eitaa logo
هر روز با احکام (جدید)
103 دنبال‌کننده
81 عکس
29 ویدیو
0 فایل
ارسال سؤالات و نظرات: @ahkemeruzaneh1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙🕌 ☀️ بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما عزیزان! 🍀 نظر به جایگاه مهم احکام شرعی در مسیر عبادت و بندگی خداوند متعال و عنایت و توجهی که حضرات معصومین علیهم السلام به ترویج و آموزش مسائل شرعی داشتند، کانال «هر روز با احکام» راه اندازی شد. 🍀 قصد داریم هر روز با بیان یک مسأله شرعی با قالبی زیبا و بیانی ساده و ترجیحا همراه با مثال و ... انس خود و مخاطبین را با رساله های عملیه حفظ نموده و درک دینی مان را بالا ببریم. باشد که هر کلمه ی آن، سپری باشد در برابر آتش جهنم. آمین رب العالمین. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌻🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ راه های دستیابی به احکام دین 1️⃣ اجتهاد: اجتهاد یعنی این که احکام دین را از روی دلیل به دست بیاورد. 2️⃣ احتیاط: احتیاط یعنی عمل کردن به گونه‌ای که مکلف مطمئن شود وظیفه‌ی شرعی خود را انجام داده است. مثلا کاری را که بعضی از مجتهدین حرام می‌دانند و بعضی دیگر حرام نمی‌دانند به جا نیاورد و کاری را که بعضی واجب می‌دانند و بعضی دیگر واجب نمی‌دانند، انجام دهد. 3️⃣ تقلید: تقلید یعنی اعمال شرعی را با توجه به نظر مجتهد جامع الشرایط انجام دهد. 💯 نکته: فتوا دادن و اظهار نظر کردن در مسائل شرعی برای کسی که مجتهد نیست، حرام است. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ انواع احکام احکام در یک تقسیم بندی به دو قسمت تقسیم می شود: 1️⃣ مسائل عمومی 2️⃣ مسائل اختصاصی ✅ مسائل عمومی آن است که هر فردی باید با آنها آشنا باشد؛ خواه احکام مختص به خود داشته باشد یا خیر؛ مانند احکام تقلید، نماز، روزه، طهارت، نجاست، وضو، غسل، تیمم و ... ✅ مسائل اختصاصی آن دسته از احکام است که مربوط به صنف یا گروه خاصی می باشد. مانند احکام فروشندگان، احکام معلمان، احکام بانوان، احکام پزشکان، احکام مطبوعات، احکام پرستاران، احکام جانبازان و ... که معمولا مربوط به همان صنف یا گروه خاص است. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ اقسام احکام ✅ مجموعه‌ی دستورهای دین که وظیفه‌ی انسان ها را در زندگی مشخص می کند و به آنها «احکام» گفته می شود به 5 دسته تقسیم می شوند: 🔻 واجب: کارهایی که حتما باید انجام داد و ترک آنها عذاب دارد مانند نماز خواندن و روزه گرفتن. 🔻 حرام: کارهای ناپسندی که نباید انجام داد و انجام آن عذاب دارد مثل دروغ گفتن و دزدی. 🔻 مستحب: کارهایی که انجام دادن آنها بهتر است و ثواب دارد مانند مسواک زدن و گفتن بسم الله در ابتدای غذا. 🔻 مکروه: کارهایی که انجام ندادن آنها بهتر است و ترک آنها ثواب دارد مانند خوردن غذای داغ و فوت کردن به غذا. 🔻 مباح: هر کاری که از نظر اسلام، انجام دادن و انجام ندادن آن یکسان باشد یعنی به خودی خود نه ثواب دارد نه عذاب مانند خوابیدن. 💯 نکته: اگر کارهای مباح را با نیت الهی انجام دهیم ثواب می بریم. مانند خوابیدن برای اینکه خستگی اش در برود و قوت بگیرد تا بتواند خداوند را عبادت کند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ شرایط تکلیف ✅ شرایط تکلیف سه مورد است: بلوغ، عقل و قدرت. 💯 نتیجه: کودکان و دیوانه‌گان و کسانی که قدرت بر انجام واجبات ندارند، مکلف نبوده و عملی بر آنها واجب یا حرام نیست. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ نشانه های بلوغ در دختران 🔻روییدن موی درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلی) 🔻 بیرون آمدن منی 🔻تمام شدن 9 سال قمری 💯 نکته 1: هر یک از این سه نشانه به تنهایی علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود. 💯 نکته 2: آیت الله سیستانی: نشانه بلوغ در دختر تنها به تمام شدن 9 سال قمری است. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ نشانه های بلوغ در پسران 🔻 روییدن موی درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلی) 🔻بیرون آمدن منی 🔻تمام شدن 15 سال قمری ✍️ نکته 1: هر یک از این سه نشانه به تنهایی علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود. ✍️ نکته 2: به نظر آیات عظام بهجت و سیستانی، روییدن موی درشت در صورت و پشت لب نیز از نشانه های بلوغ است. ✍️ نکته 3: هر سال قمری 10 روز و 21 ساعت از سال شمسی کمتر است لذا سن بلوغ بر مبنای سال شمسی بدین گونه است: 🔻 در پسر: 14 سال و 6 ماه و 22 روز 🔻 در دختر: 8 سال و 8 ماه و 27 روز ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌 👈 ⭐️ معنای تقلید 💠 تقلید در دو معنا به کار می رود. یک معنای ناپسند و یک معنای پسندیده. ❌ معنای منفی و ناپسند آن این است که انسان چشم و گوش بسته، پشت سر دیگران راه بیفتد و از کارهای نادرست آنها تقلید کند. این تقلید، سرچشمه‌ی گسترش بسیاری از مفاسد اجتماعی، چشم و هم‌چشمی‌ها، مد پرستی‌ها و آلودگی‌ هاست و منشأ عقلانی ندارد بلکه برپایه‌ی هوی و هوس است. ✅ اما تقلید یک معنای مثبت و صحیح هم دارد و آن عبارت است از اینکه شخص در احکام و دستورات دین، بر اساس دستور مجتهد و مرجع تقلید عمل کند. زیرا گستره‌ی معلومات و احکام دینی آن قدر وسیع است که فرد بدون مراجعه به مرجع تقلید، نمی تواند به وظیفه‌ی خود پی ببرد. ⬅️ پس همان گونه که افراد در معماری ساختمان به مهندس، در تشخیص و درمان بیماری به پزشک و در تعمیر ماشین به مکانیک مراجعه می کنند، در دستورهای دینی نیز از مجتهد دینی یعنی مجتهد تبعیت می کنند و این همان رجوع به دانشمند و متخصص است که عقلا بر آن اتفاق دارند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ چرا باید تقلید کنیم؟ 🕋 اسلام به پیروان خود دستور داده که معارف و احکام دینی را یاد بگیرند تا مرتکب اعمال خلاف شرع نشده و گرفتار عاقبت گناه نشوند. 📚 منبع معارف و احکام الهی، قرآن و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار ع است. بدیهی است که به دست آوردن همه‌ی معارف دینی از کتاب و سنت کار هر کسی نیست و برای همه‌ی مسلمانان میسر نمی باشد بلکه جز برای گروهی معدود، امکان ندارد. ⬅️ بنابراین طبعا این دستور دینی به این صورت در می آید که عده ای از مسلمانان که توانایی به دست آوردن معارف و احکام را از راه استدلال ندارند، به کسانی که دستورهای دینی را با دلیل به دست آورده اند مراجعه نموده و وظائف خود را انجام دهند. 👈 از این رو، تقلید تقلید غیر مجتهد از مجتهد در احکام، رجوع به متخصص است. به جهت آنکه دریافت فروع دین یا احکام عملی، تخصصی است و در صورتی که انسان به درجه اجتهاد و قدرت استنباط احکام الهی نرسیده باشد، لازم است از مجتهد پیروی و تقلید کند. 💠 علامه طباطبایی ره می فرماید: «کسی که می گوید من (در احکام شرعی) زیر بار تقلید نمی روم، یا معنی سخن خود را نمی فهمد و یا گرفتار یک آفت فکری است.» ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ پیامدهای تقلید نکردن (1) ♨️ اگر تقلید کنار گذاشته شود یعنی هر کسی در احکام شرعی به نظر خودش عمل کند یا از فردی که مجتهد و متخصص دینی نیست پیروی کند، پیامدهای ناگواری پدید می آید که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. در هر روز سعی می کنیم یکی از عواقب تقلید نکردن را ذکر کنیم: 1️⃣ تحیر و سرگردانی: از پیامدهای زیان بار تقلید نکردن، تحیر و سرگردانی مکلفان است. آنها که مجتهد و کارشناس اسلام نیستند، در برابر پرسش‌های دینی نمی‌توانند پاسخ مناسبی بیابند و در حیرت و سرگردانی می‌مانند. 💠 حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: « الجاهل حيران» یعنی انسان نادان، حیران است. پس انسانی که جاهل است و از مجتهد تقلید نمی کند، سرگردان می شود. ایشان در یک حدیث دیگر می‌فرمایند: 💠 «العلم ينجى من الارتباك في الحيرة» یعنی علم و آگاهی، انسان را از افتادن در حیرت نجات می‌دهد. پس کسی که از مجتهد تقلید می‌کند، در واقع دارد بر اساس علم مجتهد عمل می‌کند و از سرگردانی نجات پیدا می‌کند. 📖 این دو حدیث در تصنیف غرر الحکم ص 64 و 75 آمده. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ پیامدهای تقلید نکردن (2) 2️⃣ بدعت: ♨️ اگر پیروی از مجتهدان نباشد، یعنی از کسانی که جامع الشرایط نیستند پیروی شود، بدعت حاکم می‌شود. بدعت یعنی کار جدیدی که قبلا جزء دین نبود، وارد دین شود و جزء دین شمرده شود. 💠 پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «إِيَّاكُمْ وَ أَصْحَابَ الرَّأْيِ فَإِنَّهُمْ أَعْيَتْهُمُ السُّنَنُ أَنْ يَحْفَظُوهَا فَقَالُوا فِي الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ بِرَأْيِهِمْ فَأَحَلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ حَرَّمُوا مَا أَحَلَّ اللَّهُ فَضَلُّوا وَ أَضَلُّوا. مبادا به کسانی که در دین خدا به نظر خودشان عمل می‌کنند نزدیک شوید. زیرا این افراد از فهمیدن سنت و دین عاجز هستند و به آن جهل دارند. بنابراین در حلال و حرام، به نظر و اندیشه‌ی خودشان عمل می‌کنند و حلال خدا را حرام و حرام را حلال می‌کنند. این‌ها گمراهند و دیگران را نیز گمراه می کنند.» 🔻 بحار الانوار ج 2 ص 308 در این روایت تصریح شده اگر از فردی که متخصص در دین نیست و به سنت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله تسلط ندارد پیروی شود، بدعت در دین ظاهر می‌شود و گمراهی رایج می شود. به عنوان مثال می‌توان از پدید آورندگان فرقه‌های بهائیت، بابیت، وهابیت، داعش و ... نام برد که پیروان خویش را با بدعت و فهم نادرست از دین، گمراه می‌کنند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ پیامدهای تقلید نکردن (3) 3️⃣ بی ارزشی و بطلان عمل: ♨️ کسی که در کارهای دینی خود از کارشناسان دینی پیروی نمی‌کند، اعمالش مبنای صحیحی ندارد حتی گاهی ممکن است بر خلاف نظر و فتوای همه‌ی مراجع تقلید باشد. چنین کسی در اعمالش هیچ گونه حجت و برهانی نزد خدای تعالی ندارد چراکه جاهلانه عمل نموده و انسان جاهل در صحنه‌ی حسابرسی اعمال هیچ عذری نخواهد داشت. 💠 پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: « مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ؛ کسی که بدون علم و آگاهی عمل کند، خراب کاری‌اش بیش‌تر از کارهای درستش است. 📖 اصول کافی ج 1 ص 44 💠 هم‌چنین از حضرت علی علیه السلام روایت شده: «لا خير فى عمل بلا علم؛ هیچ خیری در عملی که بدون علم و آگاهی صورت پذیرد نیست.» و «العمل بلا علم ضلال؛ عملی که بدون علم باشد، سبب گمراهی است.» 📖 تصنیف غررالحکم ص 61 بدیهی است عمل انسان زمانی از روی علم و آگاهی است که آن را مطابق با نظر کارشناس و متخصص دین، یعنی مرجع تقلید انجام دهد. و در این صورت، نزد خدای تعالی برای کارهایش حجت و برهان خواهد داشت. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ پیامدهای تقلید نکردن (4) 4️⃣ نفوذ شیطان و دشمنان: ✅ تاریخ ثابت کرده که همواره یکی از موانع نفوذ شیطان و دشمنان دین که در واقع، یاران و شاگردان شیطان هستند، پیروی از مجتهدان جامع الشرایط بوده است. آن‌ها همواره سدی در برابر گمراه کنندگان دین بوده اند و در مقابل انحرافات عقیدتی و دینی ایستاده‌اند و با یاری خداوند سبب شده‌اند دین حفظ شود. 💠 امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «علماء شيعتنا مرابطون في الثّغر الذي يلي ابليس و عفاريته، يمنعونهم عن الخروج على ضعفاء شيعتنا و عن أن يتسلّط عليهم ابليس و شيعته... علماى شيعه، مرزدارانی هستند كه با حمله‌ی ابليس و یاران او مقابله مىكنند. آنها سپاه ابليس را از هجوم بردن بر ناتوانان شيعه باز می‌دارند، و از پیروز شدن ابليس و پيروانش جلوگيرى می‌كنند. آگاه باشيد. هر كس از شيعیان که خود را به اين مرزدارى بگمارد، مقامش از كسانى كه با روميان جهاد كردند، یک میلیون برابر بالاتر است. زیرا او از دين دوستان ما دفاع می‌كند، در صورتى كه سربازان نظامی از بدن ايشان دفاع مى‌كنند.» 📖 احتجاج طبرسی ج 1 ص 17 ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ پیامدهای تقلید نکردن (5) 5️⃣ از دست دادن منافع احکام: ✅ تمام دستورهایی که در قرآن و سنت آمده، دربردانده‌ی منافع و خوبی‌هاست همان طور که در محرمات و کارهای ناپسند، مفاسدی نهفته است. ⬅️ بنابراین کسی که به عالمان رجوع نکند و به طور خودسرانه عمل نماید، نه تنها از برکات و منفعت های دین محروم می شود، بلکه در دام مفاسد و بدی‌ها خواهد افتاد. 💠 امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ ع فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّه وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّه إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ ... فَإِنَّهُ لَا يُدْرَكُ مَا عِنْدَ اللَّهِ إِلَّا بِطَاعَتِهِ. رسول خدا صلى‌اللَّه عليه و آله در آخرین حجی که به جا آورد فرمود: اى مردم! به خدا قسم هر چیزی که شما را به بهشت نزدیک می‌کند و از جهنم دور می کند یادآوری کردم و به شما دستور دادم که آن را انجام دهید. و هر چیزی که شما را از بهشت دور می کند و به جهنم نزدیک می‌کند نام بردم و شما را از انجام آن بازداشتم... همانا آنچه نزد خداست فقط با اطاعت به دست می آید.» 📖 اصول کافی ج 2 ص 74 🔷 مهم ترین منفعت کارهای واجب، این است که ما را به بهشت نزدیک می‌کند و مهم‌ترین منفعت انجام ندادن حرام این است که ما را از جهنم دور می کند. بدیهی است که فقط با راهنمایی مجتهد و مرجع تقلید می توان فهمید که در نماز، روزه، حج، خمس، زکات، تجارت، خرید و فروش، ازدواج و ... چه چیزهایی واجب است و چه چیزهایی حرام تا به بهشت نزدیک و از جهنم دور شویم. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ محدوده‌ی تقلید 1️⃣ اصول دین عبارتند از: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد که در آنها نمی توان تقلید کرد. یعنی نباید حرف کسی را در باره‌ی اثبات توحید یا نبوت و ... بدون دلیل قبول کرد. بلکه عقیده‌ی انسان باید از روی دلیل یا یقین باشد. این دلیل یا یقین، به فراخور حال هر انسانی، از هر راهی حاصل شود کفایت می‌کند هرچند از گفته‌ی والدین و مبلغین دین باشد و فرد خودش نتواند استدلال کند. 2️⃣ فروع دین عبارتند از: نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی، تبری. کسی که مجتهد نباشد یا احتیاط نکند، در فروع دین باید از مجتهد اعلم، تقلید کند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ تقلید در احکام ضروری ❌ تقلید در مسائل قطعی و ضروری دین مانند اصل وجوب نماز، روزه، حجاب و ... صحیح نیست. تعریف ضروری دین: ✅ هر چیزی را که همه‌ی مسلمان‌ها چه عالم و چه غیر عالم، بدون تردید قبول دارند و جزء دین اسلام می شمارند و نیز حکمش برای آن ها روشن است و هیچ اختلافی در حکم شرعی آن ندارند، ضروری دین می نامند. حکم ضروریات به صراحت در آیات و روایات ذکر شده. مثلا صریحا فرموده که نماز واجب است، روزه واجب است، حج واجب است. ❓ سؤال: آيا حجاب از ضروريّات دين است؟ لطفاً توضيح دهيد كه منظور از «ضرورى دين» چيست؟ ✍️ جواب: آرى حجاب از ضروريّات دين و برگرفته از قرآن مجيد است، و همه مذاهب اسلامى آن را قبول دارند. منظور از ضرورى دين چيزى است كه هر كس با مسلمين مقدارى معاشرت داشته باشد، مى‌فهمد مسلمانان به آن پايبند هستند. 🔻 احكام بانوان ، حضرت آیت الله مکارم ص 185 ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ تقلید در مستحبات و مکروهات 📢 گفتیم که احکام به پنج دسته تقسیم می شود: واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح. ❓ برخی سوال می‌کنند که آیا فقط در واجبات و محرمات باید از مجتهد تقلید کرد؟ ✍️ جواب این است که خیر، علاوه بر واجبات و محرمات، در مستحبات و مکروهات نیز باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید نمود. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ جاهل قاصر و جاهل مقصر 📚 در بسیاری موارد در رساله ها، عنوان «جاهل قاصر» و «جاهل مقصر» به کار رفته. امروز به توضیح این دو اصطلاح می‌پردازیم. 1️⃣ جاهل قاصر به کسی می گویند که اصلًا متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف كردن جهل خود ندارد. پس جاهل قاصر در دو مورد به کار می‌رود: 🔻 فردی که اصلا متوجه نیست که به احکام جهل دارد. بنابراین، فکر می‌کند کارهایش صحیح است. 🔻 فردی که متوجه هست به احکام جهل دارد ولی امکان برطرف کردن جهل برایش وجود ندارد مثلا به مرجع تقلید دسترسی ندارد یا نمی تواند رساله‌ی مرجعش را پیدا کند یا یک عالمی نیست که مسأله‌ی شرعی را از او بپرسد. 2️⃣ جاهل مقصر به جاهلی می‌گویند که متوجه است جاهل است و امکان یادگیری و برطرف کردن جهل وجود دارد اما جهلش را برطرف نمی‌کند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ اعمال بدون تقلید اعمالی که انسان بدون تقلید انجام داده در یکی از این دو صورت صحیح است: 1️⃣ شخص بفهمد به وظیفه‌ی واقعی خود عمل کرده است. 2️⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد. 💯 نکته 1. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این فرض نیز اعمال فرد را صحیح می‌داند: اگر مکلف بفهمد عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، مطابق باشد. 💯 نکته 2. حضرت آیت‌الله سیستانی در فرضی که فرد، جاهل قاصر باشد و نقص عملش به ارکان و مانند آن باز نگردد، اعمال او را صحیح می‌داند. ✍️ توضیح: رکن، به جزء اساسی گفته می‌شود. مثلا بعضی از رکن‌های نماز عبارتند از: نیت، تکبیره الاحرام و رکوع. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ تقلید در موضوعات (1) ✅ تعریف حکم و موضوع: حكم، قانونى است كه شارع گذاشته است و موضوع چيزى است كه اين حكم در آن پياده مى‌شود. مثلا اگر گفته شود شراب حرام است، شراب، موضوع است و حرمت، حکم است. مکلف برای اینکه به وظیفه‌ی خود عمل کند، دو مرحله در پیش دارد: ابتدا باید حکم را بشناسد سپس موضوع را. برای مثال باید بداند که در هنگام غسل، نباید مانعی بر روی پوست بدن باشد تا آب بتواند به پوست بدن برسد. نبودن مانع، حکم است و اینکه چه چیزهایی مانع هستند، موضوع است. 🔹 مجتهد حکم را بیان می کند و مکلف وظیفه دارد در حکم، از مجتهد تبعیت کند اما مجتهد وظیفه ندارد موضوع را معرفی کند. ⬅️ بنابراین، تشخیص مانع، به عهده‌ی مکلف است و اوست که باید تشخیص بدهد چه چیزهایی مانع رسیدن آب به پوست بدن هستند و چه چیزهایی مانع نیستند. ❓ سوال: ملاك تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى كلاسيك حلال است؟ بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد. ✍️ جواب: هر موسيقى كه به نظر عرف، موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‌شود و فرقى نمى‌كند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد، بخودى خود اشكال ندارد. 📖 اجوبه الاستفتائات حضرت آیت الله خامنه ای ص 247 🔹 توضیح: تشخیص موضوع یعنی این که کدام موسیقی مناسب مجالس لهوی و مطرب است، با مکلف است. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ تقلید در موضوعات (2) 📢 گفتیم که بیان حکم وظیفه‌ی مجتهد است و تشخیص موضوع با مکلف است. اما در برخی موارد مجتهد، موضوع را نیز بیان می کند. در این گونه موارد، مکلف می تواند نظر مجتهد را به عنوان یک فرد عادل بپذیرد اما اگر به خلاف نظر مجتهد اعتقاد پیدا کند، باید طبق نظر خودش عمل کند و سرپیچی از نظر مجتهد حرام نیست. مثلا اگر مجتهد هلال ماه شوال را هنوز ندیده باشد اما مقلد، هلال ماه را دیده باشد، به نظر خودش عمل می کند و نباید منتظر اعلام شروع ماه شوال از طرف مجتهد باشد. چون یکی از راه های ثابت شدن اول ماه، دیدن ماه توسط مکلف است اگر چه کس دیگری آن را ندیده باشد. ❓ سوال: در صورت اختلاف نظر مجتهد و مقلد در تشخيص موضوع، نظر كدام مقدم است و آيا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نيز واجب است؟ ✍️ جواب: در موضوعات، مقلد به نظر خودش عمل مى‌كند. (استفتائات حضرت آیت الله بهجت ره ج1 ص 36) ❓ سوال: نزد فقها معروف است كه تشخيص موضوعات احكام به عهدۀ خود مكلّف است و وظيفۀ مجتهد تشخيص حكم است. ولى در عين حال مجتهدين در بسيارى موارد، در تشخيص موضوعات احكام نيز اظهار نظر مى‌كنند، آيا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نيز واجب است؟ 👈 جواب: تشخيص موضوع، موكول به نظر خود مكلّف است و متابعت از مجتهد در تشخيص موضوع واجب نيست، مگر آن كه به آن تشخيص اطمينان پيدا كند و يا موضوع از موضوعاتى باشد كه تشخيص آن نياز به استنباط دارد. 📖 اجوبه الاستفتائات حضرت آیت الله خامنه ای ص 1 🌸 در یک قسمت جداگانه، به موضوعاتی که نیاز به استنباط دارند اشاره می کنیم. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️موضوعات مستنبطه ✅ بعضی موضوعات پیچیده و مشکل نیستند و مکلف قادر است که آنها را تشخیص دهد اما برخی دیگر دشوار هستند و تشخیص آنها نیاز به استنباط دارد. ⬅️ بنابراین چون مکلف قدرت استنباط ندارد، باید در تعریف آنها به مجتهد رجوع کند. مانند نماز و روزه و حج. همه مردم حکم نماز و روزه و حج را می دانند. چون اینها از ضروریات دین اسلام هستند اما اینکه مثلا نماز چه اجزاء و شرایطی دارد و چگونه باید نماز خوانده شود، برای مردم معلوم نیست. 🔹 به عبارت دیگر، موضوع نماز برای مردم مشخص نیست و باید به وسیله ی تقلید از مجتهد، به آن علم پیدا کنند. پس تبيين موضوعات مستنبطه بر عهدۀ فقيه است. زیرا شرايط و اجزاء و اركان و موانع آن از ادلّه‌ی شرع مخصوصاً كتاب و سنّت استفاده مى‌شود. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ فتوا ✅ فتوا یعنی اینکه مجتهد در مسأله‌ای به طور صریح و کامل نظر بدهد. 🔹 مثال: مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد، واجب است یاد بگیرد. 💯 نکته 1: اگر مجتهد از این اصطلاحات استفاده کند، منظورش فتوا است: باید، لازم است، بنا بر اقوی، اقوی آن است، بنا بر اظهر، اظهر، ظاهر، بعید نیست، خالی از وجه نیست، خالی از قوت نیست. 💯 نکته 2: اگر مرجع تقلید در مسأله‌ای فتوا بدهد، مقلد باید به آن عمل کند و نمی‌تواند به فتوای مجتهد دیگری عمل کند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸
🌙🕌🤲 👈 ⭐️ احتیاط مستحب ✅ «احتياط مستحب» هميشه همراه با فتواست؛ يعنى در آن مسأله، مجتهد علاوه بر اظهار نظر صریح، راه احتياط را هم نشان داده است. ⬅️ پس در احتیاط مستحب، دو راه هست: یکی فتوا و دیگری احتیاط. مثال: « اگر ظرف نجس را يك مرتبه در آب كُر بشويند پاك مى‌شود، گرچه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند». ✍️ توضیح: « اگر ظرف نجس را يك مرتبه در آب كُر بشويند پاك مى‌شود»، فتوا است. «گرچه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند»، احتیاط مستحب است. 🔹 وظیفه‌ی مکلف در احتیاط مستحب: مقلّد یا باید به فتوا عمل کند و يا به احتياط عمل كند. به عنوان مثال در این مسأله باید یکی از این دو کار را انجام دهد: 1. یا ظرف نجس را در آب کر یک بار بشوید. 2. یا این‌که ظرف نجس را در آب کر، سه بار بشوید. 💯 نکته: مکلف در جایی که احتیاط‌ مستحب هست، نمی تواند به فتوای مرجع تقلید دیگری عمل کند. ☘️ @ahkamerozane1 ☘️ 🌼🌹🌸