eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1هزار ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی 👆👆 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♻️ حکم برگشت از اعراض وطن ----------------------- ┘◄سوال : اگه کسی از وطن خودش اعراض کرده باشه، بعد از مدتی تصمیمش عوض شد، می تونه دوباره به عنوان وطن انتخاب کند؟ حکم چیست؟ ❌پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: ) دیگر آنجا حکم وطن را برای‌ او ندارد و بدون قصد اقامت ده روز نماز در آنجا شکسته است و روزه صحیح نیست مگر الف: مکانی که انسان می خواهد برای سالیان متمادی سالی سه چهار ماه در آنجا زندگی کند چنانچه نیت توطن نماید و وسایل زندگی در وطن مانند خانه و امثال آن را فراهم می نماید آنجا وطن دوم اوست. ب: مکانی که انسان آنجا را برای اقامت(‌بطور دایم یا بدون مدت) انتخاب نموده و در آنجا زندگی نماید ج: جایی که قصد اقامت دائم یا نامحدود یا مدت زیاد ــ مانند 40،50 سال ــ در یک محل داشته باشید و سکونت را آغاز کرده باشید، حکم وطن دارد ✍🏼 آیت الله مکارم: می تواند آنجا را به عنوان وطن انتخاب نماید و چنانچه در سال سه الی چهار ماه در آنجا باشد حکم وطن را دارد. ✍🏼 آیت الله وحید: اعراض یعنی احتمال عقلایی نمیدهد روزی برای زندگی دائمی به آنجا برگرددو اگر اعراض کرده تا برای زندگی دائمی به آنجا نرود وطنش نمیشود. ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: با منقطع شدن از زندگی از آنجا اعراض محقق شده است و برای اینکه وطنش شود باید دوباره آنجا را محل زندگی خود قرار دهد. ✍🏼 آیت الله فاضل: اگر کسی از وطنش اعراض کند دیگر وطن او نیست و اگر بخواهد دوباره آنجا وطن او باشد باید با قصد زندگی کردن دائم به آنجا بروید و دو سه ماه به قصد زندگی دائمی زندگی کند بعد از آن وطنش حساب می شود اما بدون رفتن به قصد زندگی دائم، وطن حساب نمی شود. استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖ مرکز نشر احکام :id: telegram.me/ahkam_din
خمس بچه ⁉️حسابی که برای فرزند باز میشود و قصد پدر این است که برای ازدواج او خرج شود و به فرزند بدهد برای آینده او: 1️⃣ آیا جزء اموال پدر محسوب شده و مشمول خمس میشود؟ 2️⃣ اگر جایزه ای به این حساب تعلق بگیرد مال فرزند محسوب میشود یا پدر؟ 3️⃣ خود فرزند باید خمس اموالشو بدهد ؟ پاسخ : 📝آیت الله خامنه ای: ج1️⃣) اگر تا قبل ازسال خمسى به حساب فرزند واريز شود به نحوى كه اختيار برداشت با او باشد، خمس ندارد. ج2️⃣) اگر صاحب حساب فرزند باشد، جايزه متعلق به او مى‌باشد. ج3️⃣) تا زمانى كه به سن بلوغ نرسيده نسبت به خمس وظيفه‌اى ندارد، ضمناً پولى كه پدر به او مى دهد و جايزه بانكى مشمول خمس نمى گردد. 📝آیت الله مکارم شیرازی:‌ 1️⃣و3️⃣) چنانچه قبل از سن بلوغ، هديه اي به کودک داده شود و سال بر آن بگذرد، بنابراحتياط واجب، زماني که به سن بلوغ رسيد، بايد خمس آن را بپردازد. 2️⃣) در فرض سوال مال صاحب حساب است 📝آیت الله وحید خراسانی: اگر از در آمد بین سال به فرزند هدیه کند واز طرف او قبول کند واز طرف اوبگیرد ودر حسابی بگذارد ،برای فرزند است وبر پدر واجب است خمس آن را از مال خود بچه بدهد ودر این صورت جایزه هم مال بچه است واحتیاط واجب آن است که یک پنجم آن را به نیت مافی الذمه به سادات فقیر بدهد ، و بقیه از منافع آن سال می باشد که اگر در مؤونه آن سال بچه صرف نشود باید خمس آن را پدرش بپردازد . 📝آیت الله شبیری زنجانی:‌ 1️⃣) اگر حساب به نام پسر است جزء اموال پسر است و باید تخمیس شود. 2️⃣) جایزه برای صاحب حساب است. 3️⃣) اگر براى بچۀ صغير منافعى به دست آيد، همچون ديگر افراد متعلّق خمس مى‌باشد و بايد ولىّ وی خمس را بپردازد و اگر ندهد، بعد از آن كه بچه بالغ شد بايد خمس آن را بدهد. 📝آیت الله فاضل لنکرانی: 1️⃣) اگر پدر حسابی را به نام فرزند باز کرده و پولی را به عنوان هدیه به حساب فرزند واریز کند آن پول مال فرزند است. اما اگر قصدش این است که فعلا در ملک خودش باشد و بعد از بالغ شدن فرزند به فرزند هدیه کند در ملک خودش حساب می شود. ولی در هر دو صورت خمس دارد منتها در صورت اول به احتیاط واجب خمس دارد و پدر خمسش را بدهد و در صورت دوم به فتوا خمس دارد. 2️⃣) اگر پول را تملیک به پسر کرده باشد جایزه آن نیز مال فرزند است. 3️⃣) به جایزه نیز به احتیاط واجب اگر در بین سال مصرف نشود و پس انداز بماند خمس تعلق می گیرد. ____________________ استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ کارت به کارت کردن فطریه ❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : اگر زکات فطره را کنار بگذاریم می شود از پول دیگری که تو حساب بانکی است برای فقیر کارت به کارت کنیم یا باید عین پول را به فقیر داد، راه کار در این مورد چیست ؟ 💠 پاسخ : ✍🏼 آیت الله خامنه ای: باید همان پول کنار گذاشته را به فقیر بدهید مگر از فقیر اذن بگیرید.[1] ✍🏼 آیت الله مکارم : مالى را كه به قصد فطره كنار گذارده، نمی تواند آن را با مال ديگرى عوض كند، بلكه بايد همان را براى فطره بدهد [2] ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: خیر اما می تواند از فقیر وکالت در اخذ پول کنار گذاشته شده بگیرد و آن را بردارد و پول دیگر را به حساب او واریز کند. [3] ✍🏼 آیت الله سیستانی: بايد همان پول را بدهيد ومى شود از او وكالت در قبض بگيريد وبجاى او قبض كنيد وان گاه با كارت بفرستيد. [4] ❇️ توضیح: می تواند از فقیر وکالت در اخذ پول کنار گذاشته شده بگیرد و آن را بردارید و پول دیگر را به حساب او واریز کند. --------- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: r5z7zp9. [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9902140120. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله زنجانی ، کد استفتاء: 77650 . ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
⁉️ سوال: در چه صورت می توان مرجع تقلید را تغییر داد؟ ⬅️پاسخ: اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کند در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند. بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کند که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است. [1]؛ [2] ⁉️اما در صورت علم به تساوی آیا باز عدول جایز است یا نه؟ 📝آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست. [6] 📝آیات عظام مکارم و نوری: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. [7] 📝آیات عظام بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. [8] 📝آیت الله وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می تواند به فتوای دیگری عمل کند.. [9] [10] 📝آیت الله صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. [5] 📝آیت الله تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. [4] 📝آیات امام و فاضل: آری، رجوع به مساوی جایز است. [3] -------- [1] رساله دانشجویی، ص49. [2] اقتباس از سؤال 1340 (سایت: ۱۳۳۵). [3] وحید، توضیح المسائل، م 4. [4] استفتائات، س 11. [5] جامع الاحکام، ج 1، س 18. [6] خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 31. [7] مکارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12. [8] وسیلة النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 11 و 13. [9] برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: رجوع از مرجع تقلید، سؤال 2026 (سایت: ۲۲۵۲). [10] توضیح المسائل، م 4. ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♻️ روزه و کفاره افرد پیر و کهنسال ♻️ 🔺🔺🔺🔺 ❇️ آیت الله خامنه ای: کسی که به واسطه پیری نمی‏ تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولی در صورت دوم(مشقت)، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: مرد و زن پير که روزه گرفتن براي آنها مشکل است مي توانند روزه را ترک کنند، ولي بايد براي هر روز يک مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاي گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود. ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر به طور کلی از روزه گرفتن عاجز و ناتوان است کفاره ندارد ولی اگر می تواند روزه بگیرد ولی با سختی و مشقت همراه است کفاره واجب است. ❇️ آیت الله وحید: .برکسی کفاره واجب نیست که اصلاً نمی تواند اما کسی که با زحمت ومشقت فراوان میتواند کفاره دارد. آیت الله سیستانی:‌ کسی که به واسطه پیری نمی‌تواند روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوّم ( مشقت ) باید برای هر روز یک مُد طعام ـ گندم یا جو، یا نان یا ماکارونی و مانند اینها ـ به فقیر بدهد. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
حكم پوشيدن شلوار ساپورت و چسبان و تنگ چیست؟👆👆👆 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
تایید عکس بی حجاب در فضای مجازی 👆👆👆 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
♻️ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻️ 🔹🔹🔹🔹 💠 ســــوال آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟ ✅ پاسخ: هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد. ◀️ ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده‏ اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد، 👈🔹 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می‏توان آن را گفت ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🎩 👢 👑 👠 👔 🕶 👘 🌀 سوال: 🕵️‍♂️ معیار در لباس شهرت و پوشیدن آن چیست؟ ✅ پاسخ: ✍🏼 آیت ا...خامنه ای : 👔 لباس شهر ت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص ، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن علل دیگر مناسب نیست، به طوریکه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.⛔️ ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
اولویت همسرداری و مادری 3👆👆 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
حرام ابدی👆👆 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin