سلام علیکم صبح شما خوبان بخير و عافیت.
گاهی پیش می آید شخصی دنبال بلیط می گردد و از این بلیط فروشی به آن دیگری،یکی از آژانسها می گوید برای چه روزی بلیط می خواهید؟ در جواب می گوید هرچه زودتر بهتر ،صاحب آژانس می گوید مشخصاتت را بده و آماده باش اولین کنسلی مال شما ،
سوال این شخص چکار می کند؟ طبعا ساکش را بسته و منتظر زنگ آژانس است ،و نمی گوید باشد وقتی زنگ بزنند ساکم را آماده می کند هرلحظه آماده است.
سوال ما می دانیم مسافری هستیم که رفتنمان قطعی است ولی زمانش دست ما نیست؟جواب بله می دانیم ولی باور نکرده ایم، لذا ساکمان را نبسته ایم خوشا حال آنهایی که باورکرده اند.
اما مسئله شرعی.
سخن در سجده تلاوت بود ،
سوال اگر کسی آیه ای که سجده واجب دارد،نخواند ولی به آیه نگاه کند،و در دلش مرور کند آیا بايد سجده انجام دهد؟
جواب: نه ،
سوال اگر کسی ترجمه آیه سجده واجب را بخواند باید سجده انجام دهد؟
جواب:نه.
سوال اگر کسی قسمتی از آیه سجده را بخواند واجب است سجده کند؟
جواب:نه
پس چه وقت سجده واجب می شود؟
جواب :اگر تمام آیه را بخواند یا به تمام آیه ای که خوانده می شود گوش فرا دهد واجب است بلافاصله سجده انجام دهد.
سوال کسی که عذر شرعی دارد ،مثل جنب یا حائض یا نفسا می تواند قرآن بخواند؟
جواب بله.
سوال این سه گروه سوره ای را که آیه سجده واجب دارد می توانند بخوانند؟
جواب :بله،فقط خواندن خود آیه حرام است خوانده شود.
البته مرحوم امام می فرمایند ،خواندن، کل سوره حرام است.
در ضمن امروز برای تک تک عزیزان احکام را می فرستم آخر صفحه یک خط آبی به انگلیسی نوشته شده تیک بزنید کانال برای همیشه باز می شود.
چون بعضی از دوستان پرسیدن چرا ارسال احکام را قطع کردید و چرا پیام نمی فرستید،لذا توصیه می کنم به آن دسته از عزیزانی که گمان می کنند پیام رسانی بنده قطع شده همان خط آبی را تیک بزنند باز می شود.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام مجدد ،قرار ما فردا فریاد کشیدن بر سر استکبار و اذنابش ازجمله اسرائیل،
مشهد میدان ۱۵ خرداد.
جهان بپاخاسته ما عقب نمانیم.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم عصر جمعه شما بخیر.
همه اعمال به ویژه حرکت انقلابی و پرشور شما ضیوف الرحمان در حمایت از قدس و مردم مظلوم فلسطین مورد قبول حضرت حق باشد.
دو نکته واقعا جلب توجه می کرد.
۱-اصل حضور ماشا الله چه حضوری پر شور.واقعا مثال زدنی و تحسین برانگیز بود این حضو.
۲-این همه بانوان قریب به اتفاق چادری و محجبه به حجاب صحیح الحمدلله .
کور شوند آنهایی که نمی توانند این عظمت را ببینند.
اما مسئله شرعی.
عرض شد سجده بر سه قسم است،واجب، مستحب و حرام.
کدام سجده حرام است؟سجده برای غیر خداوند،مثالی که در رساله های عملیه می زنند مثل این که زائر در ورودی به قسمت ضریح مطهر به سجده می افتد اگر این سجده برای خدا باشد که اشکال ندارد اما اگر هدفش سجده برای امام علیه السلام باشد حرام است.
اما ادامه سجده های واجب.
از جمله سجده های واجب، دو سجده سهو است،
موارد دو سجده سهو بنا بر فتوای مشهور پنج مورد است.
۱-در بین نماز سهوا و از روی فراموشی صحبت کند نمازش صحیح است ولی باید بعد از پایان نماز دوسجده سهو انجام دهد.
۲- در رکعت دوم نمازهای سه رکعتی و چها رکعتی تشهد را فراموش کند و بلند شود برای ادامه نماز اگر قبل از رکوع یادش بیاید باید بنشیند و تشهد را بخواند و نمازش را ادامه دهد.
اما اگر تا رکوع یادش نیامد،باید نماز را ادامه دهد(( وحق ندارد بنشیند وتشهد بخواند))بعد از پایان نماز اول همان تشهد فراموش شده را بخواند بعد دو سجده سهو انجام دهد،،تاکید می شود باید دوبار به سجده برود و ذکرش را بیاورد و تشهد و سلام بدهد.
بقیه موارد وجوب سجده سهو انشا الله بعدا.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما ضیوف الرحمان بخیر و عافیت.
درود و سلام بر ملت ایران که با حضور پرشکوه خود در روز قدس دشمنان را مایوس کردند و روح شهدا را شاد و بارقه امید بیشتری در دل مظلومان فلسطین ایجاد کردن،
یک جمله از دعای ابو حمزه ثمالی.
اللهم تب علی حتی لا اعصیک.
خدایا بمن روی آور بجوری که دیگر معصیت نکنم.
اما مسئله شرعی.
عرض شد سه نوع سجده داریم،واجب، مستحب و حرام
کجا سجده مستحب است؟
مقدمه عرض کنم،
مرحوم امام در تحریر الوسیله چنین می فرمایند:السجود لله تعالی فی نفسه من اعظم العبادات یعنی سجده برای خداوند بخودی خود از بزرگترین مصداقهای بندگی است.
وقدر ورد فیه انه ما عبدالله بمثله. در باره سجود روایت داریم هیچ عبادتی بمثل سجده کردن نیست،خداوند عبادت نشده به عبادتی بهتر از سجده.
حالا می فرمایند:برای هر نعمتی و دفع هر بلیه ای و حتی موقعی که بیاد آن نعمت یا دفع آن بلیه می افتیم مستحب موکد این است که سجده شکر بجا آوریم .
و اگر موفق به ادا و انجام واجب یا مستحبی شدیم،بلکه موفق به انجام هر کار خیری شدیم ولو مثل آشتی دادن بین دو نفر مستحب است سجده شکر بجا آوریم.
اما ادامه موارد وجوب دو سجده سهو،
اگر در نماز سه و چهار رکعتی،در رکعت دوم که تشهد خواندیم فراموش کنیم و سلام دهیم تا سلام تمام شد یادمان آمد که نماز ادامه داشته فرموده اند همانجا بلند شو و نمازت را ادامه بده بعد از پایان نماز دوسجده سهو بخاطر سلام بی جا انجام بده
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح نورانی شما روزه داران بخیر و عافیت.
در اعمال سحرهای ماه رمضان ،در پنجمین دعا در یکی از فرازها چنین آمده .
اللهم رضنی بما قسمت لی حتی لا اسال احدا شیئا یعنی خدایا بدانچه قسمتم کردی راضیم بدار تا این که چیزی از احدی نخواهم همان راضی بودن به مشیت الهی و مناعت طبع ،یک وقت هست کسی دنبال کسب و کار نمی رود او نمی تواند بگوید. رضنی بما قسمت لی ،اما اگر کسی دنبال کسب و کار می رود و روزیش همان است که در اختیار او قرار می گیرد،بله او جادارد بگوید رب رضنی بما قسمت لی... ((البته این عبارت در دعای مختلف آمده))
اما مسئله شرعی.
چهارمین مورد وجوب سجده سهو ،اگر کسی یک سجده را فراموش کند و تا رکوع یادش نیاد ،در رکوع یادش می آید که یک سجده فراموش شده فرموده اند نمازش را ادامه دهد بعد از پایان نماز اول همان سجده فراموش شده را قضا کند،یعنی بعد از سلام نماز نیت کند سجده فراموش شده را و برود به سجده بعد از ذکر سجده سر بردارد ،بعد دوسجده سهو هم انجام دهد.
سوال زکات فطره کی واجب می شود؟برچه کسی واجب می شود ،مقدارش چقدر است و زمان ادای آن چه وقت است؟و درکجا مصرف شود؟
جواب :غروب روز آخر ماه مبارک رمضان هرکسی که این شرائط را داشته باشد زکات فطره بر او واجب می شود.
۱-بالغ باشد
۲-عاقل باشد.
۳-فقیر نباشد.
۴-بنده کسی نباشد.
زکات فطره خودش و کسانی که نان خور او حساب شوند ،چه بزرگ باشند یا کوچک اهل روزه باشند یا نه بر او واجب می شود.
گاهی سوال می کنند که آیا بچه شیر خوار هم زکات فطره دارد،جواب بله.
مقدار زکات فطره یک صاعد می باشد یعنی سه کیلو. کندم یا جو یا برنج یا خرما ووو
و اگر پول یکی از اینها راهم بدهد کافی است.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما ضیوف الرحمان بخیر و عافیت.
واقعا لازم می دانم این آیه را برای خودمان حدیث نفس داشته باشیم و به دیگران هم توصیه کنیم.
خداوند از بعضی بندگانش گلایه می کند(البته برداشت بنده از آیه گلایه خداوند است).
اذا مس الانسان الضر دعانا لجنبه او قاعدا او قائما فلما کشفنا عنه ضره مر کان لم یدعنا الی ضر مسه کذلک زین للمسرفین ما کانوا یعملون .
وقتی انسان گرفتار می شود در هرحالی ما را صدا می زند وکمک می خواهد،ولی وقتی گرفتاریش را بر طرف کردیم سرش را پایین می اندازد و می رود گویا اصلا برای رفع گرفتاریش مارا نخوانده است،این کار مورفین است؟
آیه ۱۲ سوره یونس.
اما مسئله شرعی.
عرض شد در غروب روز آخر ماه مبارک رمضان بر افراد ،بالغ،عاقل،در صورتی که فقیر نباشد ونان خور دیگری نباشد،یعنی بنده کسی نباشد،و بیهوش نباشد ، زکات فطره خود وهمه کسانی که ناخورده او حساب می شوند بر او واجب می شود.
سوال بچه ای که هنوز بدنیا نیامده زکات فطره اش واجب است؟جواب:نه
سوال:افرادی که در غروب روز عید کارمند دولت و سرکار دولتی هستند و یا مثل سربازان وظیفه یا زندانیان آیا زکاتشان برخوردشان است یا بر دولت؟زکات بر خودشان واجب است اگر شرائط وجوب زکات را داشته باشند
آیا غیر سید می تواند زکاتش را به سید بدهد؟خیر.
سوال :آیا زکات فطره را می توانیم به پدر یا مادر یا فرزندان بدهیم؟خیر .
آیا اگر داماد انسان فقیر باشد زکات به داماد می رسد؟بله اشکال ندارد.
کسانی که در هتلها و امثال آن کار می کنند و از غذای تهیه شده کار فرما استفاده می کنند آیا نان خور کارفرما حساب می شوند که زکاتشان بر کار فرما باشد؟اگر به عنوان حقوق یا شرط ضمن عقد باشد نان خور کار فرما حساب نمی شود و زکاتش بر خودش است،در غیر این صورت نان خور حساب نمی شود و طبق فتوای بعضی از مراجع احتیاط این است که ،اجیر یا کارفرما با اجازه دیگری زکات خود را بپردازد
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم آخرین صبح نورانی ضیافتی شما ضیوف الرحمان بخیر و عافیت.
عید سعید فطر را پیشاپیش به شما خوبان تبریک عرض می کنم.
خداوند در قرآن بشارت می دهند.
...من یتق و یصبر فان الله لایضیع اجر المحسنین
سوره یوسف آیه ۹۰
(
کسی که درستکار باشد و صبر پیشه کند خدا اجر نیکوکاران را ضایع نمی کند.
داستان حضرت یوسف و برادرانش ،واقعا آموزنده است.
وهمین که ماه رمضان را به حرمت ماه خدا و امر الهی روزه گرفتیم و ظواهر را رعایت کردیم در پیشگاه خداوند ماجوریم انشا الله
اما مسئله شرعی.
ثمرات زکات فطره:۱-جلو گیری از مرگ ناگهانی۲-کامل شدن ثواب روزه است.
عرض شد کسی که در غروب روز آخر ماه مبارک رمضان این شرائط را داشته باشد زکات فطره خودش و هرکسی که نانخور او حساب شود بر او واجب می شود،
شرائط:بالغ و عاقل باشد،بیهوش و فقیر و بنده ونانخوردیگری نباشد.
سوال :در زکات فطره بجای پول می شود جنس داد؟مثلا لباس یا مرغ ووو
جواب:خیر ،البته اگر از فقیر وکالت گرفته شود که پول را از طرف او قبض کند،و وکالت دیگر بگیرد که برای او چیزی بخرد اشکال ندارد.
سوال :شب عید افطاری داریم آیا فطره مهمانها بر ما واجب است؟
جواب:نه ، بله اگر شب را بمانند بجوری که عرفا نانخور حساب شوند بله زکات آنها بر صاحب خانه است
سوال:در کل ماه رمضان نانخور کسی بوده ولی قبل از غروب روز آخر ماه نانخور دیگری شده زکاتش بر دومی واجب است.
مثال خانمی قهر کرده تا آخر ماه خانه پدر بوده روز آخر خیری پیدا شد وزن و شوهر را آشتی داد و قبل از غروب خانم برگشت به خانه شوهرش زکاتش بر شوهرش واجب است.
اگر در شهری هستیم و نانخورهای ما در شهر دیگر وظیفه چیست؟
جواب:می توانید زکات همه را شما بپردازید و می توانید به یکی از افراد خانواده وکالت دهید که زکات شما و کل خانواده را از مال شما بپردازند ،و می توانید زکات خودت را در همان شهری که هستید بپردازید،و به بقیه خانواده ات که در شهر دیگر هستند وکالت بدهید که از مال شما زکاتشان را بپردازند.
مصرف زکات فطره بنا بر احتیاط واجب فقرای شیعه هستند.
سوال:اگر در شب عید بچه بدنیا بیاید زکات فطره اش واجب است؟
جواب :واجب نیست، ولی احتیاط کار خوبی است.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما خوبان بخير
عید سعید فطر برهمه دوستان اهل بیت وشما خوبان مبارک.
مربیان قرآن می گویند نگهداشتن محفوظات قرآن سختر است از خود حفظ کردن.
در عبادات هم همینطور است ،الحمد لله روزه بک ماه را گرفتیم خداوند کمک کند بتوانیم نگه داریم انشالله.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
الطاعه بعد الطاعه دلیل علی قبول الطاعه
بندگی بعد از بندگی، طاعت بعد از طاعت نشانه پذیرفته شدن عمل و طاعت قبلی است.
اما مسئله شرعی.
زکات فطره واجب است لذا موقع پرداخت باید به قصد قربت باشد.
سوال :اگر از بستگان ما کسانی هستند فقیر شرعی ولی آبرومند نمی توانیم به آنها بگوییم زکات فطره است ،اگر زکاتمان را به آنها بدهیم به نیت زکات ولی نگوییم زکات است قبول است؟
جواب بله.
سوال :اگر زکات فطره را تا ظهر نپردازیم،روزهای بعد بپردازیم نیت ادا است یا قضا؟
جواب :فرموده اند بدون نیت ادا وقضا بپردازید
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما عزیزان بخیر و عافیت.
حرم کریمه اهل بیت علیها السلام نائب الزیاره ام.
خداوند در قرآن انسانها را به انواع مختلف مورد خطاب قرار داده.
۱-یا ایها الناس اعبدوا ربکم ، ای مردم بندگی خدا کنید
۲-یا ایها الانسان ما غرک برب الکریم ای انسان چه چیز تو را در مقابل پروردگارت مغرور کرده،به کدام قدرتت مالت وووغرور تو را گرفته؟
۳-یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله .
بند دوم را در نظر بگیریم ،در ضعیف بودنم همین بس که دست رنج خودم من را از پادر می آورد،هر کسی هر دست رنجی دارد تامل کند ،ببیند چنین هست یا نه پس غرور آنهم در راستای بندگی خداوند؟
اما مسئله شرعی.
سه نوع کفاره با سه دستور داریم.
۱-کفاره کسی که عمدا روزه خورده علاوه بر قضا به ۶۰ فقیر هرکدام ۷۵۰ گرم نان یا گندم... بدهد
۲-کفاره شخصی که در ماه رمضان مریض بوده و روزه نگرفته ودر طول ۱۱ماه بعد رمضان هم نمی تواند روزه بگیرد ،قضا بر گردنش نیست،ولی باید برای هر روز ۷۵۰گرم نان یا گندم...به فقیر بدهد،یادمان باشد این نوع کفاره را باید آخر ماه شعبان آینده بپردازد.
۳-کفاره دیگر معذورین مثل زن بار دار یا زن شیر ده....که روزه برای خودش یا جنین یا فرزندش ضرر دارد ،علاوه بر قضا برای هر روزی ۷۵۰ گرم نان یا گندم...به فقیر بدهد،این نوع کفاره را می تواند در هر زمانی پرداخت کند.
#کفاره
#قضای_روزه
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما خوبان بخير و عافیت.
عرض شد خداوند در قرآن کریم انسان را مورد خطاب قرار داده.
یا ایها الانسان ماغرک بربک الکریم الذی خلقک. ای انسان چه چیز تو را در مقابل پروردگارت مغرور ساخته؟همان خدایی که تو را از نیستی به هستی آورده ودر بهترین قوام و شکل آفریده؟؟ماغرک؟ماغرک بربک الکریم؟آیا جوابی داریم؟ زندگیمان به عنایت اوست،مال و منالمان به عنایت اوست قدرتمان به عنایت اوست ووو عنوانمان اعتباری است ووو
اما مسئله شرعی.
تذکر :کسی که بواسطه مریض بودن روزه را خورده اگر می تواند قضا کند باید قضا کند و کفاره ندارد.
اگر در طول سال نمی تواند قضا کند قضا به گردنش نیست،فقط کفاره بر ذمه اش است،و کفاره را باید آخر شعبان آینده بپردازد.
اگر خانمی به هر جهت کفاره به گردنش بیاید باید یاخودش ادا کند یا به شوهرش وکالت در پرداخت بدهد.
زکات فطره غیر سید به سید نمی رسد
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما سروران بخیر و عافیت.
قال الله فی محکم کتابه:
نصر من الله و فتح قریب و بشر المؤمنین.
سوره صف آیه۱۳
انتقام مظلومان عالم و شهدای عزیز از خون آشامان زمانه توسط نیروهای جان برکف نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران را تبریک عرض می کنم،
مبارک باد این پیروزی برای امت اسلامی.
یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم الذی خلقک فسویک فعدلک
.سوره انفطار آیه۷
بشر باید به این خطاب خداوند جواب بدهد،ما غرک بربک الکریم.
اما مسئله شرعی.
می پرسند ما بجای زکات فطره برای فقیر یک وسیله ای برای زندگیشان خریدیم ،آیا قبول است؟
جواب:آیا به فقیر گفتید نزد ما فلان مبلغ پول دارید اجازه می دهید برایتان وسیله بخریم یا پول را بخودتون بدهیم؟
اگر به فقیر گفتید و فقیر اجازه بدهد که برایش وسیله بخرید قبول است و دین شما ادا شده و الا خیر هنوز فطریه بر ذمه شما هست.
ما زکات فطره را کنار گذاشتیم ولی وقتی به فقیر رسیدیم از پول دیگر به فقیر دادیم آیا این کار صحیح است؟
جواب نه باید همان پول کنار گذاشته را به فقیر بدهید
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما عزیزان بخیر و عافیت.
یا ایها الانسان ماغرک بربک الکریم.....(در ادامه دارد) ان علیکم لحافظین کراما کاتبین یعلمون ماتعملون ، شما تحت مراقبت و نظر کرامالکاتبینی هستید که هرکاری انجام دهید میدانند،،دوربینهای مدار بسته نا مرئی خداوند.
سوره انفطار آیه ۷به بعد
می گویند زندگی بعد از زندگی ،بابا قرآن دارد با صراحت ودقیق همه آنچه اتفاق می افتد از خوب و بد را بیان می کند.
اما مسئله شرعی.
سوال آیا در پرداخت زکات فطره کارت بکار کردن اشکال دارد؟
جواب:به فتوای اکثر مراجع عظام تقلید اشکال ندارد.
فقط آیت الله سیستانی جایز نمی دانند،
لذا ایشان فرموده اند:از فقیری که می شناسید دوتا وکالت بگیرید.
۱-وکالت بگیرید که از طرف فقیر قبض کنید .
۲-وکالت بگیرید که از طرف فقیر به خودتان قرض بدهید،حال که با وکالت ،مالک پول شدید می توانید قرضتان به فقیر را با کارتتان برایش بفرستید.
من نمی دانستم وکارت بکارت کردم ،بدون این که وکالت بگیرم ،آیا بايد دوباره بپردازم؟فرموده اند خیر.
تذکر: دیروز عرض شد اگر زکات فطره را کنار گذاشته باید همان را بفقیر بدهد .
سوال اگر پول دیگری را به فقیر بدهد،کفایت می کند ؟ جواب خیر باید همان پول کنار گذاشته را به فقیر بدهند.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح عزیزان بخیر و عافیت.
و انذرهم یوم الحسره اذ قضی الامر و هم فی غفله. آنها را بترسان از روز حسرتی که کار از کار گذشته و آنها در غفلت بودند
سوره مریم آیه ۳۹
گاهی بر اثر غفلت و بی توجهی حسرت بلکه حسراتی در پیش است یکی،کار از کار گذشته و قابل جبران نیست از آن حسرتها حسرت از دست دادن پاداشهای دم دست بدون مئونه و زخمت.
سوال :اگر کاری هست که ارزش و پاداشش یک به یک است همان کار یک به ۱۲. اگر من می توانم یک به ۱۲ را انتخاب کنم ولی بهر جهت یک به یک را گرفتم چقدر ضرر کرده ام و نادم و پشیمان می شوم؟
نماز در خانه در مغازه در اداره در محل کار یک رکعت ثواب همان یک رکعت را دارد ولی نماز در مسجد جامع یک رکعت ثواب صد۱۰۰ رکعت ونماز در مسجد محله یک رکعت ثواب ۲۵ رکعت و ثواب در مسجد بازار یک رکعت ثواب ۱۲ رکعت،
اگر بتوانم در یکی از این مساجد نماز بخوانم ولی بهر بهانه یا جهت نرفتم به مسجد چقدر پاداش از دست می دهم؟
۸ رکعت ظهر وعصر را اگر در مسجد بازار بخواند۸:۹۶×۱۲.می شود ۹۶ رکعت
اگر در خانه یا محل کارم بخوانم همان ۸ رکعت است
۹۶-۸:۸۸
فقط در یک نماز ظهر وعصر ثواب ۸۸ رکعت را از دست داده ام.
حالا حساب کنم مغرب عشا وظهر و عصرکه ۱۵ رکعت است ،اگر در مسجد بازار بخوانم ضرب در ۱۲ اگر در مسجد محله بخوانم ضرب در ۲۵ در یک روز چقدر ثواب از دست می دهم و در یک ماه چقدر و در یک سال چقد و در عمرم ؟؟!
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر و عافیت.
خداوند می فرمایند،ان علیکم لحافظین کراما کاتبین ،اگر مابدانیم دوربین نصب شده و کسی هم دارد با این دوربین مارا کنترل می کند چگونه زندگی می کنیم در گفتار و رفتار چگونه برخورد می کنیم؟
بدانیم این دوربین الهی مارا لحظه به لحظه کنترل می کند، و دو ملک همراه ما هستند و حتی از نیات ما خبر دارند،
سوال :چطور از نیت ما باخبر می شوند؟
امام صادق عليه السلام مي فرمايند از بوی دهان افراد،چون وقتی نیت خیر داشته باشند بوی دهان برای آن دو ملک معطر است و اگر نیت شر داشته باشند بوی دهان متعفن است
اما مسئله شرعی.
آیا صدقات چه واجب وچه مستحب به سید فقیر می رسد؟
جواب:فتوای مراجع عظام تقلید این است که ،زکات فطره و زکات اموال مثل زکات گندم ،جو،خرما کشمش،گاو،گوسفند ،شتر،طلا و نقره،زکات این اموال از غیر سید به سید نمی رسد.
اما کفاره ،ردمظالم،صدقات مستحب ،و دیگرصدقات ولو از غیر سید به سید فقیر می رسد ،اگر چه بهتر است که به فقیر غیر سید داده شود.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر .
در قرآن یک عنوانی داریم واقعا تکان دهنده است.
یوم تبلی السرائر .
روزی که تمام پنهانیها برملا می شود.
سوره طارق آیه ۹
اما مسئله شرعی.
یکی عنوانی در بین مردم وجود دارد که شرع مقدس آن را تحت عنوان دیگر آورده،مثلا کلمه پورسانت.
در شرع مقدس نام آن جعاله است و صحیح هم هست.
سوال:جعاله یعنی چه؟
جواب:یعنی انسان قرار بگذارد در مقابل کاری که برای او انجام دهند مبلغی یا مال معینی بدهد،آن مال گاهی مشخص می شود مثلا می گوید هرکس برای من مشتری بیاورد یک پنجم از سود حاصله مال واسطه و عامل با شد و گاهی تعیین نمی کند بلکه می گوید هرکس برای من این کار را انجام دهد چیزی به او می دهم
مثال دوم هر کسی برای من کاری معرفی کند مثلا یک دهم از آنچه بدست می آورم مال او ،یا میگوید فلان مبلغ به او می دهم،اسم این جعاله است و شرعا هم اشکال ندارد.
https://eitaa.com/ahkamesh2