eitaa logo
کانال احکام بانوان
135 دنبال‌کننده
38 عکس
1 ویدیو
1 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم کانال احکام بانوان جهت ارتباط با ادمین به آیدیه زیر مراجعه کنید ایدی استاد احکام 👩👇👇 @Zeynabk 👇🧕🧕🧕👇👇👇 @qomnam_ardebil لینک کانال: eitaa.com/ahkamebanovan
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) به عيادت علاء بن زياد حارثى تشريف برد. وقتى كه وسعت خانه او را مشاهده نمود. فرمود: تو خانه به اين وسيعى در دنيا براى چه مى خواهى با آنكه احتياجات به اين خانه در آخرت بيشتر است . اگر بخواهى در آخرت نيز به خانه وسيعى برسى در اينجا مهمان نوازى كن صله رحم بجا آور و اداء حقوق بنما. علاء عرض كرد از برادرم عاصم بن زياد شاكى هستم. فرمود: چه شكايت دارى ؟ عرض كرد از دنيا كناره گيرى نموده . آنجناب امر نمود او را بياورند. عاصم شرفياب شد. فرمود: اى دشمن نفس خود شيطان گمراهت نموده بر خانواده و اولادت رحم نمى كنى؟ خيال مى كنى خداوند طيبات و چيزهاى حلال را كه براى شما مباح كرده بدش مى آيد از آنها استفاده كنى . در نظر خدا از اين انديشه خوار و پست تر هستى . عاصم گفت پس چرا شما لباس خشن مى پوشى و غذاى ساده و غير لذيذ مى خورى . فرمود من مثل تو نيستم . خدا بر پيشوايان حقيقى لازم نموده خودشان را شبيه تنگدستان قرار دهند تا فقر و تنگدستى براى فقراء دشوار نباشد و بدين وسيله تسلى يابند.(1) 🌴🌴🌴 در اين روايت چنانچه ملاحظه مى فرمائيد على (عليه السلام ) در عين حال كه علاء را متوجه آخرت مى نمايد و وسعت خانه را در صورتى كه انفاق ننمايد برايش عيب مى داند، برادرش عاصم را به استفاده كردن از نعمتهاى دنيا دستور مى دهد تا حد وسط و ميانه روى بوجود آيد و غرض از دنيا و آخرت حاصل شود. 📕1- بحارالانوار، ج15، ص53
آیا کاشتن ناخن اشکالی داره؟ برای وضو و غسل مشکلی ایجاد می کنه؟ 📚 مقام معظم رهبری: اگر کسی ناخن کاشته باشه باید برای وضو و غسل اونا رو بکنه، حتی اگر هزینه هم داشته باشه بازم باید این کار رو بکنه، چون ناخن مصنوعی مانع رسیدن آب به بدن می شه. ✍️ اما در هر حال اگر این کار رو کردید و کندن ناخن ها غیر ممکنه یا درد و سختی زیاد و غیر قابل تحملی داره باید وضو و غسل جبیره ای کنید یعنی دست تر روی ناخن بکشید. 🔔 در ضمن اگر ناخن مصنوعی عرفاً زینت حساب بشه باید از نامحرم پوشونده بشه. 🔺استفتاء کتبی از دفتر آیت‌الله خامنه ای و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء باب وضو، ص 19. 📚آیت الله مکارم: کاشتن ناخن اگر ضرورتی داشته باشه اشکالی نداره، اما اگر کسی این کار رو کرد باید موقع غسل و وضو ناخن ها رو برداره چون مانع رسیدن آب به بدن می شه و این وضو و غسل رو باطل می کنه. اگر هم کندن ناخن ها غیر ممکنه یا درد و سختی زیاد و غیر قابل تحملی داره باید وضو و غسل جبیره ای کنه یعنی دست تر روی ناخن بکشه. 🔺سایت آیت‌الله مکارم شیرازی، سؤال 9 و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرا، جزوه غسل، صفحه 16 و 18 📚 آیت الله سیستانی: کاشت ناخن مصنوعی جایز نیست چون مانع رسیدن آب به اعضاء وضو و غسل می شه. اگرم کسی کاشته باشه برای وضو و غسل باید اون رو بکنه، مگر این که کندن ناخن ها غیر ممکنه یا درد و سختی زیاد و غیر قابل تحملی داره، در این صورت باید هم وضو و غسل جبیره ای کنه هم تیمم. 🔔 راستی اگر از اول می دونسته که اگر ناخن بکاره این مشکلات براش پیش میاد، بنابر احتیاط واجب، باید بعد از برداشتن ناخن ها، همه نمازهایی که تو این مدت خونده رو هم قضا کنه. ✍️ از نظر زینت بودن هم به نظر می رسه ناخن مصنوعی عرفاً زینت باشه ولی در هر حال اگر شک دارید عرفا زینت هست یا نه، لازم نیست از نامحرم بپوشونیدش و حکم زینت رو نداره. 🔺سایت آیت‌الله سیستانی، احکام وضو و استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم). 📚بقیه مراجع: نظر بقیه مراجع هم تقریبا همینه که بالا گفته شد، پس برای خودتون دردسر درست نکنید. 🔺استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم).
هدایت شده از فاطیمابانو
بانوےعشق_حضرٺ_زینب_س🌷 تصویر تمام ڪربلا زینب بود تفسیر پیام ڪربلا زینب بود درعشق و فداڪارےو ایمان و وفا زهراے قیام ڪربلا زینب بود یا_عقیلةالعرب💔 http://eitaa.com/joinchat/2124677131Cffc6c78d5c
♨ سوال: 🔰اگر دربين نماز مهر را بچه بردارد بايدچکار کرد؟روي ناخن سجده صحيح است؟ ✍پاسخ: ✅ هرگاه در اثناء نماز چیزى را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد، مثلاً بچّه اى آن را بردارد، چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره مى خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد، ودرهر دوصورت باید طبق ترتیب زیر عمل کند باید بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند و اگر از چیز دیگر است (مثلاً از پشم است) بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقا چیزى پیدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده مى کند، بنابر این پشت دست آخرین چیزى است که مى توان بر آن سجده کرد.
بعضی از مردم فکر می کنن بعد از قنوت نماز مستحبه یا واجبه که دست شون رو روی صورت شون بکشن. 📛 در حالی که این طور نیست. ❓ این کار مکروهه، مکروه هم که می دونید یعنی چی؟ یعنی کار بدیه اما اینقد بد نبوده که حرام بشه. 🔺عروه الوثقی ج 1 بحث قنوت م 8
بعضی از مردم فکر می کنن بعد از قنوت نماز مستحبه یا واجبه که دست شون رو روی صورت شون بکشن. 📛 در حالی که این طور نیست. ❓ این کار مکروهه، مکروه هم که می دونید یعنی چی؟ یعنی کار بدیه اما اینقد بد نبوده که حرام بشه. 🔺عروه الوثقی ج 1 بحث قنوت م 8
: موكتى كه به زمين چسبيده اگر با ادار نجس بشه، چطوری باید پاكش کنیم؟ 📚 آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى: آسون ترین راهش اینه که بعد از برطرف کردن خود اون نجاسته با آب یا هر چیز دیگه ای، یه بار آب لوله کشی رو با شلنگ روش بگیرید، بعد بنابر احتياط واجب آب توی موکت رو با فشار یا حرکت یا قاشق خارج کنید. ⭕️ نکته: احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم. 🔺فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 46 و خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 71 و 73. 📚آيات عظام بهجت و صافى: آسون ترین راهش اینه که بعد از برطرف کردن خود اون نجاسته با آب یا هر چیز دیگه ای، یه بار آب لوله کشی رو با شلنگ روش بگیرید. لازم هم نیست آبهای تو موکت رو خارج کنید. 🔺توضيح المسائل مراجع، م 159. 📚آيت الله تبريزى: راهش اینه که بعد از برطرف کردن خود اون نجاسته با آب یا هر چیز دیگه ای، دو بار آب لوله کشی رو با شلنگ روش بگیرید، بعد آب توی موکت رو با فشار یا یا حرکت یا قاشق خارج کنید. 🔺توضيح المسائل مراجع، م 159. 📚آيت الله سيستانى: آسون ترین راهش اینه که بعد از برطرف کردن خود اون نجاسته با آب یا هر چیز دیگه ای، دو بار آب لوله کشی رو با شلنگ روش بگیرید. لازم هم نیست آبهای تو موکت رو خارج کنید. 🔺توضيح المسائل مراجع، م 159. 📚آيات عظام مكارم و وحيد: آسون ترین راهش اینه که بعد از برطرف کردن خود اون نجاسته با آب یا هر چیز دیگه ای، یه بار آب لوله کشی رو با شلنگ روش بگیرید، بعد آب توی موکت رو با فشار یا یا حرکت یا قاشق خارج کنید. 🔺مكارم، توضيح المسائل مراجع، م 159 و وحيد، توضيح المسائل، م 160.
.بانوان وقتی خونی از خانمی خارج می شه چطوری می تونه بفهمه که این خون حیضه و عادت ماهیانه و پریودش شروع شده یا نه؟ 📚 همه مراجع: از روی علامت هاش، برای این که خونی حیض حساب بشه باید همه علامت های زیر رو با هم داشته باشه و اگر حتی یکی از اونا نباشه اون خون حیض نیست و استحاضه است. 1️⃣ بلوغ 👈 دختری که به سن بلوغ نرسیده اصلا عادت ماهیانه نداره. 2️⃣ كمتر از سه روز نبودن 👈 اگر خون ریزی زیر سه روز قطع شد معلوم می شه اصلا حیض نبوده. 3️⃣ بيشتر از ده روز نبودن 👈 اگر خون ریزی بیشتر از ده روز ادامه پیدا کنه، از ده روز به بعد همش استحاضه است چون خون حیض حداکثر ده روز طول می کشه. 4️⃣ پشت سر هم بودن سه روز اول 👈 اگر خانمی مثلا دو روز خون ببینه، بعد یه روز قطع بشه و بعد دوباره یک روز خون ببینه، درسته سه روز خون دیده اما چون پشت سر هم نبوده حیض نیست. 5️⃣ وجود خون در همه اون سه شبانه روز 👈 اگر تو این سه روز، بعضی وقتها خون هست، بعضی وقتها نیست، اون خون حیض حساب نمی شه، البته مهم بیرون اومدن نیست، همین که با پنبه داخل رو چک کنید و خونی باشه کافیه. 6️⃣ نرسیدن به سن يائسگى 👈 اگر خانمی سن یائسگی رو گذرونده دیگه خونی که می بینه حیض نیست. 7️⃣ حداقل ده روز فاصله بین دو حیض 👈 اگر از تموم شدن عادت قبلی تون هنوز ده روز نگذشته هر خونی که ببینید حیض نیست، حالا هر علامتی که می خواد داشته باشه. ⭕️ نکته: آيت اللّه صافى پشت سر هم بودن سه روز اول حيض رو لازم نمى دونن. 🔺العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض و م 6 و توضيح المسائل مراجع، م 436، 440، 441 و 443 و وحيد، توضيح المسائل، م 44 ، 440 و 447
🔶یکی از عوامل مؤثر در ایجاد اُنس و صمیمیت در بین اعضای خانواده سلام کردن است. 💠خداوند متعال در سوره نور آیه 61میفرماید: «هنگامی که داخل خانه شدید بر خویش سلام کنید سلام و تحیتی از سوی خداوند سلامی پربرکت و پاکیزه» 💠امام باقر علیه السلام در تفسیر سلام کردن بر خود فرموده اند: «آن، سلام کردن برخانواده هنگام ورود به منزل و جواب دادن آن ها است». 📚بحارالانوار، ج73، ص97 🔶چرا بعضی از زن و شوهر ها به هم دیگه سلام نمیکنن؟؟ 🔷چرا فقط همینجوری میان توخونه و میگن من اومدم؟؟ 💟مرحوم حاج آقا مجتهدی رحمه الله خاطره ی جالبی رو بیان کرده اند: «در زمان طلبگی تاجری اصفهانی در همسایگی ما بود وقتی از در حیاط منزلش وارد می شد بلند می گفت خانمم سلام همین رعایت کردن یک مورد از آداب اسلامی باعث شده بود زندگی خوب و صمیمی داشته باشند». 📚آداب الطلاب ج1 ص14
.خانواده ❣مردان و زنان باید یادشان باشد که با همسرشان همخانه نیستند؛ بلکه همسرند نگذاریم طرف مقابلمان احساس فقر و کمبود کند. همسران نباید برای خودشان زندگی کنند. بلکه باید برای همدیگر زندگی کنند و همدیگر را شاد کنند وقتی همسر شدیم باید همسری کنیم نه اینکه فقط به امورات خودمان برسیم فرق نمیکند ، چه زن و چه مرد زن و شوهر مکمل هم هستند. هر دو حق زندگی دارند. هر دو باید از زندگی مشترک بهره مند شوند. این منافاتی با شخصیت‌ زن و مرد ندارد. نه مردسالاری است نه زن ذلیلی...! این معنای درست زندگی ست
.خانواده : 👩🎨👨🎨 پسران، در ذهنشان دختر ایده‌آلشان را نقاشی میکنند و دختران هم پسر ایده‌آلشان را نقاشی میکنند؛ اما آن وجود ندارد. نه اینکه در این شهر نیست، در این کشور هم نیست؛ بلکه روی زمین هم نیست! 👫 همه ما نقص داریم. خب؛ حالا تا از هم دوریم، این نقص‌ها را نمیدانیم؛ به مجردی که ازدواج انجام شد و کنار هم قرار گرفتیم، کم‌کم کمبودها ظاهر میشود. حالا ناراضی باشیم؟ نخیر؛ باید زندگی را آنگونه که هست، پذیرفت و با آن ساخت. ۸۱/۶/۶ 📛 اینطور نباشد که اگر بر اثر معاشرت، اشکال و عیب و ایرادی در همسرتان مشاهده کردید، آن را بزرگ بشمارید و برای خودتان عقده و غصه کنید. ۸۲/۲/۲۸ ✅البته یک عیب‌هایی هست که قابل برطرف شدن است، آنها را برطرف کنید. یک عیب‌هایی هم هست که قابل برطرف شدن نیست؛ با آنها هم باید بسازید. ۶۳/۱/۲۴
❓مساله ۷۵: اگر خانمی موقع زلزله و خورشيد و ماه گرفتگی و... عادت ماهیانه باشه، آيا بعد از پاك شدن، بايد نماز آياتش رو قضا كنه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، سیستانی، صافی، نوری، تبریزی، مکارم: نه، مثل نمازهای خودش که واجب نبود این نماز هم واجب نیست و قضا نداره. 🔺امام، صافى، مكارم و نورى، توضيح المسائل مراجع، م 1506 و تبريزى و سيستانى، منهاج الصالحين، احكام الحائض، م 232 و بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 283 و دفتر: خامنه اى . 📚 آية اللَّه فاضل: بنابر احتياط واجب، بايد قضا كنه. ⭕️ نکته: احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم. 🔺تعليقات على العروه، ج 1، احكام الحائض، الحادى عشر. 📚 آيت الله وحيد: اگر موقع گرفتن خورشيد و ماه حائض بوده، قضاى اون واجب نيست؛ ولى اگر موقع زلزله بوده، بنا بر احتیاط واجب بايد بعد از پاك شدن نماز رو بدون نيت ادا یا قضا بخونه. 🔺وحيد، منهاج الصالحين، احكام الحائض، م 232 و صلاة الآيات المبحث الثانى.
از حکيمي پرسيدند: معني زن چيست؟ با تبّسم گفت: لوحي از شيشه است که شفّاف بوده و باطنش را مي تواني ببيني. اگر با مدارا او را لمس کني درخشش افزون مي شود و صورت خود را در آن مى بيني اما اگر روزي آن را شکستي جمع کردن شکسته هايش بر تو سخت مى شود اگر احياناً جمعش کردي که بچسباني بين شکسته هايش فاصله مي افتد و هر موقع دست به محل شکستگي بکشي دستت زخمي ميشود. "زن اينچنين است پس آن را نشکن"
هدایت شده از " ازانقلاب اسلامی تاانقلاب منجی "
بسم الله الرحمن الرحیم کانال احکام بانوان جهت ارتباط با ادمین به آیدیه زیر مراجعه کنید ایدی استاد احکام 👩👇👇 @Zeynabk 👇👇👇👇 @qomnam_ardebil لینک کانال: eitaa.com/ahkamebanovan
سئوال ⁉ زن كه به عقد كسى درآمده هنوز دخول نشده، مرد فوت كرده يا شهيد مى شود. در صورت فوت زوجه (خانم)حکم چیست . مهر زن تمام است يا نصف ؟ ✍جواب- در صورت فوت احد از زوجین قبل از نزدیکی، مهر نصف می شود ولی احتیاط این است که در صورت فوت زوج، زوجه با ورثه زوج در مقدار مهر از جهت نصف یا تمام آن مصالحه کنند.
سوال : آیا بستن چشمها در نماز به این دلیل که باز بودن آنها فکر انسان را از نماز باز میدارد، جایز است؟ ج: بستن چشمها در نماز مانع شرعى ندارد، گر چه مکروه مىباشد.
سوال⁉ چنانچه شخصی سلام نماز را فراموش نماید، نماز او چه حکمی دارد؟ ✍جواب :اگر سلام نماز را فراموش کند و هنگامى یادش بیاید که صورت نماز به هم نخورده و کارى که عمداً و سهواً نماز را باطل مىکند (مانند پشت به قبله کردن) انجام نداده است، باید سلام را بگوید و نمازش صحیح است، امّا اگر موقعى یادش بیاید که صورت نماز به هم خورده، ولى کارى که عمداً و سهواً نماز را باطل مىکند انجام نداده، سلام لازم نیست و نمازش صحیح است و اگر پیش از آنکه صورت نماز به هم بخورد چنین کارى را انجام داده احتیاط واجب آن است که نماز را اعاده کند
🔴 خبری که نباید بین اخبار گم بشه 🔺 بانوی ورزشکار و غیرتمند، با افتخار برای آرمان های انقلاب اسلامی، اسرائیل را به رسمیت نشناخت.
خمس سئوال: آیا به هدیه و عیدی خمس تعلق می‌گیرد؟ جواب: بلی، به نظر بسیاری از فقها پرداخت خمس هدیه بنابر احتیاط  واجب است. اما به نظر مرحوم امام ـ ره ـ و مقام معظم رهبری پرداخت خمس هدیه لازم نیست.
هدایت شده از گروه مدافعان حرم زینب(س)🇮🇷🇵🇸
http://eitaa.com/joinchat/2124677131C00347d1bae. عارفان را پرس و جو کردم ، ندارد هیچ عیب مرد هم باشی بگویی من کنیز .
کیفیت غسل میت و احکام آن مساله 1 ـ اگر جایی از بدن میت نجس شود، باید پیش از آنکه آنجا را غسل بدهند آب بکشند، و احتیاط مستحب آن است که تمام بدن میت پیش از شروع به غسل پاک باشد. مساله 2 ـ واجب است میت را سه غسل بدهند: اول: به آبی که با سدر مخلوط باشد. دوم: به آبی که با کافور مخلوط باشد. سوم: با آب خالص. و چنانچه طریقه ای که گفته شد مراعات نشود، باید کاری کرد که غسلها به ترتیب انجام گیرد. مساله 3 ـ غسل میت مثل غسل جنابت است، و احتیاط واجب آن است که به طریقۀ غسل ترتیبی میت را غسل دهند، نه ارتماسی؛ به اینکه میت را در آب فرو برند و بیرون آورند و یک غسل حساب کنند، ولی اگر هر یک از سه قسمت بدن را جدا جدا در آب فرو برند و مراعات ترتیب را بنمایند اشکالی ندارد. مساله 4 ـ سدر و کافور باید به اندازه ای کم نباشد که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است و به اندازه ای هم زیاد نباشد که آب را مضاف نماید و به آن آب نگویند. مساله 5 ـ اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود، باید به جای هر کدام که ممکن نیست میت را با آب خالص غسل بدهند، و واجب است نیت بدلیّت بنمایند، و همچنین واجب است مراعات ترتیب به وسیلۀ نیت؛ یعنی اگر مثلاً سدر پیدا نشود، دفعۀ اوّل که میت را با آب خالص غسل می دهند نیت کنند که این عوض غسل با آب سدر است. مساله 6 ـ کسی که میت را غسل می دهد باید مسلمان دوازده امامی باشد، و بنابر احتیاط واجب باید بالغ هم باشد.
هدایت شده از بوستان مهدوی (شعر و هنر) ۲
4_5951896126096409509.mp3
3.75M
هدایت شده از بوستان مهدوی (شعر و هنر) ۲
Alireza-Ghorbani-Eshgh-Asan-Nadarad-320.mp3
7.87M
هدایت شده از گروه مدافعان حرم زینب(س)🇮🇷🇵🇸
http://eitaa.com/joinchat/2124677131C00347d1bae. عارفان را پرس و جو کردم ، ندارد هیچ عیب مرد هم باشی بگویی من کنیز .
 بسیاری از مردم در جواب سلام که از واجبات است، کم دقتی کرده و به ظرافت ها توجه نمی کنند، برای نمونه: جواب سلام «واجب فورى» است؛ یعنى باید طورى پاسخ داد که جواب محسوب شود. واجب کفایى است؛ یعنى اگر شخصى وارد بر جمعى بشود و به آنان سلام کند، یک نفر که از آن جمع پاسخ دهد کافى است. واجب استماعی است؛ یعنى باید جورى پاسخ دهیم که سلام‌کننده بشنود و به صرف تکان دادن دست یا سر، جواب محسوب نمی گردد.
🔴 حتما این را بخوانید! 💠 اَصمَعی (وزیر مامون) می‌گوید: روزی برای شکار به سوی بیابان روانه شدیم. من از جمع دور شدم و در بیابان گم شدم، در حالی که تشنه و گرسنه بودم. چشمم به خیمه‌ای افتاد. به سوی خیمه رفتم، دیدم زنی و باحجاب در خیمه نشسته. به او سلام کردم او جواب سلامم را داد و تعارف کرد و گفت بفرمایید. بالای خیمه نشستم و آن زن هم در گوشه دیگر خیمه نشست. من خیلی تشنه بودم، به او گفتم: یک مقدار آب به من بده: دیدم رنگش تغییر کرد، رنگش زرد شد. گفت: ای مرد، من از شوهرم اجاره ندارم که به شما آب دهم (یکی از حقوقی که مرد بر زن دارد این است که بدون اجازه‌اش در مال تصرف نکند) اما مقداری دارم. این شیر برای نهار خودم است و این شیر را به شما می‌دهم. شما بخورید، من نهار نمی‌خورم. شیر را آورد و من خوردم. یکی دو ساعت نشستم دیدم یک سیاهی از دور پیدا شد. زن، آب را برداشت و رفت خارج از خیمه. پیرمردی سوار بر شتر آمد. پاها و دست و صورتش را شست و او را برداشت و آورد در بالای خیمه نشانید. پیرمرد، بداخلاقی می‌کرد و نق می‌زد، ولی زن می‌خندید و تبسم می‌کرد و با او حرف می‌زد. این مرد از بس به این زن بداخلاقی کرد من دیگر نتوانستم در خیمه بمانم و آفتاب داغ را ترجیح دادم. بلند شدم و خداحافظی کردم. مرد خیلی اعتنا نکرد، با روی ترشی جواب خداحافظی را داد، اما زن به مشایعت من آمد. وقتی آمد مرا کند، مرا شناخت که اصمعی وزیر مامون هستم. من به او گفتم: خانم، حیف تو نیست که جمال و زیبایی و خود را به پای این پیرمرد سیاه فنا کردی؟ آخر به چه چیز او دل خوش کردی، به جمال و جوانیش؟! ثروتش؟! تا این جملات را از من شنید، دیدم رنگش تغییر کرد. این زنی که این همه با اخلاق بود با عصبانیت به من گفت: حیف تو نیست می‌خواهی بین من و اختلاف بیندازی. "هُنَّ لِباس لَکم وَ اَنتُم لباس لَهُنَّ» چون زن دید من خیلی جا خوردم و ناراحت شدم، خواست مرا دلداری دهد گفت: اصمعی! دنیا می‌گذرد، خواه وسط بیابان باشم، خواه در قصر. اصمعی! امروز گذشت. من که دربیابان بودم گذشت و اگر وسط قصر هم می‌بودم باز می‌گذشت. اصمعی! یک چیز نمی‌گذرد و آن است. من یک روایت از پیامبر اکرم شنیدم و می‌خواهم به آن عمل کنم. آن حضرت فرمود: ایمان نیمی از ایمان، و نیم دیگرش است. اصمعی! من در بیابان به بداخلاقی و تند خویی و شوهرم صبر می‌کنم و به جمال و جوانی و سلامتی که خدا به من عنایت فرمود، به این مرد می‌کنم که ایمانم شود.
.نماز مسح پا بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا کافی است. درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند. مسأله: _ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید.1 _ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید.2 _ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد.3 1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106 2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272 3- توضیح المسائل مکارم، م272
.نشسته نمازگزار بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد، اگر شخص مي تواند حمد و سوره را ايستاده بخواند و ركوع را نمي تواند، مي تواند پس از حمد و سوره بر روي صندلي بنشيند. متاسفانه ديده مي شود برخي از سالخوردگان از منزل تا مسجد با عصا حركت مي كنند اما در نماز به اندازه يك حمد و سوره نمي ايستند!. بايد توجه نمود حتي اگر نتوان حمد و سوره را ايستاده بخواند و تنها تكبيره الاحرام را مي تواند بايستد؛ بايد چنين كند. از همان ابتدا نمي تواند روي صندلي یا زمین بنشيند. پس تا آنجا كه امكان دارد بايد اجزاء و شرايط نماز را رعايت نمايد. کسى که نمی تواند نماز را به صورت ایستاده بخواند مثلا بیمار است یا کهولت سن بالایی دارد، می تواند نماز را در حال نشسته بخواند. نیت، تکبیره الاحرام  در همان حال نشسته گفته می شود و پس از حمد و سوره هنگام رکوع سر را تا روبروی زانوها خم می کنیم و پس از آن به حالت نشسته قرار می گیریم و سپس به سجده می رویم. و رکعت دوم نیز به همین صورت انجام می شود و در حال نشسته تشهد و سلام خوانده می شود.
🍀 ساعت تبادل☘ دوستان از صبوری شما عزیزان ممنونم🙏🌹
هدایت شده از فاطیمابانو
http://eitaa.com/joinchat/2124677131C00347d1bae. عارفان را پرس و جو کردم ، ندارد هیچ عیب مرد هم باشی بگویی من کنیز .