eitaa logo
احكام شرعی
59 دنبال‌کننده
22 عکس
10 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️چرا باید رأی بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم؟ 🤔🤔🤔 ☀️قرآن کریم فرموده است: «اِنَّ اللهَ لا یُغیّرُ مَا بِقِومٍ حَتّی یُغَیِّروا مَا بِانفُسِهِم» (سوره رعد، آیه ۱۱) خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. براساس این آیه شریفه، انسان نمی‌تواند نسبت به تحولات محیط پیرامونی خود اعم از خانوادگی، محیط کار و اجتماع بی‌تفاوت باشد، رأی ندادن گرچه یک کنش اجتماعی و سیاسی است، اما ثمره آن بی‌تفاوتی از یکسو و میدان دادن به اندیشه‌ها و تفکراتی است که خواه مطلوب ما باشند و خواه نباشند، اما سرانجام تصمیمات آنها و رفتارشان، سرنوشت 80 میلیون ایرانی را رقم خواهد زد. @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن سوال: صحبت نمودن و نظر دادن در مورد مسؤولين نظام جمهوري اسلامي درست يا نادرست، به عنوان اين كه در صحنه بوده، مسائل و جريانات مملكتي را بدانيم مثلاً فلان وزير كارهاي اشتباهي انجام مي‌دهد فلان وكيل مجلس كارخطائي نمود، رئيس اداره مردم را بدبين و ناراضي مي‌كند؛ گفتن اين گونه مطالب در مجالس خصوصي در صورتي كه شخص مورد نظر نباشد جايز است يا خير؟ 🔍موضوع: غیبت مسؤولین در مباحثات و مناقشات سیاسی مرجع: 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) تذکر به خود شخص یا انتقاد سالم سازنده اشکال ندارد. 📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) اگر اين عيوب آشکار باشد و ذکر اين عيوب هتک حيثيت نکند اشکال ندارد. منهاج الصالحين، ج1، ص13 و 14، با استفاده از آخر م30 و استفتاء شفاهی از دفتر معظم له 📝 پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) بررسی مسائل اجتماعی و انتقادهای سازنده و مثبت غیبت محسوب نمی‌شود. استفتائات، ج1، ص154، با استفاده از م557  📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) اگر اين عيوب آشکار باشد و به عنوان نصيحت و مشورت باشد اشکال ندارد. منهاج الصالحين، ج2، ص15و16، با استفاده از م29 و استفتاء شفاهی از دفتر معظم له @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎉🌸🎉🌸🎉🌸🎉🌸 مژده ای دل که شب نیمه شعبان آمد بر تن مرده و بی جان جهان جان آمد بانگ تکبیر نگردرهمه عالم بر پاست همه ی گویند مگر جلوه یزدان آمد 🎊🍀🎊🍀🎊🍀🎊🍀 @ahkamesharei
حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف): ما از اوضاع شما کاملاً باخبرم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشيده نيست. (بحار،ج۵۳،ص ۱۷۵) ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر تمام شیعیان مبارک باد. @ahkamesharei💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ های انتخاباتی از منظر قرآن کریم۱- چرا رای بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند ✅ ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید ✅ ۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ . ✅ ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن ✅ ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند ✅ ۶- به چه کسی رای بدهیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺حکم شرعی رأی سفید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶یادگیری احکام مکلف باید مسایلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن است فرا بگیرد،‌ مانند مسایل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و غیر آن، و اگر یاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد گناهکار خواهد بود. رساله آموزشی آیت‌الله خامنه‌ای، ج۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجببب 📣📣📣 ❓چه چیز هایی روزه را باطل می‌کند؟ روزه دار باید از اذان صبح تا اذان مغرب از برخی کارها بپرهیزد و اگر پرهیز نکند روزه اش باطل می شود ، به مجموع این کارها مبطلات روزه میگویند: ۱.خوردن و آشامیدن ۲.دروغ بستن به خدا و پیغمبر صل الله علیه و آله و معصومین علیهم السلام ۳.استمنا(خود ارضایی جنسی) ۴.آمیزش جنسی ۵.باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح ۶.فروبردن تمام سر در آب ۷.اماله (تنقیه)با مايعات ۸.رساندن غبار غليظ به حلق ۹.قی (استفراغ) کردن عمدی @ahkameshate 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجبب 📣📣📣 🔍موضوع: وظیفه باردار و شیرده برای روزه ❓متن سوال: بارداري كه زايمان او نزديك است يا شيرده‌اي كه شير او كم است، اگر روزه (ماه مبارک رمضان) براي بچه یا خودش ضرر دارد؛ وظيفه‌اش چيست؟ الف) ضرر برای بچه     ب) ضرر برای مادر   📝پاسخ (امام خمینی (رحمت الله علیه)) الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقیر بدهد. ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و بنابر احتياط واجب براي هر روز يك مدّ طعام به فقیر بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بنابر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. تحريرالوسيله، ج1، ص295 و 296، م8 توضيح المسائل، ص245، م1729 🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) الف‌و‌ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. توضيح المسائل، ص310، م1761 و 1762 المسائل الواضحه، ج1، ص298، م1761 و 1762  🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) الف ‌و ب) واجب است افطار كند و بعداً روزه را قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. توضيح المسائل، ص266 و 267، م1365 و1366 وسيلة النجاة، ج1، ص319، م8 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) الف)‌روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقیر بدهد. ب)‌روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و بنابر احتياط مستحب براي هر روز يك مدّ طعام به فقیر بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بچه را به او بدهد و روزه بگیرد و همچنين بنابر احتياط اگر مادر بتواند بچه خود را از شير خشك معمولي غذا بدهد. توضيح المسائل، ص256، م1737 و1738 منهاج الصالحين، ج1، ص281، الفصل الخامس 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝 پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) الف) واجب است افطار كند و بعداً روزه را قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ب) خانمی که بچه شیر می‌دهد و روزه گرفتن برای او و کودک وی ضرر دارد اگر جایگزینی برای شیر دادن کودک ندارد می‌تواند روزه را افطار کند و قضای آن را بگیرد و واجب است برای هر روز یک مدّ طعام دهد. توضیح المسائل، ص393، م 1819 و 1820 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) باردار: الف و ب) زن بارداری که زایمان او نزدیک است اگر می‌ترسد روزه برای جنین ضرر داشته باشد روزه بر او واجب نبوده، باید براي هر روز يك مدّ طعام (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان روزه‌ها را قضا کند و اگر خوف ضرر برای خودش را دارد واجب است افطار کند و روزه‌هایی را که نگرفته باید قضا نماید و بنابر احتیاط واجب فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست همین حکم مبنی بر احتیاط وجوبی است. در غیر دو مورد ذکر شده، واجب است روزه بگیرد. اجوبةالاستفتائات، ص154، م745 و ص166، با استفاده از م806 رساله نماز و روزه، ص105، م 953 شيرده: الف) اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیر بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشد روزه براي او واجب نيست و بايد افطار کند و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد و روزه‌ها را نیز قضاء نماید. ب) اگر بر اثر روزه خوف ضرر برای خودش دارد، واجب است افطار کند و باید روزه را قضاء نماید و بنابراحتیاط واجب فدیه دارد. رساله نماز و روزه، ص105 و 106، م 954    ☑️تذکر:   سؤال: خانم شيرده‌اي كه شير او كم است اگر روزه براي خودش يا نوزاد ضرر دارد ولي راه ديگري براي شيردادن نوزاد باشد، مثلاً شخصي با اجرت يا بدون اجرت به بچه شير دهد يا از شير دادن با شيشه و يا شير خشك كمك بگيرد؛ آيا روزه بر او واجب است؟ با فرض امكان جايگزيني طرق مذكور و عدم ضرر براي خود و نوزاد، بنابر احتياط واجب روزه بر او واجب است. 🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  اجوبةالاستفتائات، ص155، س747 استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات @ahkamesharei 💫💫💫
📝پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه))  الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد.  ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و بنابر احتياط مستحب براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. توضيح المسائل، ص295، م1737 و 1738 العروةالوثقي مع تعليقه، ج2، ص47، الرابع و الخامس، پاورقی 6 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) الف ‌و ب) واجب است افطار كند و بعداً روزه را قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. توضیح المسائل، ص332، م 1382 و 1383 احکام بانوان، ص89، م 📝پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))  الف و ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️تذكر: اگر راه ديگري براي شير دادن بچه باشد مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند يا بتواند از شیرهای جایگزین مثل شیرخشک كمك بگيرد بنابر احتياط واجب روزه نگرفتن بر او جایز نیست. توضيح المسائل جامع، ص579، م2087 و2088 منهاج الصالحين، ج1، ص331، الفصل الخامس 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) باردار الف و ب) روزه واجب نيست و بايد براي هر روز يك مدّ طعام به مسکین  بدهد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد بتواند بدون ضرر روزه بگیرد باید روزه‌هایی را که نگرفته قضاء کند و الاّ قضای روزه‌ها لازم نیست، ولی اگر قدرت (روزه قضا) داشته باشد هر چند با تحمل مشقّت شدید (می‌تواند) روزه بگیرد، (قضا لازم نیست و علاوه بر مد طعام ذکر شده)  باید برای هر روز یک مدّ طعام دیگر به مسکین بدهد. شيرده الف) روزه واجب نيست و باید براي هر روز يك مدّ طعام به مسکین بدهد. ب) روزه واجب نيست و بنابر احتياط مستحب براي هر روز يك مدّ طعام به مسکین بدهد و در هر دو صورت (ضرر برای بچه و ضرر برای مادر) اگر تا ماه مبارک رمضان بعد عذرش برطرف شود و بتواند قضاء كند بايد روزه‌ها را قضاء كند ولی اگر تا ماه مبارک رمضان بعد عذرش ادامه داشته باشد باید برای هر روز یک مد طعام دیگر به مسکین بدهد مگر از گرفتن روزه هر چند با تحمل شدید عاجز باشد (اگر با مشقت شدید بتواند روزه قضا بگیرد، قضا روزه واجب نیست ولی برای هر روز یک مد طعام دیگر به مسکین بدهد). ☑️تذكر: و اگر راه دیگری برای شیردادن بچه وجود داشته -‌‌ ‌مثل اینکه زنی دیگر او را شیر دهد یا در شیردادن از شیشه شیر و مانند آن کمک بگیرد-  بنابر احتیاط باید روزه‌ها را قضاء کند، ولی اگر در ماه مبارک رمضان و بعد از آن، راه منحصر به شیردادن خودش بوده، لازم نیست روزه‌ها را قضاء کند هر چند احتیاط مستحب است قضاء کند . توضيح المسائل، ص347 و348، م1737 و1738     احکام و استفتائات روزه، ص213، م409  📝 پاسخ (آیت الله صافی (رحمة الله علیه))   باردار: الف) روزه واجب نیست. باید روزه را قضاء نماید و بنابر احتیاط (واجب) برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. ب) روزه واجب نیست. باید روزه را قضاء نماید و بهتر است برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.  شیرده: الف و ب) روزه واجب نیست باید روزه را قضاء نماید و به احتیاط واجب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد، اجرت بگیرد بنابر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.   هدايةالعباد، ج1، ص230، م 1364  توضیح‌المسائل، ص337، م1737 با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات 📝پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضاء نمايد و در اين فرض دادن يك مدّ طعام واجب نيست؛ ولي خوب است. ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را بعداً قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، باید بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. توضیح المسائل ص287، م1778 و 1779     با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است. 📝پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) الف‌وب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و بنابر احتياط واجب بايد براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد و در صورت مشقّت( بر زن)  نیز حکم همین است هر چند روزه ضرر نداشته باشد. @ahkamesharei 💫💫💫
☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بنابر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. هدايةالعباد، ج1، ص270، م 1365  العروة‌الوثقی، ج2، ص52، الرّابع 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقیر بدهد. ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و كفاره (فدیه)  ندارد. ☑️تذكر: اگر كسي پيدا شود كه بدون اجرت بچه را شير دهد يا شخصي پيدا شود كه اجرت دايه را بي‌منت بپردازد، در اين صورت روزه گرفتن واجب است. توضيح المسائل، ص270، م1453، 1454 و 1455 🔅بر اساس نظر مراجع عظام: یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است. ولی بر اساس نظر آیت‌الله شبیری زنجانی  یک مدّ حدود 900 گرم (گندم، برنج و مانند این ها) است. 📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و بنابر احتياط واجب براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بنابر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. توضيح المسائل، ص332 و 333، م1725، 1726   منتخب المسائل، ص181، م472 و 473 🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) الف) روزه واجب نیست، بايد روزه را قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ب) روزه واجب نیست، بايد روزه را قضاء نمايد و بنابر احتياط مستحب براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️ تذكر: در صورتي كه شير خوردن اين بچه از راه ديگري ميسر باشد واجب است آن زن روزه را بگيرد. توضيح المسائل، ص301،  م1736‌ و 1737  احکام بانوان، ص133و134، س 135و 136 منهاج‌الصالحین، ج2، ص309، ترخیص الافطار   🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است. @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻ضـــــرورت یادگیــــری احکـــــام دیــــن 🔅امام صادق علیه السلام فرمودند :‌ « احکـــــام دیــــــن را یاد بگیرید و مانند اعراب زمان جاهلیت ، از احکام خدا بی خبــــر نمانید ، سپس افزودند : کسی که احــــکام الهـــــی را یاد نگیرد خداوند در روز قیامت هرگز به او نظر لطف نمی افکند و بر پاکیزگی اعمالش صّحه نمی گذارد . # احکام @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📢📢📢📢📢 ✏️متن سوال: دختري كه تازه به تكليف رسيده ولي توانايي روزه گرفتن (ماه رمضان) را ندارد، وظيفه‌ي او چيست؟ (اگر آنان می‌توانند با استفاده از راه‌های معمول برای تقویت مثل سحری مقوی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق‌العاده روزه‌ی ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است و یا هر روز پی در پی نمی‌توانند روزه بگیرند ولی به صورت پراکنده هر چند با رعایت موارد مذکور می‌توانند برخی روزها را روزه بگیرند؛ باید چنین کنند.) 🔍موضوع: عدم توانايي دختر تازه به تکلیف رسیده در گرفتن روزه 📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)): روزه واجب نيست ولی باید قضای آن را بگیرد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد به تأخیر افتاد باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد مگر آن که در تأخیر معذور باشد. تحريرالوسيله، ج1، ص293، با استفاده از م1 استفتائات، ج1، ص333، ش88 📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) روزه واجب نيست ولی باید قضای آن را بگیرد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد به تأخیر افتاد باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد مگر آن که در تأخیر معذور باشد. توضیح المسائل، مسائل متفرقه، ص1، با استفاده از س3 استفتائات، ج2، ص368، م2893 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. اما اگر حرجی بودن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات 📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه واجب نيست هر وقت توانايي پيدا نمود بايد قضاي آن را بگيرد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد هم نتواند قضاء كند بنابر احتياط واجب در آخر سال برای هر روز یک مدّ طعام (فديه) به فقیر بدهد. توضيح المسائل، ص273، با استفاده از م1592 استفتائات، ص111، س367 📝 پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) اگر به واسطه ضعف جسمانی توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان و بعد از آن تا سال بعد نتواند قضا کند برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد و قضای آن واجب نیست. احکام بانوان، ص89، م 302 📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، اما به علت طولانی بودن روز یا شدت گرما تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق‌العاده‌ای دارد که معمولا چنین سختی قابل تحمل نیست باید به قصد قربت مطلقه (خصوص روزه‌ واجب را نیت نکند؛ بلکه از مبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به طور کلی قربة الی الله باشد.) روزه بگیرد و هنگامی که به علت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق‌العاده سخت شد، می‌تواند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی به احتیاط واجب به مقدار ضرورت اکتفا نمایند و در بقیه روز امساک کنند و قضای روزه واجب است. توضیح المسائل جامع، ص539، م1914 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) اگر از گرفتن روزه ماه رمضان بطور کلی عاجز باشد، روزه واجب نیست و بنابر احتیاط مستحب برای هر روز یک مدّ طعام به مسکین بدهد امّا اگر تا سال آینده عاجز نیست بلکه روزه گرفتن برای او مشقّت شدید دارد باید برای هر روز یک مدّ طعام به مسکین بدهد. کتاب احکام و استفتائات روزه، ص203، با استفاده از س380 📝پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) هر مقدار از روزه ها را می‌تواند بگیرد و قضای بقیه آن را در طول سال به تدریج به جا آورد و اگر نمی تواند روزه بگیرد فعلا پرداخت کفاره یک مدّ (750گرم) طعام کافی است و در سالهای بعد قضا کند. پاسخ کوتاه به 750 پرسش، ص86، س254 📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) اگر روزه موجب ضعف غير قابل تحمل شود و براي او مشقت و حرج داشته باشد، روزه نگيرد. ولي بعداًً در صورت تمكن و قدرت قضا كند. جامع المسائل، ج1، ص153، س568 📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) رروزه واجب نيست و باید قضای آن را بگیرد، ولی اگر تا ماه مبارک رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشد، قضای روزه‌ها بر او واجب نیست و باید برای هر روز معادل 750گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهد. استفتائات جدید، ج2، ص152، س439 📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) در فرض سؤال چنانچه در عسر و حرج قرار مي گيرد روزه بر او فعلا واجب نيست ولي قضاي آن در موقعي كه قدرت پيدا مي كند واجب است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ✏️متن سوال: شخصی عقیده‌اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برایش ضرر داشته، تکلیف او چیست؟ 🔍موضوع: گرفتن روزه با عقیده به عدم ضرر و کشف خلاف آن مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح نيست و بايد قضاي آن را به جا آورد. تحرير الوسيله، ج1، ص 293، شرائط صحت لاوجوب و294، م1 توضيح المسائل، ص248، م1745 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است. توضيح المسائل، ص313، م1778 العروةالوثقي، ج2، ص47، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) در صحّت روزه‌اش اشكال است. پس احتياط (واجب) به قضا، ترك نشود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) در صحت روزه‌اش اشكال است اگرچه ضرر به حد حرام نباشد. بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص258، م1754 منهاج الصالحين، ج1، ص279، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌ی او صحیح است و قضا ندارد. توضیح المسائل، ص392، با استفاده از م 1814 و 1815 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) روزه‌اش باطل است و باید قضای آن را به جا آورد. رساله نماز و روزه، ص91، م 792 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحیح است مگر در صورتي كه ضرر به مرتبه‌اي باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است، بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد.(یعنی ضرر قابل اعتنا باشد) توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را به جا آورد. توضیح المسائل، ص334، م 1399 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (رحمةالله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آنرا بجا آورد. توضيح المسائل، ص292، م1754 هدايةالعباد، ج1، ص228،م 1353 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص289 و290، م1795 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص45 و 46، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص296، م1754 هدایةالعباد، ج1، ص269، م1354 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) احتياط (واجب) آن است كه قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص272، م1466 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص50 و 51، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص335، م1741 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ❓متن سوال: اگر فرد جنب در ماه رمضان عمدّاً غسل نکند تا وقت تنگ شود و با تیمّم وارد صبح شود حکم روزه اش چیست؟ 🔍موضوع: ترک عمدي غسل جنابت در سحر ماه رمضان و انجام تيمم در ضيق وقت مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است.                                             توضيح المسائل، ص 92، با استفاده از م 678 و ص214، م1621  تحریرالوسیله، ج1، ص 109، با استفاده از م 12 و ص282،م4 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است. توضيح المسائل، ص 125، م 673 و ص293، م1656 العروةالوثقي، ج1، ص 356، با استفاده از م 26 و ج2، ص23، م48، الثامن 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است.   توضيح المسائل، ص257، م1307 وسیلةالنجاة، ص303، م4(1090) 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح است. توضيح المسائل، ص 108، با استفاده از م 687 و ص241، م1630  منهاج الصالحين، ج1، ص269، بااستفاده از م987 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌اش صحیح است. توضیح المسائل، ص374، بااستفاده از م 1716 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) بسمه تعالي. روزه اش صحيح است، گرچه در فرض سؤال مرتكب معصيت شده است. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح است. العروة‌الوثقی مع تعلیقه، ج2، ص 21، الثامن منهاج‌الصالحین، ج1، ص265، م987 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه اش صحیح است ولی معصیت کرده است. توضیح المسائل، ص 319، م 1289 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) روزه صحيح است، هر چند گناهكار است. توضيح المسائل جامع، ج1، ص557، م1998 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص424، الثامن 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) روزه‌اش صحیح است ولی گناه کرده است. توضيح المسائل، ص 123، با استفاده از م 575 و ص328، م1632 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) معصيت كرده و روزه را بگيرد و بنابر احتیاط واجب بعداً  قضا نماید. پاسخ كوتاه به 570 پرسش از احكام، ص80، س233 هدایةالعباد، ج1، ص 83، با استفاده از م 484 و ص219، م1284 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است . توضيح المسائل، ص 113، با استفاده از م 673 و ص272، م1677 العروةالوثقي مع تعليقات، ج1، ص 337، با استفاده از م 26 و ج2، ص24، م51 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) معصيت كرده اما روزه صحيح است. توضيح المسائل، ص277، م1630 هدايةالعباد، ج1، ص257، با استفاده از م1285  📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) مرتكب كار خلافي شده ولي روزه اش صحيح است اما براي نماز بايد غسل كند 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) روزه صحيح است اما معصيت كرده است. توضيح المسائل، 1389، ص315، م1618 التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص184، م51 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) معصیت کرده و بنابر احتياط واجب تيمم كند و روزه بگيرد و قضاي آن را هم به جا آورد. توضيح المسائل، ص125، با استفاده از م 686 و ص285، م1629  منهاج الصالحین، ج2، ص295، م987، پاورقی 594 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 🔍موضوع : آروغ زدن عمدي در روزه ❓متن سوال: روزه‌داری به خاطر درمان درد معده مجبور به آروغ زدن عمدی می‌باشد. اگر مقداری غذا وارد دهان شود حکم روزه او در موارد زیر چیست؟ الف) یقین دارد با آروغ زدن چیزی وارد دهان می شود. ب) یقین دارد چیزی وارد دهان نمی‌شود، درصورتی که چیزی وارد دهان شود و بی اختیار پایین رود. 📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. تحریرالوسیله، ج1، ص522، م 16 و ص261، العاشر توضیح المسائل، ص217، م 1651 و 1652 📝 پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و بنابر احتیاط واجب کفاره دارد. ب) روزه صحیح است. العروةالوثقی، ج2، ص 31، م 78 توضیح المسائل، ص 297، م 1684 📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) الف) نباید آروغ بزند و روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. وسیلةالنجاة، ج1، ص 307، م 16، العاشر و ص 311، م1 توضیح المسائل، ص 206، م 1326 و 1327 📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره دارد. ب) روزه صحیح است. منهاج الصّالحین، ج1، ص 272، م 1001، العاشر و ص 274، الفصل الثالث، کفاره الصوم توضیح المسائل، ص 245، م 1660 و 1661 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. رساله منتخب الاحکام، ص 208، م 1042 و 1043 📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره دارد. ب) روزه صحیح است. العروة الوثقی، ج2، ص 26، العاشر، م 69 و ص 32، فصل فی کفارة الصوم توضیح المسائل، ص 282، م 1660 و 1661 📝 پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) الف) روزه او باطل می‌شود و باید قضا کند ب) روزه صحیح است. توضیح المسائل، ص 332، با استفاده از م 1314 و 1315 و ص 324، با استفاده از م 1331 📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. منهاج الصالحین، ج1، ص 305، الفصل الثالث، کفاره الصوم العروةالوثقی مع تعلیقه، ج2، ص 430، م 74، پاورقی 107 توضیح المسائل جامع، ج1، ص 562، م 2024 و 2025 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. توضیح المسائل، ص 332، 333 و 337، م 1660 و 1661 احکام و استتفائات روزه، ص 121، س 193 📝 پاسخ (آیت الله صافی (رحمة الله علیه)) الف) بنابر احتیاط واجب روزه باطل است و کفاره نیز دارد. ب) روزه صحیح است. هدایةالعباد، ج1، ص 222 و 224، م 1308 و 1318 توضیح المسائل، ص 323، م 1660 📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. العروة الوثقی مع تعلیقات، ج2، ص 30، م 78، پاورقی 2 و ص 34، فیما یوجب الکفاره توضیح المسائل، ص388، م 1615 و 1616 📝 پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. هدایةالعباد، ج1، ض 261، م 1309 توضیح المسائل، ص 263، م 1319 و ص 2181 و 282، م 1660 و 1661 📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) الف) آنچه وارد فضای دهان شده است، بیرون بریزد و روزه صحیح است. ب) روزه صحیح است العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص 33، م 78، پاورقی2 📝پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. التعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص 187، فصل المفطرات المکوره 📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) الف) بنابر احتیاط واجب روزه‌اش صحیح نیست و در ماه مبارک رمضان و قضاء آن در بعد از ظهر، بنابر احتیاط واجب ادامه دهد سپس روز دیگری را بنابر احتیاط واجب بگیرد. ب) روزه صحیح است. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات توضیح المسائل، ص 496، م 1659 و 1660 @ahkamesharei 💫💫💫