✅ احکام وصیت طبق نظر مقام معظم #رهبری.
✳️ سوال : شخصی در حضور افراد مورد اطمینان از جمله یکی از پسران خود ، وصیّت کرده است که برای ادای #حقوق_شرعی که بر عهده دارد از قبیل خمس و زکات و #کفّارات و همچنین #واجبات_بدنی که بر عهده اوست مانند #روزه_نماز_حج، بعضی از املاک او برای مصرف در موارد وصیّت از #ترکه اش استثنا شوند، ولی بعضی از ورثه آن را رد کرده و خواهان تقسیم همه املاک بدون استثنا بین ورثه هستند. در این مورد تکلیف چیست؟
✳️پاسخ : بعد از فرض #ثبوت_وصيّت با دليل شرعی يا اقرار ورثه، در صورتی که ملک مورد وصيّت بيشتر از #ثلث مجموع #ترکه نباشد، آنان حق ندارند خواهان تقسيم آن شوند، بلکه واجب است با صرف آن در حقوق مالی و واجبات بدنی که ميّت به آنها وصيّت کرده، به وصيّت او عمل کنند.
🍃 بلکه اگر از طريق شرعی يا با اعتراف ورثه ثابت شود که ميّت به مردم #بدهکار است و يا حقوق مالی مربوط به خداوند مانند خمس و زکات و کفّارات و يا مالی و بدنی مانند حج بر عهده اوست، باز هم بر آنان واجب است همه ديون او را از اصل ترکه بپردازند و سپس باقیمانده آن بين ورثه تقسيم شود، هرچند نسبت به آنها وصيّتی نکرده باشد
🔹منبع : https://b2n.ir/180421
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #تغییر_مرجع تقلید یا رجوع به مساوی آیت الله #مکارم.
✳️سوال : اگر فردی بخواهد مرجع تقلید خود را تغییر دهد احکام و شرایط مربوط به آن چیست؟
یا اینکه بخواهد در مسئله خاصی از فرد دیگری تقلید کند؟
✳️ پاسخ : تغییر مرجع تقلید در مسائلی که به فتوای او عمل کرده جایز نیست مگر این که ثابت شود مرجع جدید اعلم از مرجع فعلی اوست.
🔻اما می تواند در مسائلی که هنوز به فتوای مرجع تقلیدش عمل نکرده از مرجع دیگری که همردیف اوست تقلید کند.
✳️ آیا رجوع از مرجع مساوى به مساوى را جایز مى دانید؟
پاسخ: جایز نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/114654
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ شرط افتتاح حساب برای گرفتن وام طبق نظر آیت الله #مکارم
✳️ سوال : با متقاضیان #وام شرط مى شود که براى دریافت وام حتماً #حساب #پس انداز باز کنند، و حداقل مبلغى که براى #افتتاح_حساب_پس_انداز لازم است را براى چند ماه در پس انداز خود داشته باشند. آیا چنین شرط هایى براى پرداخت وام اشکال ندارد؟
✳️ پاسخ : در صورتى که این شرط به نفع سایر #وام_گیرندگان باشد، اشکالى ندارد؛ زیرا شرط منفعت به ديگري #ربا نيست ولى اگر براى استفاده وام دهندگان باشد، جایز نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/639651
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #خونهای_مشکوک در احکام بانوان نظر آیت الله #سیستانی.
✳️ اگر زن خونی ببیند که از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خونِ دمل و زخم است یا خون حیض و هر دو احتمال معقول باشد، در این صورت، حکم زن غیر حائض را دارد و باید عبادتهای خود را انجام دهد،
🔻مگر آن که قبل از بیرون آمدنِ این خونِ مشکوک، حائض بوده، که در این صورت تا مقداری که مجموعِ خون قبلی (وقتی حائض بوده) و خون مشکوک، ممکن است شرعاً حیض باشد، (به این معنا که شرایط نهگانه حیض را داشته باشد) باید آن را حیض قرار دهد.
🔹منبع : https://b2n.ir/98806
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ چند فتوا در مورد #احکام_وصیت از آیت الله #سیستانی،
✳️ اگر کسی در مرضی که به آن مرض #میمیرد مقداری از مالش را به کسی ببخشد و #وصیّت کند که بعد از #مردن او هم مقداری به کس دیگر بدهند، چنانچه #ثلث او برای هر دو مال کافی نباشد و #ورثه هم حاضر به اجازه دادن زائد بر ثلث نباشند، باید ابتدا مالی را که بخشیده از ثلث خارج کنند و سپس باقیمانده آن را در مورد وصیّت صرف نمایند.
✳️ اگر وصیّت کند که ثلث مال او را بفروشند و عایدی آن را به مصرفی برسانند، باید مطابق گفته او عمل نمایند.
✳️ اگر در مرضی که به آن مرض میمیرد، بگوید: مقداری به کسی بدهکار است، چنانچه متّهم باشد که برای ضرر زدن به ورثه گفته است، باید مقداری را که معین کرده از ثلث او بدهند و اگر متّهم نباشد اقرار او نافذ است، و باید از #اصل_مالش بدهند.
🔹منبع : https://b2n.ir/049843
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #خونهای_مشکوک بانوان از نظر آیت الله #مکارم.
✳️ سوال : چنانچه از رحم زن، خونی به علت #زخم_یا_عفونت خارج شود تکلیف او چیست؟
✳️ پاسخ :اگر خون ناشي از زخم و جرح يا عفونت باشد و يا احتمال قوي باشد که مربوط به آن است بايد محل را #تطهير کند و #نمازها را بخواند و وضو نیز باطل نمی شود،
🔻ولي اگر با #ايام_عادت مصادف شد خوني که احتمال مي دهد مربوط به عادت باشد و جريان داشته باشد (نشانه هاي خون حيض را داشته باشد) حکم #حيض را دارد.
✳️ هر گاه شک کند که خون، از زخم است یا نه؟ و ظاهر حال او سلامت باشد، خون #استحاضه محسوب مىشود؛
🔻 امّا اگر وضع حال او مشکوک باشد، که خون از زخم است یا غیر آن، احکام استحاضه ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/668298
https://b2n.ir/286969
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #لباس_نمازگزار طبق فتوای مقام معظم #رهبری.
✳️ سوال : آیا نماز خواندن با #کمربند #چرمی که از آلمان خریده ام و شک دارم که از #پوست_طبیعی است یا مصنوعی و از #پوست_حیوان_تذکیه شده است یا خیر، اشکال شرعی دارد؟ نمازهایی که با آن خوانده ام، چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ : اگر شک در اين باشد که آن #چرم_طبيعى است يا #مصنوعى، #نماز با آن اشکال ندارد، ولى اگر بعد از احراز #چرم_طبيعى بودن آن، شک در اين باشد که آيا از حيوانى است که شرعاً تذکيه شده يا خير، نجس نيست،
🔻 ولى نماز با آن باطل است، و نمازهاى گذشته که در حال جهل به اين حکم، خوانده ايد، قضا ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/592151
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حد #نصاب_غلات طبق فتوای آیت الله #مکارم
✳️ شرط #وجوب_زکات گندم، جو، خرما و کشمش و نصاب آن را بیان فرمایید؟
✳️ پاسخ : زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب است كه به حدّ نصاب برسد و نصاب آنها «288 من تبريز، 45 مثقال كمتر» است كه حدود «847 كيلوگرم» برآورد شده (كمى كمتر ازسه خروار.
✳️ #زكات_گندم و #جو وقتى واجب مىشود كه #دانه آن بسته شود و به آن گندم و جو گويند،
🍃 ولى وقت دادن زكات در گندم و جو زمانى است كه آن را خرمن كنند و کاه را جدا نمايند.
✳️ زكات #انگور_و_كشمش موقعى است كه ميوه برسد و به آن انگور گويند و همچنين در مورد #خرما زمانى است كه خرما برسد و قابل خوردن شود؛ ولى وقت دادن زکات در خرما و كشمش موقعى است كه خشك شود، مگر اينكه بخواهند آن را به صورت تر مصرف كنند كه بايد زكات آن را بدهند به شرط اين كه خشک شده آن به حدّ نصاب برسد.
🔻غلّاتى كه زكات آنها را داده، اگر چند سال هم نزد او بماند زكات ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/790085
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #نماز_جماعت، حکم #اتصال_صفوف آیت الله #مکارم.
✳️ قرار گرفتن در جایی که اتصال صفوف رعایت نشده
✳️ پرسش : اگر #ماموم در جایی قرار گیرد که اتصال صفوف رعایت نشده است و اقتدا کند آیا #نمازش صحیح است و نیاز به اعاده ندارد؟
✳️ پاسخ : هرگاه با كمى #تأخير به نماز #جماعت برسد، به گونه اى كه مسلمين نماز خود را بسته، و با صفوف جلو اتّصال معتبر نزد شيعه را ندارند، و امكان عبور از صفوف و رفتن به جايى كه اتّصال برقرار است نيز نمىباشد، يا مأمورين اجازه چنين كارى را نمىدهند، در همانجا كه ممكن است #اقتدا نموده، و همين نماز كفايت مىكند و نيازى به اعاده نيست.
🔹منبع :https://b2n.ir/601973
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #معیار تشخیص خون #حیض از #زخم به نظر همه مراجع.
✳️ دونظر وجود دارد.
🔺نظر اول : می تواند #حیض قرار دهد و عبادات خود را انجام دهد یعنی #جمع بین #تروک_حائض و #اعمال_مستحاضه کندمگر اینکه یقین داشته باشد حیض است.
🔺نظر دوم : 3حالت دارد.
الف : درایام عادت باشد، حیض است حتی اگر صفات حیض را ندارد، گرچه #شرائط_حیض را دارد.
ب : در #ایام_عادت نیست ولی #صفات #حیض رادارد، این حیض است.
ج : نه در ایام عادت است نه صفات حیض را دارد، این صورت 3 حالت دارد.
1- #حالت_سابقه اش_پاکی بوده اینجا حیض نیست #استحاضه است.
2- حالت سابقه اش حیض بوده اینجاحیض است مگر اینکه از #ده_روز عبور کند، که در اینصورت،
🍃 یا #عادت_معین دارد، باید تا عادتش را حیض بقیه را #زخم قرار دهد.
🍃 عادت معینی ندارد به #عادت_اقوام خود مراجعه کند و به وظیف اش عمل کند.
🔻صورت آخر را در پست بعدی با رگزاری می کنیم.
🔹منبع : رساله مراجع احکام خونهای مشکوک.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ ادامه معیار #تشخیص خون #حیض از #زخم طبق نظر #مراجع.
✳️ گفتیم در مورد خونی که شک دارد حیض است یا زخم کلا دو نظریه هست صورت آخرش این است که :
🍃 حالت سابق اش را نمی داند چه بوده #حیض بوده یا #پاک بوده مثلا #بیهوشی داشته یادش نمی آید.
۱- بعضی مراجع قائلند باید بنا را بر پاکی بگذارد.
۱- بعضی مراجع قائلند باید جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه.
🔻وظیفه هر خانمی این است که فتوای مرجع خودرا ببیند کدامیک از این دو نظر است بعد به وظیفه خود عمل کند.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #قضای_روزه_نماز_والدین بر #پسر_بزرگتر خصوصا در صورت متعدد بودن همسران طبق فتوای آیت الله #مکارم
✳️ پرسش : آیا #نمازها و #روزه هاى #قضاى_میّت بر هر پسر بزرگتر از هریک از همسرانش واجب است یا فقط به عهده یک نفر از آنان است؟
✳️ پاسخ : بر پسر بزرگتر از نظر سن واجب است از هر زنى که باشد و اگر دو فرزند از نظر سن کاملا مساوى باشند تقسیم مى کنند.
🔻اگر پسر بزرگتر نمى داند كه از پدر يا مادرش نماز و روزهاى قضا شده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و تفحّص و جستجو نيز لازم نمى باشد.
🍃 اگر پسر بزرگتر بعد از مرگ پدر يا مادر از دنيا برود بر ساير پسران تكليفى نيست.
🔹منبع : https://b2n.ir/092851
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #خمس #لباس_مهمانی_خانمها در فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ بعضى از خانمها در هر میهمانى یا #عروسى یک نوع لباس مىپوشند، و براى بار دوم از آن استفاده نمىکنند، چرا که مردم آن #لباس را یک بار به تن آنها دیده اند!
اولا : آیا این کار جایز است، و اسراف محسوب نمىشود؟
ثانیآ:با توجه به این که چنین لباسهایى یک بار استفاده شده، آیا خمس دارد؟
✳️ جواب : به یقین این کار نوعى #اسراف است، و زنان با ایمان باید از آن بپرهیزند،
🔻چنین لباسهایى #خمس دارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/312311
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم جمع آوری #طلا برای #جهیزیه و #خمس آن در فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ دخترى شاغل و در سنّ #ازدواج مىباشم، بر خلاف آنچه در بین مردم متداول است، من به تدریج جهیزیّه ام را تهیّه نمىکنم،
بلکه پولى که هر ماه بدست مىآورم را تبدیل به طلا نموده و نگهدارى مىکنم، تا به هنگام نیاز جهیزیّه را یکجا تهیّه کنم، تا هم نیازى به حفظ و نگهدارى نداشته باشد، و هم مُد روز باشد. آیا به این پس اندازها خمس تعلّق مىگیرد؟
✳️ جواب : آرى به اینها خمس تعلّق مىگیرد، ولى چنانچه در زحمت باشند ما به اینگونه افراد اجازه مىدهیم خمس آن را بر #ذمّه بگیرند و هنگام توانایى بپردازند.
🔹منبع : https://b2n.ir/312311
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #زکات_غلات طبق فتوای آیت الله #سیستانی.
✳️ زکات #گندم و #جو و #خرما و #کشمش وقتی واجب میشود که به مقدار نصاب برسند، و #نصاب آنها (۳۰۰) صاع است که به گفته عدهای تقریباً (۸۴۷) کیلوگرم میشود.
✳️ زکات به گندم و جو، وقتی تعلّق میگیرد که به آنها گندم و جو گفته شود،
🍃 زکات کشمش وقتی واجب میشود که انگور میباشد،
🍃 زکات به خرما وقتی تعلّق میگیرد که عرب به آن تمر گوید، ولی وقت ملاحظه نصاب وقت خشکیدن آنها است،
🍃 وقت وجوب پرداخت زکات در گندم و جو موقع خرمن و جدا کردن کاه آنها است،
🍃 در خرما و کشمش موقع چیدن آنهاست، که اگر از این وقت بدون عذر و با بودن مستحق تأخیر بیفتد و تلف شود مالک ضامن است.
🔻گندم و جو و خرما و کشمشی که زکات آنها را داده اگر چند سال هم نزد او بماند زکات ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/480400
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم تاخیر در پرداخت خمس به فتوای مقام معظم #رهبری.
✳️ آیا به #خمسی که با #تأخیر_پرداخت شود جریمه تعلّق میگیرد؟
✳️ جواب : اگر خمس #سال_قبل از درآمد #سال_جدید پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جدید که به عنوان خمس پرداخت میشود نیز پرداخت شود.
🔻 یعنی اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبلی را بدهد باید ابتدا پولی که با آن میخواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را تخمیس نماید.
🍃 مثلاً اگر خمس #سال_قبل ۲۰ هزار تومان بوده است و بخواهد با ۲۵ هزار تومانی که #امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، ابتدا باید ۵ هزار تومان از ۲۵ هزار تومان را به عنوان خمس بدهد و سپس با ۲۰ هزار تومان باقیمانده، خمس سال قبل را بدهد
🔹منبع : https://b2n.ir/562872
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #عقد در حال #عده طبق فتوای #رهبر معظم انقلاب.
✳️ سوال : حکم کسی که در عقد موقت کسی بوده و بدون بخشیدن مدت به عقد مرد دوم درآمده است چیست ؟
جواب : در صورتی که مرد علم داشته باشد و یا دخول صورت گرفته باشد حرام میشوند،
اما اگر علم به موضوع و حکم ندارند و دخول صورت نگرفته، عقد باطل است اما حرمت ابدی نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/673978
❤️ @ahlamerouz احکام روز
✅ حکم #عقد_خواندن در حال #عده،به فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ سوال : خانمی که از #همسرش #طلاق مى گیرد، هنوز عدّه تمام نشده، به #عقد_مرد دیگرى درمى آید، و #آمیزش نیز صورت مى گیرد آیا عقد آنهاباطل است ودر اینصورت آیا باهمدیگر #حرام_ابدی می شوند ؟
✳️ پاسخ : بدون شک #ازدواج در عدّه باطل است; اعم از این که #عدّه_بائن باشد، یا #رجعى، یا عدّه #وفات، یا #وطى_به_شبهه (و یا حتّى عدّه #عقد_موقّت).
واین حکم شرعى بقدرى روشن و مسلّم است، که بعضى از فقها متعرّض آن نشده، و آنها که به سراغ آن رفته، ادّعاى اجماع کرده اند.
🔻در دوصورت، علاوه بر #بطلان_نکاح، #حرمت_ابدى نیز ایجاد مى شود.
الف) در صورتى که زن و مرد هر دو، با آگاهى از موضوع عدّه، و حکم شرعى آن (حرمت نکاح در عدّه) اقدام به ازدواج کنند; هر چند در زمان عدّه آمیزش صورت نگیرد. البتّه چنین موردی بسیار کم است.
ب) چنانچه یکى از آن دو، یا مرد وزن هر دو، جاهل به حکم شرعى(بطلان عقد در حال عده) و موضوع آن ( در حال عده بودن زن) باشند، و قبل از سپرى شدن عدّه #آمیزش صورت پذیرد. در این حالت، که زیاد رخ مى دهد، نیز بر یکدیگر حرام ابدى مى شوند.
🔻امّا در صورتى که هم مرد هم خانم نمی دانستند که عقد درحال عده باطل است و یا نمی دانستند او در عده است و آمیزشى صورت نگرفته، یا در زمانی بعد از عدّه صورت بگیرد، هر چند عقدشان باطل است، ولى موجب حرمت ابدى نمى شود، و مى توانند پس از سپرى شدن عدّه، با عقد جدید زندگى تازه اى را شروع کنند.
🍃 خلاصه ؛ ازدواج در حال عده ۲صورت دارد.
اوّل : در صورتى که از روى آگاهى به حکم و موضوع انجام شود، یا دخول صورت گیرد، حرام ابدى مى شوند.
دوّم : چنانچه بر اثر جهل باشد، و آمیزشى تحقّق نیابد، حرمت ابدى نمى آورد.
🔹منبع : https://b2n.ir/734346
🔹منبع : https://b2n.ir/563215
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ چگونه #تکبیره_الاحرام بگوییم .
✳️ سوال : #دستها هنگام تکبیرة الاحرام چه مقدار بالا آورده شودو تکبیره الاحرام را در چه زمانی و چگونه بگوییم؟
✳️ #مکارم : #مستحب است #نمازگزار موقع گفتن تکبیرة الاحرام و تکبیرهاى بین نماز، دستها را تا #مقابل_گوشها بالا ببرد (کف دستها رو به قبله باشد). و مستحب است تكبير از ابتداى حركت دستها به سمت بالا شروع شود و پايان آن تا رسيدن دست به بالا يعنى كنار گوش باشد.
🔻 مشهور در میان فقها این است که با حرکت دستها به طرف بالا «اللّه اکبر» شروع شود و هنگامى که دست به محاذى گوش، یا صورت مى رسد، تکبیر پایان گیرد و فتواى ما نیز همین است.
✳️ #رهبر : مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.
🔻مستحب است همزمان با شروع تكبير دستان را بالا ببرد به گونهاى كه با پايان يافتن تكبير، دستان در مقابل گوش قرار گيرد.
✳️ #سیستانی : مستحب است موقع گفتن تکبیر اوّل نماز و تکبیرهای بین نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.
🔹منابع ؛ 👇👇👇👇
مکارم : https://b2n.ir/810164
رهبری : https://b2n.ir/625333
سیستانی https://b2n.ir/795436
❤️ @ahkamerouz احکام روز