eitaa logo
احکام روز
448 دنبال‌کننده
1هزار عکس
54 ویدیو
13 فایل
جدیدترین احکام شرعی روز، استفتائات و ...ارتباط با ادمین کانال جهت پرسیدن سوالات شرعی , تماس و پیامک با شماره: 09220484452 @hoseinali54
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکم نظرآیت الله . ✳️ گاو داراى است: نصاب اوّل : است، يعنى وقتى شماره گاوها به 30 رسد اگر شرايط زکات را دارا باشد، بايد كه لااقل داخل سال دوم شده باشد زكات دهد. نصاب دوم : است و زكات آن است كه لااقل داخل سال سوم شده باشد، 🍃آنچه در بين 30 و 40 باشد زكات ندارد، مثلًا كسى كه (35) گاو دارد فقط زكات 30 رأس آن را مى‏دهد و همچنين اگر از (40) گاو زيادتر شود تا به 60 نرسيده، فقط زكات همان 40 گاو را مى‏دهد، 🔻هرگاه به رسيدبايد كه لااقل داخل سال دوم شده بدهد، همين طور هرچه افزايش يابد آنها را سى سى، يا چهل چهل، و يا اگر ممكن است با 30 و 40 حساب كند و مطابق دستور بالا عمل نمايد، امّا بايد طورى حساب كند كه چيزى باقى نماند، يا اگر مى‏ماند از 9 بيشتر نباشد، مثلًا كسى كه 70 رأس گاو دارد بايد به حساب 30 و 40 حساب كند و هر كدام را مطابق دستور بالا زكات بدهد و كسى كه 80 رأس گاو دارد با حساب چهل چهل حساب كند. 🔻اگر براى اين حيوانات كه كسى نكاشته بخرد يا اجاره كند، يا براى چراندن در آن متحمّل شود بايد زكات را بدهد، البتّه ها از آن کسر می شود. 🔻هرگاه كسى گوسفند و گاو و شتر يا طلا و نقره را از باب زكات به اندازه نيازش بگيرد، اگر به مقدار نصاب باشد و اتفاقاً سال بر آن بگذرد بايد زكات آن را بدهد 🔹منبع : https://b2n.ir/164775 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #نصاب_طلا_و_نقره ، طبق نظر آیت الله #مکارم. ✳️ نصاب #طلا، طلا داراى دو نصاب است: ۱- نصاب اوّل آن #20_مثقال_شرعى است كه معادل #15_مثقال_معمولى مى‏باشد، هرگاه به اين مقدار برسد و شرايط ديگر نيز در آن جمع باشد بايد چهل يك آن را (دو و نيم درصد) به عنوان زكات بپردازد و اگر به اين مقدار نرسد زكات ندارد. ۲- نصاب دوم #4_مثقال_شرعى است كه #3_مثقال_معمولى مى‏شود، يعنى اگر 3 مثقال به 15 مثقال اضافه شود بايد زكات تمام #18_مثقال را از قرار دو و نيم درصد بدهد 🍃 و اگر كمتر از 3 مثقال اضافه شود فقط زكات 15 مثقال واجب است و زيادى آن زكات ندارد، همچنين هر چه بالا رود، يعنى اگر 3 مثقال اضافه شود بايد زكات تمام آن را بدهد و اگر كمتر اضافه شود مقدار اضافه زكات ندارد. ✳️ #نصاب_نقره : نقره نيز دو نصاب دارد: ۱- نصاب اوّل #105_مثقال_معمولى است كه اگر به آن مقدار برسد و شرايط ديگر در آن جمع باشد بايد چهل‏ يك آن را (دو و نيم درصد) به عنوان زكات بپردازد و اگر به اين مقدار نرسد زكات آن واجب نيست. ۲- نصاب دوم #21_مثقال است، يعنى اگر 21 مثقال به #105_مثقال اضافه شود بايد زكات تمام #126_مثقال را بدهد و هرگاه كمتر از 21 مثقال اضافه شود فقط زكات 105 مثقال واجب است و زيادى زكات ندارد، همچنين هر قدر بالا رود، ولى براى آسان شدن حساب اگر انسان دو و نيم درصد از طلا و نقره كه دارد بدهد زكاتى را كه بر او واجب بوده داده، گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است. 🔹منبع : https://b2n.ir/292776 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم چند مساله در مورد زکات طبق فتوای آیت الله ✳️ هرگاه ‏_دار رايج را زنها به صورت درآورند و براى زينت از آن استفاده كنند زكات ندارد. ✳️ در زكات‏ طلا و نقره علاوه بر شرايط عامّه وجوب زکات، دو شرط اختصاصی دیگر لازم می باشد: ۱- یکی آنكه طلا و نقره به صورت «سکّه» باشد و با آن رواج داشته باشد، بنابراين سكّه ‏هايى كه رواج معامله ندارد زكات به آن تعلّق نمى‏ گيرد. ۲- آنكه انسان تمام مالك مقدار نصاب باشد و اگر وارد ماه دوازدهم شود احتياط مستحب آن است كه زكات آن را بدهد، 🔻امّا اگر قبل از گذشتن يازده ماه آن رابفروشد، يا از نصاب بيفتد، يا در او نباشد، زكات به آن تعلّق نمى ‏گيرد. همچنين اگر آن را با چيز ديگرى نمايد، يا آنها را كند و از صورت سكّه خارج سازد، امّا اگر سكّه‏ هاى طلا و نقره را به سكّه‏ هاى طلا و نقره ديگرى عوض كند احتياط واجب آن است كه زكات آن را بپردازد. ✳️ سوال : اگر زکات طلا و نقره پرداخته شود و بعد از یکسال نصاب آن کم نشود باید دوباره زکات آن را پرداخت؟ ✳️ پاسخ :به طلا و نقره همه سال زكات تعلّق مى‏گيرد، يعنى اگر انسان زكات مقدار طلا يا نقره را بدهد و سال بعد نيز شرايط در او جمع باشد بايد دوباره زكات آن را بدهد، تا زمانى كه از حد نصاب بيفتد، ولى در خمس چنين نيست، يعنى اگر مال را يك بار خمس دادند ديگر خمس به آن تعلّق نمى‏گيرد، مگراين‏كه اضافه شود، همچنين گندم وجو و كشمش و خرما يك‏بار بيشتر زكات ندارد. 🔻نکته ؛ سكه طلاى كه به حدّ نصاب برسد، زكات ندارد ولى چنانچه سال خمسى بر آن بگذرد خمس دارد. 🍃هرگاه طلا و نقره بيش از اندازه معمول فلزّ ديگرى دارد بطورى كه به آن طلا و نقره نگويند، اگر خالص آن به اندازه نصاب برسد بايد زكات آن را بدهد و چنانچه شك دارد كه به اندازه نصاب هست يا نيست زكات واجب نيست، ولى اگر مى‏تواند آن را امتحان كند احتياط واجب آن است كه امتحان كند. 🔹منبع : مکارم : https://b2n.ir/292776 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #خمس اموال کسی که در وسط سال خمسی از دنیا رفته است. ✳️ سوال : کسى که سال خمس او در پایان اسفندماه بوده است اگر در نیمه اسفند فوت کرد آیا بر وجوه باقیمانده وى که به عنوان ارث باقیمانده و مربوط به یازده ماه و نیم (5/11 ماه) ، سال قبل مى باشد خمس تعلق مى گیرد؟ و همچنین این مرحومه قالى کهنه خود را تبدیل به یک قالیچه به قیمت (25000 تومان) نموده بوده که زیر پا انداخته نشده آیا به قیمت این فرش خمس تعلّق مى گیرد؟ ✳️ #مکارم : به درآمد آن سال خمس تعلّق مى گیرد ولى قالیچه اگر مورد نیاز بوده خمس ندارد. ✳️ سوال : سال خمسی کسیکه قبل از رسیدن سال خمسی مرده است چه وقتی است؟ ✳️ رهبری : همان موقع مرگ، آخر سال او محسوب می‌شود و بايد خمس درآمد آن سال پرداخت شود. ✳️ سیستانی : اگر فرد منفعت و درآمدی بدست آورد و در بین سال بمیرد، مؤونه تا موقع مرگش از آن منفعت كسر شده و واجب است خمس درآمد باقیمانده بدون انتظار كامل شدن سال فوراً پرداخت شود و مخارج بعد فوت مانند هزینه كفن و دفن و مراسم ترحیم از درآمد باقیمانده قابل كسر نمی‌باشد. البته اگر میت از كسانی بوده كه عمداً خمس نمی‌داده و وصیّت به دادن خمس هم ننموده است، پرداخت خمس درآمد سال آخر او بر ورثه واجب نیست. 🔹منابع : 👇👇👇 رهبری : https://b2n.ir/83913 مکارم: https://b2n.ir/51875 سیستانی : https://b2n.ir/86890 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #نصاب_زکات_شتر طبق فتوای آیت الله #مکارم. ✳️ براى شتر #12_نصاب است: اوّل : #5_شتر و زكات آن #يك_گوسفند است و كمتر از اين مقدار، زكات ندارد. دوم : #10_شتر و زكات آن #دو_گوسفند است. سوم : #15_شتر و زكات آن #سه_گوسفند است. چهارم : #20_شتر و زكات آن #چهار #گوسفند است. پنجم : #25_شتر و زكات آن #پنج #گوسفند است. ششم : #26_شتر و زكات آن #يك_شتر است كه داخل سال دوم شده باشد. هفتم : #36_شتر و زكات آن #يك_شتر است كه داخل سال سوم شده باشد. هشتم : #46_شتر و زكات آن #يك_شتر است كه داخل سال چهارم شده باشد. نهم : #61_شتر و زكات آن #يك_شتر است كه داخل سال پنجم شده باشد. دهم : #76_شتر و زكات آن #دو_شتر است كه داخل سال سوم شده باشد. يازدهم : #91_شتر و زكات آن #دو_شتر است كه داخل سال چهارم شده باشد. دوازدهم : #121_شتر و بالاتر از آن است كه بايد يا #چهل_چهل حساب كند و براى هر #40_شتر_يك_شتر بدهد كه داخل سال سوم شده باشد، يا #پنجاه_پنجاه حساب كند و براى هر #پنجاه_شتر_يك_شتر بدهد كه داخل سال چهارم شده باشد و #يا با چهل و پنجاه حساب كند، ولى در اين جا نيزبايد طورى حساب كند كه چيزى باقى نماند و يا اگر باقى مى‏ماند از 9 شتر بيشتر نباشد و شتر زكات بايد حتماً ماده باشد. 🔹منبع : https://b2n.ir/739610 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
و احکام آن طبق فتوای آیت الله ✳️ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد، و دستور آن این است که؛ 1- انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه، رکعت دوم را نیز به همین شکل بجاآورد. 2- ممکن است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند، و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند بلکه کمتر از یک آیه را نیز می‌تواند بخواند ولی بایدبنا بر احتیاط جمله تامّه باشد، و از اوّل سوره شروع کند و به گفتن «بسم الله» اکتفا نکند، و سپس به رکوع رود و سر بردارد، و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوّم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود، و همین‌طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید، رکعت دوم هم همینطور. 3- جایز است آیات را به کمتر از پنج قسمت تقسیم نماید، لکن هر وقت سوره را تمام کرد لازم است حمد را قبل از رکوع بعدی بخواند. 🔻 اگر در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند، و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند مانعی ندارد. 🔻چیزهایی که در نمازهای یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب میباشد، ولی در نماز آیات در صورتی که با جماعت باشد می‌تواند رجاءً بجای اذان و اقامه سه مرتبه بگویند «الصلاة» و در غیر جماعت چیزی نیست، ولی مشروعیت جماعت در نماز آیات در غیر گرفتن ماه و خورشید ثابت نیست. 🍃 مستحب است پیش از رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید، و بعد از رکوع پنجم و دهم تکبیر مستحب نیست. بلکه مستحب است بگوید: «سَمعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ». و مستحب است پیش از رکوع دوّم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند، و اگر فقط قنوت پیش از رکوع دهم بخواند کافی است. 🍃 اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به‌جایی نرسد، نماز باطل است 🔻 اگر زن در حال حیض یا نفاس باشد و خورشید یا ماه گرفتگی شود، یا زلزله اتفاق بیفتد، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد 🔻اگر گرفتن خورشید یا ماه را نداند، و بعد از باز شدن بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند، ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست. اگر خواندن نماز آیات را به ‌قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می‌شود 🔹منبع : https://b2n.ir/864523 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #اقامت_ده_روز در یک محل طبق فتوای مقام معظم #رهبری، ✳️ اگر قصد اقامت ده روزه كنيد و از ابتدا قصد خروج از محل اقامت را نداشته باشيد، با خواندن حداقل يک نماز چهار رکعتی در آن‌جا، نمازتان تمام است و پس از آن خارج شدن از محل اقامت به مقدار کمتر از مسافت شرعی به قصد اقامت ضرر نمی‏‌رساند؛ 🍃 لكن اگر هنگام قصد اقامت تصميم به خارج شدن كمتر از مسافت شرعی به ميزان بيشتر از #شش_يا_هفت_ساعت (در مجموع ده روز) داشته باشيد، قصد اقامت صحيح نيست. 🍃 هم‌چنان که در صورت اول اگر به مقدار #مسافت_شرعی يا بيشتر سفری پيش آمد، اقامت به‌هم می‌خورد و زمانی که به محل اقامت برگشتيد اگر قصد اقامت جديد نکنيد، بايد نمازها را شکسته بخوانيد. اما اگر بعد از قصد دهه کردن وقبل از خواندن یک نماز ۴رکعتی ادائی مطلع شود که باید به کمتر از مسافت شرعی هم رفت وآمد داشته باشد هر روز یک ساعت ونیم یا در مجموع ده روز #پانزده_ساعت اجازه #خروج دارد البته در چند مرحله نه یکدفعه 🔻قصد ده روز كامل از #اذان_صبح روز اول تا #غروب_روز_دهم كافی است و اگر از بين روز شروع كند تا همان ساعت از روز يازدهم بايد بماند. 🔻نکته : کسی که در دو مکان #تبلیغ می‏‌کند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، اگر از نظر عرف دو مکان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و يا در يکی از آن دو با قصد رفت و آمد به مکان ديگر در خلال ده روز، صحيح نيست. و بعد از رسيدن به #شهر يا هر محلی اگر می‌دانيد كه ده روز يا بيشتر آنجا هستيد، نماز تمام و روزه صحيح است. 🔹منبع : https://b2n.ir/092783 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم گرفتن #وام_مسکن سود دار طبق فتوای #رهبر معظم انقلاب. ✳️ سوال : بانک مسکن جمهوری اسلامی #وامهایی را برای خرید یا ساخت و یا تعمیر خانه به مردم می‏دهد و بعد از پایان خرید یا ساخت یا #تعمیر_خانه، وام را به‌صورت اقساط پس می‏گیرد، ولی مجموع قسطهای دریافتی بیشتر از مبلغی است که به وام گیرنده داده شده است، آیا این مبلغ اضافی وجه شرعی دارد یا خیر؟ ✳️ پاسخ : پول‏هايی که بانک مسکن به منظور خريد يا ساخت خانه، می‏دهد، عنوان قرض ندارد بلکه آن را طبق يکی از عقود صحيح شرعی مانند #شرکت يا #جعاله يا #اجاره و امثال آن پرداخت می‏کنند که اگر شرايط شرعی آن عقود را رعايت نمايند، اشکالی در صحّت‏ آن نيست. 🔹منبع : https://b2n.ir/452096 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ مساله ای از احکام وصیت طبق نظر آیت الله #مکارم. ✳️  شخصى #وصیّت کرده #همسرش پس از مرگ وى #ازدواج نکند، و اگر ازدواج کند حقّ مسکن در خانه معیّن ندارد. همسرش پس از مرگ او، ازدواج موقّت کرد. اوّلا : آیا این شرط صحیح است؟ ثانیاً : آیا ازدواج موقّت هم مشمول وصیّت مذکور مى گردد؟ ✳️ پاسخ : اگر ازدواج موقّت براى مدّت کوتاهى بوده، مشمول این وصیّت نمى شود. ولى اگر براى مدّت طولانى، یا به طور مکرّر و در نتیجه طولانى باشد، مشمول خواهد شد. 🔻وصیّت مذکور در مورد حق الارث زن هیچ تأثیرى ندارد، امّا اگر چیزى اضافه براى او قائل شده، در صورتى مى تواند از آن اضافه استفاده کند که به آن شرط عمل کند. ✳️ سؤال : آیا وصیّت به #تقسیم_ارث #قبل_از_فوت جایز است؟ مثل این که زید وصیّت کند که پس از فوتش، فلان باغش مال فلان پسرش، و فلان خانه اش مال فلان دخترش باشد. آیا چنین وصیّتى نافذ است؟ ✳️ پاسخ : چنین وصیتى باطل است. 🔹منبع : https://b2n.ir/260316 ❤️ @ahlamerouz احکام روز
✅ احکام #قصد_دهه طبق فتوای آیت الله #سیستانی ✳️ مسافری که میخواهد ده روز در محلی بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اوّل یا شب یازدهم را داشته باشد، و همین که قصد کند که از #طلوع_فجر روز اوّل تا #غروب_روز_دهم بماند، باید نماز را تمام بخواند. و همچنین است اگر مثلاً قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند. ✳️ مسافری که میخواهد ده روز در محلی بماند، اگر از اوّل، قصد داشته باشد که در بین ده روز، به اطراف آنجا که عرفاً جای دیگر به حساب میآید و فاصله آن از #چهار_فرسخ کمتر است برود، اگر مدّت رفتن و آمدنش به‌اندازه‌ای باشد که در نظر #عرف با اقامت ده روز #منافات ندارد، نماز را تمام بخواند، و چنانچه منافات داشته باشد، #نماز را #شکسته بجا آورد، مثلاً اگر از اوّل قصد داشته باشد که تمام یک روز، یا تمام یک شب از آنجا خارج شود، با #قصد_اقامت منافات دارد و باید نماز را شکسته بجا آورد، ولی چنانچه قصدش این باشد که مثلاً در نصف روز خارج شده و سپس برگردد هرچند برگشتنش بعد از رسیدن شب باشد، باید نماز را تمام بجا آورد مگر در صورتی که این‌طور خارج شدن او به مقداری تکرار شود که عرفاً بگویند در دو جا، یا بیشتر اقامت دارد. 🔹منبع : https://b2n.ir/72048 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ قابل توجه عزیزانی که به دنبال پاسخ احکام شرعی خود هستند کانال احکام روز راهی آسان برای رسیدن شما به جواب مسائل شرعی می باشد و هر روز مسائل مبتلا به و مناسبت با ایام را برای شما بارگذاری خواهیم کرد. ✳️ ضمنا سوالات شما در اسرع وقت از منابع معتبر شناخته شده در صفحه شخصی شما پاسخ داده میشود انشاءالله. 🍃کانال احکام روز در پیام رسان های ایرانی، فعلا ( ایتا، سروش، )و تلگرام وجود دارد و همه مطالب در این پیام رسان ها همزمان بروز رسانی خواهد شد. 🔻میتوانید از پیام رسان مورد علاقه خود ما را دنبال کنید. 🔹فقط کافی است روی منابع کلیک کرده تا به صفحه ای که فتوای مرجع را از آن گرفته ایم ببینید. ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام وصیت طبق نظر مقام معظم #رهبری. ✳️ سوال : شخصی در حضور افراد مورد اطمینان از جمله یکی از پسران خود ، وصیّت کرده است که برای ادای #حقوق_شرعی که بر عهده دارد از قبیل خمس و زکات و #کفّارات و همچنین #واجبات_بدنی که بر عهده اوست مانند #روزه_نماز_حج، بعضی از املاک او برای مصرف در موارد وصیّت از #ترکه اش استثنا شوند، ولی بعضی از ورثه آن را رد کرده و خواهان تقسیم همه املاک بدون استثنا بین ورثه هستند. در این مورد تکلیف چیست؟ ✳️پاسخ : بعد از فرض #ثبوت_وصيّت با دليل شرعی يا اقرار ورثه، در صورتی که ملک مورد وصيّت بيشتر از #ثلث مجموع #ترکه نباشد، آنان حق ندارند خواهان تقسيم آن شوند، بلکه واجب است با صرف آن در حقوق مالی و واجبات بدنی که ميّت به آنها وصيّت کرده، به وصيّت او عمل کنند. 🍃 بلکه اگر از طريق شرعی يا با اعتراف ورثه ثابت شود که ميّت به مردم #بدهکار است و يا حقوق مالی مربوط به خداوند مانند خمس و زکات و کفّارات و يا مالی و بدنی مانند حج بر عهده اوست، باز هم بر آنان واجب است همه ديون او را از اصل ترکه بپردازند و سپس باقی‌مانده آن بين ورثه تقسيم شود، هرچند نسبت به آنها وصيّتی نکرده باشد 🔹منبع : https://b2n.ir/180421 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #تغییر_مرجع تقلید یا رجوع به مساوی آیت الله #مکارم. ✳️سوال : اگر فردی بخواهد مرجع تقلید خود را تغییر دهد احکام و شرایط مربوط به آن چیست؟ یا اینکه بخواهد در مسئله خاصی از فرد دیگری تقلید کند؟ ✳️ پاسخ : تغییر مرجع تقلید در مسائلی که به فتوای او عمل کرده جایز نیست مگر این که ثابت شود مرجع جدید اعلم از مرجع فعلی اوست. 🔻اما می تواند در مسائلی که هنوز به فتوای مرجع تقلیدش عمل نکرده از مرجع دیگری که همردیف اوست تقلید کند. ✳️ آیا رجوع از مرجع مساوى به مساوى را جایز مى دانید؟ پاسخ: جایز نیست. 🔹منبع : https://b2n.ir/114654 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ شرط افتتاح حساب برای گرفتن وام طبق نظر آیت الله #مکارم ✳️ سوال : با متقاضیان #وام شرط مى شود که براى دریافت وام حتماً #حساب #پس انداز باز کنند، و حداقل مبلغى که براى #افتتاح_حساب_پس_انداز لازم است را براى چند ماه در پس انداز خود داشته باشند. آیا چنین شرط هایى براى پرداخت وام اشکال ندارد؟ ✳️ پاسخ : در صورتى که این شرط به نفع سایر #وام_گیرندگان باشد، اشکالى ندارد؛ زیرا شرط منفعت به ديگري #ربا نيست ولى اگر براى استفاده وام دهندگان باشد، جایز نیست. 🔹منبع : https://b2n.ir/639651 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #خونهای_مشکوک در احکام بانوان نظر آیت الله #سیستانی. ✳️ اگر زن خونی ببیند که از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خونِ دمل و زخم است یا خون حیض و هر دو احتمال معقول باشد، در این صورت، حکم زن غیر حائض را دارد و باید عبادت‌های خود را انجام دهد، 🔻مگر آن که قبل از بیرون آمدنِ این خونِ مشکوک، حائض بوده، که در این صورت تا مقداری که مجموعِ خون قبلی (وقتی حائض بوده) و خون مشکوک، ممکن است شرعاً حیض باشد، (به این معنا که شرایط نه‌گانه حیض را داشته باشد) باید آن را حیض قرار دهد. 🔹منبع : https://b2n.ir/98806 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
@ahkamerouz احکام روز
✅ چند فتوا در مورد #احکام_وصیت از آیت الله #سیستانی، ✳️ اگر کسی در مرضی که به آن مرض #میمیرد مقداری از مالش را به کسی ببخشد و #وصیّت کند که بعد از #مردن او هم مقداری به کس دیگر بدهند، چنانچه #ثلث او برای هر دو مال کافی نباشد و #ورثه هم حاضر به اجازه دادن زائد بر ثلث نباشند، باید ابتدا مالی را که بخشیده از ثلث خارج کنند و سپس باقیمانده آن را در مورد وصیّت صرف نمایند. ✳️ اگر وصیّت کند که ثلث مال او را بفروشند و عایدی آن را به مصرفی برسانند، باید مطابق گفته او عمل نمایند. ✳️ اگر در مرضی که به آن مرض میمیرد، بگوید: مقداری به کسی بدهکار است، چنانچه متّهم باشد که برای ضرر زدن به ورثه گفته است، باید مقداری را که معین کرده از ثلث او بدهند و اگر متّهم نباشد اقرار او نافذ است، و باید از #اصل_مالش بدهند. 🔹منبع : https://b2n.ir/049843 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #خونهای_مشکوک بانوان از نظر آیت الله #مکارم. ✳️ سوال : چنانچه از رحم زن، خونی به علت #زخم_یا_عفونت خارج شود تکلیف او چیست؟ ✳️ پاسخ :اگر خون ناشي از زخم و جرح يا عفونت باشد و يا احتمال قوي باشد که مربوط به آن است بايد محل را #تطهير کند و #نمازها را بخواند و وضو نیز باطل نمی شود، 🔻ولي اگر با #ايام_عادت مصادف شد خوني که احتمال مي دهد مربوط به عادت باشد و جريان داشته باشد (نشانه هاي خون حيض را داشته باشد) حکم #حيض را دارد. ✳️ هر گاه شک کند که خون، از زخم است یا نه؟ و ظاهر حال او سلامت باشد، خون #استحاضه محسوب مىشود؛ 🔻 امّا اگر وضع حال او مشکوک باشد، که خون از زخم است یا غیر آن، احکام استحاضه ندارد. 🔹منبع : https://b2n.ir/668298 https://b2n.ir/286969 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #لباس_نمازگزار طبق فتوای مقام معظم #رهبری. ✳️ سوال : آیا نماز خواندن با #کمربند #چرمی که از آلمان خریده‏ ام و شک دارم که از #پوست_طبیعی است یا مصنوعی و از #پوست_حیوان_تذکیه شده است یا خیر، اشکال شرعی دارد؟ نمازهایی که با آن خوانده‏ ام، چه حکمی دارد؟ ✳️ پاسخ : اگر شک در اين باشد که آن #چرم_طبيعى است يا #مصنوعى، #نماز با آن اشکال ندارد، ولى اگر بعد از احراز #چرم_طبيعى بودن آن، شک در اين باشد که آيا از حيوانى است که شرعاً تذکيه شده يا خير، نجس نيست، 🔻 ولى نماز با آن باطل است، و نمازهاى گذشته که در حال جهل به اين حکم، خوانده‏ ايد، قضا ندارد. 🔹منبع : https://b2n.ir/592151 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حد #نصاب_غلات طبق فتوای آیت الله #مکارم ✳️ شرط #وجوب_زکات گندم، جو، خرما و کشمش و نصاب آن را بیان فرمایید؟ ✳️ پاسخ : زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب است كه به حدّ نصاب برسد و نصاب آنها «288 من تبريز، 45 مثقال كمتر» است كه حدود «847 كيلوگرم» برآورد شده (كمى كمتر ازسه‏ خروار. ✳️ #زكات_گندم و #جو وقتى واجب مى‏شود كه #دانه آن بسته شود و به آن گندم و جو گويند، 🍃 ولى وقت دادن زكات در گندم و جو زمانى است كه آن را خرمن كنند و کاه را جدا نمايند. ✳️ زكات #انگور_و_كشمش موقعى است كه ميوه برسد و به آن انگور گويند و همچنين در مورد #خرما زمانى است كه خرما برسد و قابل خوردن شود؛ ولى وقت دادن زکات در خرما و كشمش موقعى است كه خشك شود، مگر اين‏كه بخواهند آن را به صورت تر مصرف كنند كه بايد زكات آن را بدهند به شرط اين‏ كه خشک شده آن به حدّ نصاب برسد. 🔻غلّاتى كه زكات آنها را داده، اگر چند سال هم نزد او بماند زكات ندارد. 🔹منبع : https://b2n.ir/790085 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #نماز_جماعت، حکم #اتصال_صفوف آیت الله #مکارم. ✳️ قرار گرفتن در جایی که اتصال صفوف رعایت نشده ✳️ پرسش : اگر #ماموم در جایی قرار گیرد که اتصال صفوف رعایت نشده است و اقتدا کند آیا #نمازش صحیح است و نیاز به اعاده ندارد؟ ✳️ پاسخ : هرگاه با كمى #تأخير به نماز #جماعت برسد، به گونه اى كه مسلمين نماز خود را بسته، و با صفوف جلو اتّصال معتبر نزد شيعه را ندارند، و امكان عبور از صفوف و رفتن به جايى كه اتّصال برقرار است نيز نمىباشد، يا مأمورين اجازه چنين كارى را نمىدهند، در همانجا كه ممكن است #اقتدا نموده، و همين نماز كفايت مىكند و نيازى به اعاده نيست. 🔹منبع :https://b2n.ir/601973 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #معیار تشخیص خون #حیض از #زخم به نظر همه مراجع. ✳️ دونظر وجود دارد. 🔺نظر اول : می تواند #حیض قرار دهد و عبادات خود را انجام دهد یعنی #جمع بین #تروک_حائض و #اعمال_مستحاضه کندمگر اینکه یقین داشته باشد حیض است. 🔺نظر دوم : 3حالت دارد. الف : درایام عادت باشد، حیض است حتی اگر صفات حیض را ندارد، گرچه #شرائط_حیض را دارد. ب : در #ایام_عادت نیست ولی #صفات #حیض رادارد، این حیض است. ج : نه در ایام عادت است نه صفات حیض را دارد، این صورت 3 حالت دارد. 1- #حالت_سابقه اش_پاکی بوده اینجا حیض نیست #استحاضه است. 2- حالت سابقه اش حیض بوده اینجاحیض است مگر اینکه از #ده_روز عبور کند، که در اینصورت، 🍃 یا #عادت_معین دارد، باید تا عادتش را حیض بقیه را #زخم قرار دهد. 🍃 عادت معینی ندارد به #عادت_اقوام خود مراجعه کند و به وظیف اش عمل کند. 🔻صورت آخر را در پست بعدی با رگزاری می کنیم. 🔹منبع : رساله مراجع احکام خونهای مشکوک. ❤️ @ahkamerouz احکام روز