سلام علیکم صبح عزیزان بخیر و عافیت.
نهم دی یوم الله ،این روز مبارک را گرامی می داریم.
عرض شد خوردن خون چه خون پاک و چه خون نجس ،چه کم و چه زیاد حرام است.
لذا وقتی طرف دندان می کشد تا وقتی که خواب است اگر خونی پایین رفت اشکال ندارد چون آدم خواب تکلیف ندارد.
ولی در موقع بیداری حق ندارد خون یا آب خون داخل دهان را عمدا فرو ببرد و بخورد،
البته اگر بی اختیار پایین برود گناه نکرده.
تذکر :گاهی از لسه یا دندان ذره خونی بیرون می آید اگر با آب دهان مخلوط و مستهلک بشود ایرادی ندارد که فرو برد چون در واقع خونی نیست.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند،
از دو چیز بر شما می ترسم.
۱-تبعیت کردن از هوای نفس چون انسان را از حق باز می دارد.
۲-آرزوی دراز داشتن چون موجب فراموشی آخرت می شود.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح همه عزیزان بخیر.
دهم دیماه را گرامی می داریم ویا شهدا و راه شهدا آرمانمان باشد انشاءالله.
روز گذشته دو اشتباه املائی رخ داد که اصلاح می کنم.
(تبعیت و لثه صحیح می باشد.)
امان از فضاهای مجازی .
و امان از بی اطلاعی یا کم اطلاعی از مسائل دینی.
نقل قول می کنم که آقایی گفته ،هر یک از مادر ،خواهر ،دختر ،عمه ،خاله، ووواگر مهریه اش را بدهی می توانید آنها را به عقد خود در آورید ،،
آیا این حرف درست است؟
جواب :قرآن با صراحت حرام بودن ازدواج با این گروه از زنها را حرام اعلان نموده
مادر،دختر ،خواهر برادر زاده خواهر زاده عمه، خاله، مادر زن ،ربیبه، عروس یعنی زن فرزند و نوه انسان،و خواهر رضاعی،مادر رضاعی،دختر رضاعی،دوخواهر در یک زمان.
وقتی قرآن با صراحت فرموده ازدواج با اینها حرام است چگونه افراد بی سواد یا مغرض به خود اجازه می دهند این مسائل را در فضاهای مجازی پخش کنند؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند یک زمانی بیاد که زنهاتون فاسد و جوانها تان فاسق بشوند عرض شد چنین اتفاقی می افتد فرمودند بدتر از این هم می شود ،امر به منکر و نهی از معروف می کنید؟!عرض شد چنین چیزی می شود؟فرمود بدتر از این هم می شود! منکر می شود معروف و معروف می شود منکر .؟!
الله اکبر خدا نیارد.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح عزیزان بخیر و عافیت.
موضوع :خرید و فروش وام.
آیا واگذاری وام به دیگری جایز است؟
آیا درخواست مبلغی در قبال واگذاری صحیح است؟
جواب:واگذاری اگر مخالف قانون نباشد اشکال ندارد،که نوعا مخالف قانون نیست.
اما در یافت مبلغ در قبال واگذاری امتیاز (نه خود وام،)جایز است ،و گرفتن مبلغ بخاطر ایاب و ذهاب رفت و برگشت و امضاءاست لذا اشکال ندارد
سوال :آیا وام را می توانیم در جهت مورد نظر خود خرج کنیم یا باید در جهتی که بانک تعیین کرده خرج کنیم؟
جوابش انشاءالله می آید
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما خوبان بخير و عافیت.
عرض کردیم فروش وام اگر منع قانونی نداشته باشد اشکال ندارد.
در حقیقت اولویت و امتیاز وام را می فروشد
سوال :آیا وام را می شود در غیر جهت خودش مصرف کرد؟مثلا اگر وام گرفته برای جهیزیه یا برای خرید منزل می شود ماشین بخریم؟
طبق فتوای مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم خیر.
پس اگر بخواهیم در غیر جهت خود وام استفاده کنیم راهی دارد؟
جواب:باید اول همان چیزی را که بانک گفته بخریم بعد بفروشیم بعد در هرجاخواستیم خرج کنیم.
اما طبق فتوای آیت الله سیستانی وام را که گرفت می تواند در آن هرنوع تصرف کند..
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح شما خوبان بخير و عافیت.
حلول ماه رجب و ولادت پنجمین اختر تابناک ولایت باقر علم نبی را محضرتان تبریک عرض می کنم.
یکی از اعمال این ماه روزه گرفتن است.
کسی که روزه قضا به گردنش باشد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد.
چه خوب است که روزه های قضایش را در همین ماه بگیرد.
سوال :من روزه قضا دارم و نمی دانستم که نمی توانم روزه مستحبی بگیرم آیا می توانم نیت را از مستحبی به قضا بر گردانم؟
جواب: تا قبل از اذان ظهر می توانید نیت را به قضا برگردانید.
حتی اگر تا قبل از اذان ظهر نیت روزه نداشتید و تا آن وقت چیزی که روزه را باطل می کند انجام ندادید می توانید نیت روزه قضا کنید.
امام باقر علیه السلام می فرمایند.
تمام کمال در سه چیز است.
۱-دین فهمی ۲-اندازه گیری در خرج کردن ۳-صبر بر گرفتاریها.
اللهم وفقنا آمین یا رب العالمین.
https://eitaa.com/ahkamesh2
سلام علیکم صبح عزیزان بخیر و عافیت.
شهادت ابن الرضا امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می کنم.
موضوع احکام ، زمان نیت روزه است.
برای نیت روزه سه زمان ذکر شده.
۱-زمان نیت روزه تا اذان صبح است،
واین زمان برای روزه ماه مبارک رمضان و روزه نذر روز معین است.
۲-زمان نیت تا قبل از اذان مغرب ادامه دارد و این مربوط به روزه مستحبی است مشروط بر این که تا آن وقت مبطلی انجام نداده باشم
۳-زمان نیت تا اذان ظهر است مشروط بر
این که تا آن وقت مبطلی انجام نداده باشم،و این مربوط به روزه قضا چه برای خودم و چه برای دیگری یا روزه کفاره یا روزه نذر غیر معین وو می باشد.
https://eitaa.com/ahkamesh2