدا بزنید و آنان را با لقبهای ( زشت ) نخوانید." [2] ✅ نکته: اگرچه به کار بردن نام کوچک مخاطب، ممکن است احساس صمیمیت بیشتری را در فرد ایجاد کند، اما نام خانوادگی احساس محترم بودن و اهمیت دادن بیش‌تری را ایجاد خواهد کرد. اگر قصد معرفی دو نفر را با یکدیگر دارید، هرچقدر هم با آنها صمیمی باشید بهتر است آنها را با نام کوچک معرفی نکرده و از نام خانوادگی استفاده کنید. استفاده آقا یا خانم همراه با نام خانوادگی صمیمیت توام با احترام را در فرد ایجاد می‌کند. 💠 ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران. [2]. کنزالعمال، جلد ۱۶، صفحه ۴۲۱، حدیث ۴۵۲۱۹. ========== 🖥 مرکز نشر احکام دین ❇️ http://eitaa.com/ahkamdin
✳️حکم اسلام در رابطه با روابط سالم بین دختر و پسر 👫چیست؟👆👆 #احکام_روابط_دختر_پسر ----------------------   نشر احکام دین @ahkamdin
طبق فتوای مقام معظم رهبری. ✳️ سوال : آیا وشوهر کردن زن، باعث او از شوهردر احکام و از وطن می شود، و آیا وطن وطن هم هست یا نه؟ ✳️ : صرف زوجیت و شوهر کردن باعث تابع بودن زن نمی شود و زن می تواند در انتخاب وطن یا اعراض از وطن تابع شوهر نباشد، 👇بر این اساس👇 الف ) شوهر در صورتی که زن قبلا آنجا وطنش نبوده و الان هم قصد زندگی در آنجا را با شوهرش ندارد وطن او نیست. ب) شوهر هم، اگر زن قصد زندگی با شوهر را دارد و تابع اوست وطن او می شود. ج) شوهر هم دو صورت دارد، ۱- زن اگر تابع اوست و قصدش این است که هر جا شوهر زندگی کند او هم همانجا زندگی کند، بله وطن زن هم محسوب می شود. ۲- زن اگر تابع شوهر نیست و قصدش این است که حتی اگر شوهرش برای زندگی همیشگی به شهر دیگر برود او باز هم در همین شهر بماند، در این صورت وطن جدید شوهر که شهر دیگری است که تازه رفته وطن زن محسوب نمی شود. ✳️ منابع :👇👇👇 تبعیت زن https://b2n.ir/12354 وطن https://b2n.ir/02899 🔸http://eitaa.com/ahkamdin
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠 ✍🏻 آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد ‏شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است.✅ ✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅ 🌀در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست. ✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه می‎گذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض می‎دهد، ربا و حرام است.⛔ ✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅ 💻 استفتا از سایت مراجع ➖➖➖➖➖ مرکز نشر احکام دین 🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⛔️❌ ⁉️ رقص مردان در برابر زنانی که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانی که از محارم آنان هستند، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم. ⛔️ رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ رقصی که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا لهوی یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است. و منظور از رقص لهوی و غیر لهوی: تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، به‌گونه‌ای که یکی پس از دیگری بلند شود و برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه. ----------------------------- 💻 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها 🔸مرکز نشر احکام دین 💠 http://eitaa.com/ahkamdin
🛑 آگاهی از کسب درآمد نامشروع محل کار ⁉️ سوال: اگر فردى در يک شرکت خصوصى شاغل باشد و به مرور زمان پى ببرد که قسمتى از درآمد شرکت از طريق نيرنگ و دروغ و مستندسازى مدارک جعلى حاصل مى‌شود، جهت ادامه درآمد و امرار معاش چه وظيفه شرعى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر مى‌دانيد كارى كه انجام مى‌دهيد حرام است، بايد ترک كنيد ولى اگر نمى‌دانيد، به صِرف احتمال ترتيب اثر ندهيد. [1] 🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): "كسی که دنیای خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمین می‌كند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت." [2] ✔️ نکته: پیشوایان ما با گفتار، عمل و تشویق همواره پیروان خود را به تلاش برای طلب روزی حلال سوق داده و حلال بودن را ویژگی لازم درآمد دانسته اند. از این نکته استفاده می شود که هر قدر دامنه درآمدهای حلال گسترش یابد و شناسایی شود و مورد استفاده سطوح مختلف جامعه با توانایی ها، سلیقه ها، تخصص ها و امکانات مختلف قرار گیرد، به طور طبیعی نظام مالی و اقتصادی سالمی بر جامعه ساری می شود و راه های نامشروع کسب درآمد از بین می رود و یا به حداقل می رسد. 🛑 --------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه. [2]. المحجةالبیضاء، ج ٣، ص ٢٠٣. 🔸مرکز نشر احکام دین 💠 http://eitaa.com/ahkamdin
📚ارشاد جاهل به حکم شرعي 🔰سؤال: اگر مشاهده کنم شخصی بعضی از افعال نمازش را #اشتباه انجام می دهد، #وظیفه_شرعی_من چیست؟ ✅ جواب: اگر اشتباه به گونه ای است که موجب بطلان نماز است، باید حکم صحیح را به او بگویید. #احکام_تقلید #وجوب_ارشاد_جاهل ✳️@ahkamdin
♦ حکم پوشش نزد پزشک غیر همجنس ♦ ✅ پاسخ : در صورتی که برای مداوای زن لازم باشد پزشک جاهایی غیر از صورت و کف دست های او را نگاه کند یا به صورت و بدنش دست بزند، بانوان فقط در موارد زیر می توانند به پزشک مرد مراجعه نمایند: 1⃣. پزشک زن در دسترس نباشد. 2⃣. پیدا کردن پزشک زن مشقّت داشته باشد. 3⃣. مهارت پزشک مرد به طور قابل توجّهی بیش تر باشد. #احکام_بیماری  #احکام_نامحرم #احکام_پزشک ➖➖➖➖➖ مرکز نشر احکام دین 🆔 @ahkamdin
⛔️❌ حکم شرعی باینری آپشن ⁉️ کسب درآمد از طریق باینری آپشن* چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: سود حاصل را مالک نمی‌شود. ⛔️ شخص با تحلیل و طبق سابقه و تخصصی که دارد، اقدام به تحلیل بازار ارز می کند و تخمین می زند که در زمان مقرر، قیمت فلان ارز به مقدار معین رشد می کند، اگر تحلیل و تخمین درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد سود خواهد کرد، وگرنه متضرر خواهد شد. ----------------------------- 💻 سایت آیت الله خامنه ای/ استفتائات جدید (مهر ماه 98) 🔸مرکز نشر احکام دین 💠 http://eitaa.com/ahkamdin
⛔️❌ کسب درآمد از طریق پیش بینی سهام ⁉️ دربعضی سایت ها مقداری پول میگذاریم و پیش بینی می کنیم که نمودار سهام در یک یا چند دقیقه آینده رشد خواهد کرد، اگر پیش بینی درست باشد، به ما سود تعلق میگیرد وگرنه، ضرر میکنیم، آیا چنین درآمدی حلال است؟ ( ضمنا پول معامله شامل دلار یا یورو و...میباشد) ✅ پاسخ: سود حاصل را مالک نمی‌شود. ----------------------------- 💻 سایت آیت الله خامنه ای/ استفتائات جدید (مهر ماه 98) 🔸مرکز نشر احکام دین 💠 http://eitaa.com/ahkamdin
💠 🌀 💠 🌀 💠 ➖احکام معاملات ➖ ❓سوال: ⚜ ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟ 💠 پاسخ: 👈🏼 ابتدا باید از کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول نیاز دارد. 😯 اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است ⛔️.همینطوری هم ده میلیون بدهیم و 12 بگیریم هم حرام است 📛 مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن در ذیل می آید: ✌️🏻عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند: ✍🏻 1- قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و .. ✍🏻 2- قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست.🔻 مثل وکالت مضاربه و مشارکت. 🤔 مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به 12 میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد. ↙️ اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم. 💯 1- قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان. 💯 2- قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره) 👌🏻چند نکته: ✳️ 1- در این دو قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد. ✳️ 2- در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد.یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی. 📚 منبع: رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت http://eitaa.com/ahkamdin
⚪️ صرف پول دیه تصادف فرزند در غیر از احتیاجات وی ❓ سوال: پول ديه ناشى از تصادف فرزند (شكستن پا) را پدر او مى تواند صرف تامين مخارج زندگى خود و خانواده‌اش نمايد يا خير و آيا لازم است براى آن فرزند نگهدارى نمايد و يا بعداً به او برگرداند و يا براى او خرج نمايد؟ 💠 پاسخ: فقط در صرف براى احتياجات بچه مجاز است و در غير آن جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد." [2] ✅ نکته: تعليم و تربيت فرزندان و وادار كردن آنان به كارهاي نيك و درست و باز داشتن آنها از كارهاي زشت، وظيفه ي سنگين پدر مي باشد. زيرا اين مسأله به دنيا و آخرت آنان و سعادت وشقاوت آنان، ارتباط دارد. 🌹 بر هر پدر مسلمان لازم است كه فرزند خود را ازابتداي كودكي، علم دين بياموزد، علمي كه راه وروش زندگي و سعادت دنيا وآخرت را براي آنان بيمه كرده و تأمين نمايد. 💠 💠 ---------------------- 🔻 پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام دیات. [2]. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 399. ============ 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
🔘 برای و شیوه جبران آن ⏺ سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟ 🔴 پاسخ: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. [1] 🌹 حدیث: امام کاظم (علیه السلام): مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است. [2] ✔️ نکته: در آموزه‌های اسلامی تحصیل مال مشروع و طیب همانند جهاد در راه خدا دانسته شده است؛ زیرا پاسخ گویی به نیازهای مادی و جنبه‌های دنیوی، امری لازم و ضروری است و انسان‌ها در سایه اقتصاد سالم، می‌توانند بسترهای رشد کمالی خود را فراهم آورند. از سویی مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است. احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین این مهم وجود دارد؛ چرا که انسان باید در این حوزه بیشترین توجه و دقت را داشته باشد تا زندگی پاک و سالمی در دنیا داشته و مسیر کمالی خود را به خوبی بپیماید. کسانی که دنیاگرا هستند، به مال و منال دنیا دل می‌بندند و می‌کوشند تا از هر راهی هرچند نامشروع آن را به دست آورند. ------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام تراشیدن ریش. [2]. مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379. 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
👤 جدا شدن از جماعت 👥 ❇️ سوال: آیا در نماز جماعت صحیح است از همان ابتدا قصد كنيم ركعت دوم نماز را فردا بخوانیم؟ ‏ 🔰 پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه اس: فرادی کردن نماز جماعت در اثناء، مانعی ندارد ولی احتیاط مستحب ترک این کار است مگر زمانی که عذر شرعی یا عرفی مهمّی برایتان پیش آید. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: بدون عذر نمى توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادى کرد، خواه از اوّل تصمیم بر این کار داشته باشد، یا در اثناء نماز. ✍🏼 آیت الله وحید: عدول از جماعت به فرادى در حال تشهّد قبل از سلام امام در صورتى كه از اوّل قصد عدول نداشته اشكال ندارد ، و همچنين است قبل از تشهّد در صورتى كه معذور باشد ، و در غير اين دو صورت محلّ اشكال است ، چه از اوّل نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول كند ، ولى اگر به وظيفه منفرد عمل كرده نمازش صحيح است ، و همچنين اگر بعد از گذشتن محلّ قرائت عدول كرده و از اوّل قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترك قرائت صحيح است. ✍🏼 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست. ✍🏼 آیت الله صافی گلپایگانی:بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر سلام آخر نماز ------------ 💻 استفتا از سایت مراجع عظام 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
🔘 محاسبه چند برابری ساعت اضافه کاری توسط مسئول و حکم وجوه دریافتی 🔻❔سوال: اگر کارمندی هر ماه در حدود سی یا چهل ساعت در اداره اضافه‌کاری نماید، آیا جایز است مسئول اداره برای تشویق کارمندان ساعات اضافه کاری آنان را دوبرابر حساب کند، مثلاً هر ماه برای آنان صد و بیست ساعت محاسبه کند؟ و در صورتی که اشکال داشته باشد، اجرتی که برای اضافه‌کاری‏های قبلی گرفته شده چه حکمی دارد؟ 📝 پاسخ: نوشتن گزارش های غيرواقعی و دريافت پول در برابر ساعات اضافه‏ ای که کاری در آنها انجام نشده جايز نيست و واجب است پول های اضافه‏ ای که کارمند مستحق دريافت آنها نبوده، بازگردانده شود، ولی اگر قانونی وجود داشته باشد که به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه کاری کارمندی را که اضافه کاری انجام داده، دو برابر نمايد جايز است اين کار را انجام دهد و در اين صورت دريافت اجرت توسط کارمند طبق گزارشی که مسئول اداره از ساعات اضافه کاری او نوشته، جايز است. [1] 🔍📌 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): "رها كردن لقمه اى حرام، پيش خدا محبوبتر است از دو هـزار ركعت نماز مستحبى." [2] 🔍 🔻 ✅ نکته: در دین اسلام به فرد مسلمان، اجازه داده نمی‌شود که از هر طریقی کسب کرده و مالی بدست آورده و مایحتاج خود و خانواده خویش را تامین کند بلکه مسلمان باید از مسائل مربوط به کسب و کار اطلاع داشته باشد و تنها از راه‌های حلال (به معنای جایز و روا) کسب داشته باشد. با نگاه به آیات قرآن در می‌یابیم که قرآن هرگز ما را به چشم‌پوشی از مواهب الهی دعوت نکرده و فقر را ارزش و نعمت به حساب نیاورده است. ---------------------- پی نوشت: 🔻 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. تفسيرالمعين، ص 26. :::::::::::::::::::::: 💻 مرکز نشر احکام دین ⚪️ http://eitaa.com/ahkamdin
📚 خمس هدیه 💠 سؤال: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟ ✅ جواب: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟ :::::::::::::::::::: 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 مالکیت یارانه و مطالبه آن از شوهر 🔸 پرسش: آیا زوجه می تواند یارانه خود را از شوهرش مطالبه کند؟ ✍️ پاسخ: یارانه مربوط به کسی است که هزینه های زندگی مانند آب، برق، گاز و ... را می پردازد. [1] 🌱🌼 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند." [2] ⭐️ نکته: تلاش و ممارست برای تأمین رفاه زن در خانواده یکی از تکالیف مهم همسر وی در احکام دین اسلام است، و مرد موظف است مطابق شرع و احکام اسلام، کلیه مخارج زن از خوراک، پوشاک، دارو، درمان و غیره را فراهم کند و در صورت امتناع یا کوتاهی در این وظیفه، نسبت به این مهم مسئول خواهد بود. شاید تصور شود این احکام بر علیه مردان و در جهت منافع زنان تبیین گردیده و عملا مردان را در خدمت زنان گمارده است. و حتی در مقابل برخی افراد روشنفکرنما نیز با نگاهی بدبینانه و به ظاهر در حمایت از حقوق زنان معتقدند که دریافت نفقه زن از مرد به مفهوم جیره‌­خواری، اسارت و بردگی وی در زیر جور و حاکمیت مرد است. در صورتی که دین اسلام با یک نگاه واقع بینانه، حکیمانه و جامع این قوانین را وضع و تبیین نموده است. 👈 ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. [2]. مکارم الاخلاق، ص 216. 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 «قضای نمازهای آیات» 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: چند سال به علت نمازهای آیات خود را به جا نیاورده ام، و آنها را نمی دانم تکلیف چیست ؟ 🔷 پاسخ: 👇 «انجام آن مقدار از نمازهایی که دارید به شما آمده است واجب است و نسبت به مقدار ندارید.» ⬅️ مثلا بین 3 و 5 شک دارید، 3 بار خواندن نماز آیات به نیت کافی است. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 به جا آوردن ◀️❓سوال: آیا نماز هایی را که فرزند بزرگ باید از طرف پدر می خوانده ولی نخوانده است، باید توسط فرزند پسر بزرگ بجا آورده شود؟ 🛑 پاسخ: ⬇️⬇️ ✴️ امام خامنه ای: در فرض مذکور، اگر پسر بزرگ میت بجا نیاورد، بر دیگران واجب نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در فرض سوال پسر باید نمازهای قضا پدر بزرگش را بجا آورد، البته در نظر داشته باشید بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: واجب نیست. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باید قضا کند. [4] ✴️ آیت الله فاضل: اگر پسر بزرگ نماز پدر مرحومش را نخوانده باشد، قضای آن بر پسر بزرگترش واجب نیست، یعنی قضای نماز پدر بزرگ بر پسر بزرگ بابا واجب نیست. [5] --------------------- 🛑 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 644516. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501270069. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 469302. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29005. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500238. ========== 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: در ایام حیض و جنابت آیا خواندن قرآن و یا فرستادن ذکر صلوات و امثال آن کراهت دارد؟ 🔷 پاسخ: 👇 قرائت آیاتی که سجده واجب دارد بر جنب و حائض حرام است و قرائت سایر آیات در غیر اوقات نماز برای حائض کراهت دارد(یعنی ثواب کمتری دارد)؛ ولی در اوقات نماز مستحب است خود را تطهیر کند، و وضو بگیرد و قرآن بخواند، یا مشغول ذکر باشد و برای کسی که جنب است، مکروه است بیش از هفت آیه از آیاتی را که سجده واجب ندارد، قرائت کند. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 💻 مرکز نشر احکام دین 📡 https://eitaa.com/ahkamdin