eitaa logo
احکام شرعی (سید علی فریمانه)
616 دنبال‌کننده
4 عکس
13 ویدیو
0 فایل
سلام به کانال احکام شرعی خوش اومدید من سید علی فریمانه سابقه بیش از ۲۰ سال پاسخگوی مسائل شرعی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام دارم اگه سوال شرعی داری اینجا از من بپرسید ۰۹۹۳۸۸۹۶۶۴۷ @ahkamshareiiii
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم صبح شماخوبان بخیر و عافیت. نماز مسافر شکسته است یعنی باید نمازهای چهار رکعتی را دورکعتی بخواند. چند مورد استثنا می شوند، که باید نمازشان را تمام بخوانند ولو مسافرند. ۱-راننده ی در خارج شهریعنی رانندگی در جاده باشد نه در داخل شهر ۲-کثیرالسفر. ۳-کسی که سفرش سفر معصیت باشد مثل خانمی که یا بانهی شوهر سفر می کند یا بدون اذن شوهر سفر می کند،ولو سفر سفر زیارتی باشد ولو دیدن والدین و خویشان باشد سفر حرام و معصیت است لذا باید نمازش را تمام بخواند فقط در یک سفر اذن شوهر شرط نیست و آن سفر حج واجب است،اگر خانمی مستطیع شود واجب است حج برود ولو شوهر بگوید من راضی نیستم ونماز هم در سفر شکسته است . تبصره :اگر سفر حج واجب با نهی شوهر مواجه شود و نهی بجوری باشد که برای خانم حرجی باشد فرموده اند فعلا حج را موکول کند به وقت دیگری. صدقه دادن یک امر مستحب و مطلوب است ولی اگر خانم می خواهد از مال شوهرش صدقه بدهد بدون اذن و رضایت شوهر جایز نیست. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر. با عرض تسلیت ایام سوگواری اهلبیت علیهم السلام. غسلهای مستحب به سه قسم تقسیم می شود. ۱-زمانیه. ۲-مکانیه. ۳-فعلیه. غسلهای زمانیه مثل غسل جمعه،غسل عید فطر و قربان،و روزعرفه،۲۷ رجب ،نیمه شعبان ووو اگر کسی یکی از غسلهای زمانیه را انجام داد به مستحب عمل شده ،لذا اگر بعد از غسل محدث شد مثلا خوابید، یا دستشویی رفت ،یا باد معده خارج شد نیاز به اعاده آن غسل به عنوان استحباب ندارد. غسلهای مستحب مکانیه،مثلا قصد دارد وارد مکانی مقدس شود مستحب است غسل کند مثلا کسانی که مکه مشرف می شوند،بعد از احرام اول وارد حرم امن الهی می شوند بعد وارد مکه و سپس وارد مسجدالحرام می شوند،برای هر یک از حرم و مکه و مسجد الحرام مستحب است غسل کنند، یا وارد حرم نبوی یا خود مدینه یا مسجدی نبوی ،برای هرکدام غسل مستحب است. یا قصد دارد حرم امام رضا علیه السلام مشرف بشود و غسل کرد. حالا اگر کسی غسل مکانیه را انجام داد و قبل از وارد شدن به آن مکان خوابش برد یا باد معده خارج شد یا تجدید وضو کرد آیا غسل باطل می شود و نیاز به غسل دارد؟ جواب بله غسل مکانیه اگر قبل از وارد شدن به آن مکان باطل شود مستحب است دوباره غسل انجام شود. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر و عافیت. ایام سوگواری سیدالشهدا واسارت اهل بیت علیهم السلام را تسلیت عرض می کنم. عرض شد غسلهای مستحب به سه دسته تقسیم می شوند،،زمانیه و مکانیه،احکامش بیان شد. قسم سوم غسلهای مستحبی فعلیه،،غسلی که قبل از انجام کار مستحب است مثلا می خواهد محرم شود برا حج یا عمره مستحب است قبل از احرام غسل کند،یا می خواهد طواف انجام دهد ،یا زیارت بخواند،یا در عرفات وقوف کند،یا نیت دارد در خواب یکی از ائمه را ببیند،یا نماز حاجت بخواند یا برای توبه کردن از معصیت وهکذا مستحب است قبل از این کارها غسل انجام دهد، سوال:اگر برای این کارها غسل انجام داد ولی قبل از انجام آن کار غسل باطل شد آیا مستحب است دوباره غسل کند؟ به عبارت دیگر با خوابیدن یا تجدید وضو یا خارج شدن باد معده قبل از آن کاری که برای او غسل کرده بود مثلا برای احرام غسل کرده بود ،غسل باطل می شود؟ جواب :بله لذا اگر می خواهد به مستحب عمل کند باید دوباره غسل را انجام دهد. غسل فعلیه برای کاری که انجام داده انشاءالله توضیحش می آید https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر و عافیت. ایام سوگواری و اسارت اهل بیت علیهم السلام را تسلیت عرض می کنم. در باره غسلهای مستحبی فعلیه ، یکی از آنها ،اگر کسی اراده کرده یکی از ائمه را در خواب ببیند ،مستحب است قبل از خوابیدن غسل کند. امام کاظم علیه السلام فرموده اند. اذا اراد ذلک یغتسل ثلاث لیال و یناجیهم. کسی که اراده کرده یکی از امامان را در خواب ببیند سه شب غسل کند و با آن امام مناجات کند. آدرس :تحریرالوسیله مرحوم امام . عروه الوثقی مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی. در قسمت غسلهای مستحبی فعلیه. یکی دیگر از آن غسلها برای کسی که قصد کرده از گناه و فسقش توبه کند. چه خوب است انسان حمام که می رود غسل توبه هم انجام دهد و از خداوند طلب مغفرت کند. حتی صاحب عروه فرموده اگر قصد دارد از گناه صغیره هم توبه کند بهتر است غسل کند. برای نماز حاجت ،بلکه برای حاجت خواستن. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر و عافیت. غسلهای مستحبی فعلیه قبل از عمل بیان شد. اما غسلهای مستحبی فعلیه بعد از عمل یعنی اگر کسی یکی از کارهایی که ذکر می شود انجام دهد مستحب است که بعد از آن عمل غسل کند. ۱-اگر کسی قورباقه را بکشد مستحب است غسل کند. ۲-میت را بعد از سه غسل دست بزند مستحب است غسل کند . ۳-برای دیدن کسی را که دار زده اند برود مستحب است غسل کند. ۴-ماه یا خورشید تمامش گرفته باشد و مکلف عمدا نماز آیات را نخواند تاقضا شود،اینجا قضا که واجب است مستحب است غسل هم انجام دهد. ۵-اگر زني برای غیر شوهر خود عطر بزند ،مستحب است غسل کند . چهار مورد آخر که مستحب است غسل کند یک نوع جریمه است. در روایتی چنین آمده :ایما امراه تطیبت لغیر زوجها لم تقبل منها صلاه حتی تغتسل من طیبها کغسلها من جنابتها. هر زنی که برای غیر شوهرش بوی خوش استفاده کند نمازی از او قبول نمی شود تا این که از آن بوی خوش غسل کند،مثل غسل کردنش از جنابت. گاهی بعضی از خانم‌ها موقعی که می خواهند از خانه خارج شوند عطر یا کرم خوشبویی استفاده می کنند؟؟! https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر ایام سوگواری و اسارت اهل بیت علیهم السلام را تسلیت عرض می کنم. در باره غسلهای مستحبی مسائلی مطرح شد. آخرین مسئله این بود که،بعضی از اعمال یا افعالی هست که اگر انسان انجام دهد مستحب است بعد از آن عمل غسل کند که مثالهایش را از کتاب تحریر الوسیله مرحوم امام و عروه الوثقی، ذکر کردیم. سوال :اگر کسی چنین غسل مستحبی به گردنش آمده ولی غسل نکرده و زمان زیادی هم گذشته آیادهنوز هم آن غسل مستحب است که انجام دهد؟ جواب بله مستحب است. سوال غسلهای مستحبی برای تشرف به حرم ائمه علیهم السلام از وضو کفایت می کند؟ جواب:خیر. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح جمعه شما خوبان بخير. یاداموات باشیم،از گرفتن ناخن ،کوتاه کردن کمی از شاربها وغسل جمعه،رفتن به نماز جمعه، غفلت نشود، در ضمن غسل جمعه که انجام می شود چه خوب است غسل توبه هم نیت شود . اگر چندتا غسل واجب و مستحب در یک روز به گردن بیاد با نیت همه آنها یک غسل کافی است. مثلا رفته ایم حمام اگر غسل جنابت بر گردن باشد غسل جمعه ،توبه،زیارت امام رضا علیه السلام و زیارت معصومین از دور همه را نیت کرده با یک غسل همه را انجام دهیم. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما خوبان بخير. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به ابوذر فرمودند خوشابحال صاحبان پرچم در روز قیامت که پرچمهارا حمل می کنند و بر مردم پیشی می گیرند در رفتن به بهشت. و آنها کسانی هستند که در دنیا بر دیگران پیشی می گرفتن در رفتن به مساجد. مسئله شرعی. یک رسمی است در بین مردم در بعضی از کارها از هم کمک می گیرند و کار خوبی هم هست. و آن این است که مثلا در بعضی مواقع یک وسیله را نیاز دارند که خودشان ندارند ولی دوست و آشنا یا فامیلشان یا همسایه شان آن وسیله را دارند ،آن وسیله را می گیرند برای انجام کاری . اسم این گرفتن عاریه است،معنای عاریه یعنی مسلط کردن بر بهره مندی از منفعت آن شیئ مجانا مثال: شخصی به ظروفی نیاز دارد،مثلا به فرقان یا بیل همسایه الآن نیاز پیدا کرده ،آن را می گیرد که کارش را انجام دهد و اصل مال را برگرداند. انشاءالله تتمه اش را عرض می کنیم. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما عزاداران اربعین بخیر. وروز اربعین حسینی را تسلیت عرض می کنم. رسول خدا فرمودند :کسی که قوم و گروهی را دوست بدارد با آن قوم محشور می شود و کسی که عمل قومی را دوست داشته باشد در آن عمل با آنها شریک است،امروز ما هم امام حسین و اصحابش را دوست داریم و هم عملشان را کما این که حزب الله را دوست داریم و عملشان را هم . درباره عاریه مسئله ای عرض شد. مثال دیگر :ازدوستش تقاضا می کند ماشینت را می دهی کار ضروری پیش آمده؟او هم قبول می کند و تحویل می دهد کما این که چنین قضیه ای برای یکی از دوستان پیش می آید و طرف چپ می کند،الآن خسارت دیده. یا مثلا نردبان یا موتور برق که در باغمان روشن کنیم و ده ها مثال دیگر . اولا باید دو طرف عاریه دهنده و عاریه گیرنده هردو بالغ و هر دو عاقل و هر دو مختار و مجاز در تصرف باشند،والا احکام عاریه بر آن بار نمی شود. ثانیا :وسیله ای را که عاریه گرفته در جهت خود آن وسیله بکار بزند و الا احکام عاریه بار نمی شود مثلا ماشین سواری را گرفته حق ندارد با آن اثاث کشی کند و الا احکام عاریه بار نمی شود ،یا بیشتر از حق متعارف نباید از آن وسیله کار بکشد. https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم برای قوت قلب مقاومت لبنان از گفتن ذکر لاحول ولا قوت الا بالله العلی العظیم غفلت نشود
سلام علیکم صبح سروران عزیز بخیر . ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام را تسلیت عرض می کنم. حدیثی از رسول خدا بیان شد که هرکسی عمل قومی را دوست بدارد با آنها در عمل شریک است. بعد از پایان جنگ جمل شخصی به امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد ای کاش برادر من هم بود و در ثواب جهاد در راه شما شریک می شد. حضرت فرمودند :اهوی اخیک معنا ؟نیت برادر با ما است؟عرض کرد بله حضرت فرمودند آیندگان هم که بیایند و راه ما را دوست داشته باشند و میل داشته باشند که در این جهاد با ما می بودند در ثواب با ما شریکند. اما مسئله شرعی. گفتیم عاریه این است که مالک کسی را برمنفعت مالش مجانا مسلط کند. آیا عاریه دهنده باید مالک مال باشد ،یا اگر کسی که مالک منفعت هست آیا او هم می تواند آن منفعت را عاریه بدهد؟ مثلا یک هفته ماشینی را اجاره کرده الآن منفعت یک هفته ای ماشین مال اجاره کننده است ،آیا می تواند منفعت ماشین را به دیگری واگذار کند ؟مثلا ماشین را در اختیار یکی از دوستانش بگذارد که مثلا یکی دو ساعتی جایی برود؟ یا لباس عروس را مثلا دو روزه اجاره کرده آیا می تواند این لباس را در اختیار دیگری بگذارد که مثلا عکس بگیرد یا در مجلسی شرکت کند؟ یا مثلا خانه را اجاره کرده آیا می تواند به همسایه اش واگذار کند که مجلس جشنی که دارند بر گذار کند؟و هکذا جواب همه این سوال‌ها این است که: اگر اجاره دهنده شرط کرده باشد که فقط خودت از منافع این عین استفاده کنید و حق واگذاری به کسی ندارید خیر حق عاریه دادن به غیر را ندارد . والا می تواند به دیگران عاریه بدهد. https://eitaa.com/ahkamesh2