eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
927 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 🔹 اقتدا با آگاهی از نبود فرصت برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه ⁉️ پاسخ:👇 مقام معظم رهبری: در هر صورت باید خود را به رکوع امام برسانید و یک تسبیحات کافی است. [1] آیت الله مکارم: از آنجا که در رکعت سوم گفتن يک مرتبه تسبیحات اربعه کافي است بعد از یک بار یا دو بار گفتن آن چنانچه امام به رکوع رود ماموم باید از امام تبعیت نماید. [2] آیت الله سیستانی: اشکال ندارد و گفتن یک بار تسبیحات اربعة كافی است. [3] آیت الله شبیری زنجانی: باید تسبیحات بار سوم را هم بگویید ولو در سجده خود را به امام برسانید. اگر بعد از گفتن دو بار از گفتن بار سوم منصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر از ابتدا به قصد ذکر خاص نماز دوبار یا بیشتر از سه بار بخواهد بگوید و کم یا زیاد کند موجب بطلان نماز است. [4] آیت الله فاضل: اگر با گفتن مرتبه سوم تسبیحات، می توانید خود را به رکوع امام برسانید باید ذکر مرتبه سوم تسبیحات اربعه را سریع بگویید و به رکوع بروید و اگر احتمال اینکه به رکوع امام نمی رسید گفتن مرتبه سوم تسبیحات لازم نیست و خود را به رکوع امام برسانید. [5] 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nK8sMM8bBrU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130011. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 585417. ​​​​​[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39320. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503565. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ کفاره نزدیکی در حال حيض 🔷 مرکز نشر احکام مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم کارکردن در مغازه فلافلی که از روغن سوخته و مواد غیر بهداشتی استفاده می کند⁉️ پاسخ: مقام معظم رهبری: اگر عمل شما کمک و اعانه بر کار خلاف مقررات باشد، جايز نيست و کسب درآمد هم جايز نيست ولى در مواردی مثل مسئولیت صندوق، اگر کمک بر امر حرام به حساب نیاید، مانعی ندارد. [1] آیت الله مکارم: چنانچه از روغنی که ضرر مهمی برای مصرف کنندگان دارد و استفاده از آنها خلاف قوانین است، استفاده کنند، نمی توانید در حقوق دریافتی بابت پختن مواد غذایی در آن روغن یا دریافت پول از مشتریان بابت آن غذا، تصرف نمایید و باید در فکر کار دیگری باشید و در مدتی که مجبورید اشتغال در آنجا مانعی ندارد. [2] آیت الله سیستانی: فورا بايد به مسؤولين اطلاع بدهيد وتمام حقيقت را بگوييد واگر مفيد نبود مردم را آگاه سازيد وكار كردن در چنين جايى به هيچ عنوان جايز نيست. [3] آیت الله شبیری زنجانی: مراعات قانون بنابر احتیاط لازم است ولی حقوق دریافتی مانعی ندارد. [4] آیت الله فاضل: استفاده روغن غیر قابل مصرف و سوخته که برخلاف بهداشت است در صورتی که ضرر مهمی وارد کند حرام است و پولی که در برابر آن گرفته می شود نیز حرام می باشد و اگر شما مسئول پخت باشید کار شما و حقوقی شما حرام می شود. اما اگر ضرر مهمی نداشته باشد و مشتری نمی داند که با روغن غیر بهداشتی فلافل درست می شود این کار حرام است و غش در کار حساب می‌شود لیکن پولی که گرفته می شود اشکال ندارد. اگر مسئول پخت نباشد بلکه مسئول صندوق یا مشغول کار دیگری باشد در صورتی که یقین ندارید که از عین پول حرام حقوق شما را می‌دهد، حقوق شما حلال است. اگر مشتری بداند که نان مانده از شب قبل را به او می‌دهد و قبول کنند، اشکال ندارد. اما اگر نمی‌دانند و به عنوان نان تازه به آنها فروخته شود، حرام است. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JpZZ9gRQwA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512210095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 588257. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39615. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503682. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم روزه در اقدام به نزدیکی به درخواست شوهر و به قصد عدم دخول و منجر شدن به دخول⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: لازم بوده شما از ادامه نزديكى خوددارى نماييد و اگر شما نيز در اين بين راضى شده باشيد، علاوه بر قضا، كفاره هم واجب است. [1] آیت الله مکارم: هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزه خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود.(ارضاء شدن یا نشدن تاثیری در حکم ندارد) ضمنا توجه نمایید که بازي و شوخي با همسر براي روزه دار کراهت دارد و اگر بدون قصد بيرون آمدن مني چنين کند در صورتي که عادت نداشته باشد که به اين مقدار بازي و شوخي مني از او خارج شود ولي اتفاقا مني بيرون آيد روزه اش صحيح است. ولي اگر به قصد بيرون آمدن مني باشد حتي اگر مني خارج نشود روزه اش باطل است. [2] آیت الله سیستانی: بايد همان اثنا ممانعت مى كرديد اكنون بر هر دو قضا وكفاره واجب است. [3] آیت الله شبیری زنجانی: هنگامی که متوجه شدید دخول صورت گرفته باید فورا از حال جماع خارج می شدید و اگر از روی اختیار ادامه داده اید روزه شما باطل است و قضا و کفاره بر عهده شما آمده است. [4] آیت الله وحید: بله شما مرتکبِ گناهِ بزرگی شدید اگر روزه دار در ماه رمضان زن خود را بر جماع اكراه كند و در بين جماع، زن راضى شود، بنابر احتياط واجب مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره علاوه بر قضاء باید بدهد. [5] آیت الله فاضل: اگر بعد از دخول، شما هم تمکین کردید و راضی شدید و لذت بردید و ارضاء شدید، هرچند از اول راضی نبوده اید روزه شما باطل شده و قضا و کفاره برشما نیز واجب است و بر شوهر شما دو کفاره واجب می باشد هم کفاره روزه خودش و هم کفاره روزه شما و بر شما یک کفاره واجب شده است. [6] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8uHCArDALFk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603260093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 627088. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42547. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610450. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ استفاده از وای فای دیگران 🔷 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ امتناع زن دارای فرزند 6 ساله از درخواست شوهر برای بارداری مجدد ⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: در فرض سؤال ممانعت از بارداری جایز نیست. [1] آیت الله مکارم: براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. [2] آیت الله سیستانی: جايز است كه زن از داروهاى پيشگيرى از حاملگى به شرط آنكه به او زيان مهمى نزند، استفاده كند حتى اگر شوهر راضى نباشد، مگر اينكه با حقى از حقوق شرعى او منافات داشته باشد و همچنین جايز است كه زن از دستگاه پيشگيرى از حاملگى و مانند آن اگر ضرر مهمى به او نزند استفاده كند لكن در صورتى كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايى است كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسى غير از شوهر اين كار را انجام دهد مگر در صورت ضرورت، مانند اينكه بچه دار شدن براى او ضرر داشته باشد يا مسلتزم حرجى باشد كه معمولاً تحمل نمىشود با فرض اين كه راه ديگرى براى منع حمل نباشد يا اگر باشد باز هم مستلزم ضرر يا حرج باشد . اين در صورتى است كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مىكند و گر نه بنابر ـاحتياط واجب ـ بايد در هر حال، ترک شود . [3] آیت الله فاضل: اگر همسر شما بچه می خواهد و دختر شما شش ساله شده است، قبول کنید و از داشتن بچه بعدی همسر را محروم نکنید، داشتن بچه و بزرگ کردن آن و تربیت صحیح آن ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام فرمود: ازدواج کنید و زیاد بچه به دنیا بیاورید (و در تربیت صحیح و دینی و مذهبی آنها تلاش کنید) که من در قیامت به آنها افتخار می کنم. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e3c3c4e5a2f91a358c84d8c4a623312e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 521773. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501555. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ تکلیف خانمی که به علت کیست رحم، دچار خونریزی شده است⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: اگر خون زخم یا غده باشد، حکم استحاضه را ندارد و فقط وظیفه اش تطهیر ظاهر است. [1] آیت الله مکارم: در صورتی که خونریزی مربوط به کیست باشد و یا احتمال قوی بدهد که مربوط به آن است باید نمازها را بخواند ولی اگر با ایام عادت مصادف شد خونی که احتمال می دهد مربوط به عادت باشد و جریان داشته باشد (نشانه های خون حیض را داشته باشد) حکم به حیض کند. [2] آیت الله شبیری زنجانی: اگر یقین ندارد که خون زخم است چنانچه خونریزی در غیر ایام عادت و بدون شرایط یا صفات حیض باشد حکم مستحاضه را دارد و باید ببیند قلیله یا متوسطه است یا کثیره و به وظیفه خاص آن عمل کند. [3] آیت الله فاضل: اگر خانم می داند که خون ریزی به دلیل کیست رحم یا به خاطر زخم رحم است، غسل ندارد، هرچند نجس است و باید طهارت و نجاست را رعایت کند. اما اگر شک دارد که خون ریزی به خاطر کیست یا زخم رحم است یانه در صورت شک، اگر نشانه های حیض را ندارد باید به احکام استحاضه عمل کند. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: LIDrUPxQ4s. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601310045. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40809. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600402. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم کسی که در عصمت پیامبر و ائمه و عدم تحریف قرآن شک دارد⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: کسی که ضروری دین را منکر شود در صورتی كه منكر شدن آن، به انكار خدا يا پيغمبر برگردد مرتد است. [1] آیت الله مکارم: با توجه به این که برخی فرقه های مسلمین عصمت پیامبر صلی الله علیه و آله را قبول ندارند بنابرین چنین شخصی مسلمان محسوب می شود. اما کسی که ضروری دین اسلام را منکر شود، چنانچه ضروری بودن آن را بداند، کافر است و اگر در ضروری بودن آن شک دارد کافر نیست. [2] آیت الله سیستانی: كافر نيست. [3] آیت الله شبیری زنجانی: هرچند انحراف و گمراهی است ولی صرف شک در تحریف قرآن موجب کفر نیست بله انکار عصمت در دریافت و تبلیغ احکام نبی گرامی صلی الله علیه و آله و سلم موجب کفر است. [4] آیت الله فاضل: کسی که خدا و پیامبر و قرآن و دین و قیامت را قبول دارد ولی عصمت پیامبر و امامان معصوم را قبول ندارند هرچند از مسیر حق به انحراف رفته و نظرش باطل است، لیکن کافر حساب نمی شود. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JpZZ9gRQwA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512210095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 588257. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39615. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503683. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✔️ انجام دو غسل حیض و جنابت 🔷 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ صحت عقد و تعلق مهریه در صورت نگفتن ناباروری به علت کوتاهی رحم هنگام ازدواج ⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: عقد باطل نیست و مهر تعلق می گیرد. [1] آیت الله مکارم: در هر صورت عقد صحیح است اما اگر هنگام عقد سخنی در رد یا اثبات این موضوع زده نشده تدلیس محسوب نمی شود و نازا بودن از عیوب فسخ نکاح نیست. ضمنا مستحق مهریه نیز می باشد. [2] آیت الله سیستانی: عقد به هر حال صحيح است ولى اگر پرسيده اند كه عيبى دارد يا نه و دختر گفته است ندارد و اين بىعيبى در عقد ذكر شده يا به آن اشاره شده است، مرد مى تواند عقد را فسخ كند و مهر ندهد در غير اين صورت جاى فسخ نيست و مهر را مستحق است. [3] آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال، عقد باطل نیست اما زوج با دو شرط خیار تدلیس دارد:1. امکان بازگشت باروری زوجه وجود نداشته باشد. 2. زوجه خلاف واقع را و لو با سکوتش اظهار کرده باشد. ولی مجرد سکوت و نگفتن تدلیس نیست. زوج اگر بعد از علم به تدلیس، بدون اینکه استمتاع ببرد زوجه را طلاق دهد و مدلس خود زوجه باشد، زوجه مستحق چیزی نیست. [4] آیت الله فاضل: عقدش صحیح است و مهریه ای که تعیین کرده است صحیح و همان مقدار مهریه را مستحق می‌‌باشد. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xRVwTdDvOAE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 588261. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39616. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503684. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin
✅ تعلق خمس به زمین ارثی کنارگذاشته شده به عنوان سرمایه هنگام نیاز⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: اصل ارث خمس ندارد اما اگر زمین را به قصد تجارت و سود نگه دارد ارزش افزوده اگر قبلاً امکان فروش و وصول آن وجود داشته و به خاطر بالا رفتن قیمت نگهداری شده باشد، سر سال خمسی خمس دارد. [1] آیت الله مکارم: مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزينه نگردد (مگر اينکه بداند شخص ميت خمس آن را نداده است و يا اين که به خاطر ساير اموالش بدهکار خمس است). ولي چنانچه ترقي قيمت پيدا کند و قبل از سال خمسي هزينه نگردد اگر آن را بفروشند بايد خمس، ترقي قيمت آن را بپردازند. [2] آیت الله سیستانی: ارث خمس ندارد. [3] آیت الله وحید: ارثى كه به انسان مى رسد خمس ندارد، ولى اگر مثلا با كسى خويشاوندى داشته و گمان ارث بردن از او نداشته، بايد خمس آن ارث را در صورتى كه از مخارج سالش زياد بيايد، بدهد. [4] آیت الله فاضل: زمینی که به ارث می رسد خمس ندارد. هم چنین اگر زمین ارثی را نفروشد و به عنوان سرمایه زمان نیاز، نگهداری کند، هرچند قیمت آن افزایش پیدا کند بعد از فروش زمین به افزایش قیمت آن نیز خمس تعلق نمی گیرد. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: LVyFx1Zvwa0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610260096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 695821. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613316. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin